iPon Hírek

Külső légzsák a biciklisek védelmére

Dátum | 2013. 01. 23.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Hollandiában a közlekedők 26 százaléka biciklit használ napi útjai során, így nem csoda, hogy egy holland cég állt elő először a külső légzsákok megvalósításának ötletével. Bár az utóbbi években az alapos felkészítésnek és oktatásnak hála az országban jelentősen lecsökkent a halálos közlekedési balesetek száma, továbbra is a biciklisek és a gyalogosok jelentik a legveszélyeztetettebb csoportot az utakon. A Közlekedési Minisztérium ezért megbízta a TNO nevű céget, hogy keressen megoldásokat a problémára. Az első felvetések közül egy automata fékezőrendszer kidolgozása, illetve a szélvédő-légzsák ötlete tűnt a legígéretesebbnek, mely utóbbi megvalósítására rövidesen egymillió eurós állami támogatásban részesült a cég.


A légzsák leeresztett állapotában a motorháztető és a szélvédő találkozásánál rejtőzik, felfúvódva pedig a szélvédő alsó felét és széleit borítja be. Az autó egy előre tekintő, intelligens szenzorrendszerrel van felszerelve, amely azonosítja a kocsit megközelítő objektumokat, és ha egy gyalogos vagy biciklis bekerül a kritikus zónába, amelynek kiterjedését a kocsi sebessége szabja meg, a rendszer készenléti módba kapcsol. Ha ebben a módban az autó lökhárítójában elhelyezett szenzorokat bármilyen ütés éri, a légzsák automatikusan felfúvódik.

Az eddigi tesztek alapján úgy tűnik, hogy tényleg működik az elképzelés. A 40 km/órás sebességgel elütött tesztbábuknak, amelyek fejébe, nyakába és végtagjaiba az ütközés során elszenvedett erőhatást mérő szenzorokat telepítettek, a légzsáknak köszönhetően akár 45 százalékkal is javultak a túlélési esélyei, vagyis kisebb számú és kevésbé súlyos sérülést szedtek össze az ütközések során.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. langward
2013.01.23. 14:26
érdekes, jó ötlet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Melkor
2013.01.23. 14:41
Érdekesnek érdekes volt tavaly is, amikor megjelent a Volvo V40-es amibe beszerelték, de már tavaly nyár óta többek között ezzel is reklámozták az autót
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Balucsek
2013.01.23. 14:53
Háát nem is tudom igazából mindkét esetben eltörte a lábát a biciklis a fejét igaz nem verte be de elvileg a bukósisak azért van hogy ez ne következzen be. és utána ugyan úgy "lepattan" az aszfaltra és keresztül esik az összetört bringáján, ami szerintem a főbb gond. Lehet, hogy picit segít, de egy halálos baleset továbbra is halálos marad max a kisebb sérülések ellen képes védeni szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Shinjiii
2013.01.23. 15:05
Ja, meg cserélheted méregdrágán abban az esetben, ha az úton úgy kerülsz például egy pancserul leparkolt pacákot, hogy majdnem súrolod az oldalfalát. A kritikus zónán belül nem tudom, mit értenek, hány cm, stb, de egy szorosabb találkozás esetében, ha szűk az utca és a két autó kerüli egymást, akkor kirobbantják egymásnak, mert túl közel van a két autó egymáshoz?
Nem jó ötlet szerintem, ha nem a fejét veri be, akkor lepattan róla mint a gumilabda és eshet például a szintkülönbségből adódó padkára.
Egy gonddal kevesebbért kreálnak egy újabbat, amivel igazából csak pénze lesz valakinek, de a találmányának haszna nem.

