iPon Hírek

Keith Fuller: Nem a programozók miatt rosszak a játékok!

Dátum | 2015. 04. 16.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

Amennyiben egy játék nem úgy sikerült, ahogy azt vártuk, hajlamosak vagyunk automatikusan a programozókat hibáztatni. Holott a korábban a Quake-széria több epizódján, a Star Trek Voyage: Elit Force-on, és a Call of Duty: Black Opson is dolgozó Keith Fuller szerint a kóderek a lehető legritkább esetben vonhatóak felelősségre a silány minőségű programokért. A manapság tanácsadóként dolgozó Fuller úgy véli, a legsúlyosabb gondot az jelenti, hogy a legtöbb cégnél a vállalati kultúra miatt egy-egy alkotás elkészítése során olyan, felelős beosztásban lévő személyek véleményét is figyelembe kell venni, akik bár szakterületükön a legjobbak közé tartoznak, de a játékfejlesztéshez nem értenek, mégis mindenbe bele akarnak szólni. Ezek az illetők azon túl, hogy a szakma alapfogalmaival sincsenek tisztában, gátlástalanul kihasználják, hogy rangban a programozók felett állnak, és kizárólag azokat az észrevételeket hajlandóak elfogadni, amik egyeznek az elképzeléseikkel. A többit meg sem hallják, ha pedig valaki megpróbálja nekik elmagyarázni, mi is a baj azzal, amit akarnak, rendszerint az a válasz, hogy ő a szakértő, és ha kedves neki az állása, oldja meg. A férfit a mai napig kísértik az írókkal, marketing-tanácsadókkal és befektetőkkel vívott csaták. Az egyik kreatív például minden áron késharcot akart a Quake második részébe, és az is megszokott volt, hogy a grafikát mindenek elé helyező, de az adott játék motorjának képességeit egyáltalán nem ismerő menedzsment közel teljesíthetetlen óhajokkal állt elő. Fuller úgy véli, a legjobban „A szakértő” címre keresztelt kabarétréfa mutatja meg, milyen is a szakma. Ebben a rendkívül szórakoztató jelenetben egy grafikusnak a megrendelő kérésére piros vonalakat kellene húznia zöld, illetve átlátszó tintával.
A szerencsétlen szakember helyzetét csak tovább rontja, hogy felettesei - bár láthatóan tisztában vannak azzal, hogy a munka kivitelezhetetlen -, olyan közhelyekkel ütik el ellenérveit és magyarázatait, mint hogy „ez csak hét vonal” vagy „kritizálni bárki tud, nekünk megoldás kell”. Fuller szerint, mivel a programozók féltik az állásukat, egy idő után egyre kevésbé akarnak kerékkötőnek, vagy negatív beállítottságú okoskodónak tűnni, inkább nyelnek egy nagyot, és kérdés, valamint ellenvélemény nélkül végrehajtják a legostobább parancsot is. Persze mivel tudják, hogy amit csinálnak, az rossz lesz, nem igazán hajtja őket a lelkesedés. Ez pedig szinte mindig meglátszik a végeredményen. Legközelebb tehát, amikor egy minden ízében élvezhetetlen játékkal szenvedünk, jusson eszünkbe, hogy alighanem a készítők sem örültek annak, hogy egy fércmunkát sikerült csak letenniük az asztalra, de a felülről érkező utasítások béklyójában vergődve ennél jobbat nem tudtak összehozni.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

48. bruce_prin...
2015.04.16. 17:15
Fuller bacsinak tokeletesen igaza van (es nem csak a jatekiparra jellemzo).
Ahova ezek az altalam csak taknyosszaju, senkihazi naplopoknak tartott oltonyos emberaljadekok beteszik a labukat nagy zset szagolva, ott el van szarva az egesz...
Mert a cegekhez nem szakember kell vezeto beosztasba aki ert is valamihez, hanem manager ur a profimaximalizalas vegett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. 5hat7
2015.04.16. 17:23
Nem nyugtat ez a tény de legalább kezdünk hasonlítani a Nyugatra vagy épp fordítva?A manager hivatása a seggnyalás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. Terror 5hat7
2015.04.16. 17:25
Felfelé nyalni, lefelé rúgni, hogy pontosak legyünk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. tibour
2015.04.16. 17:27
Azért azt a jelenséget, hogy a jelenlegi AAA játékok egyre gyakrabban okoznak csalódást az előrendelőknek, már szerintem nem lehet pusztán a rossz kommunikációra fogni..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. lorddiablo
2015.04.16. 17:28
Pattantyús-Ábrahám Géza:

