iPon Hírek

Nvidia Tesla M2090: már rekordot is döntött!

Dátum | 2011. 05. 18.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

A Nvidia egy új Tesla sorozatú gyorsítókártyát dobott piacra, amely az M2090-es típusjelzést kapta, és jelenleg a család leggyorsabb tagja. A Tesla sorozatban olyan termékek kapnak helyet, amelyek GPGPU alkalmazásokra vannak kihegyezve.


A HPC (High-Performance Computing) szegmensbe szánt újdonság GPU-ja 512 CUDA magot tartalmaz, a fedélzeti memória szerepét pedig 6 GB-nyi GDDR5-ös memóriachip tölti be, amelyekhez természetesen ECC támogatás is jár. Az új Tesla modell esetében különlegesség, hogy dupla pontosságot megkövetelő számítási feladatok alkalmával 665 GFLOP/s-os teljesítmény felmutatására képes, ami az elődjéhez képest igen komoly fejlődés. A korábbi leggyorsabb Tesla kártya, amely jelenleg is forgalomban van és amely az M2070-es típusjelzést viseli, mindössze 515,2 GFLOP/s-os dupla pontosságú számítási teljesítményt kínál. Ez utóbbi modellnél - valamint az M2050-es modellnél - a GPU mindössze 448 CUDA magot tartalmazott (legalábbis ennyi volt aktív, a régi GF100-as magból). Érdekesség, hogy az Nvidia közleménye szerint az M2090-es gyorsítókártya alkalmazásával az alkalmazások akár tízszer gyorsabban is futhatnak, mint ha egy hagyományos processzorra támaszkodnának.

Az M2050-es és M2070-es példányok specifikációi. Az M2090-esről nem állnak rendelkezésre információk.
A fentiekben látható táblázat az M2050-es és M2070-es modellek specifikációit tartalmazza. A gyártó hivatalos weboldalán az M2090-es modellel kapcsolatban egyelőre nem került fel hasonló információ.

JAC NVE Benchmark
A Tesla 2090M segítségével már egy rekord is megdőlt: az AMBER 11-es alkalmazásban, amely biomolekulákkal kapcsolatos szimulációk elvégzésére használható, megdöntötte a korábbi sebesség világrekordot egy olyan konfiguráció, amelyben négy darab Tesla M2090-es gyorsító kártya és négy darab processzor foglalt helyet. A rekord immáron 69ns/nap (69 nanoszekundumnyi szimuláció elvégzése naponta) értéket képvisel. Korábban egy tisztán hagyományos központi egységeket alkalmazó konfiguráció tartotta a rekordot, amely 46 ns/nap teljesítmény elérésére volt képes.

Az Nvidia újdonsága természetesen egyéb GPGPU támogatással ellátott tudományos és szimulációs alkalmazásokban is hatékonyan használható, amelyekben hatalmas párhuzamos számítási teljesítmény alkalmazására van szükség (pl.: MATLAB, GADGET2, GPU-BLAST, NAMD, GROMACS).

A Tesla M2090 várhatóan több HPC szerverkonfigurációban is helyet kap majd. A HP már el is kezdte az újdonság alkalmazását: a gyártó ProLiant SL390 G7-es, 4U formátumú szerverében akár nyolc ilyen Tesla kártyából és két processzorból álló konfiguráció is elhelyezhető.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

29. Destructo
2011.05.18. 19:16

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. ThompsoN
2011.05.18. 19:36
Ez mire való?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. SWiNEBoY
2011.05.18. 19:42
ThompsoN: El kéne tán olvasni a cikket.
Szimulációs programok alá tervezett gyorsító röviden...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. gezu1025
2011.05.18. 19:44
Jól párhuzamosítható feladatok elvégzésére.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. MongooseXD
2011.05.18. 20:08
Érdekes......
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. rabib
2011.05.18. 20:18
Tehát akkor ezeknek a videokártyáknak a GF100-as, és a GF110-es GPU az alapja? Egy GTX470 is tud ilyen gyorsításokat akkor ha jól gondolom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. lorddiablo
2011.05.18. 20:40
A 470-es sima GPU, ez meg gyorsítókártya. Ha megnézed, monitor kivezetés sincs rajta, szóval ezen játszani nehéz lenne.

Amúgy ahogy írták, a különböző szimulációs programok élvezik ezek előnyeit - már amelyik ki tudja ezeket használni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Fuxy0322
2011.05.18. 20:52
[óvodás szint]A markoló jobb vagy az audi?[/óvodás szint]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Joachim21 rabib
2011.05.18. 20:53
Nem tud, mert driveres szinten le van korlátozva. Ennek a kártyának a szoftveres támogatás miatt akár 10.000USD is lehet az ára, tehát nem fogja ugyanazt adni a 300USD-s VGA.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. gezu1025
2011.05.18. 20:57
Pontosan.