Gondolom Hollandiában nincsenek ilyen manőverek, mint pl. beállni két autó közé. Mert ilyen terepszaron persze, hogy működik. Közúton kell ezt tesztelni. Ahol bebukik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. dobko
2013.01.23. 15:28
Tisztelet a kivételnek, de az átlag biciklis nagyon szabálytalanul közlekedik, legalábbis Magyarországon, azon belül Budapesten pláne, szóval én nagyon utálom ezt a "fajt". Belvárosban számtalanszor jöttek ki elém úgy, hogy legalább 50 km/h-val haladok, közben ők össze vissza cikázva, busz után tekernek az idióták, bicikli sáv helyett az autósok között, és a többi, aki autót vezet az ezt mind tapasztalhatta már. Vidéken se jobb, az ember megy 90-110 km/h-val, és az út közepén kapálózva tekernek, az ember nem tudja melyik pillanatban jön ki elé, szóval óvatosan kell őket megelőzni.

Azt gondolom, hogy szigorúbban kéne a bicikliseket szabályozni, mint sem ilyen rendszerekkel autót felszerelni, kötelező sisak, könyök, térdvédő a városokban.

A másik, hogy egy apróbb koccanáskor is nyílhat a légzsák, amikor senkinek semmi baja nem lett. A biciklisnek van kötelező biztosítója? Ki fogja nekem megtéríteni a kárt, ha ő volt a hibás? Egy hagyományos légzsáknak igen paprikás ára van, plusz szerviz díj és máris akár 150-200e Ft repül a markomból, egy olyan baleset miatt, ahol lehet csak egy kis koppanáson kívül nem történik semmi.

Azt hozzáteszem, hogy inkább érje az autómat kár, mit, hogy elüssek valakit úgy, hogy ott is marad, de szerintem ez az ötlet akkor se valami nagyszerű megoldás.

Például tetszik, ha figyelmeztet az autó, hogy hirtelen lassítanak előttem és akár magától fékez is. Ezeket az ötleteket támogatnám én, szerintem több értelme van, csináljanak ilyet biciklis, gyalogos verzióba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Balucsek
2013.01.23. 15:43
Shinjiii: ha jól értem azért az a veszély nem fenyeget, hogy parkolásnál ellövi magát. Feltételezem egy bizonyos sebesség alatt nem lépműködésbe, hiába jön a kamikaze gyalogos és ugrik be a parkoló kocsi szélvédőjére csak próba képen Valamint intelligens szenzorról beszélnek (bár kitudja amióta a mosópor is az) feltételezem kapott egy alakzat felismerő kamerát, és pl egy kamion esetén nem pukkangat hiába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. SuhiTomi
2013.01.23. 15:57
dobko: Nem tudom, hogy mennyit bicikliztél életedben, de elég biciklisellenesnek sikerült a hozzászólásod
Amúgy a szabálytalan közlekedőkkel kapcsolatban teljesen igazad van, a kivilágítatlanokról pedig ne is beszéljünk. Előre-hátulra egy világítás kb. 3000 HUF, de valakinek ennyit sem ér az élete. Én rengeteget biciklizem és próbálom betartani a szabályokat, de normális biciklis utak hiányában elég nehéz. Pedigg némely városban egész jól működik ez a dolog. A csak pár centivel kerülik el a bal kormányomat nemegyszer előfordult, holott 4 sávos úton mentem és nem volt tömve az út.
Amúgy az autósok indexnemhasználatra való hajlama is tud megtévesztő lenni, engem majdnem ütöttek már el úgy, szóval a szabályok nem követése nem csak a biciklisekre jellemző.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. malvoisen
2013.01.23. 16:11
Hollandiában nem(csak) az oktatás miatt jók a statisztikák, hanem mert van hol tekerni, kb 40 éve folyamatosan fejlesztik a kerékpáros infrastruktúrát (tudom, itt élek). Egyébként alapvető kultúra, hogy nem ölöm meg a másikat közlekedés közben, minden nap tekerek, autózni is szoktam, de 3 év alatt nem volt durva helyzetem (gyalogosan már inkább, de az meg azért, mert a legtöbb bringa, illetve hybrid hangtalan). Itt még az is működik, hogy bringával mindkét irányba mehetsz az egyirányú úton.

