iPon Hírek

Intelligens útpályákat tervez egy holland cég

Dátum | 2012. 10. 31.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A Studio Roosegaarde nevű holland dizájnlabor munkatársai sok érdekes és bizarr ötlettel álltak elő az elmúlt években az átlátszóvá váló koktélruhától kezdve a piezoelektromos tánctérig, most pedig az autópályákat és országutakat tervezik forradalmasítani. A megvalósulásra nem is kell sokat várnunk, a tervek szerint elképzeléseik korai változatai már a jövő év közepén megjelenhetnek egy hollandiai kísérleti útszakaszon, azt követően pedig, ha minden jól megy, egész Európában.

A kezdeményezés célja, hogy a járművek helyett magukra az utakra koncentrálva javítsák az utazás minőségét, és így mindenki részesülhessen az „okos vezetés” élményében, ne csak azok, akiknek telik a legújabb technológiákkal ellátott gépkocsikra, mondta el Emina Sendijarevic, a cég munkatársa. Ha valóban beválik az ötlet, jóval több lesz a legújabb útépítési fejlesztések bemutatójánál. A cél a biztonságosság és a tudatosság növelése, valamint olyan utak megvalósítása, amelyek világítása az igényekhez igazodik, és energiatakarékosabb a mostaninál, fejtette ki Daan Roosegaarde, a Studio Roosegaarde alapítója, aki olyan utat akar építeni, amely legalább olyan ikonikus jelentőségű lesz, mint amilyen a maga korában az Egyesült Államok legendás 66-os útja volt.

A jövő útja a tervezők elképzelései szerint dinamikus festékréteggel lesz borítva, amelynek elemei csak bizonyos külső faktorok hatására válnak láthatóvá. Ha például fagypont alá süllyed a hőmérséklet, hópelyhek jelennek meg a burkolaton, hogy figyelmeztessék az autósokat a jegesedés veszélyére, de a jelzések ugyanígy figyelmeztetni tudnak majd egy előttünk bekövetkezett balesetre is.

A koncepció másik fontos eleme az utak világításának korszerűbbé tétele lenne. A világítótestek és az úton látható vonalak napközben töltődnének fel energiával az éjszakai műszakra, és a rendszer igazodna az aktuális forgalmi igényekhez, vagyis a lámpák csak akkor, és addig kapcsolódnának fel, amíg autó van a környezetükben. A világításhoz szükséges energiát részben az elhaladó autók által keltett légáramlatok megcsapolásából fedeznék, de a tervezőknek más innovatív ötleteik is vannak ezzel kapcsolatban.


A projekt talán legmerészebb és a megvalósulástól legtávolabb álló eleme pedig egy gigantikus elektromos töltő terve, amely egy külön sáv lenne, ahol mágneses mezők alkalmazásával töltenék fel az elektromos autókat, valahogy úgy , „ahogy az elektromos fogkefe töltődik a fürdőszobában”, mondja Sendijarevic.

A dinamikus festést és az intelligens világítási rendszer egyes elemeit egy, az észak-brabanti Oss közelében fekvő útszakaszon kezdik élesben tesztelni a jövő év közepe tájától. 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. dilofekete
2012.10.31. 15:11
Akinek pacemakere van vagy agyi chipje az, hogy fog vezetni elektromágnese térben?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. hunmyke
2012.10.31. 15:20
Az autópálya világítás tetszik, nem kéne reflektorral menni, és fel-le kapcsolgatni, ha jönnek szemből a szembejövő oldalon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Emberfej
2012.10.31. 15:41
Ez mind szép és jó de kétlem hogy elterjedne, nálunk azt nem bírják megcsinálni hogy ne legyen méteres lyuk az út közepén.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. sarkanyolo...
2012.10.31. 15:57
Van benne lóvé, csak nem Magyarországon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. LGx
2012.10.31. 16:09
mert a közútkezelő az "útalapból" ami be van építve az üzemanyagárba, nem lát egy vasat sem. állambácsi meg nem ad kátyúzásra neadj isten útfelújításra pénzt, mert kell az új stadionokhoz a büdzsé...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. zord01
2012.10.31. 18:47
"mert kell az új stadionokhoz a büdzsé..."
Még ha ahhoz kéne! Én úgy tippelem új villákra, palotákra és Audikra kell a pénz. Nehogy már nyomorogjanak a tisztel urak, ott a nagy házban. No meg a haverok és a rokonok ugye...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. tibaimp
2012.10.31. 19:58
zord01: az a szomorú, hogy igazad van, elég baj ez nekünk, az ilyen utak nálunk még 100 év múlva sem lesznek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. tomchee
2012.10.31. 22:04
vagy olyan utak amik egyáltalán simák...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. lorddiablo
2012.10.31. 22:44
Azért megnézném azt a szerkezetet, ami az autók által keltett örvények energiáját csapolja meg... tömören: lehetetlen ilyet építeni, ami jó hatásfokkal működik. A légellenállás 50 km/h fölött már domináns szerepet tölt be, de azért olyan sok energiát 1 ponton egy örvényből nem lehet kivenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. nyerek01
2012.11.01. 00:16
#1
Úgy fog vezetni mint akinek nincsen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. tompika74
2012.11.01. 05:08
Jelzi, ha csúszik az út? Mennyivel jobb lenne, ha le is olvasztaná magát. Az energiaszerzést egy ekkora projektnél megoldhatnák szélerőművel vagy naperőművel is.
És nálunk kellene minden kilométerre egy őr, hogy szét ne lopják a technikát
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. DogTheDog
2012.11.01. 19:54
Nagyon bejon az otlet,remelem meg az en eletemben sikerul ezt ki is probalnom valahol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. fbi1984
2012.11.04. 16:44
Én már annak is örülnék, ha a kátyúkat betömnék kis hazánkban.
Ahol meg a tömések egymást érik, ott új réteget húznának.
Tényleg, nem tudja valaki, hogy az M2-t miért kell minden második évben javítani?
Csak 2 év gari van rá?
A dinamikus fagyásjelző az smafu. Nálunk a fagy-, csúszásveszélyt IGAZI hópihék, (eltakarítatlan utak) jelzik.
Arra egyébként volt már kísérlet, hogy piezo lapokat építettek az aszfaltba, és a kocsik súlya alatt termeltek áramot. Lehet, hogy hatékonyabb (és valszeg drágább), mint az örvénylés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. zodiac83
2012.11.05. 16:22
@fbi1984: Ha jól tudom (de ez korántsem biztos), az M2 felújítás célzott uniós pénzből megy, azaz direkt arra adja az unió, másra nem használható fel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!