De igen (szerintem) elvileg tudhatna is akár egy mezei gpu is, csakhogy a pénz az úr és így lehet jóval drágábban is adni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Joachim21 gezu1...
2011.05.18. 21:11
Vkinek fizetnie kell a programozókat. Tudni biztosan tudná, mert ugyanaz a chip, fizikailag semmi különbség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. gezu1025 Joach...
2011.05.18. 21:19
Hát igen, meg kell fizetni a programozókat az tény. De van egy olyan nagyon gyönge érzésem, hogy nem túlozzák el és a haszon nem éppen elhanyagolható része az NV-nél marad

De ugyanakkor az is igaz, hogy az a piac, ahova ezek a kártyák készülnek könnyen megfizetek azt a nem kis haszonkulcsot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Joachim21 gezu1...
2011.05.18. 21:55
Ehhez hasonló szoftveres támogatásért szedett plusz felár ott van az asztali VGA-kon is az AMD-vel szemben. Van aki ezt tudomásul veszi, van aki fikázza, én nem bántam meg a gyártóváltást, simán megérte.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. v_p
2011.05.18. 22:13
Sima "desktop" kártyákkal is meg lehet csinálni ugyanezt, mert ugyanazokat a műveletek támogatják, a probléma elsődlegesen a memória mérete lehet. Azt nem tudom, hogy maga a chip is ugyanaz-e, de meg merném kockáztatni, hogy igen vagy nincs sok különbség köztük.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Sturmtiger
2011.05.18. 22:23
Szerintem fizikailag tudná a chip a teljesítményt, de ugye ez mint előttem is írták nem arra való hogy játszanak rajta. Használtam már olyan gépet amiben Tesla kártya teljesített gyorsítási feladatot, de az nem abban nyilvánult meg hogy magasabb felbontáson magasabb volt az FPS, hanem nem tartott 4 napig egy statikai szimuláció hanem csak 5 percig. Mellesleg csak egy középkategóriás autó árát kérik érte szóval nem fenyeget a veszély hogy ilyeneket kelljen otthon használni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. rabib Joach...
2011.05.18. 22:25
Köszönöm a válaszokat mindenkinek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. lionhearte...
2011.05.18. 23:32
Nem ugyanaz a csipp, mint a sima vgakban. AZ alap természetesen ugyanaz, de hogy mire használod, úgy tiltják le a felesleges funkciókat.
Pl a sima vgakban nem működik az ECC, és a duplapontos lebegőszámítás is korlátozva, részek tiltva vannak.
Ezzel szemben itt ezek a funkciók nagyon is hasznosak, így élnek is. Mivel a fogyasztás nem kiugró, valószínűleg itt is tiltva vannak dolgok, amik a vgaban viszont bent van.

Az árban pedig jócskán benne van a support is, mert elég keményen mögötte vannak, és annak bizony ára van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. danylp
2011.05.18. 23:54
69 ns naponta? nem semmi egy szimuláció lehet...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. MassKilla
2011.05.19. 01:06
mért olyan rüvid nem értem...valaki mesélne erről a nanoszekundumos szimulációról?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. pdx06
2011.05.19. 01:51
Azt hittem valami autó alkatrész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. hakosh2
2011.05.19. 02:43
Gondolom azt jelenti, hogy 69ns-nyi történést 24 óra alatt tudnak kiszámolni. Tehát naaaagyon bonyolult az algoritmus.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. thedevelop...
2011.05.19. 06:07
Az egyetemem nyert egy Tesla-s rack-et. Linux fut rajta, van benne egy Geforce, aminek van video kimenete is, a többi kártya viszont hasonló, mint ami a képen is van. MPI (Message Passing Interface)-os progikat írtunk rá próbaképpen, illetve CUDA-sokat.
A gép ára milliós nagyságrendű.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Sturmtiger
2011.05.19. 11:13
Abban a 69 ns-os tesztben (ha már egy biológiai tesztről beszélünk) feltehetőleg benne van az összes sejtszintű folyamat algoritmusa. Az meg nem kevés számítást igényel szóval nem csoda hogy egy nap alatt végez vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Sheldon
2011.05.19. 13:17
Vannak olyan számolások amelyek a annyira nagy számítási igényűek, hogy ha megduplázom a részecskék számát akár 500 szor olyan soká tart számolás. Egy n változós (lineáris) egyenletrendszer megoldásához szükséges idő n köbével növekszik. 2 ismeretlenes egyenletrendszert mindenki oldott meg középiskolában. Itt több millió a változók száma és ennél vannak jóval bonyolultabb számítások.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Juliska
2011.05.19. 15:36
Joachim21: Csak látnám már a GTX 570-en az OpenCL 1.1 támogatást a szöveg helyett. Az AMD október óta támogatja a Radeonra, én meg egy helyben állok az NV-nél az OpenCL 1.0-val. Bezzeg a Quadro támogatja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Joachim21 Julis...
2011.05.19. 16:57
Vegyél AMD-t, vagy Quadro-t!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Juliska
2011.05.19. 19:54
Joachim21: A Quadro szóba sem jöhet. Szó szerint szegény egyetemista vagyok. Ezt a kártyát is a bátyámnak köszönhetem. Azért vettem NV-t, mert mindig jó volt a szoftveres támogatása, erre pont most szívok. Nekem csak az OpenCL 1.1 kellene, teljesen jó a Geforce is, csak legyen már driver hozzá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. raiden
2011.05.20. 04:13
hmmm.... ajánlom figyelmetekbe fejszámolási képességeimet... DD
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Ver_Pistik...
2011.05.20. 07:57
Az egyik aukciós portálon (a V betűs), lehet régebbi Quadrokat venni 3-7-10 ezres árkategóriákban. FX550-1400-1500 típusok.Hátha valakinek pont az kell a munkához.(Nem én árulom, csak valaki mondta hogy drágák a Quadrok. Tudom hogy ez nem az a kategória mint a hírben, de hátha. )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!