iPon Hírek

Kivezethet a válságból a CRM

Dátum | 2009. 09. 28.
Szerző | napi.hu
Csoport | IT VILÁG

Marketingszakemberek bő egy évtizede beszélnek az ügyfélmenedzsment-rendszerek (CRM) alkalmazásának fontosságáról, ám itthon elsősorban azok a vállalkozások dolgoztak ki erre stratégiát, amelyek tevékenységükből fakadóan jelentős adatbázissal rendelkeznek szállítóikról és vevőikről. A CRM-rendszerek alkalmazása elősegíti a meglevő ügyfelek megtartását és új ügyfelek megnyerését, úgy, hogy az adatbázist kezelő cég elébe megy az igényeknek. A rendelkezésre álló adatokból következtethet a piaci igényekre és ügyfelei egyéni igényeire. Hatékony direktmarketing-terveket dolgozhat ki és a CRM-rendszerek használatával javíthat a hatékonyságán. (Minden egyes vállalkozás képes adatbázist létrehozni az ügyfeleiről, ám jellemzően erre se pénzt, se energiát nem fordítottak a cégek, azt az elvet követve, hogy mindig egyel több ügyfelet kell behozni a rendszerbe, mint amennyi lemorzsolódik, biztosítva ezzel a vállalkozás prosperitását.) A fejlett gazdaságokban a CRM-rendszerek elterjedését alapvetően a szükség hozta, hiszen a verseny következtében egy-egy üzletágban elszaporodtak a vállalkozások, miközben az ügyfelek száma állandó maradt. Ilyen piacon szinte képtelenség a lemorzsolódó ügyfeleket pótolni, még akkor is, ha a vállalkozások eleve nem szeretnek változtatni. Az a cég tudott a konkurensnél nagyobb profitot realizálni, amely képes volt az ügyfelei fejével gondolkodni. Itthon azonban az elmúlt húsz évben folyamatosan fejlődtek a gazdaság szegmensei, új cégek léptek a piacra, növelve annak méretét és fokozva ezzel az üzletágban a versenyt, ám emellett arányosan nőtt az ügyfelek száma is. Ezért az adatbázist könnyen kialakító cégek sem tartották fontosnak a meglevő ügyfélkör gondozását, stratégiájuk kimerült az ügyfélkapcsolati menedzserek munkájában.

A válság, illetve az egyes ágazatok telítődése azonban lassan lépni kényszeríti a magyar közepes vállalkozásokat is, hiszen a jelenlegi gazdasági környezetben senki sem engedheti meg magának, hogy ügyfeleket veszítsen. A piaci elemzők szerint a válságban, illetve a válságot követő fellendülésben az adatbázisok újra felértékelődnek és a CRM-szoftverek piaca látványosan felélénkül. (Egy kimutatás szerint 2005-ben a CRM-szoftverek piaca világszinten 3 milliárd dollárt tett ki, most ez 9 milliárd dollár körül alakul.) Vagyis aki most lép, arányaiban olcsóbban jut olyan rendszerekhez, amelyek a fellendülést követő időszakban gyors növekedést biztosíthatnak a cégeknek. Kérdés, hogy van-e a piacon működő vállalkozásoknak elegendő tartalékuk ahhoz, hogy CRM-rendszerekbe fektessenek. Egy-egy jó adatbázis és az arra épülő CRM-rendszer ugyanis elviheti egy közepes vállalkozás negyed- vagy akár féléves profitját is, úgy, hogy közben tőkeerős multinacionális vállalkozásokkal kell szembenézni, amelyek évtizedek óta alakítják ügyfélkapcsolati menedzsmentjüket és felbecsülhetetlen értékű vevői és beszállítói adatbázisokkal rendelkeznek.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!