iPon Hírek

Hidrogéncellával kaphatnak új lendületet a drónok

Dátum | 2015. 12. 17.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

A drónok, pontosabban a távirányítással irányított akkumulátoros repülő alkalmatosságok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, de ez nem is csoda, hisz hatalmas lendülettel ostromolják a piacot. A termékek sok-sok új lehetőség előtt nyitják meg a kapukat, ugyanis segítségükkel új szintre emelkedik a tájfotózás és a videózás, de csomagszállításra, megfigyelési feladatokra vagy éppen katonai célokra is bevethetőek. Van viszont egy apró probléma, ami mindegyik drónt sújtja, ez pedig nem más, mint a rövid akkumulátoros üzemidő. Noha az akkumulátor kapacitását könnyedén lehet növelni, ezzel egy időben azonban az energiaforrás tömege is növekszik, ami probléma, hisz a drónok teherbíró képessége véges, így nagyon nem mindegy, mekkora a felszálló tömeg. Ördögi kör ez, amire mindenképpen megoldást kell találni – az Intelligent Energy kutatói a jelek szerint már tudják is, hogy küzdik le a kihívást.
A terv az, hogy az akkumulátor mellé hidrogéncellát építenek, ami óriási mértékben kitolja az egyetlen "töltéssel" elérhető repülési idő értékét, így a drón hatótávolsága is hatalmas mértékben növekszik. A prototípusként használt hidrogén-üzemanyagcella szuperkönnyű, de ezzel együtt nagyon hatékony is: az akkumulátorral karöltve akár néhány órányi repülési időt is biztosíthat a drón számára – attól függően, milyen drónról és milyen felhasználásról van szó. Amennyiben a hidrogéncella kezd kimerülni, újratöltési folyamatra kell sort keríteni, ami a kutatók szerint mindössze két percet vesz igénybe. Egy akkumulátortöltéshez képest ez jelentősen kevesebb időt jelent, hisz egy átlagos akkumulátortöltési folyamat akár egy óránál tovább is tarthat, de a gyorstöltés sem két perc. A tervek szerint a hidrogéncellát első körben főleg üzleti célra használt drónokba építhetik be – jól jöhet tájfotózásnál, csomagszállításnál, de a mezőgazdaságban dolgozó, terep- és termény-ellenőrző drónok számára is nagy lökést adhat az újítást. A kutatók az elmúlt 14 hónap során rengeteg tesztet végeztek akkumulátorral és üzemanyagcellával ellátott drónokkal, valamint olyan rendszereket is építettek, amelyek csak üzemanyagcellára támaszkodtak. A tapasztalatok szerint ezek a drónok stabilan, megbízhatóan üzemeltek.
Az Intelligent Energy szakemberei a jövőben a vásárlói igényeknek megfelelően akár egyedi rendszereket is kínálhatnak majd, amelyek új szintre emelhetik a dróntechnológiában rejlő potenciált – ezáltal alaposan kibővülhetnek a lehetőségek. Az új technológiával kapcsolatban a januárban megrendezésre kerülő CES 2016 alkalmával további részleteket is elárulnak majd.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

16. Supra
2015.12.17. 10:44
Az ötlet érdekes - kérdés viszont, hogy meg fogja-e érni a brutális többletsúly.

Én azt is el tudom képzelni, hogy csak egy bizonyus súly (20-50kg) felett éri majd meg.

Kiváncsian várom, hogy ebből lesz-e termék,vagy csak a szokásos marketing rizsa...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. TheEnginee...
2015.12.17. 11:05
Azert ahhoz, hogy egy cellas rendszer jol mukodjon eleg sok dolognak teljesulnie kell. Sajnos ez nem olyan, hogy ott a cella meg a tartaly, es csokozon...
Autokban is (tobbek kozott) azert nem terjedt el, mert a kiszolgalo rendszer kb. hasonloan bonyolult (es nem kevesbe koltseges) mint egy sima belsoegesu motor.

