iPon Hírek

Mike Capps: Túl kockázatos a játékfejlesztés

Dátum | 2015. 03. 23.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

A játékipar korunk egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Naponta alakulnak új stúdiók, a Kickstarteren egymást érik a sikeres gyűjtések, és soha nem jelent meg annyi játék, mint manapság. Az optimizmus közel általánosnak mondható, de mint mindig, most is akadnak óvatosságra intő hangok. Mike Capps, aki korábban az Epic elnökeként egyebek mellett a Gears of War első három részének munkálatai felett is bábáskodott, egyike a szkeptikusoknak. A férfi szerint, aki véleményét a Gamesindustry.biz-nek fejtette ki, még ha első pillantásra úgy is tűnik, hogy minden a lehető legnagyobb rendben van, az igazságtól mi sem állhatna távolabb.
Capps úgy véli, hogy a szcéna egyszerűen túlságosan nagy és kiszámíthatatlan lett ahhoz, hogy megérje foglalkozni vele. Állítása szerint, ha valaki felkínálna neki harminc millió dollárt, hogy készítsen egy játékot, és az általa ismert húsz legjobb programozót tudná csatasorba állítani, akkor sem tudná garantálni, hogy alkotása sikeres lesz, mert a puszta tehetség egy ekkorára nőtt ágazatban már nem elég, szerencse is kell hozzá. Példának a Crossy Road című mobiljátékot hozta fel, amiről úgy gondolja, senki sem mondta volna meg, hogy belopja magát a közönség szívébe. A szakember szerint a jelenlegi struktúra a tömeggyártásnak kedvez, ami mobiljátékok esetén kivitelezhető, de egy AAA-kategóriás címnél megoldhatatlan. Ezért a nagy költségvetéssel dolgozó fejlesztők minden erejükkel próbálják csökkenteni a kockázatot. Ha tehetik, nem kockáztatnak új címekkel, hanem csakis azzal foglalkoznak, ami már egyszer bizonyított. Ha tehát egy program az átlagosnál jobban fogy, akkor addig adják ki hozzá a folytatásokat, ameddig a franchise teljesen el nem laposodik, és bele nem fullad az érdektelenség mocsarába. Azt Capps sem tagadja, hogy egyesek számára hasznos lehet ez a trend. Hiszen egy lelkes amatőr bármikor befuthat, ha nem adja fel. Illetve mivel sokkal kevesebb pénzre van szüksége, mint a mamutcégeknek, valami szerény hasznot is zsebre tehet, amiből megélni ugyan nem fog tudni, de kiegészítheti vele a fizetését. A profik helyzete viszont jóval nehezebb lett, mert ha egy dollármilliókba kerülő cím nem hozza a várt számokat, akkor az azon dolgozó stúdió alkalmazottjai elbúcsúzhatnak állásuktól. Az ex-fejlesztő a jövővel kapcsolatban sem túl optimista. Minél könnyebb lesz tető alá hozni, és értékesíteni egy játékot, annál könnyebb lesz az ezt csak hobbinak felfogók helyzete, de annál nagyobb kulimászba kerülnek a hivatásos designerek és programozók. Capps a VR-techológiáról is kifejtette nézeteit. A hasonló területen PHD végzettséggel rendelkező férfi úgy véli, hogy a legfőbb baj nem a technológia kiforratlanságával, hanem az árral lesz, és mivel a többség egy bizonyos összegnél többet nem hajlandó szórakozásra költeni, jó esély van rá, hogy az Oculus Rift, a Vive, és a többi HMD komoly bukás lesz. Cappsnek igaza van, vagy azért ennél valamivel biztatóbb a jövő a hivatásos fejlesztők és VR-kiegészítők gyártói számára? Meglátjuk.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

