iPon Hírek

Lazán szabályozza a korai hozzáférést a Steam

Dátum | 2016. 10. 05.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Az early access, vagyis a korai hozzáférés hatalmas tempóban terjedt el a független fejlesztők között, leginkább a Steamnek köszönhetően. Az előnyök egyértelműek: a csapatok pénzt szerezhetnek a fejlesztés folytatásához és befejezéséhez, közben pedig tulajdonképpen ingyen kapnak egy népes tesztelői csapatot is - hiszen egyértelmű, hogy aki egy alfa állapotú játékot megvesz, az tulajdonképpen utána tesztelőként funkcionál. Persze legalább ennyi árnyoldalát is megtapasztaltuk már az évek során. Eltűnt és soha be nem fejezett projektek tucatjai háborították fel a vásárlókat, de nem egyszer fordult elő olyan is, hogy habár a játék végül "elkészült", közel sem tudta hozni azt, amit a fejlesztők a korai hozzáféréses időszak elején (vagy közben) megígértek. A nagyközönség számára elérhető egy Early Access FAQ a Steamen, ami felhívja a figyelmünket a korai hozzáférésű játékokkal kapcsolatos veszélyekre. Ezzel párhuzamosan pedig létezik egy dokumentum a fejlesztők számára is, ami egészen mostanáig nem vált publikussá, azonban a PC Gamer magazin meg tudta szerezni. Ebből pedig kiderül, hogy habár a Valve előír néhány kötelezően betartandó dolgot a korai hozzáféréssel kapcsolatban, valójában nagyon kevés a tényleges kötelezően betartandó szabály. Maga a dokumentum három részre tagolódik: vannak a "szabályok", amiket mindenképpen be kell tartaniuk a fejlesztőknek, különben a játékot nem fogja engedélyezni a Valve. Aztán vannak az irányelvek, amiket nem kötelező betartani, pusztán hasznos tippeket tartalmaznak, amiket érdemes lehet megfogadni. Végül pedig van egy rész, ami a korábbi tapasztalatok alapján válaszol meg kérdéseket például az árazással, a megjelenéssel és a "végleges verzió" kiadásával kapcsolatban. Maguk a szabályok ráadásul egyáltalán nem vonatkoznak az early access fázisban jelentkező problémákra: nincs szó arról, hogy a Valve felügyelné ezek menetét, és esetlegesen valamilyen büntetést szabna ki azokra, akik nem teljesítik az ígéreteket, nem tudnak megvalósítani beígért dolgokat, és arra sincs vonatkozó szabályozás, hogy meddig maradhat korai hozzáférésű egy játék. Amint tehát egy játék felkerült az early access rendszerébe, a fejlesztők már majdhogynem azt tehetnek, amit csak akarnak, a Valve nem nagyon szeretne bírót játszani. Azt viszont egyértelműen megszabja a cég, hogy a projekt kezdetekor hogyan kell kommunikálni annak indulását az early access rendszerben. Tilos például az induláskor ígéreteket a tenni jövőbeli eseményekre: "Nem tudhatod pontosan, hogy a játék mikor fog elkészülni, hogy elkészül-e egyáltalán, és abban sem lehetsz biztos, hogy a tervezett jövőbeli kiegészítések megvalósulnak-e. Ne kérd a vásárlóktól, hogy a játékod jövőjére fogadjanak. A vásárlóknak a játék jelenlegi állapota alapján kell megvenniük a játékot, nem pedig olyan jövőbeli ígéretek alapján, amik nem is biztos, hogy megvalósulnak".
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!