Hivatalossá vált: a NASA kisbolygót vontat a Hold mellé

Dátum | 2013. 04. 12.

Úgy tűnik, hogy ténylegesen a megvalósítás útjára léphet a NASA ambiciózus aszteroidavadász terve, mivel Barack Obama amerikai elnök napokban nyilvánosságra került, 2014-re szánt szövetségi költségvetési tervezetében 105 millió dolláros támogatást irányzott elő a projekt végrehajtására. Ahogy arról január elején beszámoltunk, az amerikai űrügynökség Hold körüli pályára vontatna egy kisbolygót, hogy szakértői könnyebben tanulmányozhassanak egy ilyen égitestet, illetve hogy életszerű körülmények között gyakorolhassanak a távolabbi bányászati és egyéb küldetésekre. A befogást egy robotszonda végzi majd, és bár elsőre úgy tűnhet, mintha egy tudományos-fantasztikus mű forgatókönyvét olvasnánk, a tervezet céljai a kormány álláspontja szerint teljesen összhangban vannak az Obama-adminisztráció elveivel. A kisbolygó „begyűjtésének” megtervezése, illetve megvalósítása közben ugyanis kulcsfontosságú információkra és tapasztalatokra tehetnek szert a mérnökök arra vonatkozólag, hogyan lehet egy űrben száguldó kődarab pályáján leghatékonyabban változtatni, és persze a mélyűri missziók szempontjából is lényeges lehet a projekt, hiszen lehetőséget ad arra, hogy élesben kipróbálják, hogyan lehet például egy kisbolygón beszerzett anyagokból helyben üzemanyagot, építőanyagot és egyebeket gyártani.
A küldetés végrehajtásához példátlan technológiai bravúrokra lesz szükség, de ha eredményesen zárul, hihetetlen módon elősegítheti a tudomány és az űripar fejlődését, illetve megoldást kínálhat arra, hogyan védhetjük meg bolygónkat az űrből érkező fenyegetésektől, mondta el Charles Bolden a NASA részéről a projekt hivatalos bejelentésekor. Hozzátette, hogy mind az űrügynökség, mind az elnök egyértelmű céljai közé tartozik, hogy 2025-re embert küldjön egy aszteroidára. A tervezés még csak most kezdődött, a következő hónapok feladata a célnak megfelelő kisbolygó kiválasztása, a befogást végző űreszköz tervezésének megkezdése, és a kisbolygó jövendőbeli pályájának pontos meghatározása lesz. Az projekt előkészítéseként a Keck Intézet munkatársai felvázolták, hogy milyen paraméterekkel valósítható meg egy hasonló küldetés. Számításaik szerint a jelenlegi technikai feltételekkel egy legfeljebb hét méter körüli átmérőjű, 500 tonnás kisbolygóval lehetne végrehajtani a tervet, amelynek költségvetését 2,6 milliárd dollárra becsülték. A NASA képviselői azonban úgy vélik, hogy ennél jóval olcsóbban is megoldható a dolog. Paul Dimotakis, a Keck kutatójának magyarázata szerint a projekt csak úgy lehet végrehajtható a következő évtizedekben, ha a Föld közvetlen környezetéből sikerül befogni egy, az általuk meghatározott mérettartományba eső kisbolygót. A szakértő szerint számos nyomós oka lehet egy ilyen tervezet megvalósításának, de kettő különösen lényeges. Egyrészt (ahogy már szó volt róla) létfontosságú technikai tapasztalatokat kínálhat a projekt a távolabbi űrbéli küldetések előkészítéséhez. A másik lényeges dolog, hogy az aszteroidák a Naprendszer legidősebb égitestjei közé tartoznak, így testközelből való tanulmányozásuk rendkívül sokat segíthetne annak felderítésében, hogyan is nézhetett ki fejlődésének korai időszakában rendszerünk.

34. Supra
2013.04.12. 11:59
Azon gondolkodom, hogy miért nem földkörüli pályára? sokkal több előnye lenne - elrontani meg mindkettőt el lehet..

33. atti2010 Supra
2013.04.12. 12:05
Gondolom nem lenne jó ha egy ilyen aszteroida berongyolna a föld légkörébe.

32. dragon83
2013.04.12. 12:28
Igen, én sem szeretném, ha egyszer csak a fejünkre pottyanna.

31. enisherpa
2013.04.12. 12:31
A projekt katonai célú felhasználása pedig az lehet, hogy a Föld bármely pontjára le tudnak majd dobni egy nagyobb kavicsot jelentős sebességel. A nagy sebesség miatt az atombombához hasonló pusztítást végez, de nem okoz radioaktív szennyeződést a légkörben.

30. atti2010 enish...
2013.04.12. 12:48
Nem hiszem hogy megvalósítható hiszen a műholdaknak sem tudták rendesen kiszámolni a pályáját innentől kezdve pedig katonai célra használhatatlan.

29. Terror
2013.04.12. 12:50
A műholdaknak nem tudják rendesen kiszámolni a pályáját? LOHOL, ez jó volt.

28. klarsa
2013.04.12. 13:08
enisherpa: Pont mint a G.I.Joe Megtorlásban. Egész Londont elvitte az a csapás

27. hengelhoff...
2013.04.12. 13:10
7 méteres kisbolygóról van szó egyenlőre. Az inkább egy nagyobb meteor.
Ha elszúrnának valamit a pályára állításkor, (mondjuk a föld köré akarnák állítani) simán elégne a légkörben.
Arról nem beszélve, hogy alig lenne már sebessége.

26. fpeter76
2013.04.12. 13:42
Az elromlott, irányíthatatlan műholdakra gondolt a kolléga. Tehát nem mindegy, hogy egy működőképes űreszközt hoznak le, vagy egy működésképtelent. Egy ekkora "kavics" azért ebből a szempontból tekinthető működésképtelen objektumnak. Ahhoz hogy ez stabil pályán a föld körül maradjon ahhoz minimum rakétákat kellene rá szerelni. A Hold körül egy ilyen pálya megtartása kellően hosszú időre lényegesen egyszerűbb feladatnak tűnik.

25. atti2010 Terro...
2013.04.12. 13:50
Ha nem ugranál neki minden hozzászólásnak mint a bika a piros köntösnek te is rájöttél volna amire fpeter76 kolléga hogy mire gondolok de máskor leírom mint az első osztályosoknak, amúgy értelmezés egyes leülhetsz.

24. kisborda
2013.04.12. 13:59
"holdat" kap a Hold?

23. Terror atti2...
2013.04.12. 14:18
Pontosan azt értelmeztem, amit írtál. Ha képtelen vagy szavakba önteni, hogy mire gondolsz, arról nem én tehetek. A második osztályt idéző helyesírást már meg sem említem.

22. rtagore
2013.04.12. 14:31
Hogyan fogják lelassítani a nagy sebességgel száguldó kisbolygót? A több tízezer km/h-s sebességű objektumnak jó nagy impulzusa van.

21. Kirrr
2013.04.12. 15:35
Nem kapnak túl sok támogatást...

20. freyr
2013.04.12. 16:24
Nehéz lenne Föld körüli pályára állítani, amikor annyi szemét van felettünk, hogy lassan takarító műholdakat kell készíteni.

19. Runciter
2013.04.12. 17:04
@ Mikrobi: elképesztően okos vagy

18. gabesz7630
2013.04.12. 17:45
Aztan ha elbasznak egy palyaszamitast faszaul becsapodhat foldbe.
Remelem washingtonra vagy a nasa kozpontra esik.
A nasa-sokrol eddig is sejtettem hogy neha elmennek nekik otthonrol de tevedtem.
Komplett idiotakkal allunk szemben.
Faszfejek....