„Az emberi tudomány legfőbb célja maga az ember. Az ipari termelés végső célját csak alapos műszaki és gazdaságtudományi ismeretekkel párosult szociális érzékkel lehet megvalósítani.” (1929)

„Jó vezetőmérnök csak az lehet, akinek lelki és szellemi képességei a következő arány szerint oszlanak meg: 50% erkölcsi erő, 25% általános műveltség, 25% szaktudás”. (idézi Gullietet 1931.-ben).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. mikej95
2015.04.16. 17:41
Én se értettem jó pár funkciót az elmúlt évek AAA termésében, de a vezetők és "szakértők" biztos máshogy képzelték a dolgokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. kiskoller
2015.04.16. 17:48
*Sigh.

Anno elég volt 3 embernek összeülnie, és egy garázsprojekt keretében írnia egy játékot, amelyik forradalmasította az ipart.

Manapság egy AAA cím többtucat, akár száz ember közreműködésével készül. Ezek csak igen kis részét teszik ki a programozók. Ott vannak a művészi értéket teremtő emberek, designerek, rajzolók, szinészek, zeneszerzők.

Nyilvánvaló, hogy egy ilyen komoly projektet egy nagyobb létszámú vezetésnek kell összefognia. Itt már nem elég a Peer-to-peer hálózat.

A fejelsztők időre dolgoznak. Csúszol 4 évet és már senkit sem fog érdekelni a játékod. Elfogy a pénz, és félkészen, tesztelés nélkül kell piacra dobni.

Ergo hatalmas súly nehezedik a managerek vállán.

Rossz manager nagyon mellé tud nyúlni emiatt. Nincs ebben semmi meglepő.

Vannak a multi munkaszemléletnek is hátrányai, de itt egyszerűen arról van szó, hogy az emberiség egyre nagyobb volumenű, egyre nehezebb projekteket hajt végre, egyre több ember bevonásával. Egyre kevesebbet lehet hibázni. Ez a játékiparra is igaz.

Szóval az úriember nekem pont semmit nem mondott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. Szablac
2015.04.16. 17:59
Teljesen jogos cégkultúra kritika, nemcsak játékfejlesztésben. Mi ilyeneket csak excelhuszároknak vagy lángossütőknek hívjuk (Elnézést kérek a lángossütőktől)...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. VikMorroHu... kisko...
2015.04.16. 18:19
@kiskoller: Nekem meg pont azt mondta, hogy ha hozzá nem értő ember van döntéshozatali helyzetben, aki nem hajlandó figyelembe venni a hozzáértő beosztottjai véleményét, akkor a végeredmény pocsék lesz. Egyébként igazad van az egyre nagyobb volumenű munkákkal kapcsolatban. Ezért is érdekes figyelemmel kísérni a Star Citizen fejlesztését, mert ott hozzáértő emberek vannak minden döntéshozatali szinten, akik azért dolgoznak, a támogatókkal együttműködve, hogy a végeredmény minden szempontból kiváló legyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. kiskoller VikMo...
2015.04.16. 18:24
Egy vezetőnek nem szakértőnek, hanem vezetőnek kell lennie.

