iPon Hírek

Khronos WebGL: 3D gyorsítást a Webre!

Dátum | 2009. 08. 05.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | IT VILÁG

Az OpenGL és az OpenCL szabványok mögött álló Khronos Group a tegnapi nap folyamán jelentette be, hogy elkészült az OpenGL szabvány 3.2-es kiadása, amely az előző generációs megoldásokhoz képest számos fejlesztést tartalmaz, amelyekről egyik tegnapi hírünkben már beszámoltunk. A Siggraph alkalmával nem csak erről, hanem a webes 3D-s gyorsításról is szó esett: a vállalat a HTML 5 canvas elemének felhasználásával platform-független módon próbálja megoldani a 3D-s gyorsítás kérdését.

A szervezet, amely a 3D-s webes gyorsítás fejlesztésével foglalkozik, az „Accelerated 3D on Web” nevet viseli és először idén március folyamán mutatkozott be a nagyközönség előtt. A WebGL fejlesztőcsoport egy JavaScript alapú környezetet fejleszt ki OpenGL ES 2.0 alá, amelynek segítségével gazdag 3D-s grafika biztosítására nyílik lehetőség a webböngészőn belül, mindezt bármilyen platformon élvezhetjük majd, ahol rendelkezésre áll az OpenGL vagy az OpenGL ES szabványok támogatása. Az OpenGL és OpenGL ES támogatásoknak köszönhetően az új eljárás nem csak PC-n, hanem egyéb eszközökön, például kézi számítógépeken vagy okostelefonokon is elérhető lesz. A Khronos elnöke, Neil Trevett szerint a friss eljárásaz Apple okostelefonjára, az iPhone-ra is átültethető lesz, amennyiben a nagyvállalat a jövőben használni kívánja az új technológiát.


Jelenleg a WebGL munkacsoportban számos nagyvállalat van jelen, köztük az AMD, az Ericcson, a Google, a Mozilla, az Nvidia és az Opera is. Ennek köszönhetően az új eljárással szinte biztosan találkozhatunk majd a nem is oly távoli jövőben a Firefox, a Chrome és az Opera webböngészőkben. A Microsoft ugyan nem tartozik a munkacsoporthoz, de a Khronos elnöke bátorítja az óriásvállalatot a HTML 5 és a WebGL alkalmazására az Internet Explorer esetében is.

Hogy mikor láthatjuk az első WebGL támogatással ellátott szoftvereket? Nos, a Khronos jelenleg is a pontos specifikációk fejlesztésén munkálkodik, de Mr. Trevett szerint az első korai szoftverek, amelyek már rendelkeznek majd WebGL támogatással, a következő év folyamán jelenhetnek meg. Természetesen ez a technológia nem hozza majd azt a teljesítmény szintet, ami a natív 3D támogatás mellett futó játékok esetében tapasztalható.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

1. MartonRoby
2009.08.05. 14:48
VISSZA A HIRHEZ

Jól hangzik! Kíváncsian várom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!