17. Runciter
2013.04.12. 19:16
@gabesz7630: bizony, nem is értem, ők ezzel miért nem számoltak, és miért nem elővigyázatosak ezzel kapcsolatban, amikor még te, onnan a pacal, és a barátok közt mellől is látod a problémát

16. Pikador
2013.04.12. 20:16
Ennyi pénzből innen is feldobhatnának egyet.

15. rtagore Pikad...
2013.04.12. 20:30
@Pikador: Jó ötlet. Tegyenek bele mindenféle elemet is: vasat, aranyat, platinát, szilíciumot, vízjeget, meg miegymást, hogy tudjanak mit bányászni.

14. jozsefm rtago...
2013.04.12. 20:52
Azokat megvehetik olcsón a kínaiaktól....

13. Ronan
2013.04.12. 21:28
Szerintem azt a kisbolygót rájuk kéne dobatni ilyen hirek miatt meg egyébként is.

12. rtagore
2013.04.12. 21:36
Itt van egy muris kis videó a tervezett akcióról:

11. rtagore rtago...
2013.04.12. 21:49
Bocs, most látom a teljes verzióban, hogy itt is megvan. A mobil verzióban nem látszik.

10. fofoka
2013.04.12. 22:54
"A második osztályt idéző helyesírást már meg sem említem."

Azért a biztonság kedvéért megemlítetted.. :-)

9. LechooEdy
2013.04.13. 17:31
A fene gondolta volna, hogy mi magunknak okozzuk azt a bizonyos aszteroida becsapódást
Vagy mint az időgépben, először a hold megy szét.

8. jozsefm
2013.04.13. 20:24
Most látom:

Elég sóher költségvetési keret egy ilyen grandiózus tervhez!

7. Terror jozse...
2013.04.13. 21:19
Az csak egyéves budget, ki tudja, hány évükbe telik, amíg meg is oldják.

6. jozsefm Terro...
2013.04.13. 22:36
Természetesen ezzel tisztában vagyok, pont azért írtam, mert ez még éves szinten is banális, egy ilyen projekthez.

5. freyr
2013.04.14. 13:37
Mit keres a kisbolygó a cikkben? Tömege ellenére csak egy 7 méteres sárdarab, ami úgy égne el a légkörben, hogy észre se vennék az emberek, ha ránk esne.

4. piter
2013.04.14. 19:08
Mikrobi 1 atombomba?Ami az oroszoknl a levegoben robbant az 11 hirosimara ledobott atombomba erejenek felelt meg!A tunguszkai meteor-ol mar ne is beszeljunk!Az valami 40 szerese volt!Es meg csak be sem csapodtak!Annyira felheviti korulotte a levegot hogy csak szendioxid es valamilyen sav marad!De azok tonnakban!Es a ketto eggyut felrobban!

3. freyr piter
2013.04.14. 21:27
Nem egy tömör urándarabot akarnak idevontatni, hanem egy széntartalmú, főleg jeges "aszteroidát", egy megszáradt sárdarab-szerű "követ", amin egyrészt lehetne gyakorolni az aszteroidabányászatot, másrészt ami ha be is lépne a Föld légkörébe, szimplán elporladna, elpárologna, elégne. Nem hülyék hozzák ezeket a döntéseket, senki sem fog idevontatni egy olyan követ, ami becsapódhatna a Földbe vagy felrobbanhatna földközeli légkörben egy olyan módszerrel, ami millióféleképp sülhet ki rosszul, ráadásul azzal a sűrűséggel nagyjából semmire se mennének vele, ha pályára állt.

2. nextman
2013.04.15. 11:17
De mitol kisbolygo ez?
Kodarabnak sem egy nagy...

1. Humbuk
2013.04.15. 16:08
Nem tudom, hol tartana a civilizációnk, ha Edison annó tényleg elhiteti az emberekkel, hogy a váltó áram maga az ördög

Ilyen alapon ne csináljon senki semmit, mert belehalhat.. Még cseresznyét se egyél, mert magakadhat a torkodon a mag!

A kockázatot vállalni kell! Természetesen ésszel, és inkább a Nasa vagy az ESA csinálja, mint pl Észak Korea.

A korral haladni kell, és igen tessék menni bányászni és tanulmányozni! Az űrben van hely mindenkinek.