Nem várom el a főnökömtől hogy értse, mit csinálok.
Legyen egy átfogó képe róla, de a lényeg, a hangsúly a vezetői képességében rejlik. Az is egy szakma, mint a programozás. Csak nem lehet tanítani (legalábbis még nem találtuk meg a módját)

Ha fontos szerepet tölt be a vezető, akkor bénaságával romba tudja dönteni az egész projektet. Ha viszont jó, akkor olyanra is képesek az emberek, amire eddig nem voltak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. predike07
2015.04.16. 18:42
Így megy ez mindehol.Mindeféle munkában olyan parancsol aki a pénzforgatáshoz nagyon ért,tudja miből lehet pénzt csinálni és ezért is ad olyan utasitást amivel hamarabb szakithatja le a lóvét.Tudja az illető,hogy a dönétse az adott termék rovására megy de nem érdekli mert eladja hamarabb, kevesebb munkával és közbe ugyanannyit kaszál.
Ez minden termékre igaz nem csak a játékokra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. tomchee
2015.04.16. 18:57
Hogy őszinte legyek, a ME3 foghíjasságáért, az SWTOR gyenge szerepléséért, illetve a BF4 borzalmas startjáért sem okoltam soha a Bioware-t vagy DICE-ot, hisz minden 2 studió nagyon jó dolgokat alkot, ha hagyják őket dolgozni. Ha valakire mindig is haragudtam, azaz EA.
És természetesen igaz persze az össze stúdió/kiadó párosra, ahol hasonló a helyzet.

DE persze a játékosok hibái is amiért képesek millió számra venni/előrendelni, mindent amit a marketing bácsi mutogat nekik, függetlenül a végtermék minőségétől <_<

Szal, fifty-fifty.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. maturasek
2015.04.16. 20:21
Csak hogy kicsit árnyaljuk a képet; bár a programozóknak nem könnyű, hogyha irreális rendszereket és elvárásokat kell kiszolgálniuk, de a legtöbb problémájuk nem is nekik van ezen a területen. A legtöbb kárt az tudja okozni, hogy a Game Desing az, amihez "mindenki ért" - legalábbis mindenki úgy érzi, hogy ért, aki valaha fogott kontrollert az életében.

Végül is csak egy interdiszciplináris tudományról van szó, amihez nem csak technológiai rálátásra, matematikai eszköztárra, pszichológiai ismeretekre, művészi készségekre van szükség, de nem kevés vezetői képességre, kommunikációs készségekre és gazdasági érzékre is, hiszen a játék élvezeti értékét ez határozza meg legjobban.

Ennek ellenére mindenki azt hiszi, hogy ért hozzá, a játékok is, de sajnos a pénzzel és autoritással rendelkező emberek is, akik élnek is a beleszólási jogukkal. A cikkben említett programozói terhek ennek a valós nyomásnak csak egy oldalát jelentik - az említett késpárbajos példa is egy design döntés eredménye.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. cay
2015.04.16. 20:26
Milyen igaz... és nem csak a játékfejlesztésben van ez így sajnos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Lazahunter
2015.04.16. 20:40
Ha már programozók ... a legtöbbjük ész nélkül kódolja le azt amit elé tesznek, és egy mp-ig nem gondol a felhasználói élményre, vagy arra, hogy aki használni fogja a programját, azzal mi lesz ... vagy hogy egyáltalán jól fogalmazták e meg az elvárásokat ... hát még az üzemeltethetőségre ... és meg is látszik, hogy az igazán sikeres játékok nem 'programozók' nevéhez fűződik ...

