iPon Hírek

Ma tesztelik a New Shepard mentőrendszerét

Dátum | 2016. 10. 05.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A Blue Origin ma repülés közben teszteli személyszállító kabinjának mentőrendszerét, amelynek az a feladata, hogy a kilövés közben fellépő problémák esetén eltávolítsa a hordozórakéta tetejéről a legénységnek helyet adó űrkabint. Hasonló tesztre utoljára 1966-ban, az Apollo-program során került sor. A mostani manővert ráadásul élőben közvetíti Jeff Bezos cége. A Blue Origin rakétát és az ennek tetején található kabint a tervek szerint kelet-európai idő szerint 16:45-kor lövik ki. A tesztet eredetileg keddre ütemezték, a kedvezőtlen időjárás miatt azonban kénytelenek voltak elhalasztani. A Blue Origin tavaly november óta ugyanazzal a rakétával négyszer járta meg az űrt, az ötödik kilövéssel azonban vélhetően meg fog semmisülni a történelmi jelentőségű hordozó, amely az űrkorszak kezdete óta elsőként hajtott végre sikeres függőleges landolást, miután átlépte az űr határának tekintett Kármán-vonalat. Bár Bezos elmondása szerint nagyon szeretnék visszavonultatni és kiállítani a rakétát, a teszt után erre valószínűleg nem lesz lehetőség, azt ugyanis nem arra tervezték, hogy épségben átvészeljen egy repülés közbeni mentőakciót.
Míg az Apollo-program mentőrendszere a kabin tetején kapott helyet, és probléma esetén „elvontatta” a legénységi kapszulát a meghibásodott rakéta tetejéről, a Blue Origin mérnökei az űrhajó aljára szerelték saját rendszerüket. Ez aktiválódása után nagy erővel eltolja a kabint a rakétától, és közben vélhetően ez utóbbit is kibillenti korábbi helyzetéből, ami jelentősen megnöveli a hordozó megsemmisülésének esélyeit. A szimulációk ugyan azt sugallják, hogy van némi esély a rakéta túlélésére, de sokkal valószínűbb, hogy az felrobban, amint eléri a felszínt, hiszen még némi maradék üzemanyag is lesz a fedélzetén. A New Shepard tehát valószínűleg egy látványos tűzgolyóként fejezi be pályafutását ma délután. Ami a teszt menetét illeti, az irányítók a tervek szerint 45 másodperccel a kilövést követően, nagyjából 5000 méter magasan aktiválják majd a mentőrendszert. Ez leválasztja a kapszulát a rakéta tetejéről, miközben a mentőhajtómű is rögtön aktiválódik. Ez felfelé és oldalirányba mozdítja el az űrkabint, elterelve azt a rakéta útjából. (Éles helyzetben a mentőrendszert a kabin és a rakéta automatikája, illetve a kabinban ülők és a földi irányítók is aktiválni tudják majd.) A mentőmotor két másodpercig aktív, ezalatt a kapszula hangsebesség fölötti sebességre gyorsul fel. A motor leállása után a jármű újra lelassul, majd zuhanni kezd, ekkor nyílnak ki a segédernyők, majd röviddel később a főernyők is kibomlanak, a kabin pdig lassan a földre ereszkedik. A SpaceX tavaly májusban tesztelte a Dragon személyszállító változatának hasonló jellegű mentőrendszerét, ez azonban nem repülés közbeni teszt volt. Az űrhajót nem egy rakétán, hanem egy speciális platformon helyezték el, és itt adták ki neki a vészjelzést. A Dragon mentőrendszerének hajtóművei hat másodpercig üzemeltek az Atlanti-óceán fölé juttatva az űrhajót, amely aztán szintén ejtőernyők segítségével lelassulva érte el a vizet.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!