iPon Hírek

IDC: Meglepetés a táblagépek körében (is)

Dátum | 2014. 11. 05.
Szerző | DemonDani
Csoport | MOBILTELEFON

Átrajzolódó erőviszonyok jellemezték az elmúlt negyedévet mind az okostelefonok, mind pedig a táblagépek piacán. A váratlanul előbukkanó szereplők – nem meglepő módon – mindkét esetben a rendkívül költséghatékony megoldásaiknak köszönhetően értek révbe. Talán itt lenne az ideje annak, hogy a nagyobb gyártók is átgondolják a jelenlegi stratégiájukat? A mobiltelefonok esetében a távol-keleti Xiaomi volt az, aki rendkívül szép előmenetelt követően a harmadik helyet tudta magának bebiztosítani az Apple és a Samsung párosa mögött, a tableteknél pedig az RCA neve tűnt fel váratlanul az első ötben. Az RCA ugyan nem a dobogón nyitott, hanem „mindössze” az ötödik helyet tudta megszerezni magának, viszont tette ezt úgy, hogy a hazai olvasók talán még nem is hallottak korábban erről a márkáról. A szóban forgó vállalat az Egyesült Államokban tevékenykedik, és karrierje a 20-as éves elején kezdődött. Elsősorban mindig is szórakoztatóelektronikai termékekkel foglalkoztak, és ez nem is változott mind a mai napig, így kerültek be mostanra a táblagépek is a kínálatukba. Jelenleg nagyon olcsó, fapados készülékekkel foglalkoznak, amiknek a forgalma az elemzők szerint az iskolakezdés miatt pörgött fel hirtelen, szinte a semmiből. Az előző negyedévben az Acer még fel tudott kerülni a toplistára kereken 1 millió tablet eladásával, most viszont az RCA foglalja el a tajvaniak helyét nem kevesebb mint 2,6 millió készülék értékesítését követően. Az RCA brutális, megközelítőleg 200 százalékos növekedésen ment keresztül az elmúlt egy év alatt. A cég szárnyalásával egyúttal azt is ki lehet jelenteni, hogy már Amerikában is nagy a kereslet az olcsó, illetve kiemelkedő ár-érték arányú konstrukciók iránt.
Az RCA kínálatának újabb tagjai.
Az élmezőny többi szereplője között is akadt helycsere, de egyelőre nem a Samsung és az Apple esetében beszélhetünk erről, hanem a Lenovo és az ASUS párharcának eredményeként. Ez a kettős már az első negyedévben egymásra talált, akkor az ASUS tudott diadalmaskodni vetélytársa felett, majd az év közepére már a Lenovo keveredett egy hajszállal előrébb, most pedig ismételten az ASUS neve szerepel előkelőbb pozícióban. Az ASUS mintegy fél millió masinával tudta maga mögé utasítani a Lenovót, akinek ezúttal „csak” 3 millió készüléken sikerült túladnia. Ezzel az eredménnyel az előbbi a piac 6,5, az utóbbi pedig az 5,7 százalékát szerezte meg. Bár most hátrébb végzett, összességében mégsincs oka csüggedésre a Lenovónak, mivel a forgalmuk éves szinten így is jobb lett, méghozzá valamivel több mint 30 százalékkal a tavalyi eredményhez képest. Ilyen tekintetben az ASUS nem tudott előrelépést felmutatni. Nehéz megjósolni, hogy az utolsó negyedévben miként alakul majd a fenti páros tagjai között a táblák értékesítése. Az ASUS valószínűleg továbbra is folytatni fogja a remek minőséggel és kellemes árral kecsegtető eszközök gyártását, a konkurensnél viszont komolyabb szervezkedés folyik. A Lenovo éppen a napokban tett pontot a Motorola megvásárlásának végére, arra pedig már korábban fény derült, hogy a Motorola márkanevet vissza fogják hozni a táblagépek közé is. A kínai gyártó tehát több vasat fog a tűzben tartani, ami a jövőben kifizetődő lehet. A Samsung és az Apple változatlanul toronymagasan vezeti a piacot, a felállás