És technikailag még így is rengeteg a baki, pedig aztán az tényleg a programozókon múlik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Hoax99
2015.04.16. 21:06
Ugyanez a helyzet az máshol is.
3 multinál dolgoztam, managerek elvitték a nagy lóvét, nem maradt pénz a fejlesztésre, leszarták a projektet vagy ha nem akkor az álmodozásuk és érzéseik alapján hoztak döntéseket. Mielőtt kiderült volna a bukás leléptek másik céghez. Legutóbb az alapján választottak ki egy managert a meghirdetett pozícióra, hogy az önéletrajába beírta hogy szereti a macskákat és szép háza van (Németország). Szakmai tapasztalatról pedig semmit nem írt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.04.16. 21:11
Nem akarok ebbe mélyebben belemenni, mert nagyjából semmi értelme, de pont a programozó az aki - a programozás gondolkodásmódjából adódóan - képes és kész jobbára minden eshetőségre gondolni, amikor elé tesznek egy nagyjából 0 átgondoltsággal és körüljárással megalkotott "tervet", hogy na ezt kéne megcsinálni... csak eljön az idő, amikor már a leglelkesebb kóder is azt mondja, hogy magasról tesz az egészre, mert már 200x kitalálta a sok dilettáns hozzá nem értő bohóc helyett, hogy mit akarnak, és elege lett az egészből Megcsinálja, amit fent kitaláltak - akkor is, ha már az elején tudja, hogy sz@r lesz - és ha majd észreveszik, hogy ez tényleg nem jó, akkor megcsinálja megint... és újra. Így megy ez a gyakorlatban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. ThePoweR
2015.04.16. 21:17
Lazahunter: A programozónak nem is az a dolga hogy elgondolkodjon jó specifikációt adtak e neki. Neki programozni kell. Megmondják mit kell csinálni, mit tudjon. Ennyi. Az hogy milyen lesz a felhasználó élmény őt nem érdekli mivel nem az ő dolga megtervezni. Az annak a dolga aki a specifikációt odaadja neki. Ha a specifikáció jó a végeredmény is jó lesz. Persze tanácsokat adhat mivel előfordulhat hogy jobban ért hozzá mint akli a specifikációt írja, de alapvetően nem az ő dolga.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. CyberPunk6... Lazah...
2015.04.16. 21:30
Tehát azért szar, mert a programozó nem látja el három másik szakma feladatait.
Értem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Szefmester
2015.04.17. 04:18
A designerek, a producerek hibásak a koncepcióbeli hibákért, a management (elsősorban) és a teszterek (kis mértékben, valszeg kevés időt kaptak és kis létszámmal dolgoztak, netán kevés konfiguráción teszteltek) pedig a bugok bennmaradásáért.
Ha az engine optimalizálatlan, ésbugos minden helyen, és brutális glitchek és kick-upok vannak benne akkor a programozó a felelős (és a vezetők akik sürgetik, így nem tud hatékony kódot írni, csak gyorsat)

Szerintem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. magerg ThePo...
2015.04.17. 09:11
Szerencsére már rájöttek az iparágban hogy ez konkrétan hülyeség.
Ezért a modernebb fejlesztési processzekben van visszacsatolás a programozók felől.
Természetesen ezzel a management elveszti privilegizált helyzetét, ezért terjed ilyen lassan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. m76
2015.04.17. 09:17
Ez a managerek számára presztízs kérdés. Egyszerűen nem akarják elfogadni a beosztott véleményét. Neki sose lehet igaza.

A szakértő mond A-t, erre a manager mond B-t. Elindul a projekt B szerint, majd egy kis idő után nyilvánvalóvá válik, hogy B szar. Erre manager benyögi, hogy akkor csináljuk A-szerint. És ezen a ponton már az övé a kredit, mivel ő mondta, hogy csináljuk A szerint, és ezzel megmentette a projektet. A szakértő meg megkapja a lebaszást, hogy miért van költségvetésen túl a projekt. És különben is biztos nem dolgozik eleget, és nem elég lelkiismeretes azért van veszteség. Ezért mindenféle korlátozó intézkedéseket hoznak ellene a managerek. Állandó megfigyelés, jogok elvétele, stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. nemlehet
2015.04.17. 09:49
Nagyon egyszerűen ki lehet védeni a managerek okoskodását. Minden utasítást írásban kell kérni, aztán ha előveszik az embert, hogy ez miért szar akkor szépen elő kell venni, hogy mert én ezt az utasítást kaptam. Sokan elfelejtik, hogy a managerek azért kapják a sok pénzt, mert övék a felelősség. Én hál istennek csak 1 helyen kaptam ilyen idegesítő kisfőnököt. Amikor láttam, hogy így nem lesz kutyából szalonna szépen minden utasítást írásban kértem amit összegyűjtöttem. Amikor szépen zátonyra futottunk és elkezdődött a mutogatás a nagyfőnök orra alá toltam a papírhalmot ahol nagyon szépen látszottak az egymásnak ellent mondó és idióta utasítások.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Fratello mager...
2015.04.17. 10:39
Hát, én az államigazgatásban vagyok fejlesztő, de engem keményen letol a főnököm ha egy technikailag ugyan megvalósítható, de funkcióját tekintve koncepcionálisan szar megrendelést agyatlanul végrehajtok, és nem szólok vissza időben a hogy ez így nem lesz túl jó...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Zabalint kisko...
2015.04.17. 10:44
Ahhoz, hogy a vezetőnek átfogó képe legyen valamiről, némi szakmai ismeretekre is lenne szükség.

