iPon Hírek

Nvidia GT300: rengeteg tranzisztort tartalmaz

Dátum | 2009. 05. 14.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az Nvidia következő generációs grafikus processzorával kapcsolatban már rengeteg információ látott napvilágot. A meg nem erősített hírek szerint a GT300-as kódnévvel ellátott chip 512 darab stream processzorral és 512 bites, GDDR5-ös memória interfésszel lesz majd ellátva, azaz az új jövevény a feltételezések szerint hatalmas számítási teljesítmény elérésére lesz képes.

A 40 nm-es gyártási technológiával készülő grafikus processzor a legfrissebb információk szerint a benne található tranzisztorok mennyiségét tekintve sem mondható egy átlagos GPU-nak. Amennyiben hihetünk a források informátorainak, akkor a GT300-as GPU nem kevesebb, mint 2,4 milliárd darab tranzisztort fog tartalmazni. Ez a mennyiség már önmagában sem kevés, ha azt nézzük, hogy az Intel Larrabee megoldásában „csak” 1,6-1,7 milliárdnyi tranzisztor lesz jelen (becslés). A GT200-as grafikus processzorokban, amelyek 240 darab shaderrel dolgoznak, mindössze 1,4 milliárd tranzisztor van jelen,  GT300 ezzel szemben „csak” 1 milliárd tranzisztorral tartalmaz majd többet, ám több, mint kétszer annyi shaderrel lesz ellátva.
 


A tranzisztorok száma mellett a GPU mérete sem mindennapi. A GT300 kevesebb, mint 500 négyzetmilliméteres felülettel bír, egészen pontosan 495 mm2-essel, állítják a Bright Side of News munkatársai. Szerintünk valamit nagyon elszámolhattak, de ki tudja (logikusan mi ennél ~100mm2-vel többet vártunk). Összehasonlításképpen a 45 nm-es Intel Larrabee chip 600 mm2-es lesz (ez is becslés, pontos adatok még nincsenek), a 65 nm-es GT200-as GPU-k pedig 576 mm2-es felülettel rendelkeznek, de a frissített, 55 nm-es csíkszélességű GT200b egységek is 490 mm2-es helyet foglalnak.

Ezek a tények új fénybe helyezik a nemrégiben elkészült egy PCB-re épülő GTX 295-ös, két GPU-val ellátott videokártyát. Az egy nyomtatott áramköri lapra épülő GTX 295 több, mint mérnöki kihívás: amennyiben az Nvidia GT300-asa tényleg 2,4 milliárd tranzisztort tartalmaz mindössze 495 mm2-es felületen, könnyen elképzelhető, hogy a GTX 295 mintájára akár két GT300-as GPU-val ellátott csúcskártyát is piacra dob majd a vállalat. A GT200-as és a GT300-as grafikus processzorok között az eddig nyilvánosságra került specifikációk alapján, azonos órajelen vizsgálva a modelleket, igen-igen érdekes teljesítménykülönbség alakulhat ki a GT300 javára.

Érdekesség az is, hogy az AMD az RV870 piacra dobásával megvárja a Windows 7 és a GT300 megjelenését is, ennek pedig stratégiai oka lehetnek.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. Menthix
2009.05.14. 11:19
VISSZA A HIRHEZ

Alig várom már a GT300-akat és az RV870-eket! Bődületes csata lesz.
Ennyi tranzisztorral meg...hajjjaj
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Thomas90
2009.05.14. 11:28
Nvidia-ék megint csinálnak egy olyan brutális tankot ami mindent letarol(persze az átlagéletben senkinek sincs szüksége tankra)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. jadam92
2009.05.14. 11:30
érdekes lesz és nVidia megoldása biztos drágább lesz. mint ahogy most is. de attól még jó lehet az a GT300 ha 4GB GDDR5 ös 512bit essel lesz fel szerelve
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. tomboy1986
2009.05.14. 11:33
Jó nagyok a számok...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. thspo
2009.05.14. 11:39
brutális állat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Tyrel
2009.05.14. 11:53
Hát nem egyszerű kitalálni mekkora is lesz...

