iPon Hírek

OECD: A játékok növelhetik az iskolai teljesítményt

Dátum | 2015. 03. 09.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

Az 1961-ben alapított, párizsi székhelyű Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, vagy ahogy többen ismerik, OECD azzal a céllal jött létre, hogy gazdasági és szociálpolitikai kérdésekben segítse a hozzá csatlakozó tagállamok munkáját. A szervezet egyik, ha nem legismertebb programja a PISA-felmérés, ami a tizenöt éves diákok képességeit vizsgálja. Az OECD nemrég kiadott felmérésében, melyben az eredményeket a tesztet kitöltő diákok neme alapján elemezték a felkért szakemberek, részletesen kitérnek a videojátékok iskolai teljesítményre gyakorolt hatásaira. A kutatás érdekes, alighanem mind a gyermekükért aggódó szülőket, mind pedig az érintett fiatalokat meglepő összefüggésekre mutat rá. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis, a játékosok közül sokan jobban teljesítenek, mint azok, akik egyáltalán nem hódolnak ennek a hobbinak. Azok a legeredményesebbek, akik alkalmilag, tehát havonta legalább egyszer, de nem minden nap kalandoznak a kreatív fejlesztők által megalkotott virtuális világokban. Sajnos azonban, ez a jelenség távolról sem általános, mivel nem mindegy, hogy a diákok pontosan mivel is ütik el az idejüket. Mert, mint ahogy az a kutatásból kiderül, a közösségi élményre fókuszálók nagyságrendekkel rosszabb eredményt tudnak csak felmutatni, mint azok, akik elsősorban az egyjátékos módra helyezik a hangsúlyt.
A felmérés szerint a WoW nem feltétlenül tesz jót.
A helyzet különösen a matematika, és a problémamegoldás terén kétségbeejtő, illetve, megfigyelhető, hogy mind a hagyományos, papír alapú, mind pedig a digitális tesztek kitöltése is nehezebben megy a multizóknak. Vagyis a videojátékok egyszerre lehetnek hasznosak, és károsak is, attól függően, hogy azokat csoportosan vagy egyedül játsszák. Mivel a fiúk tekintélyes hányadát kizárólag, vagy elsősorban a többjátékos mód érdekli, és sokkal több időt töltenek a gép előtt, mint a lányok, a kutatók szerint ez lehet az egyik oka és magyarázata annak, hogy ők jellemzően gyengébb eredményeket tudnak felmutatni a matematika, az olvasott szöveg értelmezése, és a természettudományos ismeretek területén. Mindehhez hozzájön, hogy a kamaszfiúk jellemzően jóval szkeptikusabbak az iskolarendszerrel szemben, mint a szebbik nem képviselői, és sokuk azt hiszi, hogy az ott felszedett ismeretanyagnak semmi hasznát nem fogja látni a későbbiekben. Ezért nem is bánják annyira, ha tudásuk nem éri el az átlagos szintet, mert a terveik szerint amúgy sem a középfokú tanintézményekben elsajátított ismeretekből élnek majd meg, ha a saját lábukra kell majd állniuk. Összességében tehát, a szülőknek nem árt odafigyelniük arra, mit is csinálnak csemetéik, de az ésszerűtlen, abszolút korlátozás felesleges. Csak a mértéket kell eltalálni, és nem szabad hagyni, hogy a szórakozás a tanulás rovására menjen.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. mikej95
2015.03.09. 16:54
És mit csináljon az ember, ha a munka és/vagy tanulás miatt nem marad ideje kockulni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. kiskoller
2015.03.09. 17:33
"Ezért nem is bánják annyira, ha tudásuk nem éri el az átlagos szintet, mert a terveik szerint amúgy sem a középfokú tanintézményekben elsajátított ismeretekből élnek majd meg"

Ez komoly baj sajnos
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Kerty
2015.03.09. 18:53
"és sokuk azt hiszi, hogy az ott felszedett ismeretanyagnak semmi hasznát nem fogja látni a későbbiekben."

és így is lett
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Lala333 kisko...
2015.03.09. 18:54
Az nagyobb baj lenne, ha teljesen az ott szerzett tudásra alapoznának.
Az iskolában megszerezhető tudás a való életben való boldoguláshoz szükséges mennyiség kb 10%-a. Inkább a szemlélet kialakítása lenne a fontosabb az iskolában, csak nem efelé halad az oktatás.
Való igaz az, amit tőlem jóval okosabb ember vetett fel: a mostani rendszer arra való, hogy a diákokat csalásra sarkallja. Miért tanuljon, ha jobb jegyet kap az aki puskázik? A másik véglet az, aki szóról szóra megtanulja az anyagot. Mert hát csak ez a fontos nem?! Hogy elmondd ami a könyvben le van írva...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. commodore kisko...
2015.03.09. 18:55
Mihez képest.

