iPon Hírek

Még zöldebbek lesznek a fehér LED-ek

Dátum | 2010. 04. 10.
Szerző | Gabriel
Csoport | EGYÉB

Régóta fennálló technikai problémát oldottak meg, és tették ezzel lehetővé a fehér LED-ek nyilvános és otthoni világításra való használatának gyors és széleskörű elterjesztését az amerikai illetőségű NREL kutatói (a "gyors" szokás szerint ezúttal is "néhány év"-ként értendő).


A LED-ek előnyei a hagyományos izzókkal szemben egyértelműek, és az USA energiaügyi minisztériumának becslései szerint 4-10 éven belül végleg le is váltják azokat, gyakorlatilag egyeduralkodóvá válva a piacon. Az igazi probléma eddig főleg az volt hogy fehér fényt csak a kék, a vörös és a zöld egyesítésével lehet előállítani, viszont konkrétan a zöld komponenst eddig csak meglehetősen körülményesen és pazarlóan lehetett életre csiholni (foszfor + kék fény kombinációval).

Angelo Mascarenhas, az NREL illetékes kutatója korábbi, napelemekkel kapcsolatban gyűjtött tapasztalataiból kiindulva érdekes, új felfogással közelítette meg a kérdést: a LED-eket fordított napelemekként kezelte (a napelem ugyebár fényt vesz fel és áramot bocsát ki, a LED pedig pont fordítva). Korábban ugyanis a fény zöld spektrumának elnyelését már megoldották, így végső soron most sem kellett mást tennie, mint az egyszer már megvalósított eljárást megfordítani.

Csodával határos módon ez már rögtön az első próbálkozásra sikerült is, az eredmény pedig igen meggyőző, ragyogó mélyzöld fény lett. Jelenleg egy negyedik szín előállításán dolgoznak annak érdekében, hogy "még fehérebbé" tehessék a fehér LED-fényt. Tervezik továbbá azt is, hogy kiokosítják a LED-jeiket, hogy dinamikusan hozzá tudják igazítani a fényüket az éppen aktuális napszakhoz: napközben például több kéket kevernének a fehérbe, este pedig több vöröset és sárgát.

Az amerikai energiaügyi minisztérium becslései szerint a LED-ekre való átállás az elkövetkező húsz év során mintegy 120 milliárd dollárra rúgó megtakarítást és 246 millió tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet. Az utóbbi érték perspektívába állítása érdekében érdemes megjegyezni, hogy ez hozzávetőlegesen 5%-át teszi ki az 1850 óta a légkörbe eresztett teljes kibocsátásuknak.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

37. axe
2010.04.10. 17:02
Hát hajrá. Én már régóta használok ledet világításra pl mini lámpa mer szebb a fénye és erősebb is, és sokkal fehérebb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. wwenigma
2010.04.10. 17:27
Ha megveszed a rendkívül drága minőségi LED-et akkor jó, de az olcsóbbaknak roppant banto a fénye.

Pillanatnyilag nem éri meg, az árát szinte nem hozza be a villanyszamlaban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. ThePoweR
2010.04.10. 18:43
Ja csak nagy mennyiségben éri meg. Ahova sok égő kell sok ideig világítani. Pl: csirke ól.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. ossyni
2010.04.10. 18:59
csirke ól! hahaha

Nos én még osram boltban sem láttam olyan izzót ami tetszene a fénye,túl szpotos túl erős az led fényereje de a világítási hatásfok padig pár gyertyafényével vetekszik.Színe pedig mint valami videojátékokban a karaktert megvilágított idom, bármire rávetül műanyag hatást ad neki.. szóval lehet még hova fejlődni.
Egyenlőre marad a gázos energiatakarékos izzók...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. axe
2010.04.10. 19:18
Nem tudom hol éri meg cserélgetni a gázosakat 2havonta (nekünk annyi idő alatt ég ki.....) míg egy led ha nem ingadozik áram, és nemkap tulfeszt tulajdonképpen örökké tud égni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Norba
2010.04.10. 19:36
axe