Egyelore nagyon koncepcionak tunik a dolog szamomra, majd elvalik mi ujsag.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. peti198706...
2015.12.17. 11:22
Szívem szerint tele tűzdelném azt az átkozott drónt teljes felületét napelem pasztával, hadd szívja meg magát míg repül, foton töltéssel, aztán nyugiban elfelejthetnék ezt az 'újratöltés'-es dolgot ami egy ideje már rohadt idegesítő, s pénz pazarló megoldás. Ha vmit megépítünk működjön is, de akár egy évtizedet is bírjon már ki a levegőben (!) köhögöm fel.. de tüstént. akkumolátor festékrétegben - ipon cikk szépen leírja hova dugják azt az átkozott súlytöbbletet amit megálmodtak. Vonatkozik ez bármely járműre kedves - TheEngineer - Minél nagyobb a felülete annál több energiát nyel el s hasznosít ahhoz hogy az működjön is. S elég reális rá az esély h ezen felfedezésekre sz@rnak pénzt fektetni, mert félnek a piaci haszon vesztéstől.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. tibaimp Supra
2015.12.17. 11:24
Mondjuk a szövegben ezt írják: "hidrogén-üzemanyagcella szuperkönnyű" -- persze attól még lehet igazatok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. TheEnginee... peti1...
2015.12.17. 11:32
Kedves peti19870621,
sajnos az altalad felvazolt esetben messze nem kielegito a betakarithato energia mennyisege, leven a napenergia ami eleri a legkor ezen reszet, nem tobb, mint 1kW/m^2.
Hatasfokrol meg meg nem beszeltunk.
Innentol kezdve azt hiszem eleg nyilvanvalo szamodra is, hogy a merleg nem igazan kielegito.
Koltsegekrol meg nem is beszeltunk, nem is fogok...

En alapvetoen jol vagyok az osszeskuves elmeletekkel, elvezem olvasni es gyartani is oket, de sajnos ez a dolog nem all meg ennyiben.
Nem veletlenul nem rohangasznak napelemes autok, a vilagban.
Napelemes repulo van. De "ertelmes, vagy hasznos" (nyilvan ez erosen szubjektiv) felhasznalasara soha nem lesz lehetoseg a fenti okok altal.

3madreszt:
A dronok altalaban egyszeru, konnyu, es olcso alternativat jelentenek. Igen a hadaszati felhasznalasban is olcso - barmennyire meglepo - a tobbi alternativahoz kepest. A H2 cella, ezt erosen el fogja tolni es nem az alapvetoen optimalis iranyba.
A celuloz-polimer aksirol szivesen olvasnek tobbet, amirol itt volt hir 1-2 hete (talan mult heten?!). Velemenyem szerint minden fele energiatarolasi kerdest a kemiai alapu tarolas fog megoldani.
Nagysagrendbeli lepcsok szerint kovetik egymast (fizikus kolegak kerem igazitsak ki, ha helytelen) a kovetkezo tarolasi modok:
fizikai
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. TheEnginee... TheEn...
2015.12.17. 11:43
Nem engedte befejezni a motor...

szoval
fizikai - vegyi - nuklearis
Hatha kihagytam valamit...

PLUR

@ ChoSimba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. ChoSimba TheEn...
2015.12.17. 11:45
Hagyd már, majd közelebb költözik a Naphoz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. bodocz70
2015.12.17. 12:02
Kíváncsi vagyok, mi lesz ennek a vége. Eddig az olaj lobbi nem engedte a hidrogén üzemanyag cellák elterjedését. Gondoskodott az áruk magasan tartásáról is, annak ellenére, hogy egy euro6-os dizel motor is több elektronikát tartalmaz. Szerintem itt csak a hadászati célokra használt drónok fognak ilyesmit kapni. Ha mégsem, akkor remélem, hogy a civil szférába is begyűrűzik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. ChoSimba TheEn...
2015.12.17. 12:06
Aki zseni, az kitalálja.
Aki bölcs, az utánanéz .
Aki tudatlan, az kérdez és végül tudásra lel.
De aki buta, az csak ontja magából a butaságot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. ChoSimba bodoc...
2015.12.17. 12:09
A Tesla, Nissan, BMW meg mittomén meg kicsúszott az olajlobbi keze közül, mi ?
Mesélj még kérlek!
Ja várj mégse, majd este lefekvésnél...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. TheEnginee... ChoSi...
2015.12.17. 12:42
Tetszik ez a "mondoka".
Masfelol a bodocz70-nek adott valaszoddal csak reszben ertek egyet.
Velemenyem szerint az kerdesen felul all, hogy igen is van lobbi, nem is gyenge. (ev-1 RIP), de az azert kezzel foghato, hogy valamivel be kell fogni a kozvelemeny szajat.
Az oreg Elon Musk sem a vilagok megmentoje, csak jo helyen volt es jo helyen van ma is. O lett a maszk, amire altalaban szukseg van.