Engem sem érdekelt a Történelem, Kémia, Biológia, Földrajz, Irodalom...

Már elmúltam 32 éves, és még mindig nem vettem hasznát annak a sok baromságnak...
Értelmetlenül eltöltött idő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Chif52
2015.03.09. 19:40
Az iskolában nem az évszámok, kémiai képletek vagy versek a lényegesek, hanem a gondolkodásmódunkat fejlesztik ... matekban megtanuljuk hogy egy problémát több oldalról is meg lehet közelíteni.Irodalomban a művészeteket, eszméket és azok fontosságát tanuljuk, töriből meg azt, ha háborút indítanánk, ne Oroszország megszállásával kezdjük.
De viccet félretéve a 'kockulás' segít az agynak fejleszteni képességeit, mint a kéz-szem koordináció. Az öt éves unokaöcsém jobb problémamegoldó képességgel és reflexekkel rendelkezik, mint a másik 21 éves nővérem, csak azért mert szeret iskola után kicsit Lego Batman(és más lego) játékkal játszani.
De túlzásba sem szabad esni az ilyennel ... egy jó kis kalandjáték fejtörőkkel még rendben van, de az MMO és MMORPG-k túl sok energiabefektetést kíván ahhoz, hogy iskola mellett játsszon velük az emberek, és az ott megszerzett tudás*( itt taktikai készségre, nyersanyag beosztás vagy vezetői képességekre gondolok) nem egyensúlyozza ki a belefektetett időt, ... bár előnyükre szóljon, hogy könnyebb velük más hasonló érdekeltségű embereket megismerni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. magerg Kerty
2015.03.09. 20:48
Ez nem igaz.
Ha majd gyereked lesz, akkor tudsz neki segíteni a leckében.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Phantomstr... Chif5...
2015.03.09. 20:56
Az a baj, hogy nem... vagyis már azt sem (a szemléletmódot) nagyon fejleszti. Az oktatásból mára szinte teljesen kiirtották a kreativitást, mind oktatói, mind tanulói részről és lesüllyedt a magoltatás szintjére, aminek már tényleg semmi haszna. Projektmunkák (akár csoportosan) nincsenek, véleménykifejtős feladatok nincsenek, vagy ha vannak, akkor csak a tanár által lediktált vagy a szöveggyűjteményben leírt vélemény a helyes.

A játékok szem-kéz koordinációra és reflexekre gyakorolt hatását sem érdemes túlbecsülni. Más dolog, hogy a monitoron megjelenő képre kell milliméteres elmozdulásokkal reagálni és megint más, mint egy valós életbeli helyzet. Sport nélkül heti 10 óra CS inkább degenerációt okoz az ilyen képességek terén, mint fejlődést. Vagy meg lesz az idegi fejlettség, hogy váratlan helyzetben gyorsan döntsön az illető, csak a motorikus nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. kiskoller
2015.03.09. 21:38
Aha.

Csak ezzel egy egész generációban veszti hitelét az oktatási rendszer. Így mi van akkor, ha egyszer megváltozik? Senkit sem fog érdekelni, mert már egy tanulatlan generáció fogja felnevelni a következő nemzedéket.

Az alapműveltség igenis fontos. Iskolában nem azt tanulod meg, hogyan végezd a munkádat, hanem azt, hogyan légy ember.

Fele ennyi társadalmi problémánk lenne, ha az emberek több energiát fordítanának az irodalomnak, vagy történelemnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. gombabacsi
2015.03.09. 21:53
az iskolákkal kapcsolatban, érdemes figyelmesen végighallgatni, Szent-Györgyi Albert 1930-as(!) beszéde:

http://youtu.be/pTtOEUwjjEs
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Dav111
2015.03.10. 05:40
Viszont itt az a gond, hogy az iskolások nagy része manapság LOL meg CS:GO szintű agyhalott játékokkal játszanak, mert ami kicsit is bonyolultabb, azt már elkerülik. Az a pár gyerek, aki meg valami értelmessel játszik, az meg tényleg okosabb lesz. Családon belül tapasztalom, hogy milyen különbség van. Mióta egyik testvérem a fentebb említett kettővel játszik, elhülyült. Nem is kicsit... Ott tartunk, hogy a 6 éves okosabb mint a 18.

A mai oktatási rendszer meg tényleg nem tanít meg semmire. Maximum, hogy hogyan legyél birka...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. ThePoweR
2015.03.10. 09:42
Dav111: LoL meg CS:GO agyhalott játék?

