iPon Hírek

Microsoft Gazelle: böngésző új megközelítésből

Dátum | 2009. 07. 08.
Szerző | Freeman07
Csoport | SZOFTVER

Februárban már hírt adtunk a Microsoft Gazelle nevű webböngészőjéről, melyről most még több információt csepegtetett a redmondi szoftveróriás.

Helen WangSokan úgy gondolják, hogy a webböngészők lassan átveszesznek majd feladatokat az operációs rendszertől. Éppen ezért a jövőben több feladata lesz egy webböngészőnek és a megnövekedett felelősség miatt jobban oda kellene figyelni a biztonságra is. "Néhány mai böngésző házirendje nem túl biztonságos." - közölte Helen Wang, a Microsoft egyik kutatója.

A 2001 óta a redmondi vállalatnál dolgozó Wang szerint a webböngészőnek nem úgy kellene viselkednie, mint egy ügyintézőnek vagy egy hivatalnoknak, aki csupán bélyegzi a kéréseket, hanem inkább úgy, mint egy forgalomirányító rendőrnek, aki biztosítja a zavartalan működést és a számítógép erőforrásainak megfelelő használatát. Röviden összefoglalva Wang szerint a böngészőnek a Windows-hoz hasonlóan kellene működnie, azaz a különböző webes alkalmazásokat védenie kellene egymástól, még akkor is ha azok egy oldalon belül futnak. Így hát Wang és csapatja előállt egy prototípussal ami fentebb vázolt módon működik és a Gazelle névre hallgat.

Egy weboldal több, különböző helyről származó tartalommal.
A fejlesztés célja, hogy egy olyan platformot készítsenek, amelyen nem csak a weboldalak, hanem azok egyes összetevői is teljesen külön entitásként jelenjenek meg, így növelve a biztonságot. Ez a platform már csak nevében lenne webböngésző, működése szempontjából hasonló lenne az operációs rendszerhez - azaz vezérli a programokat (weboldalakat) és szétosztja a számítógép erőforrásait. "Mindenki elfogadja, hogy az alkalmazások futásához szükség van operációs rendszerekre." - írja Wang. "Azonban Web-es alkalmazások esetén már más helyzet áll fenn. Ezek az alkalmazások a böngészőre épülnek az oldalak megjelenítéséhez és a számítási erőforrások kezeléséhez. Mégis, a böngészőket sosem operációs rendszereknek tervezik meg." Emiatt a védelem, a hozzáférés-vezérlés hiánya, illetve az erőforrás-felhasználás nem megfelelő elosztásának problémája jelentkezik napjaink böngészőinél.

A Gazelle kernele az operációs rendszer és a különféle entitások között helyet foglaló réteg, ami megvalósítja ez utóbbiak védelmét. Mindegyik elem külön folyamatként fut.
Egy weboldal általában tartalmaz más helyekről való tartalmakat is, például reklámokat, hírforrásokat. Napjaink böngészőjében ezek az elemek egy folyamatként, egy egységként vannak jelen, így egy szándékosan vagy akartalanul kártékony kód miatt lassulhat a hálózati kapcsolat, romolhat a teljesítmény és leállhat az egész weboldal, böngésző. A Gazelle-modellben, egy böngésző-alapú operációs rendszerben a böngésző-kernel védené ezeket az entitásokat egymástól, valamint menedzselné a hozzáférést a számítógép erőforrásaihoz, illetve szabályozná a kommunikációt, működést különféle házirendekkel. - áll a Microsoft Research által publikált anyagban.

A kezdetben MashupOS névre hallgató projektről egyelőre még nem tudjuk, hogy milyen módon kívánja kereskedelmi forgalomba hozni a Microsoft - az Internet Explorer valamely jövőbeli verziójaként, vagy önálló operációs rendszerként. "Szeretném elérni, hogy a Web-es alkalmazások az asztaliakhoz hasonló funkcionalitást és minőséget érjenek el." - közölte Wang. "Ez a végső célja ennek a fejlesztésnek."

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

12. yany
2009.07.08. 12:12
VISSZA A HIRHEZ

Egy lehetséges válasz: http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=613 (mehetne ki hírbe
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. littleguy
2009.07.08. 12:38
Nem rossz elképzelés. Ha a megvalósítás is jól fog sikerülni, akkor megint tudnak majd valami újat alkotni MS-ék... Majd meglátjuk mit hoz az idő.

ui: csak nekem tűnik úgy, hogy "gazella" néven kihozni valamit, már akaratlanul is a kecses, ügyes, gyors működést akarja a fejünkbe verni?? Jó kis marketing...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. csatarij
2009.07.08. 12:43
yany: készül
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. arkman
2009.07.08. 13:04
Csak nekem tűnik furcsának hogy ezt új megközelítésnek nevezik? Chromiumban már rég így van: tabok külön folyamat, minden tabnak külön JS engine, minden flash külön fut, ha valami lefagy akkor csak az a folyamat áll meg. (persze néha az eész böngésző elszáll, de a 2.0 óta nekem egyszer se volt pedig minden nap használom)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Neluril
2009.07.08. 13:28
arkman: ha megnézed a linket amit yany berakott akkor látod hogy a Chrome is elindult egy hasonló irányba (ugyan kicsit más megközelítésből, mivel ott külön OS-t csinálnak hozzá, nem a böngésző vesz át OS feladatokat). Már csak ebből a logikából kiindulva sem lehet az hogy a Chromiumban-ban ez már így van... akkor minek csinálnak külön oprendszert is?
De amennyire én tudom a Chromiumnak nincs közvetlen hozzáférése az erőforrásokhoz, azt továbbra is az OS-től kell kérnie, úgyhogy ilyen tekintetben itt mindenképpen nagy újításról van szó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Joachim21
2009.07.08. 13:31
Ezután majd indulhat az újabb perpatvar az EUval, az "esélyegyenlőség" jegyében. Már látom előre: "milyen jogon korlátozza az MS bizonyos hírdetések megjelenítését???"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. leviske
2009.07.08. 14:09
Ezzel tálcán kínálják a fejüket a Google-nek... Főként, miután a másik ötletüket nem tudták szabadalmaztatni, így a Google ugyan olyan üzletpolitikát alkalmazhat, mint a Microsoft.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. arkman
2009.07.08. 14:34
(Neluril @ 2009 Jul 8, 12:28) arkman: ha megnézed a linket amit yany berakott akkor látod hogy a Chrome is elindult egy hasonló irányba (ugyan kicsit más megközelítésb?l, mivel ott külön OS-t csinálnak hozzá, nem a böngész? vesz át OS feladatokat). Már csak ebb?l a logikából kiindulva sem lehet az hogy a Chromiumban-ban ez már így van... akkor minek csinálnak külön oprendszert is?
De amennyire én tudom a Chromiumnak nincs közvetlen hozzáférése az er?forrásokhoz, azt továbbra is az OS-t?l kell kérnie, úgyhogy ilyen tekintetben itt mindenképpen nagy újításról van szó.

