iPon Hírek

Notch szétosztotta tavalyi bevételét

Dátum | 2012. 03. 06.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

A Minecraft alkotója, Markus "Notch" Persson szétosztotta legutóbbi bevételét alkalmazottai, a Mojang tagjai között. Nem kis összegről – 3 millió dollárról van szó.  "Adózás előtt a Mojang utáni részesedésem 2011-ben kb. 3 millió dollár volt. Úgy döntöttem, szétosztom a munkatársak között." – írta a bőkezű főnök Twitteren. "A csapatból minden egyes embernek nagy része van abban, hogy a Mojang a világon a legjobb munkahely."

Notch, a svéd programozózseni 7 éves korában már apja C128-át programozta, első játékát 8 évesen készítette el. Sokáig kis cégeknél dolgozott alkalmazottként, a főnyereményt a Minecrafttal ütötte meg, melynek sikere tette lehetővé számára, hogy búcsút mondjon az alkalmazotti életnek. Most hazájában, Svédországban él és saját független stúdióját vezeti. A Mojang kis cég, kb. 25 alkalmazottal, és most mindannyian nagyon boldogok, a bejelentés után volt, aki szó szerint sírva fakadt az örömtől és a sokktól. Azt hiszem ilyen sokkot mindannyian bevállalnánk.

A Minecraft sikerét nem csak az eladott 5 millió példány jelzi, Notch megkapja a BAFTA-díjat, melyet március 16-án vehet át a British Academy Video Games Awards rendezvényen.

Közben megérkezett a Minecraft 1.2-es patch is, amely külön kis előzetest is kapott. Ez bemutatja az újdonságokat: okosabb zombik, szelídíthető macskák, dzsungel csapdákkal és vasgólemek. A legjobb talán, amikor a szereplők leugranak egy épületről az egyikük zuhanás közben megjegyzi: "Úgy hallottam már kétszer olyan magas épületeket építhetünk Minecraftban."
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

23. csigabigaf
2012.03.06. 10:51
"programozózseni"

Mivan?
Ha az lett volna akkor talán nem egy másik játékot másolt volna le az egyetlen sikeréhez...
Bár az én hátsóm lenne ennyire tükrösen fényesre nyalva, de télleg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. lemivan
2012.03.06. 11:01
Így van azért nem egy programozó zseni, de tény hogy egy jó terméket dugott az emberek orra alá. És azért az dícséretes hogy a sikerét megosztja az alkalmazottaival... Nem sok cégvezető csinál ilyet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. kiskoller csiga...
2012.03.06. 11:08
Miért ne lenne programozózseni? Egymaga nekiállt írni egy játékot full egyedül, és bejött neki.


Nekem példaképem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. lackoo1111
2012.03.06. 11:40
Miért kell ezt a hírt itt is leközölni ? Már a vízcsapból is ez folyik .

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. vivanto
2012.03.06. 13:20
Mert a mc technikai szempontból nem egy nagy durranás, sőt, Java programozó eleve nem lehet "zseni", de sokszor még igazi programozó sem. Nem az explicit programozói tudását fikázza az ember - legalábbis én nem - hanem azt a seggnyalást amit jobbra-balra dobálnak.

Game Designer sokkal jobban leírja a tevékenységét mint a "programozózseni", és ebből a szempontból valóban példaértékű.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. bunfi
2012.03.06. 13:23
Miért kell leközölni? Csupán kontrasztképpen az Infinity Ward esete mellé, ahol nemhogy szétosztották a bevételt, de még a szerződéses fizetést és prémiumot sem kapták meg. Pedig a COD is a vízcsapból folyik...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. tompika74
2012.03.06. 13:31
Az én főnököm is nagyon nagyvonalú. Havi 1 nap bevételét osztja szét a dolgozók között
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. shaddam
2012.03.06. 20:33
Hypecraft 1.2
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Mikeee
2012.03.06. 21:59
csigabigaf: melyik játékot másolta? komolyan nem tudom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. saxus
2012.03.06. 22:32
Muhahhahahahahahhahahahahahahahah... Noccs, mint programozó zseni... Léccineeeeee. Minecraft kódja akkora egy összehányt fostalicska szarkupac, hogy azt rossz nézni. Aki dolgozott már vele, az tudja miről beszélek. A cucc skálázhatósága meg ugye külön megér egy misét.

(És akkor most eltekintettem, hogy alapból obfuszkált a kód, ami közre van adva, vannak projektek, amik arra állnak rá, hogy visszafordísák és refactorizálják értelmes metódus/adattagnevekre, elég jó minőségben).

Legalább a stabilitásra már rágyúrtak és az 1.4-5 óta folyamatosan javult. (Régi szép idők még 1.2-1.3 környékén, mikor a maximális idő, amit játékban lehetett tölteni reconnect nélkül, az átlagosan fél óra.) Ettől függetlenül még mindig bughalom: http://www.minecraftwiki.net/wiki/Known_bugs/latest

Arról az apróságról nem is beszélve, hogy Noccs még mindig képtelen felfogni, hogy a Minecraft sikerét nem a túlélőhorror jellege adta, hanem a multiplayer kreativkodás, akár SMP (ahol biza\' bányászni kell), akár CMP szerverről van szó. Erre egyre jobban telecseszik hasonló szemetekkel, mint itt is.

Egyetlen említésre méltó újítás az új mapformátum és hogy végre van legalább 256m magas tér. Bár ez még értelmesebb pályaszerkezettel lehetne több is (gyakorlatilag végtelen). + 1-2 új anyag. Többi kuka.

Szóval Noccs lehet, hogy jól összehozta az MC-t és a marketinges is jól tudja tolni hozzá (oké, leginkább azt), de hogy semmiképp se kóderzseni, az hétszentség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. saxus
2012.03.06. 22:36
@Mikeee: http://en.wikipedia.org/wiki/Infiniminer#Infiniminer
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Enno
2012.03.07. 01:14
Azért az hogy hány évesen csinálta amit csinált emberünk nem olyan rossz eredmény szerintem hogy le kéne húzni, a másik pedig hogy hogy néz ki a minecraft ?
Miért hogy nézzen ki ? nem feltétlen muszáj valamire egy épületnyi csúcsszámítógépet rá állítani meg vagy 100 alkalmazottat sok milliós ráfordítással
CSAK azért hogy kapjunk végül valami olyan játékot amit végül kiadnak majd pl 15k forintért hogy utánna 3-4 hónapra rá a best choice kategóriában landoljon 2000 forintért mert egy hulladék a sztori, csak tucat játék ami semmi újat vagy többet nem akar illetve nem is tud nyújtani.
Ránézésre nekem nem szimpi, de ha játszanék vele lehet lekötne mert van benne tartalom meg jól ki lett találva, ami sok mai játékról közel sem mondható el.

Összetettben tehát amennyit rá áldoztak erre a játékra és ahányan megcsinálták úgy hogy ilyen bevétel és példányszám ment ki grafika ide vagy oda azt bizonyítsa hogy az emberünk nem véletlen fog vagy épp már meg is kapta a díját. Elismerésem és remélem lesznek példák még manapság ilyesmikre
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. vivanto saxus
2012.03.07. 07:13
@saxus Arról az apróságról nem is beszélve, hogy Noccs még mindig képtelen felfogni, hogy a Minecraft sikerét nem a túlélőhorror jellege adta, hanem a multiplayer kreativkodás

Mióta van creatie mód, még mi egyebet kéne a program ezen vonatkozásával foglalkozni? Aki csak építgetni akar, megvan a módja rá, end of line.

A kód tisztaságról meg annyit, hogy amit MCP visszafejt nekünk, az nem az eredeti forráskód, azt senki se látja a fejlesztőkön kívül, úgyhogy értelmetlen olyanról véleményt alkotni, amiről fogalmunk sincs. Mark Persson elmondása szerint előbb-utóbb majd közzé fogja tenni a teljes forrást, majd akkor meglátjuk (ha még érdekelni fog valakit).

@Enno Miért hogy nézzen ki ? nem feltétlen muszáj valamire egy épületnyi csúcsszámítógépet rá állítani meg vagy 100 alkalmazottat sok milliós ráfordítással

Nem a grafika a probléma, hanem az alaptalan seggnyalás. Láttam már jópár igazi zsenit, ő legjobb esetben is egy John Romero, akiről köztudott hogy nem a programozásáról és szaktudásáról lett híres.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. lemivan
2012.03.07. 09:33
Igen ő inkább John Romero, ami nem baj csak ne állítsa be senki egy John Carmack-nak v Dennis Ritchie-nek (mondjuk ő nem a játékiparban alkotott nagyot, de attól még ő egy programozó zseni volt).

@kiskoller - Nem nehéz nekiállni játékot írni (főleg egy olyan program környezetben, ami elvégez sokmindent helyetted) nehezebb gazdaságilak sikeres játékot írni és ő ezt találta ki jól, hogy hogyan tudja eladni. Nem hiába átadta a fejlesztést Jeb-nek.

@saxus - A programhibák többségéért a Java felel(és ezt nehéz orvosolni), sokmindenre jó nyelv de pont ilyen játékra nem túl ideális. Az Xbox verzió ezerszer stabilabb lesz köszönhetően a más nyelvnek, környezetnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. mikej95
2012.03.07. 12:46
Svédország, pénz, fontos ember? Most jöhet az FBI meg valami csavaros kapcsolat a szerzői joggal!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. kiskoller lemiv...
2012.03.07. 12:56
Programozási módszertan 1. első előadás:

"Nem az a jó program, amely sosem száll el, amely tökéletesen kiaknázza az erőforrásokat, hanem az, amely elégséges ideig nem száll el, és még tűrhető mértékben zabálja fölöslegesen az erőforrásokat"

Programozás 5. előadás:

"Ha valaki már megírt valamit előtted, és az működik, akkor nehogy nekiállj te is valami hasonlót írni! Másold át, rakd bele a te programodba, de nehogy te is leírd ugyanazt!"

Sztem nem attól jó programozó valaki hogy szép kódot ír, hogy mindent assemblyben ír, hanem az, aki a rendelkezésre álló erőforrásokból (idő, mások által írt komponensek, pénz, munkaerő) a lehető legjobb terméket állítja elő. Márpedig a Minecraft egy ilyen termék.

"- Nem nehéz nekiállni játékot írni (főleg egy olyan program környezetben, ami elvégez sokmindent helyetted) " Akkor hajrá, írj egy jó, egyedi játékot, várjuk sok szeretettel!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. lemivan
2012.03.07. 14:52
@kiskoller
"Ha valaki már megírt valamit előtted, és az működik, akkor nehogy nekiállj te is valami hasonlót írni! Másold át, rakd bele a te programodba, de nehogy te is leírd ugyanazt!" - De ha tudod optimalizáld, ill javítsd ki a hibáit (mert lesz benne).

"Sztem nem attól jó programozó valaki hogy szép kódot ír, hogy mindent assemblyben ír, hanem az, aki a rendelkezésre álló erőforrásokból (idő, mások által írt komponensek, pénz, munkaerő) a lehető legjobb terméket állítja elő. Márpedig a Minecraft egy ilyen termék."

Nem kell szép kódot írni, csak olyat amit minden más programozó megért, aki azon a programon fog késöbb dolgozni(lásd modderek). Nem is mondtam, hogy assemblyben kell írni, csak azt hogy a Java sajnos nem tart ott hogy optimális Windows/Linux játékot írjanak rá. Ez azért van így mert a benne működő garbage collector nem 100as. Emelett nem használják ki a Java adta multiplatform lehetőségeket sem mert az összes többi platformra újra írták más nyelven.

Ebből sztem adódik hogy adott erőforrásokkal sztem nem a legjobb terméket állították elő. De tény, hogy jó játék, de ez már nem technikai részlet ez egy plusz.

"Akkor hajrá, írj egy jó, egyedi játékot, várjuk sok szeretettel!" - Nem játékok fejlesztésével foglalkozom, enyire nem érdekel a téma(játszani is csak MC-vel játszom). Kis/Nagy/Közép vállalati rendszerek fejlesztésével foglalkozom, egyebek mellett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kiskoller lemiv...
2012.03.07. 15:08
"aki azon a programon fog késöbb dolgozni(lásd modderek"

ha jól tudom a Minecraft egy zárt szoftver, nem? Nézz körbe hány moddolható játék van manapság, és hasonlítsd össze a régi játékokkal.
Sajnos manapság a moddolhatóság leáldozóban van. Annyira komplexek a játékok, nehéz őket elérhetővé tenni a modderek számára is. Minden játék moddolása szívás, mindig a motorral meg a korlátozásokkal kell küzdeni.

A lényeg az hogy házon belül mindenki megértse a programkódodat, a többi már csak plusz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. lackoo1111
2012.03.07. 21:17
Nos a Minecraft a HD textura pack-ok nélkül élvezhetetlen .

Amúgy csak én vagyok az egyedüli ezen a fórumon aki egyre inkább várja ezeket a játékokat ?

Cubeworld

Castle Story
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. saxus
2012.03.07. 21:49
@lemivan: Látszik, hogy fogalom nélkül magyarázol MC témában. Egyrészt Java-ban is lehet optimálisan dolgozni és lehet szarul is. Az ordenálé nagy baromság, hogy a bugokról meg a Java tehet. Ne akard már nekem bemagyarázni, hogy az a Java hibája, hogy mondjuk bizonyos use-case-kat szimplán figyelmen kívül hagyott Noccs. Pl. mikor újraimplementálta a Piston modot (egyébként az se saját ötlet) és totálisan leszarta, hogy lehetnek problémák a chunk határokon. Vagy azt se hiszem, hogy a Java bugja lenne, hogy screenshotot a szerverre való felcsatlakozáskor maximum akkora méretben tudsz készíteni, mint az ablak, mert egyszer lefoglal egy buffert a screenshotnak és átméretezésre szarik magasra. (Eleve nem értem, minek egyszer lefoglalni, hogy aztán az maradjon). Vagy pl. világítás hibák. Feleslegesen sok objektum-foglalásokat szerencsére már kezdik száműzni. (Régi szép időkben másodpercenként foglalt 1-5 megát, amit a GC szimplán eltakarított). Mellesleg megjegyzem, ez régebben működött. Meg még egy halom kisebb-nagyobb logikai hiba.

Másrészt attól, hogy obfuszkált a kód és azt kell jad-dal visszafordítani, attól még a program szerkezete és a design patternek maradnak. És igen, az alkalmazott mintákon látszik, hogy össze van hányva a szoftver. Pl. ilyen gyönyörűségek, hogy:

public boolean IsServerCommand(String command)
{
return false;

if (command.startWith("") {
// stb, fejből írtam
}
}

Nevezéktan meg egészen jó és egységes az mcp-nek, amit refactoráláshoz használnak.

@kiskoller: soha ennyire nem volt egyszerű moddolni a játékokat, mint korábban. Minecrafthoz meg több projekt is van, ami a modolhatóságra gyúr rá, akár szerver, akár kliens oldalon.


@lackoo1111: ez hülyeség, a legtöbb texture pack összeállítása igénytelen. Minecraft alap textúrái egészen hangulatosak, akár ilyen retro stílusúak, akár nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. lemivan
2012.03.08. 00:29
@saxus - igazadvan nem vagyok MC-ben járatos én csak magából a Javaból indultam ki(dolgoztam vele nem keveset nem is a szívem csücske). Meg mint mondtam nem igazán az én világom a játék fejlesztés, így nem néztem utánna enyire az MC-nek, csak a napi feszültség levezetésre használom. Ami miatt én rossz programozónak láttam, őt az az, hogy nem logikus választás alapból Java egy játékra, amikor van C meg C++, igaz ezekkel többet kell dolgozni, de sokmindenre jobb mint az említett Java. Ezt azért gondolom így mert ismerőseim, akik játék fejlesztésből tengődnek itt-ott mind C nyelveket használank erre a célra.

Viszont a te általad leírtak alapján, akkor az egész a rosszul berögződött programozási gyakorlatnak tudható be. Hogy nem tervezte meg előre az egészet csak programozott. És folyamatában oldotta meg a problémákat(pl.: új elemek integrálása). De ezek alapján nem hiába adta át a vezető fejlesztő posztot Jeb-nek, lehet ő jobban ért a tervezéshez bár egy összeradobott kódrengetegen nehéz úgy átvágnia magát az embernek, hogy jó sül ki belőle(nem ismerem Jeb képességeit).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. vivanto
2012.03.08. 08:42
Azért használnak c/c++-t, mert egyszerűen gyorsabb, de Java is pontosan ugyanazt az OpenGL api-t támogatja, mint minden más nyelv. Java-nak a paradigmái és típusai, de leginkább a VM egy akkora overhead, ami miatt csak szuboptimális megoldás gyors matematikai számítások elvégzésére. Ugyanakkor a kikényszerített osztályszerkezete miatt pont, hogy olvashatóbb lesz/lehet (szubjektív) a kód. Pl ami szerkezet C-ben egy struct, ugyanazt Javaban kötelező osztályba tenni, ami C-ben operátor, az Javaban enum stb..

De amit saxus leírt az igaz, a MC kódnak kicsit olyan szaga van mintha kicsapott egyetemisták írták volna (Oracle..), a példaként írt kódrészletet egy normális ide le sem fordítaná, hiába nincs benne explicit szintaxis hiba.

A moddolás meg megint csak butaság. 20 éve esélytelen volt bármit is visszafejteni, és a programok is egyetlen exec fileból álltak ahol még a hackelés is esélytelen. Kódszintű moddolás persze, hogy nehézkes, de konfigurációt a legtöbb programban lehet módosítani, textúrázást meg szinte mindenhol, ha meg a fejlesztő kedveskedik, kiadja az SDK-t is (pl Bethesda).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. lackoo1111
2012.03.08. 13:26
Minecraft alap textúrái egészen hangulatosa

Szerintem ebben nem mindenki ért veled egyet .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!