ez így van.
bár nekem a fénycsöves "energiatakarékos" izzó elég sokat kibírt,pedig napi 4-6 órát égnek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. ThePoweR
2010.04.10. 19:45
ossyni: Mi olyan vicces. Vagy nem tudom mi az vagy nem tudod hogy néz ki. Nagyon sok égő kell elég nagy fénnyel. A csirkéknek kell a sok fény. És van hogy egy nap 18 órát égnek. Egy gázos égő elég hamar kinyiffan és sokat is eszik. Led tovább bírja és kevesebbet is eszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. jozsefm
2010.04.10. 20:11
Az "energitakarékos" gázos izzók és fénycsövek ott érik el a várt
megtakariást ahol nincs gyakran ki-be kapcsolgatva a világitás!
A feltüntetett fogyasztási értéket "bemelegedés" alatt jelentősen
tullépik!Otthon gyakorta még azelött lekapcsoljuk mielőtt elérnék
ideális üzemi állapotukat!/WC , kamra/ ezért jelenlegi fejlettségi szintükön
csak ott érdemes öket használni ahol legtöbbet tartózkodunk, és ott
is ugy hogy közben nem kapcsoljuk le akkor sem ha akár hosszabb ideig sem
vagyuk jelen!Illymódon használva az élettartamuk is jelentősen nő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. axe
2010.04.10. 20:11
Szerintem vennél 1000 ledet még akkor is olcsóbbra jönnél ki 10év alatt mintha vennél 1 szem gázost. és az adna olyan fényt hogy másik városból is látják
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. astronaut_...
2010.04.10. 20:25
axe

Ha két hónap alatt ég ki a gázos izzó, akkor ott valami mással van a gond, foglalat vagy valami, mert a két hónap nagyon-nagyon rövid élettartam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. axe
2010.04.10. 21:25
Szerintem meg szimplán ennyi az égő. Minden tökéletes áramingadozás sincs meg semmi megkérdeztük a villanyszerelőt (aki jóbarátunk) és ő kábelezte az egész házat stb és azt mondta maga az égő szar. Este már a gépbe dugott led-ről világítok pl könyv füzet klaviatura stb-t. (hűzilag maszekolt)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Winyettyu
2010.04.10. 21:40
igen nagyon jó hogy mondják a népnek hogy energiatakarékost mindenhova, mikor az tnyleg olyan helyre kell ahol napi max 2x kapcsolod fel-le a töbi helyen sokkal jobb az izzó, az rögtön világít, meg bírja is a kapcsolgatást. jó lenne ha az eu nem csak betiltana termékeket(pl 100wos izzó) hanem almagyarázná hogy kell használni az energiatakarékosat, mert megfelelő használattla a legggyibb energiatakarékos is bírja szerintem egy évig, mellesleg arról ne is beszéljünk h mennyivel környezetszennyezőbb egy gázost előállítani egy wolfram-szálasnál. mellesleg hamarosan sikerül a nanoszálas igazi izzókat is létrehozni, amiknek a hatékonysága a gázos izzók felett van. az energiatakarékos gázos izzók egyébként indexes teszt szerint fele annyit fogyasztottak azonos fényteljesítmény mellett mint a wolramos társaik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Nagysandor...
2010.04.10. 21:42
Minden égő halála a folyamatos ki-be kapcsolgatás. Egy gázos égő esetében ez akár 15-20 óra élettartam csökkenést jelent kapcsolásonként. 100 kapcsolás már -1500 -2000h a tízezres élettartamból és hamar összejön az a száz eset... A LED-ek nagyon jó dolgok, de úgyis mindenki az ízlésének és a pénztárcájának megfelelően választ fényforrást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Nagysandor...
2010.04.10. 21:44
Minden égő halála a folyamatos ki-be kapcsolgatás. Egy gázos égő esetében ez akár 15-20 óra élettartam csökkenést jelent kapcsolásonként. 100 kapcsolás már -1500 -2000h a tízezres élettartamból és hamar összejön az a száz eset... A LED-ek nagyon jó dolgok, de úgyis mindenki az ízlésének és a pénztárcájának megfelelően választ fényforrást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Avisto
2010.04.10. 21:45
Hát én is normál csöves energiatakarékossal világítok (elég sokat mert sötét a lakás) de az idejét sem tudom mikor égett ki utoljára egy is. Lehet nem is égett még ki. De 2-3 éve tuti bírják már.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. pjszilard
2010.04.10. 22:02
246 millió tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet.

Kit erdekel. Ha a legzoldebb megujulo energiaeloallitas erdekel valakit az a szeneromu. Eleg a szen CO2 lesz belole abbol fa aztan szen.

A CO2 nem karos, az kell a novenyeknek, na nincs CO2 semmi sem lesz green.