pedig továbbra is a cupertinóiaknak kedvez. Ezeknek a vállalatoknak a körében nem változott a tendencia, és ebben a negyedévben is tovább olvadt az iPadek előnye az androidos Samsungokkal szemben. Júliustól szeptemberig összesen 12,3 millió táblát adott el az Apple, ami visszaesést jelent mind éves (-12,8 %), mind pedig negyedéves (-7,5 %) szinten. Nagy növekedésről azonban a Samsung esetében sem számolhatott be az IDC, de ahhoz már kicsi előrelépés is elegendő, hogy még közelebb kerüljenek az Apple-höz. Egy évvel ezelőtt 9,3 millió tablet szerepelt a Samsung neve mellett, most pedig már 9,9-ről szól az IDC összeállítása. Valamelyest jobb a helyzet, ha az előző ciklusban felmutatott eredményhez mérjük a mostanit, nyáron ugyanis csak 8,5 milliós forgalmat bonyolítottak a dél-koreaiak. Az Apple abban reménykedhet most, hogy az iPad Air 2 az ünnepi szezonban felkapott lesz, az iPad mini 3 ugyanis nem lett túl erős. Figyelembe véve a dolgok alakulását az elmúlt hónapokban (években), egy ideig még biztosan húzhatja az élen az Apple, de idővel itt is el fogják veszíteni a vezetést, ha nem tudnak valami igazán átütőt felmutatni. A 12 colos iPad jelentheti a cég számára a „megváltást”, de ez továbbra is csak a pletykákban létezik – amennyiben valóban jön, akkor legközelebb tavasszal kerülhet képbe.
A táblagépek piaca összességében ebben a negyedévben sem mutatott virágzást, tehát nem véletlen, hogy akadnak olyanok, akik maguk mögött hagyják inkább (pl. Barnes & Noble). Ugyan növekedett egy kicsit a forgalom a tavalyihoz, valamint az előző három hónapos időszakhoz viszonyítva is, de továbbra is 50 millió körül stagnálnak a számok, ahogy az lassan két éve, 2012 legvégén beállt egy 52,5 milliós eredménnyel. Ezeknek a termékeknek a helyzete ráadásul pillanatnyilag egyre kilátástalanabb lesz, mivel már két irányból is komoly alternatívákkal kell számolni. Az okostelefonok egyre nagyobb méretet öltenek, így némi kompromisszummal, de elegek lehetnek a kisebb táblák helyett, illetve ott vannak a 2-300 dolláros áron kínált, 11-13 hüvelykes méretű, könnyű noteszgépek, amik szintén rohamosan szaporodnak, és a nagyobb táblákat válthatják le. Ezek általában egy alternatív operációs rendszerrel (jellemzően Chrome OS-sel) vannak felvértezve, de már a Microsoft is gőzerővel dolgozik azon, hogy kivegye a részát a „netbookok második hullámából”.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. Tibike1993
2014.11.05. 16:28
Én eléggé otthonosan mozgok mobil/tablet téren, rengeteg kínai márkát is ismerek, de az RCA-ról még sose hallottam. Hogy lehet, h magyar, sőt, még külföldi lapok se foglalkoznak vele??? Én olvasok PA-t, Gsmarenat, engadgetet, de vhogy soha nem ütötte meg a szemem ezzel kapcsolatos cikk. Mintha a semmiből jöttek volna...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Nirvanus
2014.11.05. 20:25
RCA
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikej95
2014.11.05. 20:49
Sokat kaszálnak ezek a kis gyártók azzal, hogy belátják, hogy a legtöbb embernek nem 5-8 colos telefon QHD és FHD mellett meg 4K tablet kell, a kijelzőtől majd megszakadó csúcs SoC-pel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. okostojas0... Tibik...
2014.11.06. 01:59
A brand eléggé ismert az usa-ban. Leginkább azért olyan sikeresek, mert a walmart árulja a termékeket, jelenleg 812 eszköz van a listán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!