iPon Hírek

Mi állhatott a Black Rock bezárásának hátterében?

Dátum | 2011. 07. 13.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

Egy hónappal azután, hogy csaknem száz alkalmazottat bocsátott el Black Rocktól, a Disney bejelentette, hogy végképp bezárja a brightoni székhelyű brit stúdió kapuit.

A Black Rock leginkább versenyjátékairól volt ismert. Legújabb darabjai, a Pure és a Split/Second egyaránt kedvező fogadtatásra talált a kritikusok körében, de a rossz marketing, vagy inkább a marketing hiánya a Disney részéről lehetetlenné tette, hogy komolyabb anyagi sikereket érjenek el vele. Állítólag arra is akadt példa, hogy a Disney külsős cégeket bízott meg olyan játékok fejlesztésével, melyekre saját leányvállalata, a Black Rock nagyon is alkalmas lett volna.

Szakértők szerint a stúdió megszüntetésének oka nem köthető annak anyagi helyzetéhez, az indok abban keresendő, hogy a Disney ki akar vonulni a konzoljátékok fejlesztésből.

"Egyáltalán nem vagyok meglepve, hogy a Disney bezárta a stúdiót, hiszen a konzolt már nem tekintik prioritásnak" - nyilatkozta Nicholas Lovell gazdasági elemző.

Lovell szerint a Disney családi cég, és a családok tagjai manapság inkább Facebookon és mobilon játszanak, mint konzolon, ezért nem meglepő, hogy a Disney elfordult a konzoljáték piactól; ez a lépés elkerülhetetlen volt.

A Disney döntése okaként a Black Rock akkor még fejlesztés alatt álló titkos projectjét nevezte meg, amely egy ingyenesen játszható valós idejű stratégiai játék lett volna, Champions Alliance címmel.

Egy másik szakértő, Michael Pachter szerint a Black Rock sorsa már hónapokkal ezelőtt megpecsételődött, amikor a Disney költségcsökkentésekbe kezdett és a közösségi játékok fejlesztésére kezdtek koncentrálni.

Pachter elmondta, hogy a Disney Interactive új vezetése nagy nyomás alatt áll; nyereségesek szeretnének lenni, ezért minden olyan megoldás érdekli őket, amivel a költségeiket csökkenthetik.

"Nem mondanám, hogy a Black Rock bezárása a leghatékonyabb módja a költségcsökkentésnek, de a Disney Interactive vezetősége internetes háttérrel rendelkezik, és úgy tűnik, inkább a netes közösségi játékokra koncentrálnak, mint a hagyományos dobozos társaikra."

Egy harmadik szakértő, Jesse Divnich szerint a Black Rock bezárásáért senki sem hibáztatható, szerinte ez is csak újabb példája az ötcsillagos videojáték piacon jelenlévő versenynek.

"Az elmúlt öt év során rengeteg olyan kísérletnek lehettünk tanúi, melynek során nagy médiavállalatok (Viacom/MTV, Warner Disney) belső stúdiók kialakításába fogtak bele, melyek segítségével saját maguk fejleszthették és adhatták ki a csúcsjátékokat."

"A filmiparban szinte minden sikerfilm mögött valamilyen alternatív finanszírozási módszer áll; a játékiparnak is ebbe az irányba kéne nyitnia. Az ötcsillagos játékok fejlesztése során jelenleg a vállalatok kénytelenek teljes alaptőkéjüket befektetni, és mivel a fejlesztés akár két-három évig is eltarthat, addig nem is látnak belőle jövedelmet."

"Egy ilyen csúcsjáték létrehozása hatalmas rizikóval jár, ezért sok cég érzi úgy, hogy nem éri meg ilyen kockázatos befektetésbe fognia, és inkább nem is kezd bele. A felfejlődőben lévő piacokon, mint pl. a mobil, az ingyenes vagy a közösségi játékok a fejlesztésbe befektetendő tőke minimális, és ezek a játékok szélesebb közönséghez juthatnak el."

"Szomorú, ami a Black Rockkal történt, de senkit sem hibáztathatunk ezért, a piacon jelenlévő extrém versenyhelyzet az oka a történteknek" – nyilatkozta Divnich.

Bár a Black Rock már nem létezik, de szelleme tovább él. A versenyjátékairól híres fejlesztő poraiból három új stúdió támadt fel: a Roundcube Entertainment, a Split/Second rendezőjének Nick Baynesnek vezetésével; a ShortRound Games, melyet négy ex-Black Rockoks osztályvezető alapított, és a BossAlien, melynek élén a Pure rendezője, Jason Avent áll.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. danielf77
2011.07.13. 17:26
A Pure-t én is csak félve mertem kipróbálni, mert féltem, hogy mikiegért ültették a quadra.. szerencsére nem így volt. Szóval szerintem a Black Rock-nak talán jót is tett volna ha nem Díszeleg a produktumain a Disney logó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. lackoo1111
2011.07.13. 17:34
Lovell szerint a Disney családi cég, és a családok tagjai manapság inkább Facebookon és mobilon játszanak, mint konzolon, ezért nem meglepő, hogy a Disney elfordult a konzoljáték piactól; ez a lépés elkerülhetetlen volt.

Na persze :

Lego Pirates of the Caribbean : PC / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo DS / Sony PSP / Nintendo 3DS

Cars 2 : PC /Mac / Linux/Unix / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo DS


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. energon
2011.07.13. 20:45
lackoo1111: Traveller's Tales stúdiója tudtommal független ergo azon kívül hogy a Disney adta ki a játékukat, semmi köze hozzá.
Amúgy black rock-ot személy szerint nem sajnálom, ellenben a propaganda games-sel.. gyenge próbálkozások után (turok remake, tron) végre valami értelmeset alkothattak volna a Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned című játékukkal.. erre a disney "átszervezte" a stúdiót, majd törölte a projektet.. hurrá.
Ez van ha "körülmetéltek" a górék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. False
2011.07.14. 10:00
Az hogy a disney inkompetens balfaszokból áll, nem csak gamefejlesztés terén, ezt tudtuk már rég.Arra viszont kíváncsi leszek, hogy a 3 stuódióból meik fogja egyáltalán befejezni az első játékát, arról nem is beszélve meik lesz jó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. csigabigaf
2011.07.14. 20:18
A blackrockért nem kár, split/second rettenetesen megmutatta hogy ezeknek ötletük sincs a játékokról.
A disney meg nemtom mit keres a játékpiacon egyébként is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!