A felmelegedest a nap (napfoltok) okozza (NASA szerint is).

Ha valaminek jo a hatasfoka az onmagaban jo, miert kell hazugsaggal eladni.

Es foleg miert kell ilyeneket beleirni egy cikkbe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. hexisoft
2010.04.10. 22:03
Én inkább maradok a jól bevált neon izzóknál. 25W és kb. 100x akkora fénye van mint egy 11W-os gagyi energiatakarékos izzónak. Utoljára kb. 3 éve cseréltem benne izzót. A fénye meg akkora hogy ha este felkapcsolják a legtávolabbi szobában, akkor az én szobámban leoltott villanynál látok simán Persze a LED-es megoldás is jó, de nem egy helység megvilágítására. Max. spot-ként díszvilágításra vagy kis asztali lámpába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Vendég-Ven...
2010.04.10. 23:03
axe:

"egy led ha nem ingadozik áram, és nemkap tulfeszt tulajdonképpen örökké tud égni."

Ez óriási tévedés. A túláram persze gyorsan tönkreteszi, de a névleges árammal üzemeltetve is 30-50,000 óra az élettartamuk. Világításra használt LED-eknél ui. a gyártók az élettartam rovására emelik a névleges áramot, hogy kevesebb LED-del lehessen elérni a kívánt fényáramot. Plusz az is tönkremenetelnek minősül, amikor a fényárama a névleges érték 70%-ára csökken, mert akkor már nem túl gazdaságos használni őket.

pjszilárd: Bolondgombát ettél?????
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. axe
2010.04.10. 23:24
Első hozzászólás amitől elég rendesen elkezdtem nevetni