22. macman507
2015.03.23. 20:20
Akkor, Chris Roberts-nek és csapatának sok szerencsét kell kívánni, a többi már megvan (pénz, jó fejlesztők, ötletek stb.)!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. gezu1025
2015.03.23. 20:31
Igaza van, majdnem mindenben, de, hogy egy több milliós AAA címhez szerencse is kell? Ezt kétlem. Marketing és pénz kell, és sokkal SOKKAL kevesebb tehetség, mint egy indie játékfejesztőnek, és dől a lé.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. magerg
2015.03.23. 20:34
Brü-hü-hü, megszakad a szívem.
Már nem azé', de erre a kockázatos helyzetre már javasoltak egy pár áthidaló megoldást.
Pl. a nagy stúdiók az ígéretes ötleteknek adhatnának egy kicsi, de szabadon felhasználható keretet. A lelkes csapatok megcsinálják az ötletet kicsiben, mobil/budget játéknak.
Ha sikeres lesz, remake-elhetik AAA kategóriás nagy címként.
A Portal is hasonló utat futott be.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. bandi19
2015.03.23. 21:29
Hála az égnek ,hogy nem vettem next-gen konzolt.Most sírhatnék hogy nincs új játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. m76
2015.03.23. 21:38
Előbb utóbb belebuknak ebbe a nagy "óvatosságba". Már alig 2-3 AAA játék jelenik meg évente amivel egyáltalán foglalkozom. Mobil játékra meg sose fogok ráfanyalodni, nincs az az ínség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Tommy7
2015.03.23. 22:33
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Tommy7
2015.03.23. 22:35

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Phantomstr... m76
2015.03.24. 05:43
Nálam talán még annyi sem. Ami mégis, azok sem a futószalagon gyártott folytatások.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. F2Face
2015.03.24. 07:14
Akkor el lehet menni kőművesnek, kedves Mike! Ház mindig kell, hátha ott a kisebb szerencsédért több pénzt Capps!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. codex
2015.03.24. 07:33
Azt kell mondanom, hogy sajnos igaza van. A nagy dömpingben nagyon nehéz most már valami eredetit csinálni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. atti2010 codex
2015.03.24. 07:44
Én meg azt kell mondjam hogy a nagy grafikai teljesítmény hajhászásban teljesen lenullázódott a játékok hangulata némely játéknál a minőség is, miért van az hogy egy régi COD vagy BIA játéknak olyan jó hangulata volt (van) hogy a franc se nézi a grafikát, valahogy mintha nem lenne fantáziájuk a mai fejlesztőknek és ez a filmek többségére is igaz, tartalom 0 azt hiszik ha 1000 -el villogtatják a képet akkor az már jó is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. vivanto
2015.03.24. 08:52
Azért én az összes (általam ismert/figyelemmel kísért) AAA címnél fel tudnék sorolni egy jópár indokot amiért elbukott. A tehetségtelenség/trehányság vagy egyéb - akár a fejlesztők hibáján kívüli - tényezőket nem szép dolog csak ilyen lustán a szerencse hiányára kenni, semmi köze hozzá.

szerk: Persze nyugodtan figyelmen kívül hagyhatják a profi kritikusok véleményét is (ami azért szokott konstruktív lenni), de ne sírjanak hogy utána munkanélkülivé válnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. maxpapa
2015.03.24. 10:24
VR -ben maximálisan igaza van. Az ár nagyon kérdéses dolog.Talán 30.000-40.000 költenék rá.És még számomra akkor csak egy nem olcsó kiegészítő lenne.

Ma az AAA címek tényleg csak robotmunka.A kreativitás másodlagos elem lett benne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Atesz1987
2015.03.24. 14:08
A VR-el kapcsolatban én két forgatókönyvet tudok elképzelni.

1. Ha egy mérsékelten használható (gagyi) lesz, mint a mozgás követők, akkor teljesen réteg eszköz lesz. Néhányan megveszik for fun, pont mint a kinectet.