Jools meg egyébként tényleg lekésett a témáról a Volvóhoz képest, bár ők ugyanezt a technológiát gyalogos légzsákként reklámozzák (én túl sok különbséget nem látok).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Avisto SuhiT...
2013.01.23. 16:18
Nagyjából ezt akartam én is írni, sok bicikliút sajnos a használhatatlanság határát súrolja, max downhilleseknek jó valamire.
Az úttesteken ugye legszélen kéne tekerni de az is jellemzően a legrosszabb része az útaknak (kátyúkat is hajlamosabbak otthagyni és minden szemét, törmelék, pocsolya ott gyűlik) szóval nem csoda ha sokan nem ezeket a helyeket használják.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. dobko
2013.01.23. 17:15
Avisto: Ezt megértem, hogy kátyút kerülnek a biciklisek, mert az autós is kerüli.
De akkor az autós is mehetne ennyi erővel a járdán, meg a bicikli sávban ahol elfér. (Van pár barom aki meg is teszi...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. tibaimp
2013.01.23. 19:15
természetesen volvo, mi más lenne...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kiskoller
2013.01.23. 21:50
Ha jól tudom az autósnak rendesen kéne előzne, úgy mint egy másik autót, tehát át a szemközti sávba. NA ez az amit sose látok, még a lassítást sem. Volt már amikor elvitte a kormányomat egy visszapillantó tükör mert az autós nem lassított le, várta meg a szembejövő autót, és előzött volna meg.

Mert azt kevés autós érti meg, hogy egy biciklivel nem full egyenesen megy az ember egy alapból kátyús út szélén, főleg amikor a 100-200 -al száguldó autók szele ide-oda csapkodja az embert.

Én volt mikor napi 30-40 Km-t letekertem aztán abbahagytam mert a heti 7db túrából 3-ban majdnem elütöttek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Balucsek
2013.01.23. 23:11
kiskoller: nem köteles az egy nyomon haladó járművet másik sávban előzni, a KRESZ csak annyit ír elő, hogy megfelelő oldaltávolságot kell tartani (ezért lehet pl vasúti kereszteződésben is előzni a motorost/biciklist).
"Azonos forgalmi sávban az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladás előzésnek minősül."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. s_erno
2013.01.24. 13:54
Azt hiszem mindkét félnél el lehet mondani, hogy vannak olyan emberek akik erm... kevésbé tartják be a közlekedési szabályokat. Én attól kapok szívbajt amikor egy ilyen öregecske, félig részeg bácsi este a sötétben lámpa nélkül az út közepén kacskaringózik...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. kiskoller Baluc...
2013.01.24. 14:07
Az oké, a lényeg azon vna hogy nem két centire lenne szabad a bicikli mellet elszáguldani, hanem rendesen hagyva neki egy métert legalább. A kocsisok sem egymást súrolva előzik egymást. Csak akkor viszont át kéne menni egy másik sávba, mert egy bicikli + 1 méter + kocsi már nem fér el egy sávban!

Erre gondoltam az előző hsz-emmel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. pidzse
2013.01.28. 09:07
Ha jol megnézitek a 2. lassitásnál mikor már a külső légzsák is müködik akkor is betörik a szélvédő ,vagyis szart sem ér az egész. Befejeli az üveget légzsákkal együtt is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Dhomochevs...
2013.01.28. 15:50
Rendszeresen közlekedek pesten bringával és az a helyzet, hogy az autósok nem szeretik használni az indexet(a bringások meg a lámpát)... Szinte minden utam során szembesülök ezzel és volt pár necces helyzetem főleg mikor a lökhárítóban sikerült csak megállnom. A BKV buszsofőrei pedig egyenesen élvezik mikor a könyökömet súrolják...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!