pjszilard - 2010-04-10 22:02:2316
246 millió tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet.
Kit erdekel. Ha a legzoldebb megujulo energiaeloallitas erdekel valakit az a szeneromu. Eleg a szen CO2 lesz belole abbol fa aztan szen.
A CO2 nem karos, az kell a novenyeknek, na nincs CO2 semmi sem lesz green.
A felmelegedest a nap (napfoltok) okozza (NASA szerint is).
Ha valaminek jo a hatasfoka az onmagaban jo, miert kell hazugsaggal eladni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Dzsanoka
2010.04.10. 23:25
Nem kötekszem...
Szerintem van egy kis hiba a cikkben. A fehér LED napjainkban tulajdonképpen egy kék LED és a kristály felszínén van egy sárgán fluoreszkáló réteg. A kék fény egy része átjut ezen a rétegen plusz a sárga együtt fehér fényt eredményez (egymás kiegészítő színei). Azért nem alkalmaztak zöld, piros és kék LED-et egy tokba/chipre integrálva, mert a hőmérséklettel ennek a színegyensúlya könnyen megbomlott, mert ugye mind létezett (zöld LED sokkal előbb létezett, mint kék ) Ezen a LED-ek fénye valóban szegény vörösben és zöldben is. Felteszem a zöld helység és irányjelző táblákat is ezért cserélik kékre, ahogy a LED-es autóvilágítás terjed. Pedig az emberi szem sokkal érzékenyebb zöldre és a vörösre is. Gondolom ez az új LED "tartalmasabb" spektruma, valamint a színegyensúly állandóságában lesz nagy; kis fogyasztás mellett. Csak megjegyzem, lehet az egész megy a kukába, mert ki tudja a grafén alapú technika mit hoz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Dzsanoka
2010.04.10. 23:32
Nem kötekszem...
Szerintem van egy kis hiba a cikkben. A fehér LED napjainkban tulajdonképpen egy kék LED és a kristály felszínén van egy sárgán fluoreszkáló réteg. A kék fény egy része átjut ezen a rétegen plusz a sárga együtt fehér fényt eredményez (egymás kiegészítő színei). Azért nem alkalmaztak zöld, piros és kék LED-et egy tokba/chipre integrálva, mert a hőmérséklettel ennek a színegyensúlya könnyen megbomlott, mert ugye mind létezett (zöld LED sokkal előbb létezett, mint kék ) Ezen a LED-ek fénye valóban szegény vörösben és zöldben is. Felteszem a zöld helység és irányjelző táblákat is ezért cserélik kékre, ahogy a LED-es autóvilágítás terjed. Pedig az emberi szem sokkal érzékenyebb zöldre és a vörösre is. Gondolom ez az új LED "tartalmasabb" spektruma, valamint a színegyensúly állandóságában lesz nagy; kis fogyasztás mellett. Csak megjegyzem, lehet az egész megy a kukába, mert ki tudja a grafén alapú technika mit hoz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Dzsanoka
2010.04.10. 23:39
Nem kötekszem...
Szerintem van egy kis hiba a cikkben. A fehér LED napjainkban tulajdonképpen egy kék LED és a kristály felszínén van egy sárgán fluoreszkáló réteg. A kék fény egy része átjut ezen a rétegen plusz a sárga együtt fehér fényt eredményez (egymás kiegészítő színei). Azért nem alkalmaztak zöld, piros és kék LED-et egy tokba/chipre integrálva, mert a hőmérséklettel ennek a színegyensúlya könnyen megbomlott, mert ugye mind létezett (zöld LED sokkal előbb létezett, mint kék ) Ezen a LED-ek fénye valóban szegény vörösben és zöldben is. Felteszem a zöld helység és irányjelző táblákat is ezért cserélik kékre, ahogy a LED-es autóvilágítás terjed. Pedig az emberi szem sokkal érzékenyebb zöldre és a vörösre is. Gondolom ez az új LED "tartalmasabb" spektruma, valamint a színegyensúly állandóságában lesz nagy; kis fogyasztás mellett. Csak megjegyzem, lehet az egész megy a kukába, mert ki tudja a grafén alapú technika mit hoz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Dzsanoka
2010.04.10. 23:43
ezt elszúrtam bocs.... Admin nem tudja eltávolítani a feleslegesét... bocs mégegyszer!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. silentfrog
2010.04.10. 23:54
Nálunk a lakásban mindenhol led világit,sajnos elég gyenge a fénye,bár a legtöbbet fogyaszto is csak 2 watt.
Mokás,ha a lakásban az összes helyiségben égve marad egyszerre a led izzok akkor is csak 20 watt a fogyasztás.
A napplaliban egy helyen van csak erősebb energiatakarékos izzo,ha nem elég a led,igaz az 36 watt,de azzal már jol lehet látni.
Pont ma néztem az Osram led izzoját,aminek már elég jo fénye van,de durva az ára 8000 pénz,amit talán 1000 év mulva vissza is hozna,,,
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. NKing
2010.04.11. 00:31
axe: ha 2 havonta kiég, akkor lehet, hogy nem jó márkát vesztek. Takarékosból vannak az igazán olcsó noname márkák, amik tényleg addig bírják. Vegyetek normális márkájút (Pl OSRAM), azok akár 10 évig is jók. Nálunk is ilyenek teljesítenek egy 5 ágú csillárban, és már megvannak vagy 6-7 éve is, és semmi bajuk. Pedig ki vannak használva, minden nap égetve vannak több órán át, le föl kapcsolgatva.

A gyakran keveset használt helyiségekbe (WC, pince, kamra) kis teljesítményű izzó kell, vagy gyengébb halogén.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. bandee1219
2010.04.11. 06:39
én is szívesen használnék LEDet, de még túl drágák, igaz, ha kiégnek a mostani izzók, már úgysem kapok, úgyhogy zsebbe kell majd nyúlni.

Az eddigiek 5%-os hatásfoka azért elég nevetséges volt mindig is (100W-os izzónál 5W Oo ), tényleg vicces, hogy a LED-esek együtt sem esznek annyit az egész házban, mint az elődeik egyenként.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Zsolt501
2010.04.11. 09:12
Nálunk egy energiatakarékos 2D-s General Electric fénycső van 21W-os 150W-nak felel meg a fénye 13 éve bírja és még mindig tökéletes. A fény szín hőmérséklete is tökéletes és nem bántó, igaz ez a fénycső nem volt olcsó a megvásárlásakor 5400 FT volt, de nem bántam meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. ossyni
2010.04.11. 09:31
pjszilardnak szívből kívánom, hogy egy ilyen kínai szénerőmű mellé költözzön úgy 10 évre, visszajönni már úgy sem fog... haha ja és idézet "Kit erdekel."
(egyszer olvastam egy cikket az északi sarkon fekete szenes hó eset, sajnos google nem dobta ki... ) FEKETE HÓ!!! Ezen érdemes elgondolkozni, tényleg sajnálom, hogy nem tudom linkelni