Én például komoly problémának látom a szakmai sovinizmust, pont azokat nézik le a szakemberek és a közgazdászok is, akik a kettő között vannak, és közvetíthetnének.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Chavalier
2015.04.17. 13:32
Ezért is bírom inkább az Indie játékokat, sokkala szabadabb az egész fejlesztési folyamat és sokkal jellemzőbb hogy a programozók/modellezők/pályatervezők stb ötletei is belekerülnek a játékba ha azok működőképesnek tűnnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. HozeManuel Lazah...
2015.04.17. 19:43
Milyen kutatás alapján állítod hogy a "legtöbbjük"? De nem hiszem hogy ész nélkül lehet kódolni, vagy bármilyen agymunkát igénylő munkát végezni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. HozeManuel HozeM...
2015.04.17. 20:01
A kóder feladata hogy kódoljon, lehetőleg minőségi szempontokra is figyelve. De nem lehet tőle elvárni hogy mások által írt több tíz ezer sor kódban feltárja a hibát okozó összefüggéseket. Még ha fejbe tudná tartani, és nem lenne rajta munkahelyi stressz, nyomás, akkor is olyan sok idejét emésztené fel hogy nem éri meg erre alkalmazni őt. Nem véletlenül vannak külön emberek akiknek egyetlen feladatuk hogy teszteljék a terméket mielőtt a boltok polcaira kerül. Egy rendes vezető azért tart expertet mert tudja hogy bizonyos dolgokban okosabb nála, és hallgat rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. jurganov nemle...
2015.04.18. 12:45
haha, sőt hahaha. írásban. majd az utódod nem kéri írásban...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. jurganov m76
2015.04.18. 12:46
ezt sikerült elég pontosan eltalálni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. kiskoller
2015.04.18. 13:27
Látom itt mindenki utálja az összes managert, mert mindegyik naplopó akit csak a pénz érdekel.

Ez elszomorít.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Phantomstr... Chava...
2015.04.18. 13:43
Ja, mert minden aranyat ér, ami indie. Még több ott a szemét, mint a kiadók által kiherélt AAA-k között.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. CyberPunk6... kisko...
2015.04.18. 13:47
Én nem utálom őket, nálunk minden menedzser szakmabeli, aki alulról került fel.

Azért vedd bele, hogy a legtöbb ember csak frusztrált, mert
vagy soha nem kerül semmilyen vezetői pozícióba és féltékeny
vagy olyan munkája van, hogy fényévekre van bármitől és csak annyit lát, hogy az öltönyös kitalálja a dolgokat és sok pénzt kap érte
vagy beáll a sorba, a többi mellé

A tehetséget, a felelősséget a rátermettséget sokan nem ismerik el. Ezeket a többség seggnyalóknak, semmittevőknek és idiótáknak hívja. A munkahelyek meg sokat fizetnek nekik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. jurganov kisko...
2015.04.18. 18:36
ne légy szomorú. biztosan vannak köztük jó emberek is..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. jurganov Cyber...
2015.04.18. 18:39
"az öltönyös kitalálja a dolgokat és sok pénzt kap érte" vs az öltönyös kitalálja a dolgokat amik nem működnek, de mivel amint eladta a főnökeinek onnantól semmi dolga vele-vagyis tökmindegy, hogy működik-e és sok pénzt kap érte között van egy apró, ám lényeges különbség. nálunk pl minden manager keményen csak a saját céljait nézi (akár a cég érdekei ellenében is), hivatalosan elismerve, hogy a melósok le vannak szrva. mint itt a cikkben, ha figyelmesen elolvasod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. CyberPunk6... jurga...
2015.04.19. 00:20
Mondjuk nálunk nincsenek "melósok", de egyáltalán nincs ez.
Itt mindenkinek hasonló kvalitású végzettsége van.
Ha nem tudod, akkor meg sem tudnád mondani, hogy ki főnök és ki nem.