Az is érdekes amit gab78 mond, de pl. GT200b-ből kiindulva:

55nm vs. 40nm = 55/40 = 1,375 - tehát ennyivel több tranzisztor fér el egységnyi helyen, elvileg...

1,4milliárd vs. 2,4milliárd = 1,71428 - tehát 55nm-en elvileg ennyivel lenne nagyobb a chip a GT200b-nél. Mivel ez 490mm2-es, ezért 490*1,71428 = durván 840mm2-re jön ki, hatalmas.

De, mivel a GT300 ugye 40nm lesz ezért 840/1,375 = kerekítve 611mm2.

Ez így elég messze van az említett 495mm2-től. Persze okos tervezéssel is lehet csökkenteni a méreteket, de nekem kicsit túl nagynak tűnik a két érték közti különbség ahhoz, hogy megvalósítható legyen. Azért vannak még csodák
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. leviske
2009.05.14. 11:57
495 mm2 :blink: Nagyobb lesz, mint vártuk. Tudtommal a nV-s mérnökök szeme előtt a 450mm2 lebegett, így ez nem túl nagy siker. Akkor két GT300 árán majdnem ki fog jönni öt RV870. :blink: Vagyis a várható ~190mm2-es mérettel. Így akkor egy esetleges GX2 ellen még egy X4-el is kitudnának jönni gazdaságosan AMD-ék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. thspo
2009.05.14. 12:00
és ugye mindenki látta h az amd 40nm-es megoldásában milyen tuningpotenciál van. Kíváncsi leszek, sztem a 2 ghz körüli shader órajelek nem esznek elérhetetlenek, sőt! Viszont a kihajtásához sem lesz elég sztem egy mezei c2d az biztos....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. sirpalee
2009.05.14. 12:19
Arra senki sem gondol, hogy ezek nem SIMD egységek lesznek, hanem MIMD egységek? Hasonló felépítéssel dolgoznak majd mint az ATI kártyákon található egységek.

Vagyis valószínűleg egy madd és egy mul utasítás helyet már csak egy madd végrehajtására lesznek képesek (ez magyarázza a kevesebb átlag tranzisztorszámot). És lehet ezek is hasonló módon szuperskalár pipelinekbe rendeződnek mint az ATI kártyákon lévők.

Amennyiben ez igaz, akkor kb 340 gt200-as maggal fog megegyezni a teljesítményük, ami mindössze 40% teljesítménynövekedést jelent.

Ez az egyik lehetőség a stream procik számára, a másik lehetőség meg a kellemetlenebb. Ez azt jelenti, hogy nem tudták rendesen megcsinálni a tessalátor egységeket (ami atinál már az x360-ban is megvolt), és azért hogy az ezt kihasználó játékok ne lassuljanak be durván, iszonyú mértékben stream processzor számot növeltek, a régi architektúrához hasonlóan (madd + mul egységenként). Gyakorlatilag ez történt a g80-asnál, rájöttek hogy gyengék geometry shaderben, de iszonyúan és megnégyszerezték a shader procik számát, és unified architektúrával próbálták 100%-on járatni.

Az 512-es GDDR5-re a teóriám, egyrészt gddr5 mellé felesleges az 512 bit, 256-on és 4 ghz-s memóriával is elég egy játék kiszolgálásához, mint ahogy a z rv770-es esetében is láthatjuk, a legtöbb esetben már a processzor fogja vissza a játékot nem a memóriasávszél. Viszont van egy terület, ahol nagyon is hasznos ez az iszonyú memóriasávszél, méghozzá a CUDA alkalmazások köre. Tehát az nvidia készíteni akar, egy iszonyú erős CUDA kártyát, és annak az igényeit helyezi előre. Még ők maguk is mondták korábban, hogy a monolitikus felépítés kedvez a stream processing feladatoknak. És ott sokkal átlagban sokkal több memóriaelérés történik, mint egy játéknál, elég durva mennyiségű adatot kell átpaszírozni az ottani pipeline-n.

