iPon Hírek

Lopakodóra emlékeztető utasszállító gépek jöhetnek

Dátum | 2013. 01. 28.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A NASA szakértői bemutatták legújabb repülőgép-projektjük eredményeit: az eddig 300 millió dollárt felemésztő tervezet során egy olyan újfajta formájú, és korszerűbb anyagokból álló utasszállítót fognak létrehozni, amely feleannyi üzemanyagot fogyaszt, mint a mai gépek. Az új repülő megtervezése során a fejlesztők szakítottak a megszokott dizájnnal, a szárnyakkal ellátott csőszerű testtel, és inkább a lopakodó gépek kialakítását igyekeztek utánozni. A 6 méteres prototípus úgynevezett csupaszárny szerkezetű, vagyis rájaszerű, lapos formájú, ahol a gép törzse gyakorlatilag beleolvad a szárnyakba, aerodinamikailag nagyon kedvező alakot felvéve. (A legismertebb ilyen kialakítású gép talán a Northrop Grumman B–2 Spirit nevű lopakodó nehézbombázó.) Az ilyen gépek jóval alaposabban képesek kihasználni a felhajtóerő nyújtotta előnyöket, és mivel kevés kiálló, súrlódó szerkezeti elemet tartalmaznak, légellenállásuk is kedvezőbb, könnyebben irányíthatóak, és jóval fordulékonyabbak hagyományos társaiknál. A miniatűr gép ezen kívül a legújabb technológiájú szénszálas kompozitból készült, így jóval könnyebb, mint bármely korábbi konstrukció.

Az új dizájn hátránya, hogy ez a kialakítás kevésbé stabil, és problémásabb megoldani a gép belsejében a nyomás fenntartását. Mindeddig lehetetlen feladatnak tűnt, hogy az utasszállítók mérettartományában megvalósítsák a csupaszárny formát, a NASA azonban kifejlesztett egy gyártási módot, amellyel megoldható lehet a feladat. A módszer titka a szénszálas alapanyag alaposan megtervezett rétegelésében rejlik: a kompozitrudakból kialakított vázra egy szénszálból készült, szövetszerű borítás kerül, majd egy habréteg után újabb szövetréteg következik. A végső fázisban az egész szerkezetet epoxi gyantával itatják át, ami megkötve nagyon kemény, a rétegeknek köszönhetően minden irányban megerősített struktúrát eredményez, amely ráadásul 25 százalékkal könnyebb, mint a korábbi technológiákkal készült, hasonló erősségű elemek. A kezdeti tesztek során az új szerkezet jól vizsgázott, a következő fázisban egy 9,1 méteres változatot hoznak létre a szakértők, és ezt vizsgálják tovább. A NASA mérnökeinek elmondása szerint a technológia 10-20 év múlva lehet alkalmas arra, hogy utasszállítók megépítésekor is alkalmazzák. A csupaszárny kialakításhoz persze újfajta meghajtás is szükséges. A fejlesztés alatt álló Ultra-high Bypass Engine jóval hatékonyabb lesz a mai repülőgépmotoroknál, és a szárnyak helyett a farokrész tetején kap majd helyet, ami jelentősen csökkenteni fogja az utastér zajterhelését is.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

23. YellowFlas...
2013.01.28. 16:29
Még sosem repültem, de nem bánnám, ha ilyennel lenne az első.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Emberfej
2013.01.28. 17:19
Ha a mai gépeken turboprop(gázturbinával hajtott propeller) lenne már most is lehetne csökkenteni az üzemanyag felhasználást 20-30% -al, csak sokkal hangosabb így nem igazán használják utasszállításra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. atti2010 Ember...
2013.01.28. 17:34
Olyanokat már a háború után is gyártottak az Electra de nem hiszem hogy manapság érdemes foglalkozni vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. MR_47
2013.01.28. 18:16
Ez a gép már nagyon hasonlít egy madárra, ők meg azért elég jól repülnek...
Amúgy azt mondják, hogy a természetben mindre ott a válasz, csak észre kell venni: gyógymódok, technikai vívmányok, minden. És ezekre van is rengeteg példa. Szerintem sok-sok jelenlegi, megoldásra váró probléma, kihívás válaszát a természet rejti.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. atti2010 MR_47
2013.01.28. 18:18
Szerintem sok-sok jelenlegi, megoldásra váró probléma, kihívás válaszát a természet rejti.
+1
Csak az ember mindennek nekiment baltával és erőből akarta megoldani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. myckie2
2013.01.28. 18:24
atti2010
És pénzzel. Nézd meg ezek a vadállatok mennyit költöttek egy apró újításra... Ész helyett...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. lorddiablo
2013.01.28. 20:49
mycike2: Ez azért nem teljesen így van... A technológia fejlődése teszi lehetővé, hogy ilyen minőségben másoljunk a természetről. Régen nem volt ekkora számítógép kapacitás, szóval aki biztonságra törekedett, az "szögletes", jól ismert tulajdonságú elemekből építkezett.

Emberfej: A turbopropról amit írtál, azok közül a zajjal egyetértek. A maximális sebessége és az utazómagassága (ezzel együtt a hatásfoka) alacsonyabb, mint a turbofan-nek. Nem véletlen, hogy a nagy gépek (A380,747) egyaránt turbofan-t használnak, utasokra lebontva 2,8-3 liter/100 km a fogyasztásuk. A turboprop-nak rövidebb kifutó kell, rövidebb távon gazdaságosabb. Egyébként jelenleg a propfan a legígéretesebbnek tűnő hajtómű, ez látható a képen is. Elsőre nem látszik nagynak a különbség a turboprop és a propfan között, de a belső szerkezete nagyban más. De valószínű, hogy a turbofan uralni fogja a piacot még 10-20 évig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. expander
2013.01.28. 20:49
Ja, és ami a természetben van az minden magától jött létre! Aki ezt beveszi...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Humbuk
2013.01.28. 20:58
Nem rossz, de kicsit sokallom azt a 10-20 évet...
Az X-31 is eltűnt, nem is tudom hogy miért. Jó lenne ha 20 év múlva már az antigravitáció felé menetelnénk vagy repulziós hajtóművek felé.
Nem ártana ha az a 954km/h-ás átlag sebesség felmenne mondjuk 2 mach környékére.
Egyszerűen vicc, hogy milyen szinten tart a repülés... Bár számítástechnikailag rengeteget fejlődtek a repülők, maga a technológia (meghajtás,aerodinamikus kialakítás) már réges-régen elavult.
Bár nem vagyok repülőmérnök (Tudom, hogy nem ilyen egyszerű), de ezt még a vak is látja, hogy visszafogják a technológiát. Mert van sokkal jobb is már, mint a gázturbinás hajtómű.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Terror
2013.01.28. 21:12
Khm, a jelenlegi IT architektúrák sem a természetet másolják, a hajtóművek sem, és még sorolhatnám... Ugyan DaVinci próbálkozott a természet lemásolásával ezen a téren, de azok a dolgok sosem tudtak repülni.

A sebességet meg lehet növelni, a gyorsulást is, csak az a baj, hogy a tervezés során nem árt azt is szem előtt tartani, hogy a személyzet túl is kell valahogy élje az utat.

Éppen ezért van nagy jövője a pilóta nélküli ketyeréknek, de mi most a személyszállításról beszélünk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. jozsefm
2013.01.28. 21:13
Elsőre az űrsikló ugrott be, a kép láttán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. malvoisen
2013.01.28. 21:38
A géptörzs közepe elég kripta-fíling lehet. A380-nál az ablakokat növelték 747-800-nál, Dreamlinernél pedig a fejteret, mert a térérzet fontos a hosszú utaknál. Ez a delta-törzs viszont kicsit visszavet a térérzetben, bár ki tudja, ha valami virtuális valóságot vetítenek az ember feje fölé, akkor talán nem lesz nyomasztó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. pdx06
2013.01.28. 21:38
15 éve is láttam ilyen rajzolgatásokat, mit ad isten ehhez képest minden utasszállító kívülről alapjaiban ugyanúgy néz ki mint 25 évvel ezelőtt. Ez a rajz meg egy baromság. Ne vicceljenek már ezekkel a hátrafelé néző propelleres hajtóművel. Mert azzal mindent fog csak gyorsulni nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Balucsek
2013.01.28. 22:37
pdx06: Akkor talán nézz utána a Boeing X-48-nak ha jól sejtem az az a prototípus amiről szó van (egy RC repcsi aminek a szárnyfelülete 9.34 m2). És a cikkben lévő kép erősen illusztráció a modell így néz ki:

És ez már irányítható anélkül, hogy a gépet 30-40 fokba kelljen dönteni egy kanyarhoz, mivel vannak függőleges vezérsíkjai az illusztrált képpel ellenben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.01.28. 22:45
A számítógépet, illetve a működési elvét az agy, illetve az idegsejtek ihlették, a vízcsepp alakja a repülésnél volt számottevő, mert ennek a legkisebb az ellenállása, illetve kelt kedvező örvényeket, stb.
Nem is a hajtóműre, hanem a formára gondoltam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.01.28. 22:50
Ezt ki mondta? Teljesen más kérdés, hogy a természetet ki hozta létre. De biztos nem mi. Mi csak alakítjuk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. pdx06
2013.01.28. 22:50
Ez a kép már hihetőbb, de akkor sem hinném hogy az utasszállító repülőgépek gyökeres változáson mennének keresztül a következő pár évtizedben. Egyedül csak a Concorde volt formabontó de azt is lenyugdíjazták. Az Airbus A380 meg a Boeing Dreamliner számít ma újdonságnak. Az utóbbit vissza is hívták mert nem bírják az akkumulátorok a terhelést.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. leonsilver...
2013.01.28. 23:01
pdx06-nak
http://www.youtube.com/watch?v=1BMNaXc1rL8

Vajon ezt a gépet mi hajtja előre?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. pdx06
2013.01.28. 23:20
Azzal tisztában vagyok hogy vannak ilyen gépek, de hogy sebességi rekordokat nem döntögetnek az is biztos. No meg nem hiszem hogy ilyen zümmögős gépekre lenne igény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Szefmester
2013.01.29. 08:04
Csak hogy szó sem volt arról hogy sebességi rekordokat akarnának döntögetni. Csak arról hogy olcsóbb lesz a fenntartásuk, és kevesebbet fognak fogyasztani. Persze lehet hogy csak mi nem tudunk olvasni... szóval ha bemásolnád azt a mondatot amiben sebességi rekordokról van szó, azt megköszönnénk.

A hajtómű wiki oldalán írják hogy az sebessége úgy ~700kmh lesz optimálisan. Méretéből adódóan pedig nem az A380-assal akar majd versengeni, így valószínűleg nincs is átfedés a piaci helyükön. Az A380 majd elvisz Európából Amerikába, majd ott helyi járatként felszállsz egy ilyenre és leszállsz a kis államocskádban.

Ennyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. lorddiablo
2013.01.29. 11:10
Kedves mindenki!

A sebességi rekordokat nem fogjuk se könnyen se gyorsan megdönteni. Az A380 is maximum mach 0.96-tal tud repülni, nem is véletlenül. Hangsebesség fölé teljesen más kialakítású szárnyra van szükség. Nézzétek meg a normál szárnyat:



és a vadászrepülők szárnyát:


A normál szárny esetében a kialakuló íjhoz hasonló lökéshullám hatalmas légellenállást generál. A szuperszonikus szárny már megfelelő ilyen szempontból, azonban a lökéshullám-rendszer fenntartása rengeteg energiába kerül. Ezért lett leállítva a Concorde, nem tisztán a balesetek miatt. Az utánégetős gázturbinák csak úgy zabálták a tüzelőanyagot. Ma már létezik szupercirkálásra alkalmas gázturbina (pl. Pratt&Whitney F-119 - az F-22 Raptor hajtóműve), azonban ez is elég éhes jószág. Jelen helyzetben a gazdaságosság felé tartunk, ami azt jelenti, hogy minél nagyobb kétáramúsági fokú hajtóműveket készítünk. Tehát minél nagyobb legyen a turbina mellett és a turbinán áthaladó légmennyiség aránya. Ez pedig nem tesz lehetővé gyorsabb repülést. A következő oldalon láthattok néhány infót a jövőbeli szuperszonikus repülőkről. itt Ezek még rengeteg fejlesztést igényelnek, ma nehéz lenne bárkinek is eladni ezeket a nagy fogyasztás miatt. A hangrobbanás miatt keletkező zajt pedig próbálják minimalizálni, jelenleg ez a terület fő fejlesztési irányvonala. Ha megnézitek a hajtóműveit, leginkább az SR-71-ben alkalmazott J-58-asra emlékeztetnek, mert ezek is torlósugárhajtóművek lennének.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. malvoisen
2013.01.29. 14:25
Eközben a NASA-nál...

-When pdx06 finally understands the concept production is a go!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. budspencer
2013.01.29. 19:40
300 millió dolcsevíta dizánjnelemekért...és a kedvezőtlen forma miatt még bonyolultabb gépészet kell...ez igen, ez a fejlődés!

Mekkora nokiásdobozba férne el dodóból 300 milla?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!