Nem azt mondom, hogy a tehnologiai fejlodes ne trappolna szepen, de az megkrdojelezhetetlen szamomra (legnagyobb SAJNALATOMRA), hogy mestersegesen iranyitva, es lassitva vagyon. A megitelesem szerint messze messze naiv dolog ennek az ellenkezojet feltetelezni, de nyitott vagyok a velemenye(d/tek)re.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. ChoSimba TheEn...
2015.12.17. 13:24
Azt én sem mondom, hogy az olajlobbi nem létezik, mert azért időről időre kiderülnek a turpisságok. De azok alapján azt látom, hogy csak kapálódznak, időnként elérnek valamit, időnként nem.
Szóval nem látom azt a fajta gigantikus, mindenkit elnyomó, felvásárló, meggyilkoló, stb. lobbit, amiről beszélnek.
És pénz beszél, kutya ugat.
Nyilván sok pénzzel sok mindent lehet "venni".
Másrészt meg azt látom, hogy egy céget mindig a profit hajt előre. Ha nem látnak a befektetett pénzből profitot rövid távon, akkor nem fektetnek be. A mostani gazdasági viszonyok között nagy bátorság hosszú távra tervezni.
Ha nem érzik a nyomást, hogy váltani kell, akkor nem váltanak.
itt ugye nem arról van szó, hogy az eddigi 6 sebességes váltó helyett 7 sebességest hozunk ki, hanem nulláról kell kezdeni. Nulláról kell felépíteni valamit, ami többé-kevésbé pariban van a benzinessel.
Ez iszonyat nagy kockázat, ezt szerintem nem akarja bevállalni senki külső nyomás nélkül.
Erre mondjuk talán jó volt a VW botrány, hogy kicsit megvakarták a fejüket, de hosszú távon szerintem nem lesz belőle semmi.
Ezért is "istenítem" Elon Muskot, mert olyat hozott létre, amire mindenki azt mondta, hogy hülye vagy fiam, egyes.
És működik. Működget. Vagy valami ilyesmi. Majd kiderül, szurkolok neki.
A Tesla egy elképesztően jó első széria, sőt, szinte hihetetlen. Tuti idegenek keze van benne
De tisztában vagyok vele, hogy nagyon rezeg a léc neki, bármikor elbukhat.
És ha nem bukik el, akkor az lesz a bizonyíték a gátlástalan olajlobbi nem-létezésére.
De ha mást nem, talán az infrastruktúrát felépíti a többieknek. Ha már van töltő szanaszét mindenfele, akkor az mindenkinek könnyebbség lesz, egy problémával kevesebb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. TheEnginee... ChoSi...
2015.12.17. 13:48
Nem vitat inditva, plane nem "mocskolva" azt akit "istenitesz", de a
"Ezért is "istenítem" Elon Muskot, mert olyat hozott létre, amire mindenki azt mondta, hogy hülye vagy fiam, egyes."
Kijelentes sok oldalrol tamadhato.
Porsche elso villanyosa es az mar "kerekagymotoros" volt. Messze a 19. szazadban... Vagy az emlitett ev-1... De meg szamtalan pelda van. Tanulmanyautok hada, vagy ott a zold szorny a S=v/t. Deli oldalunkrol...
En nem szeretem a tagot (Musk-ot sok-sok dolog miatt), de csak a technologigai dolgokra szoritkozva az biztos, hogy hozza kothetjuk a legnagyobb hajtoerot ebben a kerdesben.
Reszemrol ugy gondolom, hogy O csak a babu a tomeg elott, de ez maradjon csak meg maganvelemenynek.
Arra meg hogy a tesla micsoda... Nem veletlenul kellett a roadster "tanulmanynak". De az biztos, hogy ha van mibol megcsinalni, meg lehet csinalni.
Ruhellem mikor ilyen korokbben valaki azt mondja "lehetetlen". Jobb szeretem azt hallani, hogy "gazdasagilag nem rentabilis".

PLUR
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. ChoSimba TheEn...
2015.12.17. 14:09
Azt nem mondtam, hogy ő találta fel a spanyolviaszt
De ha megnézed a többit, akkor azokra a legkevésbé sem mondod azt, hogy kívánatos, hogy shut up and take my money!.
Pl. az EV-1 maga az esztétikai vandalizmus.
A múlt századot hagyjuk, az még próbálkozásnak is hitvány mai szinten.
Ő meg idetolt csendben valamit az orrunk elé, ami megvehető, nem prototípus, bár rohadt drága.
Mondjuk nem drágább, mint egy hasonló kategóriás Merga vagy akármi, szóval csak pórnép szinten drága.
Az isteníteni kifejezés lehet hogy kicsit sok volt, de igenis belőle kellene sokkal több. Mert sugárzik belőle a tenni akarás, a változtatni akarás.
Űrhajók, elektromos autók, házi aksi, csupa-csupa olyan dolog, amire tényleg szükség lenne, ha nem a saját mocskunkban akarunk megpusztulni.
Végre nem punnyad valaki a pénzén, miközben pezsgő folyik a wcből.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. TheEnginee... ChoSi...
2015.12.17. 14:23
Ezzel teljesen egyet ertek.
De ugye abban is megegyezhetunk, hogy NAGYON sok ilyen ember van. A kornyezet engem is ilyennek tart. (Konnyen lehet hogy tevednek...)
A lenyeg, hogy a kulonbseg nem a tenni akarasban van (es akkor nem kerdojelezem meg a mibenletet es a motivaciot, tfh. ugy van ahogy sugalod) hanem a materialis forrasokban.
Ha csak kis hazankat vesszuk alapul, szerintem tobb ezer olyan ember van, aki legalabb ilyen (szerintem szamottevobb) vivmanyokat tenne le az asztalra nehany dekad alatt, azonos forrasokkal.