A melósok és a "szakemberek" között is ugyanannyi a kókler, mint a menedzserek között. Ők ugyanolyan emberek, mint a többi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. jurganov Cyber...
2015.04.19. 00:32
a végzettség nálunk sem számít, van, hogy a "melósnak" magasabb végzettsége van mint a managernek, csak ugye a kapcsolati tőke..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. atti2010
2015.04.19. 10:38
Meg kell nézni hogyan használja az erőforrásokat egy COD Ghost és hogyan egy BF4 ekkor kiderül hogy mégsem a manager aki 100% a ludas, bár nem tagadható hogy rendesen kivették a részüket a rongy-szemét eladásában, aki esetleg nem értené a COD CPU terhelés 100-60-60-50% GPU néhol beesik 70% alá addig a BF4 CPU 90-50-50-50% GPU 100% közelében szinte mindig, kedves Ubisoft bizony kellene végre egy jó játékmotor és pár szoftveres aki érti is a dolgát, az utolsó két gyöngyszem játék mindent elmond a cégről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. kiskoller atti2...
2015.04.19. 10:52
*facepalm.

Te most az alapján jelented ki, hogy szar egy játékmotor, mert jobban terheli a CPU-t, mint a GPU-t? Jézusom...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. atti2010 kisko...
2015.04.19. 11:00
Nem, azután jelentem ki hogy szar mert annak könyvelték el a játékosok, nézd meg milyen vélemények vannak a Far Cry4 és a legutolsó assassins Unity játékról, még a fanatikus élőrendelők is kiábrándultak, egyébként igen a CPU-GPU használat tökéletes képet ad egy szoftver minőségéről, a 2 játék pedig kb. ugyanabban az időszakban készült, az Ubis játékok pedig még a konzolon is csapnivalóan futnak, rá lehet ezt fogni a marketingre de nem ennyire, tanuljanak meg programozni!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. kiskoller atti2...
2015.04.19. 11:10
"egyébként igen a CPU-GPU használat tökéletes képet ad egy szoftver minőségéről"

Ez így hatalmas baromság.

1. Először is függ attól, milyen CPU-d van, és milyen GPU-d. Ha fogsz egy Pentium4-et, meg GTX Titan-t, nyilván a CPU lesz kimaxolva, mígy egy i7/integrált GPU-val pont fordítva lesz.

2. Függ a játékban található különböző mechanizmusoktól. Például mennyire van kidolgozva az AI. AI-t CPU-ból hajt ki minden játék, csak van, amelyik kevesebb számítást igényel, akár azért, mert szimplán butább. Ha több NPC van a pályán, az megint a CPU-nak ad számolgatni valót.
A fizika megint egy CPU igényes dolog. Kidolgozott fizikához kell CPU. Hasonlítsd össze a CPU meg GPU benchmark részét a Crysis 1-nek: GPU benchmark esetében a kamera nagy sebességel, magason repülve körbemegy a szigeten, így rengeteg objektumot kell a GPU-nak megjelenítenie.
CPU benchmark meg miről szól? Rakétavetővel meg gránáttal házak robbantgatásáról. Mert ehhez CPU kell.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. atti2010 kisko...
2015.04.19. 12:37
Először is függ attól, milyen CPU-d van, és milyen GPU-d.

Pontosan nem, mert ha ugyanazon vason a BF4 fényévekkel jobb mint a COD akkor ott szoftveres probléma van és ne próbáljuk már bagatellizálni mert pontosan ezért vetetnek velünk a szoftveresek 2 évente új vasat, elsősorban képtelenek olyan játékot gyártani ami tartalmilag is érték másrészt simán rámondják hogy ha új játék kell vegyél vasat, pont ezt fogja megszüntetni a Mantle, Vukan, DX12 API ha az Nvidia beleszakad akkor is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. CyberPunk6... atti2...
2015.04.19. 12:55
Remélem te sem hiszed, hogy kirántják a szoftvergyártók alól a szőnyeget

Bőven van még fejleszteni való a játékokban, ahol a hw lehetne a szűk keresztmetszet.
Az más kérdés, hogy csak a grafikára gyúrnak most, de a világok mérete, a töltés nélküliség, a látótávolság stb még növelhető.

A mozgó elemek számát is lehet még növelni.

Egy csomó dolgot lehetne fejleszteni még.
A felületek megjelenítése is lehetne jobb és dinamikus.

Komolyabb AI is jöhetne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. atti2010 Cyber...
2015.04.19. 13:02
Nem rántanak ki semmit, ezt a következő API-k maguktól megoldják és mivel a drivert sem a gyártók fogják írni a bénák saját maguktól kihullanak, vagy kényszerűen fejlesztenek, igen az Ubira gondolok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. kiskoller atti2...
2015.04.19. 14:42
"Először is függ attól, milyen CPU-d van, és milyen GPU-d. "

Akkor hozzáteszem azt, ami azt hittem evidens:

Először is függ a CPU és GPU kihasználtsága attól, hogy milyen erős GPU-d és CPU-d van. Ezek variálásával nagy mértékben változhatnak a kihasználtságok ugyanazon játék esetében is.


"BF4 fényévekkel jobb mint a COD akkor ott szoftveres probléma van"

? Hol láttad, hogy ebbe belekötöttem volna? Ha grafikai oldalát nézzük, igen, lehet, hogy jobb. De nem azért mert a BF4 a te gépeden azonos arányban fogja le a procit meg a gpu-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. HozeManuel atti2...
2015.04.19. 23:43
" kiderül hogy mégsem a manager aki 100% a ludas" Persze hogy nem. Viszont ha már HW kihasználtság: szerinted kik hozzák meg a döntést arra vonatkozólag hogy meddig kell egy játékot optimalizálni??? Egyébként ha 100% on jár a cpud, örülj neki, legalább nem lazsál. Egyáltalán nem egyszerű feladat minden magnak annyi munkát adni hogy teljesen ki legyenek használva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. PACSA
2015.04.20. 09:58
Ez nagyon tetszett.

Sajnos mutatja az egész világ problémáját.
Ha valaki látta a Zeitgeist Addendum című filmet, akkor ott konkrétan el van mondva, hogy a mérnök a legértékesebb ember a világon nem a politika vagy a vallás, stb emberei.
Másik igaz mondás: "aki tudja, csinálja, aki nem tudja tanítja.

Az a legszörnyűbb az egészben hogy mindenhol olyan emberek ülnek magas pozícióba, ahol nem értenek semmihez. Ők mondják meg hogy kell kinézni 1 háromszögnek ami pl négyszög. Ha ellentmondasz ki vagy rúgva, ha elfogadod hogy a 3szög 4 szög és kiderül akkor is ki vagy rúgva,mivel te csináltad, és nem lesz írásos parancs a főnöktől.

Még 1 utolsó saját mondás:"minél hülyébb vagy és minél nagyobb a hangod annál feljebb lépsz a ranglétrán"
Ilyen világban próbáljam nevelni a lányomat, hogy tanulj mert abból meg tudsz élni. Nem mondhatom neki azt,hogy tiporj el mindenkit és akkor leszel valaki. Gyűlölöm az ilyen embereket, de sajnos övék a világ.

Látszik a 2 kolegina hozzáértése a témához. És engem ez lesújt.

Kis off topic:

Van 1 kormány aki ért valamihez, de szakértők kellenek nekik akik megmondják hogy kell pl. piros vonalat piros tintával csinálni.
akkor miért ők kormányoznak. Másik feltevés ha szakértőt fogadnak akkor miért nem hallgatnak rá. Piros vonalat piros tintával lehet rajzolni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. rudolfmate PACSA
2015.04.21. 22:26
A megoldás: https://www.youtube.com/watch?v=B7MIJP90biM
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!