iPon Hírek

Indukciós töltésű buszok

Dátum | 2012. 12. 04.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A Utah State University mérnökei egy olyan elektromos meghajtású buszt mutattak be, amely elektromágneses indukció révén töltődik. Az Aggie Bus névre hallgató prototípus már az utakat rója, és ugyanazon töltési módszerrel szerzi a működéséhez szükséges energiát, mint az elektromos fogkefe vagy az egyéb vezeték nélküli töltőrendszerek, csak éppen sokkal nagyobb méretekben.

A rendszer lényegileg egy két részre szedett transzformátor: a megállók aszfaltjába telepített töltőállomásban a primer tekercs elektromágneses teret generál, amely a busz alján elhelyezett szekunder tekercsben áramot indukál, ez pedig feltölti az akkumulátort. A töltőállomás és a busz alja közt jelentősnek nevezhető, 15 centiméteres távolság van, de a járművek felé 25 kW teljesítményt közvetítő rendszer így is 90 százalékos hatásfokkal üzemel, ami kimagasló eredménynek nevezhető.


A fix útvonal és a rövid időközönkénti megállások miatt a buszokat különösen alkalmasak az indukciós töltési rendszer használatára. Egyetlen, hatalmas akkumulátor helyett az Aggie olyan kisebb méretű akkuval rendelkezik, amely képes újratöltődni a megállások alkalmával. 

A tervek szerint az első, utasokat is szállító járatok 2013 közepén kezdhetik róni köreiket az egyetem kampuszán, majd néhány éven belül a közforgalomban is. Az indukcióval töltött buszok ötlete az Egyesült Államokban ugyan újnak számít, de hasonló rendszerek már évek óta működnek Olaszország és Hollandia néhány városában. Az elképzelések szerint ezek a járatok különösen a belvárosi tömegközlekedésben lehetnek alkalmazhatóak, mivel sokkal halkabbak a benzines buszoknál, és nem rontják a levegő minőségét.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. atti2010
2012.12.04. 17:13
Koreában vagy Szingapúrban is működik ilyen álltáluk fejlesztett busz nehogy már az legyen hogy ezt is az Amerikaiak találták fel, már a tavaly mutatták a TV-ben de a film 2010-ben készült.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. CyberPunk6...
2012.12.04. 17:15
"90 százalékos hatásfokkal üzemel"

ahha, akkor ezzel a busszal jött a jövőből Michael J. Fox...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. dilofekete
2012.12.04. 17:24
Még mindig nem tudom, hogy reagálnak erre az olyan eberek akiknek agyi chipjeik és pacemakerük van, aminek az intenzitását egy elektromágnese távirányítóval lehet szabályozni. Ha teszem azt felszáll egy ilyen ember egy ilyen buszra vagy csak elhalad a gépkocsijával mellette, ami sokkal közelebb van a talajhoz, mint a busz. Bezavar vagy sem? Habár ez a veszély nem nagyon zavarná a magyar rokkantakat, mert mire kiépítenék, eltelik 50 év és addigra nem használnak már ilyen technikát, problémák orvoslására sem. Talán remélhetőleg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. asdsa
2012.12.04. 17:33
Hát, biztosan nem fogják figyelmen kívül hagyni az egészségügyi tényezőket.
Ha ilyen téren megoldhatatlan gondja lenne, nyliván nem is fejlesztenék tovább.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. atti2010 dilof...
2012.12.04. 17:39
Szerintem ezek elég alacsony frekvencián fognak működni nagyon kis hatósugárral 5-10cm nincs hogy zavarja az adott készülékeket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. ncc1701
2012.12.04. 17:43
Inkább böszme lendkereket kéne felpörgetni, nem akkut.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. EPG
2012.12.04. 19:17
A lendkeréknek van az a rossz tulajdonsága hogy megtartja a forgástengelyét, azaz nem akar fordulni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. nyerek01
2012.12.04. 19:32
#7
Miért akarod a tengelyt a haladási iránnyal párhuzamosan állítani? Merőlegesnél nincs baj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. gargantu
2012.12.04. 20:56
nyerek01

De a haladási irányra mindig merőlegesnek kell lennie, akkor is, ha kanyarodik a busz, azaz a függőleges tengely lehetne jó (az is csak sík terepen).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. fofoka
2012.12.04. 22:34
Benzines busz..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. sniperjoce...
2012.12.05. 15:21
Benzines? Hát ha a buszok azok lennének bajban lennénk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. dzsuz87
2012.12.05. 16:24
Ha folyamatosan áram alatt lenne az aszfaltba épített, az elég nagy pazarlás lenne.
Nyilván csak akkor kapcsol be, amikor felette van a busz, ergo elég egy alumínium lappal elszigetelni az utasteret. Ha meg valaki épp a busz alatt van, annak nagyobb baja is lesz...
(a buszok hagyományosan dízellel mennek gy.k.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. fofoka snipe...
2012.12.05. 20:59
Mármint a cikk szerint benzines.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. NKing
2012.12.06. 09:42
Ekkora járműveket azért nem gyakran hajtanak benzinnel Oda azért kell a nyomaték rendesen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!