Szerintem... De lehet vitatkozni velem értelmesen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. tibi27
2009.05.14. 12:38
"Érdekesség az is hogy az AMD az RV870 piacra dobásával megvárja a Windows 7 és a GT300 megjelenését ennek pedig stratégiai oka lehetnek"

Remélem nincsenek az AMD-nél,mert az nagyon kihatna az árakra!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Svindler
2009.05.14. 12:46
Tszaboo: középkategória? Nehéz megmondani, a GT200-at sem tudták rendesen (vagy nem akarták) lefelé skálázni, és középkategória címen még mindig széthajtott 8800GTS 512MB-ket árulnak GTS250 néven.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Parano1d
2009.05.14. 13:03
Arról nem is beszélve, hogy igen kockázatos lesz 40nm-en gyártani ezt a szörnyet. Brutál selejtarány lesz szerintem. AMD sem véletlenül a középkategóriás megoldásait tolta csak át erre a gyártástechnológiára, és nem a felsőkategóriást, pedig az "csak" 1 milliárd tranyo, nem ennyi. És ezen gondolom a fél év mulva esedékes megjelenés sem fog túl sokat változtatni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. tibi27
2009.05.14. 13:06
Svindler biztos azért van így mert olyan rosszul sikerült,mikori kari a 8800 gts 512 mb-os cuccos?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. yany
2009.05.14. 13:07
úgy tudom, hogy nem egyenesen, hanem közel négyzetesen arányos a gyártástechnológia mérete az elhelyezhető tranzisztorok számával, de egy szaki szerintem pontosabbat tud erről mondani. (valahol talán a két arány között van az igazság)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. somakb
2009.05.14. 13:46
Tyrel :

"Hát nem egyszerű kitalálni mekkora is lesz...

Az is érdekes amit gab78 mond, de pl. GT200b-ből kiindulva:

55nm vs. 40nm = 55/40 = 1,375 - tehát ennyivel több tranzisztor fér el egységnyi helyen, elvileg...

1,4milliárd vs. 2,4milliárd = 1,71428 - tehát 55nm-en elvileg ennyivel lenne nagyobb a chip a GT200b-nél. Mivel ez 490mm2-es, ezért 490*1,71428 = durván 840mm2-re jön ki, hatalmas.

De, mivel a GT300 ugye 40nm lesz ezért 840/1,375 = kerekítve 611mm2."

Ajaj...gyerekek...területről van szó.... Valami kis minimálsi matematika kéne a számoláshoz... csk példának ha, valami fele akkora méretű, abból ugyanakkora területen 4 szer annyi fér el....

Na most ez alapján tessék már számolni hogy ha 55/40 = 1.375, akkor az körterületben számolva mennyi...

Egy kis mankó:
90 nm -en kb 1,4 millió tranyó fé el mm2 ként,
65-ön 2,3 millió
55-ön 3,2 millió
40-en 6 millió (RV740 pl, 137mm2-n 826 millió trany
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. hungarypet...
2009.05.14. 13:55
Aha ez a magas tranzisztor szám azt jelenti hogy lessz egy kályhánk?Rohadt magas TDP-vel de lessz rohadtul sok fps-ünk?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. józsika
2009.05.14. 20:26
Hát én nemvárom meg...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. józsika
2009.05.15. 21:12
haver...
Szóval Október, hmm:/
Ha meg megjelennek olyan drágák lesznek hogy...
Simán elég lesz nekem a Gtx 295
Pedig ez a Dx11 csábító
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. d311c
2009.05.15. 21:17
Gab78: Jó kis cikk! Különösen elvakult Nvidia fanoknak ajánlott. Miközben rendkívül tényszerű.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!