iPon Hírek

Locsolókocsival vizsgálnák a hidak szerkezeti épségét

Dátum | 2012. 10. 25.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A Brigham Young Egyetem kutatói érdekes új módot ötlöttek ki a hidak integritásának ellenőrzésére: azt vizsgálnák, hogy a szerkezetre hulló vízcseppek milyen hangot adnak ki, és ennek alapján azonosítanák a súlyosabb problémákat. Brian Mazzeo és Spencer Guthrie úgy véli, hogy pár csepp víz akusztikai lábnyoma alapján meglehetősen pontos képet tudnak alkotni hídpálya egészségi állapotáról.

A módszer azon alapul, hogy eltérő hanghatás hallatszik, ha a vízcsepp épp szerkezet helyett belső sérülésekkel rendelkező struktúrába csapódik bele, magyarázza Mazzeo. Ilyen módon olyan problémák észlelhetők, amelyek kizárólag a külső jelek alapján rejtve maradnának. Akad persze számos roncsolásmentes szerkezeti vizsgálat, a szakértők által prezentált metódus azonban jóval olcsóbb, egyszerűbb és gyorsabb mindezeknél.

Maga az alapelv nem új, gyakorlatilag ugyanaz zajlik le, mint mikor ultrahanggal vizsgálják a szerkezetek épségét, vagy amikor kalapáccsal kopogtatják a vonatok kerekét, a BYU mérnökei az elsők azonban, akik vízcseppeket használnának a hidak tesztelésére. A hidak strukturális vizsgálatára a legolcsóbb és leggyakrabban használt módszer a láncvonszolásnak nevezett eljárás, ilyenkor egy láncot húznak végig a pályalemezen és megfigyelik a zaj változásait. A módszer azonban viszonylag lassú és le kell zárni hozzá az éppen vizsgált sávot.


Guthrie elmondása szerint az általuk felvetett eljárás ezzel szemben gyors és hatékony vizsgálatot tesz lehetővé, amelyre az egyre öregedő amerikai hidak és felüljárók esetében nagy szükség lenne. A vízcseppek hangjában bekövetkező változásokból a gond helyére és súlyosságára is következtetni lehet. Mazzeo úgy véli, hogy további finomításokkal az eljárás egyéb anyagok és szerkezetek vizsgálatára is alkalmassá tehető.

A most megjelent tanulmány egyelőre csak a fejlesztő munka kezdetét jelenti. A szakértők a gyakorlatban úgy képzelik el a módszer alkalmazását, hogy egy speciális locsolókocsi viszonylag normális (40‒50 km/órás) sebességgel végighajtana a vizsgálandó szakaszon, és menet közben hallgatózva rögtön észlelné, ha komoly gond van a szerkezetben. 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

3. benczeb90
2012.10.25. 20:35
Egyszerű, de nagyszerű ötlet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. agyturbini...
2012.10.25. 22:28
Van egy baratom akai mar evek ota fejleszti az Akusztikus szivargasmerot, megpedig eleg szeles korben. Ez egy valfaja...A srac a DMF-en vegzett most csinalja a doktorijat Szegeden. Eleg erdekes amit meselt a Szerkezetrol pl Dinnyet teszteltek vele es meg tudjak mondani az erettsegi fokat...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Humbuk
2012.10.26. 09:02
érdekes ötlet de azért felmerül, hogy milyen mélységig tudnak vele vizsgálni... Pl egy erősebb vízsugár rendelkezik-e annyi kinetikai energiával, hogy megtudjanak vele vizsgálni egy 2m vastag beton pillért?

A probléma másikfele az, hogy a hídnak kisebb része maga a "futó" felület, ahol az autók és a gyalogosok járnak... Tehát a többi szerkezeti elemet ugyan úgy a már bevett módszerekkel kell vizsgálni, kivéve ha kifejlesztik hozzá az antigravitációs lebegő tűzoltó autót
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!