iPon Hírek

Kisegít a gép, ha megoszlik a figyelem

Dátum | 2012. 05. 16.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Az MIT, az Indiana-i Egyetem és a Tufts Egyetem kutatói Erin Treacy Solovey vezetésével kifejlesztették a Brainput nevű rendszert, amely képes érzékelni, ha agyunk „túlterhelődik”, azaz több dolgot próbál egyszerre csinálni, és ilyenkor a rendszer átveszi a feladatok egy részének elvégzését.

Az egyes munkafolyamatok átadása a gépeknek nem új ötlet ‒ enélkül nem létezhetne az internet, a gyáripar egészen másképp nézne ki, és mindannyiunknak sokkal többet kellene fejben számolnunk. Az elmúlt ötven évben a számítógépek rendkívül sok feladatot vettek át tőlünk, és ezzel alapvetően változtatták meg mindennapjainkat. A Brainput esetében azonban némileg másról van szó.

A rendszer funkcionális közeli infravörös spektroszkópiát (fNIRS) alkalmazva figyeli az agyi aktivitást. Az fNIRS gyakorlatilag a funkcionális MRI hordozható, egyszerűbb változata. Az adatokat folyamatosan elemzi a rendszer, és ha úgy látja, hogy párhuzamosan több dolgot próbálunk végrehajtani egyszerre, akkor beindul egy szoftver, amely kisegít minket. A tudósok kísérletében a feladat két robot távirányítása volt egy labirintusban. Az fNIRS elektródákkal felszerelt operátornak ezeket szimultán kellett irányítani, folyamatosan oda-vissza ugrálva köztük. Amikor a Brainput azt detektálta, hogy az irányító már nem ide-oda ugrál, hanem egyszerre próbál mindkét robottal foglalkozni, utasítást adott a robotoknak, hogy kapcsolják be saját szenzoraikat, és az operátor agyhullámai által meghatározott módon segítsenek a navigációban. Összességében elmondható, hogy a Brainput alkalmazásával az irányítók teljesítménye növekedett, és általában nem is vették észre, hogy a robotok időnként önállóbban kezdenek viselkedni, mint addig tették, hanem örültek annak, hogy jobban megy a feladat végrehajtása.


A rendszernek számos alkalmazási területe lehet a való világban is. Már léteznek olyan autókormányok, melyek érzékelik, ha a sofőr elalszik a volánnál, a Brainputtal megoldható lenne, hogy az autó önmagát vezesse azokban a pillanatokban, amikor hátrafordulunk kiabálni a gyerekkel, vagy a rádiót próbáljuk beállítani. Hasonlóan alkalmazható lehetne tulajdonképpen minden olyan területen, ahol a figyelem pillanatnyi kihagyása is nagy veszélyekkel járhat ‒ járművek, veszélyes gépek kezelésénél. Az agyműködést figyelő fNIRS nem túl nagy, és túl sok hardvert sem igényel, így fizikai akadálya nincs a dolognak. Ahhoz hogy valóban alkalmazható legyen a rendszer, természetesen minden specifikus szituációra ki kell majd dolgozni a megfelelő szoftveres hátteret ‒ az autónak képesnek kell lennie az önirányításra, a gyári gépnek az adott feladat elmeinek elvégzésére stb.

Solovey és kollégáinak következő lépése annak megállapítása lesz, hogy milyen más kognitív állapotok érzékelhetők megbízhatóan a technológiával. Arra keresnek például megoldást, hogyan lehetséges annak megvalósítása, hogy automatikusan megnövekedjenek a képernyőn látható gombok és betűméretek, ha fáradtak vagyunk. Vagy éppen pillanatnyi hangulatunknak megfelelően változzon a menü gombjainak sorrendje és mérete. Az Xbox automatikus betöltse a kedvünkhöz passzoló játékot. A távoli végcél egy mentális állapotunkkal befolyásolható, ahhoz alkalmazkodó rendszer megvalósítása lenne. 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. bszoke88
2012.05.16. 09:54
mert nehogy már nekem kelljen gondolkodni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. LavX
2012.05.16. 10:08
El fognak lustulni(butulni) az emberek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. arn
2012.05.16. 11:22
ha at tudja venni a feladatot, akkor miert nem csinalja o?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. zsolt200
2012.05.17. 14:16
Csak nehogy az legyen h mást is át vesz az agyunkból, lementi, létrejön a mesterséges inteligencia, az emberek elbutulnak, rájön hogy nincs szüksége az emberekre azt pá emberiség!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!