Jó-jó legyen ledes a fene bánja de legyen olcsó, jó színtartományú és nagy fényerejű -nos ezeknek a kritériumoknak messze nem felel meg és emiatt KÖZEL SEM GAZDASÁGOS vakoskodni egy ledes vacak miatt, kifolyik az ember szeme...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. agyturbini...
2010.04.11. 10:45
pjszilard

Igazad van nem kicsit csak azt felejtetted ki hogy ahoz FAK is kellenek amiket rendre kivagtak az esoerdotol kezdve az utolso termeszetes erdoig szinte mindent...
Kulonben mukodne amit irtal eleg jol... talan a BP csinalt egy ilyen kiserletet hogy CO dus levegoben 200% gyorsabban nonek a fak Es eljutottunk oda ahol most vagyunk : Sok sikert az onpusztitashoz

Udv Laci
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. YuGabe
2010.04.11. 12:39
Még ha szén-monoxid lenne, de szén-dioxid? Az ásványvízben is az van, dobjam ki?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Kolondrum
2010.04.11. 13:21
Nekem már az elég zöld volt, hogy 140-ről 18-ra csökkentettem a fogyasztást. cikk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. axe
2010.04.11. 13:46
Mi mindig jó minőségű égőt veszünk mer nem szűkölködünk, mégis kiég. Sima izzóban sem volt még olyan ami 10évet bírt volna nemhogy energiatakarékos. Led pedig nagyon erősen tud világítani csak tudni kell hogy rakosgatsd össze öket stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Szerzetes
2010.04.11. 18:44
Milyen jó, hogy ennyi millió tonna szén-di(mono)xidot bocsájtunk ki, ha mi a vásárlák beleüljük a pénzt és cserélünk LED-re. Nem kéne az USÁnak példát mutatni és befekzetni az adófizetőik pénzét, hogy az ipar kevesebb gázt bocsájtson ki?

A csirkék nem fotoszintetizálnak, nem létszükség nekik a fény, illetve elég ami az ólajtón bejön. Az izzó hőt is sugároz, nem is keveset, a pipikéknek az kell (mert ha megfáznak jön a madár influenza )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Vendég-Ven...
2010.04.11. 21:05
Szerencsétlen csirkék, ketreces tartás, na

Minden személyeskedés nélkül mondom, azokat is ketrecben kellene tartani, akik így kínozzák az állatokat. Egész életüket ketrecben összezsúfolva töltik, semmi napfény, zöld fű, kapirgálás, szabadság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Gerrrrry
2010.04.11. 22:58
Az izzókról készítettek valamilyen műsorban egy tesztet. Hagyományos, neon, halogén, energia takarékos, kompakt és LED. Nézték a fogyasztás(azt szerintem mindenki ismeri), és kapcsolgatták egy géppel két percenként. Megnézték mikor égnek ki. A hagyományos és energiatakarékos és kompakt nagyon hamar beadta a kulcsot. Ezt követően a többi is. És két hét múlva már csak a LED maradt. Ha ezt kiegészítjük a folyamatos működési idővel (kapcsolgatás nélkül), a LED lesz a legjobb. Mellé társul a kis fogyasztás. Hátránya(i): magas ár és a kicsi fényerő.

Én a monitorom mellett használok egyet (1W-os) de nem ad sok fényt. Éppen annyit ami a hátérvilágításnak elég. (1500Ft volt az izzó)

A LED-é a jövő, csak még nem tökéletes.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. axe
2010.04.13. 17:26
magas ár? HOL? nem csak bevásárlóközpont létezik ám. Páran meg azér vinnyognak hogy MediaMarktban mennyire drága a microSD kártya máshol meg féláron kapod csak sohasem jó helyen keresik, vagy nem néznek körül máshol is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. smyle
2010.04.25. 13:53
Az egyik barkács áruházban már másodszor voltak akcióban LED izzók, én is olyat használok a számítógép mellé (gyertya forma), kb 1500 pénz volt és 2W-os. Gondolkodom rajta, hogy veszek még 1-et, az már tuti elég számítógéphasználathoz nekem. Alig fogyaszt valamit, azonnal teljes fénye van, és 0 a sugárzása, sokkal nyugodtabb fénye van mint a többi tipusú izzónak. Nem mindegy, főleg közelre. Azt sajnálom, hogy egyelőre nincsenek nagyobb erejű izzók elérhető áron.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!