iPon Hírek

Nagyon JÓ hatása is lehet a játékoknak

Dátum | 2009. 06. 22.
Szerző | Gabriel
Csoport | JÁTÉK

Sokan, sokszor riogatnak egyes játékok ártalmaival - ám érdekes módon a pozitív hatásokról jóval ritkábban esik szó. Ezen változtathat most egy nemzetközi kutatócsoport, mivel a felméréseik eredményei határozottan pozitívak.

Ki kell persze hangsúlyozni, hogy a vizsgálat tárgyát persze nem agresszív, hanem ún. "proszociális", vagyis a társas együttlétet, békés együttműködést és egymás segítését, támogatását ösztönző játékok képezték. Ezeknek a jelentős pozitív hatását azonban egyértelműen igazolták a felmérés eredményei.


Különböző országokban (USA, Japán, Szingapúr, Malájzia), különböző korcsoportokat különböző módszerekkel vizsgáltak annak érdekében, hogy minél biztosabbak lehessenek a dolgukban, de az eredmény mindeme változóktól függetlenül végig azonos és egyértelmű volt: akik ilyen játékokkal játszottak, azok rövid és hosszú távon is egyaránt sokkal hajlamosabbak voltak arra, hogy az életben is a békés megoldásokat és az együttműködést keressék.

Brad Bushman, a projekt egyik kutatója szerint mindez azt igazolja, hogy a proszociális játékok valóban elősegítik a pozitív személyiségfejlődést, és ténylegesen hozzájárulnak az emberibb lelkület kialakításához. Mint mondta, a játszott játék típusa és jellege a meghatározó, nem pedig az arra fordított idő.

Ez eddig tehát mind szép és jó, főleg, hogy hivatalosan igazolja azt, amit egyébként eddig is sejteni lehetett. Erre azonban így még bárki rámondhatná, hogy nincs ebben semmi különös, egyszerűen csak arról van szó, hogy mindenki a lelki alkatának megfelelő játékokkal játszik szívesen. Épp ezért a felmérés utolsó tesztjével kifejezetten azt vizsgálták, hogy tényleg csak ízlésről van-e szó, vagy esetleg mégis van-e tényleges hatásuk is a játékoknak:

161, 19 éves átlagéletkorú amerikai főiskolai hallgatót "eresztettek rá" teljesen véletlenszerű típusú játékokra, proszociálisra, nem proszociálisra és semlegesre egyaránt, majd a játszmák végeztével felkérték őket, hogy egy szintén véletlenszerűen kijelölt társuk számára állítsanak össze egy feladatsort könnyű, közepes, vagy épp nehéz fejtörőkből. Ha a célszemély sikeresen megoldotta a számára összeválogatott feladatokat, akkor azt a kutatók $10-ral honorálták. És itt mutatkozott meg a hatás ténye: akiknek proszociális játék jutott, azok feltűnően nagyobb segítőkészségről tettek tanúbizonyságot társaik iránt, könnyebb feladatokat válogattak össze nekik, míg ellenben a nem-proszociális (vagyis az együttműködés és egymás támogatása helyett a versengésre, egyéni előretörésre és eközben akár a többiek akadályozására is épülő) játékok nyomán érzékelhetően több nehéz feladat került kiválasztásra.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. mtrx220
2009.06.22. 17:36
VISSZA A HIRHEZ

egész jó.
és melyik címek a pro-szociális játékok?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Adriján
2009.06.22. 17:53
Star Wats Kotor hova tartozik?
Am léteznek 161 éves főiskolai hallgatók?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Phantomstr...
2009.06.22. 18:03
Engen is az érdekelne, hogy mégis mi számít proszociálisnak? Mi a helyzet PL a Gears of War Kooperatív módjával? Vagy a GRAW-val?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. danee91
2009.06.22. 19:04
(Adriján @ 2009 Jun 22, 17:53)
161db 19 éves...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Adriján
2009.06.22. 21:02
jóh
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. gézukaaaaa
2009.06.23. 10:52
vagy inkább 161 fő 19 éves...
(a db jól hangzik
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Raam989
2009.06.23. 22:44
Gears of War-al is játszottak vajon?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. danee91
2009.06.23. 23:31
Az hat a személyiségre
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Gabriel
2009.06.24. 09:41
mtrx220: Jó kérdés, én is utánakotortam a kérdésnek, de érdekes módon konkrét címeket sehol nem találtam. Úgyhogy marad a definíció: minden olyan játék ilyen, ahol támogatni kell egymást, nem gáncsolni.

Phantomstranger: Lásd feljebb. Gyanítom egyébként, hogy ha pusztítás is van a dologban, akkor már nem proszociális, nyilván.

gézuka: Azért ne felejtsük a SimCity-t és a hasonló építkezősöket sem, ahol tényleg az alkotáson van a hangsúly. Ami meg az életet illeti, az emberiség legnagyobb vívmányai mindig az összefogásból születtek, tehát kérdéses, mennyire is szól valójában a versenyről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!