A Google Chromeban(Chromium) pontosan ugyanez az elv van megvalósítva amit a microsoft újdonságként leírt.
Azért próbálnak egy Chrome alapú operációs rendszert létrehozni, mert akkor kivehetnék a microsoftot (és másokat Apple, különböz? linux disztribuciók) az egész ügyb?l és a google adhatna egy teljes más cégekt?l független alapot a saját szolgáltatásaihoz, mert nézd csak meg mi kell most ahoz hogy Chrome-ot használj: Windows (A Maces és linuxos verziók még egyenl?re elég gyengék de szépen fejl?dnek)

A gazelle-nek sem lesz közvetlen hozzáférése az er?forrásokhoz(mi az hogy er?forrás egyébként is? A hardver vagy mi?), nemtudom hol olvastad ez nincs benn a hírben, ha erre gondolsz:

Azonban Web-es alkalmazások esetén már más helyzet áll fenn. Ezek az alkalmazások a böngész?re épülnek az oldalak megjelenítéséhez és a számítási er?források kezeléséhez. Mégis, a böngész?ket sosem operációs rendszereknek tervezik meg.

Itt csak a szavakat lovagolja meg: webes alkalmazásnak az operációs rendszere a böngész? mivel abban megy, de ebb?l nem az következik hogy a böngész?t operációs rendszerré alakítják, hanem hogy operációs rendszer szer? elveket is beleépítenek: külön alkalmazás-külön folyamat, folyamatok egymáshoz való hozzáférésének szabályzása. (Amik pedig már részben meg vannak valósítva a Chrome(ium)-ban)

Az az igazság hogy teljesen ugyanazt a dolgot állítják be újnak amit a google már majdnem egy éve megvalósított, mondjuk nem is csodálkozom néhány dolog után: Bing (forradalmi? google már mióta jobbat tud), az új Office online változata (megintcsak forradalmi újdonság? nemcsak a google de már több cég megcsinálta) és még szerintem lehet néhány dolgot mondani de több hirtelen nem jut eszembe.
Na uff szóltam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Neluril
2009.07.08. 16:13
(arkman @ 2009 Jul 8, 13:34) A gazelle-nek sem lesz közvetlen hozzáférése az er?forrásokhoz(mi az hogy er?forrás egyébként is? A hardver vagy mi?), nemtudom hol olvastad ez nincs benn a hírben

Ezt a cikk utolsó mondatából vettem ki: "A Gazelle-modellben, egy böngész?-alapú operációs rendszerben a böngész?-kernel védené ezeket az entitásokat egymástól, valamint menedzselné a hozzáférést a számítógép er?forrásaihoz, illetve szabályozná a kommunikációt, m?ködést különféle házirendekkel."
Mondjuk ezt a Microsoft nyilatkozta, lehet hogy csak szépítik, és azt tényleg nem mondja hogy közvetlenül rendelkezik az er?források felett (én els?sorban a hardvert értem er?forrás alatt), úgyhogy lehet hogy a szépen megfogalmazott mondat áldozata lettem... elvégre ma már mindenre mondják hogy "menedzseli" (pl. a szemetes a kukákat, a telefonközpontos a kommunikációt, a kertész a kertet, az utcasepr? az utcákat, stb.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Xeon
2009.07.08. 16:23
jól hangzik
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. 620hun
2009.07.08. 18:46
Neeee, ne működjön úgy a Firefox mint a Windows! Elég a Windows önmagában, nem kell másnak is olyannak lenni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. vna
2009.07.09. 10:16
(arkman @ 2009 Jul 8, 12:04) Csak nekem t?nik furcsának hogy ezt új megközelítésnek nevezik? Chromiumban már rég így van: tabok külön folyamat, minden tabnak külön JS engine, minden flash külön fut, ha valami lefagy akkor csak az a folyamat áll meg. (persze néha az eész böngész? elszáll, de a 2.0 óta nekem egyszer se volt pedig minden nap használom)

Ez ugyanígy megvan az IE8-nál is.

Kíváncsi vagyok, hogy meddig fejlesztik az IE-t emellett, hiszen a jelenlegi verzióval a felhasználók meg vannak elégedve.

620hun:
Gates nem épített semmit legfeljebb üzleti modellt. Ha visszagondolok a Win95-re nem igazán jut eszembe más hasonlóság a Win7-el, mint a start menü létezése, bár már az is szinte összehasonlíthatatlan a régivel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!