iPon Hírek

Larrabee: 2010-ben a nagyközönség számára is

Dátum | 2008. 05. 25.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az Intel Larrabee projektje már egy jó ideje készülőben van, a legfrissebb hírek szerint úgy tűnik, hogy a technológia a vártnál hamarabb kerül felhasználásra az asztali és a notebook termékekben: a Larrabee-re épülő megoldások a nagyközönség számára 2010. folyamán válnak elérhetővé, nem sokkal a felsőkategóriás Larrabee megoldások debütálása után.

A Larrabee elsőként a 2009-es év második felében mutatkozik be az IDF konferencia keretein belül San Francisco-ban, a debütálásra várhatóan augusztus vagy szeptember folyamán számíthatunk. Az első termékeket a gyártó a felsőkategóriás piacra szánja, ezek az egységek főként szerverekben kapnak majd helyet. A középkategóriás Larrabee egységek várhatóan a 2010-es évben lesznek elérhetőek a notebook és az asztali számítógépek piacán. A termékek nagyjából az Intel 6-os sorozatú lapkakészleteivel egy időben jelennek meg, az új lapkakészletek a 2009-ben megjelenő Calpela platform utódai lesznek.


Az Intel a Larrabee-vel kapcsolatban egyelőre nagyon titkolózik A technológia specifikációi még jelenleg is változtatásokon esnek át, de ez nem is csoda, hiszen a gyártónak az újdonság megjelenéséig még van némi ideje. A Larrabee egységeket sokszor a videokártyákkal hozzák összefüggésbe, pedig ezek a termékek különleges, többcélú megoldások lesznek. A Larrabee egy olyan új architektúra, amelyben különleges magok kapnak helyet: ezek a magok az x86-os utásításkészlet egy bizonyos részét használják. A magok egy ciklus alatt 8-16 SSE művelet és két darab kétszeres pontosságú skalárművelet végrehajtására lesznek képesek. Az egyes magok saját elsőszintű adat és utasítás gyorsítótárral lesznek ellátva. A magok egy megosztott másodszintű gyorsítótárhoz kapcsolódnak, amelynek mérete az adott terméktől függ. Egy-egy maghoz a jelenlegi információk szerint 256 kB-es gyorsítótárat kapcsol a gyártó. Nagy különbség a Larrabee magok és a jelenlegi x86-os processzormagok között, hogy előbbiek in-order módban üzemelnek, tehát nem rendezik át a végrehajtandó utasítások sorrendjét. A magok és a másodszintű gyorsítótár mellett egy memóriavezérlő és egy fix funkcióval rendelkező egység is jelen lesz a Larrabee egységekben. A fix funkcióval ellátott egység feladata termékenként változó lesz: egy Larrabee GPU esetében egy raszter hardver egység, míg egy Larrabee szerver ko- processzor esetében egy hardveres titkosító egység lehet. A Larrabee egységek képesek lesznek akár az 1TFlop-os számítási teljesítmény elérésére is.

Az Intel egyelőre azt sem árulta el pontosan, hogy hány darab IA mag helyezkedik majd el a Larrabee processzorokban. A korábban megjelent Intel dokumentumok alapján most úgy tűnik, hogy a Larrabee egységek 4 és 24 mag közötti verziókban készülhetnek. A spekulációk szerint a Larrabee egységekhez GDDR5-ös memóriát és 1024-bites memória interfészt fog használni a gyártó, így a belső memória sávszélesség 1TB/s körül alakul, míg a külső több száz GB/s-os lesz. A Larrabee processzor a „ray-tracing” segítségével lesz képes a 3D-s számítások elvégzésére, de a hírmorzsák szerint Direct3D és OpenGL támogatással is bír majd csak úgy, mint az AMD és az Nvidia GPU-i.


A projekt driver-fejlesztésével kapcsolatban szintén kevés információ szivárgott ki eddig. Amennyiben az Intel azt szeretné, hogy a programozók a Larrabee-re és annak IA-alapú rendszerére fejlesszenek, akkor tökéletesen kompatibilis meghajtóprogramokat kell készítenie, különben a fejlesztők nem írnak majd programokat a rendszerre.

Az Nvidia elnök-vezérigazgatója a CNET-nek adott nyilatkozatában mindössze annyit mondott az Intel Larrabee kezdeményezésére, hogy "minden termék jól néz ki egy PowerPoint prezentáció keretein belül." A Larrabee jelenleg is gőzerővel készül, a projekt meglehetősen érdekes technológiának ígérkezik.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások