iPon Hírek

Nvidia CUDA 6: egyszerűsödő párhuzamos programozás

Dátum | 2013. 11. 15.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az Nvidia CUDA platformja egy fontos mérföldkőhöz érkezett, ugyanis bemutatkozott a 6-os kiadás, amelynek legfőbb előnye, hogy leegyszerűsíti a párhuzamos programozással kapcsolatos feladatokat, így gyorsan és hatékonyan kiaknázhatóvá válik a grafikus processzorokban rejlő hatalmas párhuzamos számítási teljesítmény - természetesen akár multi-GPU konfigurációk esetén is.

Az Nvidia legfőbb célja az új platform, illetve az új fejlesztőeszközök elkészítésénél az volt, hogy a fejlesztők számára egyszerűbbé tegye a tudományos, mérnöki, üzleti és egyéb alkalmazások GPU alapú gyorsításának megvalósítását. A CUDA 6 legfontosabb tulajdonságairól az alábbi felsorolás ad képet: A CUDA 6 platform az új funkciók mellett számos hatékony fejlesztőeszközt is felvonultat, de emellett GPU gyorsítást használó matematikai könyvtárak és programozási segédletek is a fejlesztők rendelkezésre állnak a sikeres és eredményes munkavégzés érdekében. A CUDAToolkit 6-os kiadása a dolgok jelenlegi állása szerint 2014 elején válik elérhetővé. Azok, akik már regisztrálták magukat a CUDA GPU Computing Developer Programba, a CUDA Toolkit 6-os verziójának megjelenésekor automatikus értesítést kapnak, így azonnal használatba vehetik az új fejlesztőeszközöket. Az említett programba itt lehet regisztrálni.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. tibaimp
2013.11.15. 11:33
Nem sok mindent értek belőle, de nekem a mantle api "ellenfelének" tűnik. Mondjuk nem baj, csak nehogy totál kettéágazzon a diszkrét vga piac a végén, ami fut amd, nem fut majd nvidán és vissza.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Parano1d
2013.11.15. 11:57
Éppen ellenkezőleg, ahogy a cikkben is írják az a célja, hogy "egyszerűbbé tegye a tudományos, mérnöki, üzleti és egyéb alkalmazások GPU alapú gyorsításának megvalósítását." Vagyis a nem grafikai feladatok programozását teszi egyszerűbbé, vagy hatékonyabbá.

A Mantle nem egyszerűbbé teszi a programozást, hanem inkább bonyolultabbá, mivel alacsonyabb hozzáférést biztosít a hardverhez. Nyilván emiatt hatékonyabb is lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. ncsicso
2013.11.15. 12:23
Lesz egy nvidia karim a CUDA kihasználására, ami besegít a a többszálú futtatásban a CPU-nak (pl. fizika...), meg egy ATI a Mantle adta megjelenítési lehetőségek kihasználására...

Ha már az nvidia nem tud alternatívát kínálni a Mantle-nek - nem is kell alternatíva (mert széttöredezik a piac), hanem szégyentelenül használni kellene egy kompatibilis architektúra kidolgozásával, már ha a jogi vonatkozásokban meg tud egyezni az AMD-vel - legalább más irányban van hasznos fejlesztése.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. rini
2013.11.15. 13:01
Tényleg össze akarjátok hasonlítani ezt a két programot? Mivel a kettőnek alapvetően köze sincs egymáshoz. Még a felhasználási területe is más a két csomagnak. A CUDA főleg a professzionális területre koncentrál " hogy a fejlesztők számára egyszerűbbé tegye a tudományos, mérnöki, üzleti és egyéb alkalmazások GPU alapú gyorsításának megvalósítását." Persze lehet használni másra is. Ezzel szemben a Mantle mint api másra koncentrál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. csoty tibai...
2013.11.15. 13:53
A mantle api nem GCN exkluzív lesz, sőt nem is AMD exkluzív. Bármi tudja majd használni ha a feltételek adottak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Humbuk
2013.11.15. 14:09
csoty: Nyilván azok a feltételek lesznek csak Amd specifikusak
Mert nem tudnám elképzelni, hogy az Nv engedné, hogy 3rdparty programok hozzáférjenek alacsonyszinten a kártyáihoz.

On:
Örülök ennek a dolognak! Egy ideje érik már bennem, hogy neki kéne esni megtanulni programozni a CUDA-t, hiszen ez is benne volt a pakliban amikor karit választottam. Aztán meg ha már van, használni is kéne
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. 5hR3kY
2013.11.15. 18:15
A CUDA ellenfele az AMD-s OpenCL, a Mantle az egy teljesen más dolog. Viszont a CUDA-nak nem sok jövőt jósolok, mert csak nVidia kártyán fut, ellenben az OpenCL az AMD, Intel és nVidia GPU-n is fut.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.11.15. 19:01
Nem sok jövőt jósolsz neki? Ahhoz képest elég sok helyen használják és jó pár éve él és virul És akár fordítva is nézhetjük: AMD-n csak OpenCL érhető el, míg nV-n CUDA és OpenCL is. Az tény hogy jobb OpenCL-ben az amd.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. tombar
2013.11.15. 20:19
az opencl-t az nv tudatosan építi le, mivel a cuda közvetlen ellenfele. az ő érdekük csak annyi h elmondhassák h bipolár támogatásúak. am ha csak árnyékoltan nézzük is a dolgot, ha nem lenne benne effektív potenciál, már rég az nV törné legjobban magát h opencl-ben a legjobb legyen. nyilván van egyfajta rizikófaktor ebben az sdkban, viszont pont a zártsága miatt tud az adott speciális piacon ilyen jól szerepelni. természetesen konzumer piacon be kell áldozni az opencl-t h a zárt támogatásúak és egyben profithozó programok megmaradjanak. csak az a gond h ez vice versa működik és a tesztekből meg jön a pofon a piros oldalról.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. rini
2013.11.15. 22:08
A Mantle alapvetően a Direktx ellenfele próbál lenni. Tehát főleg játékok fejlesztésénél lehet majd vele találkozni. Igaz, ezzel elég nagy fába vágta a fejszéjét az AMD is hiszen egy új direktívát kíván biztosítani a Dx mellé. Nem mellesleg ezt azért a játékgyártóknak is fel kell karolni és támogatni. Vannak is ilyen cégek akik ezt megteszik hiszen többen is bejelentették. Viszont ez azzal jár, hogy plusz melót is fel kell vállalniuk egy program elkészítéséhez mert ugyan annak a programnak egyenlőre támogatni kell a DX-et is. Ha nem teszik ezt akkor egy csomó kártyán nem fogják tudni futtatni az adott programot. Ez pedig egyértelműen azt jelenti, hogy kevesebb eladással kell számolniuk. Ezt viszont nem engedhetik meg maguknak, hacsak az AMD nem kárpótolja őket a kiesett bevételért vagy a többletmunkáért. Szóval azért ez nem lesz egy sétagalopp az AMD-nek a Mantlevel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Geries
2013.11.16. 11:38
Én csak azt nem értem miért gondolják hogy jobb lesz a Mantle mint az OpenGL valaha? GL működik (szinte) minden platformon és GPUn, tehát portolhatóság szempontjából tökéletes, míg Mantle (eleinte) AMD-s PC-n (abból is gondolom csak Windows) meg AMD-s konzolon fog futni.. Ezen felül a GL eleve alacsony szintű API, ebből adódóan gyors is, AMDék meg ugyanezzel reklámozzák a Mantle-t?? Kétlem hogy alacsonyabb szintű APIt csinálnának mert az már elég erősen a használhatóság kárára mehet. GL-t már régóta használják az emberek, sokkal elterjedtebb, folyamatosan újul, ezzel szemben mit tud felhozni a Mantle? Így sok esélye nem lesz a Mantlenak, s valószínűleg eleinte egy igazi bughalmaz lesz..

DX is szerintem csak azért létezik mert az emberek alapvetően NEM szeretik az alacsony szintű APIkat, nyelveket használni, tehát egy játékot talán egyszerűbb DXre írni mint GLre, habár DXes(GLt is csak egy picit használtam) tapasztalatok híjján nem igazán tudok erről bármit is mondani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Csaber rini
2013.11.16. 13:13
Sec perc alatt belebukhatnak az EA/Dice párossal , mert egyik sincs a toppon a elég ránézni a BF4-re , ami jelenleg úgy néz ki még 1-2 javítás után eléri egy jobb béta szintjét , így szinte 100% hogy a mantle beépítése a játékba sem lesz problémamentes ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. ThePoweR Csabe...
2013.11.16. 15:30
A játék maga jól fut csak crash-el. Bár nekem még csak Dx errorral fagyott ki, de ha nem rakom le tálcára akkor az se. Szerver 2x fagyott ki eddig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Csaber ThePo...
2013.11.16. 23:06
Nekem már nemfagy le 14-szer a játék 3 órán belül már csak kb 6-7 alkalommal , viszont a javítás óta 2 kört egymás után úgy , hogy nem lépek ki a szerverről nem igen lehet , mivel szépen belakja az összes memóriámat , mondjuk , én még ne panaszkodjak másnak a 16 GB mellett is megtörténik , amúgy nincs sok gond vele csak épp , fizettünk egy bétárt ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Zabalint
2013.11.17. 10:48
rini:
Az OpenCL is szeretne betörni a professzionális területekre, csak éppen elkésett vele. A természettudományos akadémiai szférában már esélye sincsen kiszorítani a CUDA-t, mert ott jellemzően nyomós ok kell ahhoz, hogy technológiát váltsanak. Nem véletlenül támogatja a CUDA a Fortran nyelvet is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!