iPon Hírek

Költséges a felelőtlen jelszókezelés

Dátum | 2010. 06. 08.
Szerző | napi.hu
Csoport | IT VILÁG

Egy adatbiztonsági megoldások fejlesztésével foglalkozó cég, az Imperva szakembereinek egy olyan fájl került a birtokába, amely közel 32 millió jelszót tartalmazott. Az Imperva megállapította, hogy a jelszókezeléssel kapcsolatos felhasználói szokások még mindig nagyon aggasztóak.

Egy vállalat jelszavait elemezve kiderült, hogy 30 százalékuk hat vagy annál kevesebb karakterből épült fel, 60 százalékuk pedig nem tartalmaz semmiféle különleges karaktert. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a jelszavak 50 százaléka olyan szavakat rejt, amelyek egy esetleges szótáralapú jelszóvisszafejtés során hamar elbuknának, illetve az 5000 leggyakoribb jelszó szinte kivétel nélkül megtalálható a támadók és a jelszótörő alkalmazások által alkalmazott szótárakban. Ezek a belépési adatok nem felelnek meg az elvárásoknak és a védelem egyik gyenge láncszemét képezik.

A problémát fokozza az a kockázati tényező is, miszerint a felhasználók a különböző rendszerekhez azonos jelszavakat adnak meg. Ezért ha egy adatlopás során jelszavak illetéktelen kezekbe kerülnek, akkor a támadók nagy valószínűséggel több alkalmazás, online szolgáltatás, weboldal esetében is be tudják vetni a megszerzett belépési adatokat.

Elemzők becslése szerint 25 és 50 dollár közé esik a nem megfelelően kezelt személyazonosságok és az elszabadult jelszófelügyelet tarifája - minden egyes alkalommal, amikor egy felhasználó betelefonál a helpdeskhez. Egy ötezer felhasználós szervezet esetében ez például évi ötvenezer dollárra tehető, ami még nem tartalmazza a felhasználók munkájának kiesését, amíg a jelszó helyreállítására várnak. A felhasználók a könnyen megjegyezhető jelszavakat részesítik előnyben, vagy felírják, egymásnak átadják jelszavaikat, amivel - akaratukon kívül - aláássák a vállalati it-rendszer biztonságát, megnehezítik a biztonságért felelős részleg munkáját és így többletköltséget generálnak.

Kibékíthetetlennek látszik az ellentét, hiszen a jelszavak számának növekedése csökkenti az informatikai és felhasználói hatékonyságot, ráadásul növeli az adminisztrációs költségeket és a biztonsági kockázatokat. Ezt támasztja alá a Novell biztonságtechnikai szakemberek körében végzett világszintű felmérésének eredménye - a megkérdezettek többsége azt állította, hogy vállalatuk informatikai ügyfélszolgálata ideje legalább 30 százalékát a jelszavakkal kapcsolatos problémák megoldásával tölti. Biztató, hogy a Novell szakemberei szerint a jelszókezelés okos, aprólékos megközelítésével - a személyazonosságélettartam-kezelés, a jelszó-szinkronizálás, a webes hozzáférés-felügyelet és a vállalati egyszeri bejelentkezés megfelelő kombinációjával - legyőzhetők a kihívások.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!