iPon Hírek

Közel a Sikorsky-díjhoz

Dátum | 2012. 06. 26.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A repüléstörténet egyik legnagyobb kihívása egy lépéssel közelebb került a megvalósuláshoz, mivel a Marylandi Egyetem hallgatóinak egy csapata ötven másodpercen keresztül sikeresen a levegőben tartott egy emberi erővel működtetett helikoptert. A Gamera II nevű gépezettel felállított rekorddal a fejlesztők megdöntötték tavaly nyári, 11 másodperces csúcsukat, és az érvényes világrekordot is.

A történelmi mérföldkőhöz kötődik az Amerikai Helikopter Társaság 1980-ban alapított díja: a 250 ezer dolláros Sikorsky-díjat az nyeri el, aki egy emberhajtású helikopterrel történő felszállást követően 60 másodpercig a levegőben képes maradni, a repülés során eléri a 3 méteres magasságot, és mindezt úgy teljesíti, hogy közben egy 10x10 méteres területen belül marad.

A kétnapos rekordkísérlet-sorozat során a helikopter egy 35, és egy 40 másodperces repülést is teljesített.


A Gamera II külsejében egyáltalán nem hasonlít névadójára, a japán filmipar által megálmodott gigantikus mutáns óriásteknősre, Godzilla „unokatestvérére”. Az emberhajtású helikopter meglehetősen nagy, de rendkívül könnyű és kecses szerkezet. A légi jármű teljes szélessége 32 méter, a négy rotor egyenként 13,6 méteres, és az egész szerkezet ehhez mindössze 32 kiló. Ezzel csaknem 14 kilogrammal könnyebb, mint a tavalyi rekordot felállító első változat, amelynek rotorjait újratervezték, és jelentősen javítottak a váz felépítésén is.

Ahogy a mellékelt videón is látható, a rotorok egy kereszt alakban elrendezett, szénszálas merevítőrendszer végpontjaira vannak felfüggesztve. Mivel a rotorok repülés közben nagyon közel vannak a talajhoz, maximálisan kihasználják az úgynevezett légpárna-hatást, ami a föld és a gép közé pumpált levegő miatt alakul ki. A rotorok 20 fordulatot tesznek meg percenként, és így kevesebb mint egy lóerő szükséges ahhoz, hogy a gép 60 centis magasságban lebegjen.

A meghajtáshoz szükséges teljesítményt a fejlesztőcsapat egy-egy tagja biztosítja. Elődjétől eltérően, a Gamera II-n a lábak és a kezek számára is van pedál, a tervezők számításai szerint a kezek bevonásával 20 százalékkal növelték meg az elérhető teljesítményt.

A Marylandi Egyetem csapata egyike annak a három csoportnak, amelynek sikerült emberhajtású helikopterrel repülni. 1994-ben egy japán társaság állította fel a mostanáig érvényes világrekordot, 19 másodperces eredménnyel. 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. Sr4c
2012.06.26. 12:13
Lenkereket neki!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Campaigner
2012.06.26. 13:11
Jahh akkor biztos sikeresen a földön is maradna a masina
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. arn
2012.06.26. 13:24
ezek azert fontos dolgok, mert a bringahoz hasonloan a leghatekonyabb gep valoszinuleg. a hajtasi reszet viszont furcsallom, nem tunik tul hatekonynak egy bringahoz kepest, nagyon esetlenul mozog az illeto - de hat biztos ki van szamolva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. HUFEUR
2012.06.26. 15:11
Én is azt néztem, hogy elég hülyén van elrendezve az egész tekerős rész, ha kicsit biciklisebb felépítése lenne szerintem lazán meglenne a 60 másodperc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. lecza
2012.06.26. 16:10
Ez már kicsit túl van bonyolítva...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. _DiEGO_
2012.06.26. 19:38
Sőt , nagyon is ... ekkora batár építmény

1db propeller és fent - mint helikopternél ... van még bőven mit alakítani / csiszolni rajta ... csávó kifeküdt szépen ... nem egy kajak csávó gondolom a csapat tagja ...
Elég lenne a lábbal hajtás és lendkerekesen valóban... kézzel max egy áttételezést szabályozni mint pl ahogy a robogóknál van ... jutna is és maradna is erő ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. fagy
2012.06.26. 19:58
Érdekes kísérlet, de a 250 ezer dollárhoz még majd két és félmétert kell emelkedni..!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. crowly
2012.06.27. 16:47
Nem jó a meghajtás. Sokkal könnyebb lassan egy nagy erőt kifejteni mint ilyen gyorsan tekerni ráadásul kézzel lábbal. Bicikli elrendezés, kézhez váltó és folyamatosan váltani nehezebbre közben tartva a tekerési sebességet.
Talán még 1 propellert is le lehetne venni. 3al még stabil kéne legyen és akkor a tömege is kevesebb lenne. Bár nem értek hozzá, lehet így a jobb. De hozzászólásom első részében egész biztos vagyok.

Mellesleg oda ültethetnének egy versen biciklist. Jóval tovább bírná és erősebben tudná hajtani is. Ha már olyan rekordot akarnak dönteni ahol számít a fizikai erőlét akkor olyat használjanak aki birtokában van az ilyesféle testi képességeknek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. CyberPunk6...
2012.06.27. 17:22
gondoljátok, hogy egy 250 ezer dolláros díj elnyerése könnyű és tök hülyék amiért nem sikerül. biztos idióták csinálják...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!