Nem a játék agyhalott hanem az emberek. ide vehetjük a WoT-ot is. nem egy nehéz játék, mégis amikor látok embert hogy mit csinál, elgondolkodom hogy ez hogy maradt életben eddig. Olyan emberek akik már 30 év körül vannak dolgoznak esetleg családjuk is van. Ráadásul nem kezdők hanem már több mint 10k kört játszottak. Elhiszem hogy csak funból ül le játszani, de alap dolgok nem mennek. Elindulunk kezdőről és nem tudja eldönteni hogy előre vagy hátra menjen hogy kikerüljük egymást. Hogy van az ilyennek jogosítványa ha egy külső nézetes játékban egy ilyen helyzetet nem tud felmérni? Nem arról van szó, hogy egyszerűen rossz irányba indul el mert nem figyel vagy hasonló, hanem egyszerűen látszik rajta, hogy nem tudja eldönteni mit akar. Túlterhelődik. Sok neki. Lehet hülyén hangzik, de nagyon könnyen lehet a való élethez hasonló helyzeteket találni egy játékban. Másik példa. 30k kör után feltételezhető hogy az illető ismeri a játékot. Ott egy tank ami 490-at lő 11sec reloaddal és van 500hp-ja. Ő ül egy 320-at lövőben 5 secenként 1500 hp-val = kimegy kap egy lövést ő is lő kétszer míg a másik táraz és nyer. De nem. És itt az a baj hogy ezt egy 30k kört játszott játékos produkálja aki már több 1000 órát játszott. Ilyenek miatt már nem egyszer kaptunk ki. Persze megértem, hogy nincs kedve gondolkodni, mert fáradt, de akkor ne ilyen játékokkal játsszon. Vannak játékok ahol nem kell gondolkodni csak menni előre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Alendaar
2015.03.10. 09:55
A mai oktatási rendszer szavazóbázist épít. Nincs szükség gondolkodó emberekre.
A játékok hatását sem kell túlmisztifikálni! Szinte teljesen mindegy, milyen (normális) játékkal játszik a gyerek, vmit fejleszteni fog. De nem kell ettől sem hanyatt esni, nem nagyságrendnyi különbséget jelent!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Benibubu99...
2015.03.10. 10:57
Mondjuk jogos egy jo strategia biztos, hogy fejleszt. De szerintem egy HL2 szintu fps is tud hasznos lenni. Sajnos a trendek nem az effele jatekok fele mutatnak.. sokkal inkabb az agyhalott, faek egyszeru fpseket kedvelik a fiatalok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. nemlehet
2015.03.10. 11:16
A probléma az oktatással főleg az, hogy nincsenek csapatprojektek, több emberes feladatok. A gyerekek nem tudnak csoportosan dolgozni és ez a munkahelyeken is meglátszik. Pedig elvárás szinte mindenhol, hogy ez flottul menjen. Nálunk gimiben 4 azaz NÉGY csoportos feladat volt: Kémia kiselőadás, fizika kisérlet, föci prezentáció és egy osztályfőnöki feladat. Ez borzasztóan kevés ráadásul nem volt elvárás, hogy mindenki csináljon valamit, csak hogy legyen kész. Szóval 1 vagy 2 ember megcsinálta a többi meg begyűjtötte érte a jegyet.

Nem kell rendszerben gondolkodni, tudni elmondani, kifejteni a gondolatainkat, csak bemagolni a dolgokat. Töriből én 1 év után feladtam a tanulást és minden tz-t megírtam 4-5-re szimplán a töriatlaszból. Abban benne van minden évszám, főbb eseményekhez térképek. Az, hogy mi miért történik már nem volt fontos senkinek, csak hogy a gyerek lehetőleg tudjon fejből legalább 200 évszámot. Mert attól fog tanulni, meg von le következtetéseket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. grafika95
2015.03.10. 11:53
A második félévem az egyetemen, 3 féle ember van:
-aki magol és megy neki, megír minden zh-t legalább hármasra...
-aki magol, de nem megy neki lásd ugyanannyit tanul de MAX 2-es
-aki megtanul puskázni, és mindene legalább hármas.

Szóval egy dologra tanít akármelyik oktatási intézmény, kreatívan, legkevesebb erőbefektetéssel csalni, "lopni, hazudni"... Ráadásul, az hogy neked mi a véleményed 1-1 dologról, neked mi az elképzelésed EGY DARAB tantárgyban sem mérvadó. Ha hazugság is a könyv, magold be, puskázd ki, de nehogy leírd, hogy szerinted amúgy nincs úgy, akkor már nem vagy irányítható.