Musk egy nagy gyerek, aki imad "LEGO"-zni. Ahogy megannyian ilyenek vagyunk.
Ezt az enjet komalom.

Gondolatkiserlet vege.

Az ev-1 meg nem cink, a koranak epp megfelel. Nezd meg a 80-as evek beli oldsmobilt.
A modell S meg Aston koppintas. Senkit nem zavar, mert imadom, csak lassuk be.

A mult szazadrol meg annyit, hogy pusztan villanny hajtassal hamarabb nyertek versenyt, mint belso egessel, de a fejlesztes mas iranyba indult (nyilvanvalo okok altal vezerelve), igy maradt a technologia amit majd 100 eve hasznalunk. Na jo kisebb nagyobb valtozasokkal.
Reszemrol nem tartom a Li alapu aksikat megoldasnak, hosszu tavon SEMMIKEPP, pousztan nyersanyag beli limit miatt.
Zn-levego a nyero!!

Jo a modell S. Kell is, hogy mozgassa a vizet. De szerintem nagyobb reszt marketing. Ugyanis lassan eljut a vilagunk oda, hogy kell a villany auto. Es barmennyire hihetetlen ezt nem a "magnasok" torkan kell majd lenyomni, hanem az embereken, a vasarloken.
Mi orulunk neki, meg porges, de tapasztaltom alapjan ez egyaltalan nem altalanos velekedes.
Jo buli lesz ez igy is ugy is.

A hazi aksi meg megint csak egy eleg nyakatekert dolog. Ami pont ertelmetlen. Ha kell a sziget uzem, akkor ott van hely normalis meretu tarolo kialakitasara, nem kell hogy elferjen a falon (suritett levego, etc.) vagy ott a kontener meretu Zn-levego, ha meg nem szukseges a sziget uzem, ne akarjunk mar alternativat teremteni a villanyszolgaltatoknak. Decentralizaltan jo elni, de nem eppen koltseghatekony. Legalbb is altalaban nem az ebbol a szempontbol.
Mas kerdes, hogy en preferalom...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. ChoSimba TheEn...
2015.12.17. 18:53
Lehet hogy sok ilyen ember van, de azok közül, akiknek anyagilag is van rá lehetősége, elég kevesen teszik ugyanezt.
Nála egy személyben van meg a tőke, a karizma, az ötlet. Kitalál valamit, bevon másokat és mellé teszi a saját pénzét. Ráadásul az összeset. Nem a vagyonának a 1%-át, az összeset. Jó, valószínűleg nem a híd alatt fog kajáért koslatni, ha nem jön be, de utána már nem fog telni neki évente Teslára
Valahogy azt érzem, hogy megunta a tökölést és saját kezébe vette a világ átformálását. Olyan tipikus vezető személyiség, aki előre viszi a világot.

És ha a Modell S egy Aston koppintás, akkor főhajtás, mert a legjobbról koppintottak
A mostani Fordok is Aston koppintások. Ja bocs, megvették, akkor lehet
Jobb lenne, ha a Multiplát koppintanák ?
Mellesleg van benne elég egyéniség, annyira azért nem 1:1 koppintás.

És igen, hosszú távon a LiIon/Po nem vezet messzire, ezzel egyetértek. De ha a legvégső megváltásra várnánk, akkor még mindig a fán ücsörögnénk

A házi aksinak pont az a lényege, hogy egyszerű mint a faék. Négy csavar a falba, két drót a konnektorba. Nem kell karbantartani, elvan magában. Pistike is megoldja fusiban.

Kicsit olyan nekem, mintha valami film főszereplő lenne, aki éppen megváltja a világot
Pedig hát nem feltaláló, csak legyártja magának a legóit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!