2. Viszont ha tényleg működik? Ha annyira újszerű, és felülmúlhatatlan élményt fog nyújtani, mint eddig semmi, akkor bizony bármennyit ki fognak érte fizetni. Szerintem amúgy marha nagyot fog szólni, és ott lesz minden háztartásban, de legalább is minden gamernél, ugyanolyan kötelező jelleggel, mint a TV. Persze mondom, csak akkor, ha tényleg valami igazán lenyűgözőt tesznek le az asztalra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. arn
2015.03.24. 17:27
A vrben mar volt egy nekifutas a 90es evek kozepen, nem sok sikerrel. A 3ds filmet is elsutottek mar tobbszor, de nem igenyli a kozosseg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. i2k010 Atesz...
2015.03.24. 18:07
"minden gamernél, ugyanolyan kötelező jelleggel, mint a TV"

Nincs tévém. S biztos, hogy nem egyedül vagyok ezzel a Földön. A gamerek között sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.24. 23:16
Igazad van, de a dömpinget én nemcsak a játékok mennyiségére értettem. Sajnos a piacon elég sok versenyképes játékmotor van. Szóval ha van egy játékmotor amiből most van nagyon új verzió pl. UE vagy CryEngine, azzal villantani kell ám. Villantani kell grafikán, és az majd kedvet ad a gémereknek.

Abban is igazad van, hogy valóban vannak olyan játékok amiket nem a grafikájáért játszik az ember. Pl. egy Quake3-nak aztán senkit nem érdekel a grafikája.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. cheatergs
2015.03.26. 07:46
"A játékipar korunk egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata."
Pénzügyileg, biztos, de művészeti értelemben ilyen alacsonyan még nem állt a játékok nívója a kezdetek óta. Ennél pedig csak rosszabb lesz.

"...valaki felkínálna neki harminc millió dollárt, hogy készítsen egy játékot, és az általa ismert húsz legjobb programozót tudná csatasorba állítani, akkor sem tudná garantálni, hogy alkotása sikeres lesz..."
Hát kizárólag 20 programozóval nincs ember a Földön, aki nekiállna akármilyen játéknak.

A játékvilág kezdete óta vannak ilyen emberek, akik megmondják azt, amit mindenki tud. A 90-es évek közepén is volt vmi Crawford nevű fazon, aki szétalázta az ipart.
Csak hiába van igaza a szkeptikusoknak, ha irreálisan senkit nem érdekel a véleményük.
Jobb lesz a kritikától bármelyik elkövetkező gamma? Nem.

Ennyi, mindenki megy tovább a maga útján.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. atti2010 cheat...
2015.03.26. 07:54
Hát kizárólag 20 programozóval nincs ember a Földön, aki nekiállna akármilyen játéknak.


A Minecraftot 1 ember csinálta, mennyiért is adták el?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Shadowguar... Atesz...
2015.03.26. 08:51
És ha a 2. verzió lesz akkor jön el az a pillanat, amikor szakítok a friss játékokkal és megmaradok a VR előttiekkel. Még haszna is lesz, többet nem kell fejlesztenem a gépet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. srobi
2015.03.26. 16:01
Nem akarom védeni a kiadókat vagy a fejlesztőket, de ők olyan játékokat készítenek amilyenekre igény van. A lényeg, hogy a neve után lévő szám egyel nagyobb legyen. Egy falusi kocsmában is nagyobb valószínűséggel fogsz "földrajzi jelzés nélküli bor"-al találkozni mint egy márkással mert ott arra van igény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. cheatergs atti2...
2015.03.26. 21:22
Nyert.

De a vajsima futáson kívül jókora kívánnivalót hagyna maga után minden más téren.

Természetesen a hangulat megjósolhatatlan, mert az mindig egyénre szabott.

Srobi, nem értek egyet veled teljesen, mert a kínálat oldal mindig próbálja a saját "igényeit" ráerőltetni a keresleti oldalra a könnyebb kiszámíthatóság érdekében.
Ami logikus az ő szempontjukból, csak az adott iparnak káros.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!