iPon Hírek

Megépül a fukusimai jégfal

Dátum | 2014. 05. 27.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A Japán Atomenergia-Biztonsági Ügynökség elfogadta azt a tervet, amelynek keretében a talaj megfagyasztásával állítanák meg a fukusimai atomerőmű további szivárgását. Először tavaly augusztusban röppent fel a hír, hogy a 2011-ben megsérült erőmű üzemeltetője, a TEPCO (Tokiói Elektromosenergia-szolgáltató Vállalat) mérnökei a különféle földalatti struktúrák (például bányatárnák és metróalagutak) körül a talaj ideiglenes stabilizálására alkalmazott módszerrel állnák útját a szivárgásnak.
Fukusima esetében a legnagyobb problémát az okozza, hogy a közeli hegyvidéken leeső csapadékból folyamatosan pótlódó, és a tenger felé áramló talajvíz keveredik a leolvadásnak indult reaktorok hűtésére használt, éppen ezért sugárzó anyagokkal szennyezett vízzel. Tavaly augusztusban emiatt 300 tonna szennyezett víz került az óceánba, februárban pedig − vélhetően emberi hiba miatt − újabb 100 tonna szivárgott el az egyik tartályból, bár ez utóbbi szennyezés állítólag nem érte el az óceánt. A legutóbb elszökő víz radioaktivitása a TEPCO szóvivőjének elmondása szerint literenként 230 millió becquerel volt. (A WHO határértékei szerint nem ajánlatos olyan ivóvizet fogyasztani, amelynek radioaktivitása meghaladja a literenkénti 10 Bq-es szintet.) A 2011 márciusában történt földrengés és szökőár nyomán bekövetkezett erőműkatasztrófa tehát egyáltalán nem tekinthető lezártnak, mivel a sugárzó anyagokkal teli hűtővíz és a talajvíz keveredését máig nem sikerült megállítani. A TEPCO szakértői azt remélik, hogy jégfal talán megoldást jelenthet a problémára. Az építkezési munkálatok júniusban kezdődnek. Ezek során 20−40 méteres mélységig lenyúló fagyasztólándzsákat helyeznek el az erőmű körül, majd az ezekben keringetett hűtőanyaggal egy 1,5 kilométeres hosszúságú, fagyott talajból álló falat kreálnak a felszín alatt. Ennek révén elviekben megakadályozható, hogy víz hagyja el szennyezett területet, vagy további vízmennyiség jusson be oda.
A tervvel a független szakértők szerint több probléma is akad. A legkézenfekvőbb gond, hogy a fal üzemeltetése rendkívül sok energiába és pénzbe kerül majd. Nagyobb baj azonban, hogy nem is biztos, hogy hosszabb távon működőképes lesz. Többen például amiatt aggódnak, hogy a fagyasztás miatt a falat alkotó talajrészek megsüllyedhetnek, hatástalanná téve az egész projektet. A Japán Atomenergia-Biztonsági Ügynökség illetékeseinek elmondása szerint a tervvel kapcsolatos meghallgatáson igazán nyomós ellenérv nem hangzott el, így végül áldásukat adták arra, hogy a TEPCO megkezdje a munkálatokat, és végrehajtsa a projekt első szakaszát. Annyit mindenesetre elhangzott, hogy terv későbbi részeiben vannak felülvizsgálatra szoruló részletek, például további vizsgálatokat igényel, hogyan hat majd a jégfal jelenléte a létező felszín alatti struktúrákra. Egy dolog biztos: ilyen méretekben és ilyen hosszú távra tervezve még senki sem próbálkozott talajfagyasztással. Az is igaz ugyanakkor, hogy a problémás víztömeg minden nappal egyre szaporodik az erőmű alatt, így valami megoldásra szükség van. A TEPCO mérnökei egyébként időközben egy olyan rendszer építésébe is belekezdtek, amely a hegyek felől érkező talajvizet az erőmű kikerülésével egyenesen az óceánba vezeti majd, kihagyva a szennyezett területeket.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. partxxx
2014.05.27. 11:55
GZ ... és pót betápot mikor építenek ? meg évente beindíthatnák a diesel generátorokat is, de legalább dieselt tarthatnának vészhelyzetre

fukusimát a kint lévő külföldi mérnökök lélekjelenléte mentette meg, mert a japánok a földön térdelve óbégadtak, hogy jajj a család meg mi lesz most, de a szilipet nem tekerték volna manuálisab áram hiányában

a baleset után napokig a közelébe se mentek az erőműnek, mert a japán munkatörvénykönyv nem engedte akkora sugárzásban a munkavégzést, ezért törvényt kellett módosítani gyorsan míg sztrájkoltak ...

ugye nem is olyan nagy szám lefagyasztani a talajt ??
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Toorop
2014.05.27. 12:28
Ezt a talajfagyasztásos dolgot mérföldekkel kissebb mértékben ugyan, de alkalmazzák a Kína-Tibet vasútvonalon. A klíma annyira változékony,hogy amikor eljön a melegebb időszak, a talaj szószerint szétfolyik, mocsaras lesz, mert annyi vizet tartalmaz. Ilyen hűtőrudakkal, és más praktikákkal tartják fagypont alatt a talajt a vasútvonal mentén, nehogy a mocsárba sűlyedjen az egész.
Nem rosz ötlet, amit kitaláltak, de igazad van, nem utólag kéne okoskodniuk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. patrik2991
2014.05.27. 12:37
Nem tudom hova sietnek ennyire... még pár száz évig húzzák halasszák, aztán senkit nem fog már érdekelni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikej95 patri...
2014.05.27. 12:40
Igazad van, az óceán úgyis elviszi a cucc 90%-át Amerikába, már csak a maradék 10 százalékot kéne vízre tenni és nem Japán gondja lenne a szivárgás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Dobos911
2014.05.27. 17:00
+1

LOL ezen még mindig röhögök!!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!