Ha a játékokat nézzük, mindegyik jó valamely készség fejlesztésére, én inkább stratégiás vagyok, így idő-energia beosztásom szerintem jobb, viszont mivel nemjátszom fejtőrőket, gondolom ezért húztak meg matekból

Viccet félretéve , szerintem max az időt rabolja a gyerektől a multi, nem az "eszét"... s ezért lesznek roszabbak az eredményei
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. bruce_prin... grafi...
2015.03.10. 19:34
Szepen leirtad miert idejetmult es okadek az iskolarendszer (nem csak itt hanem nagyjabol mindenhol).
Egy dolgot kihagytal ez pedig a sok felesleges eroforras es (veges)tarterulet zabalo ,"bloatware", gagyi amit bebiflaztatnak a diakokkal.
Amit azert irt le valami hulye egy konyvbe, hogy ne kelljen fejben tartani.
Ha erdekel felutod a konyvet azt ott van..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. bruce_prin... Lala3...
2015.03.10. 19:40
Nem szemleletet kell tanitani mert akkor semmi sem valtozik.
Az iskolaban meg kell tanulni tanulni, es nem kiolni a gyerekbol az erdeklodest, kivancsisagot es a kreativitast, tehetsegtelen sokszor sulyosan idegbeteg pedagogusokkal meg olyan megelhetesi szakembetekkel akik azert tanitanak mert segghulyek "csinalni" az adott teruletet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Fzoltan
2015.03.11. 08:34
"sokuk azt hiszi, hogy az ott felszedett ismeretanyagnak semmi hasznát nem fogja látni a későbbiekben"

És mennyire igazuk van.

Sok igazság van abban, amit Lata333 meg PhanomStranger mond. Bruce_printscreen-nel csak azért nem értek egyet, mert tanulni szerintem otthon kell megtanulni, de egyébként abszolút igaza van (az utolsó mondat kivételével).

Az iskolában az életre kellene nevelni. Projektek, előadások, kutatások, stb, nem az eszméletlen mennyiségű ismeretanyagot ész nélkül tolni a gyerekekbe. Ki kell alakítani egy általános szemléletet, hozzáállást.

Bruce_printscreen: "azert tanitanak mert segghulyek "csinalni" az adott teruletet"
Valóban vannak ilyenek, de azért a többség nem ilyen. Csak az a baj, hogy megmondják nekik szóról szóra, hogy mit KELL csinálniuk. Naponta írni, hogy mit fognak tanítani, nem térhetnek el a tananyagtól, nem választhatnak tankönyvet...
Mondom ezt, mint pedagógus gyerek. Édesanyám ~3 évvel nyugdíjazása előtt beintett a jelenlegi rendszernek és felmondott, elege lett. Abszolút megértem. ~25 éven keresztül úgy-ahogy szabad kezet biztosítottak neki (előtte mást dolgozott), most 4 diplomával a zsebében ugyanannyit kapna, mint egy mostani pályakezdő, ráadásul kőbe vésik, hogy mit kell csinálnia. Na, motiválj egy ilyen tanárt.

Nem az a hihetetlen, hogy mennyire elavult a rendszer, hanem az, hogy a sok "reform" ellenére egyre rosszabb lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Fzoltan ThePo...
2015.03.11. 08:39
Ezt minden nap tapasztalom. Ráadásul ezt megfejelik azzal, hogy akárki vehet prémium töltényt, ezzel abszolút felborítva a tankok (többé-kevésbé létező) egyensúlyát. Fizess (így vagy úgy, mert prémium lőszeres tank csak prémium előfizetéssel és/vagy prémium tankkal kifizetődő), és egyből jobb leszel a játékban. Hányszor fordul elő, hogy a lassú, de jól páncélozott tankjaimat HEAT-es medek szedik szét, akiknek a nélkül esélyük nincs átlőni...

Abszolút igazad van, az ember intelligenciája többek között egy ilyen játékban is megmutatkozik, és elszomorító, amit lát az ember.

Másik példa: 2000-2003 között rengeteget CS 1.6-oztam. Volt csapatjáték, egymásra kellett építeni, még talán publikus szerveren is. Általában mindig volt egy hangadó, aki megmondta, hogy mi legyen a taktika. Most mi van? Mindenki megy, amerre lát, 0 gondolkodás. És természetesen a
"csapatmunka" felett győzedelmeskednek azok az egyének, akik valamiért, valahogyan megtanultak az átlagosnál jobban lőni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. dbelam grafi...
2015.03.11. 10:39
Köszi, a negyedikről elfelejtettél említést tenni: aki megérti az anyagot és négyes-ötös környékén végzi, mert úgy is lehet. Műszaki pályán is. Csak egyes felsőoktatási intézmények annyira irreális elvárást emelnek a sok puskázó miatt, hogy aki rendesen tanulná, annak nincs már kapacitása.

A multis játékok faékegyszerűsége meg adott, a singlenek meg jó sztorija van. Igen, haverokkal jobb játszani, de amíg a Temple Run meg hasonló "intellektuális" játékok mennek, addig ne várjanak semmit a "játékosoktól".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!