iPon Hírek

Önszervező forgalomirányítás

Dátum | 2012. 11. 08.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Egy átlagos autós évente összesen egy hétnyi időt tölt forgalmi dugókban ücsörögve. Ezt az időszakot szeretné lerövidíteni Ozan Tonguz, a Carnegie Mellon Egyetem telekommunikációs szakértője, aki kollégáival innovatív megoldásokat keres a nagyvárosi közlekedési problémák felszámolására. A kutatócsoport ennek érdekében azt a fajta kommunikációt igyekezett lemásolni, amelyet a hangyák, termeszek és méhek alkalmaznak a forgalmas bolyok és kaptárok működésének akadálymentes biztosítása érdekében.

Tonguz cége, a Virtual Traffic Lights (pdf) létrehozott egy olyan algoritmust, amely a forgalmas csomópontokban alkalmas lehet a forgalom hatékony irányítására. A rendszer lényege, hogy ahogy a járművek megközelítenek egy kereszteződést, egy rövid távú kommunikációs eszköz segítségével információt közölnek a csomópont felé haladó többi járművel. A program összeszámolja, hogy melyik irányból hány jármű közelít, és azok melyik úton kívánnak továbbhaladni, majd a legnépesebb csoportnak az autó rendszerén belül virtuális zöld jelzést ad, a kevesebb autót felvonultató irányoknak pedig pirosat.


Amikor a legforgalmasabb irányba haladó kocsik áthaladtak a kereszteződésen, a második legnagyobb csoport kap szabad jelzést, és így tovább. A szimulációk alapján ezzel a rendszerrel a csúcsforgalmi utazási idő a megszokott 40‒60 százalékára redukálható, valamint feleslegessé teszi a külső infrastruktúrát, és a forgalomirányítás a biológiai rendszerekhez hasonlóan egyfajta önszervező hálózat formájában valósul meg.

A szakértők 2009 óta dolgoznak a projekten, és az elmúlt három évben összesen 2 millió dolláros támogatást kaptak az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelettől, illetve magáncégektől. A fejlesztőcsoport jelenleg azon dolgozik, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok irányítása is bevonható legyen a programba. A rendszer forgalmi tesztelése várhatóan a következő évben kezdődhet meg.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. alienn
2012.11.08. 11:38
" A rendszer lényege, hogy ahogy a járművek megközelítenek egy kereszteződést, egy rövid távú kommunikációs eszköz segítségével információt közölnek a csomópont felé haladó többi járművel."

Lehet én értem félre de nem hiszem, hogy a többi járművel kell információt közölni. A csomópontnak kell valahogy mérnie az 1-1 sávban lévő autók számát (előre), hogy ennek függvényében módosulhasson a lámpák vezérlése, tehát a csomóponttal / kereszteződésben lévő egységgel kell közölni az infót.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. scsabee
2012.11.08. 11:47
Ismerős elgondolás, kb. 4 éve foglalkoztam ezzel. Akkor kitaláltam, hogy meg kellene csinálni, de letettem róla, mert
1. ehhez hasonló már van pár nagy városban
2. egy ilyen rendszert eladni nagyon sok helyen lehetetlen, főleg, hogy többféle lámpaértékesítő illetve rendszer van, az összehangolás lehetetlen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Jools
2012.11.08. 12:13
alienn: Ahogy én értelmeztem pont az az egyik lényeg, hogy nincs központi irányítás, hanem az autók az egymással való kommunikáció és a szoftver révén egy önszervező hálózatot alkotnak, és azon belül történik a döntés, hogy ki kap zöldet és ki nem.

scsabee: Az összehangolás nekem is eszembe jutott, de azt ne felejtsük el, hogy elsősorban a forgalmi dugók problémáját akarják így megoldani, ott pedig ha lámpától lámpáig viszonylag rövid idő alatt eljutunk (és nem ragadunk a kereszteződésben pl.), az már nyert ügynek tekinthető.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. alienn
2012.11.08. 12:41
Jools:
Azt amit írsz azt értem, de gondold el miért jó az, ha az én autómmal beszélget egy másik és szól, hogy mögöttem van az én sávomban. Ettől a piros lámpa nem fogja tudni, hogy már 2 autó közelít felé. Szerintem mindenképp a csomópontnak kell küldeni az adatokat, hogy az ott futó szoftver azok függvényében vezérelhesse a lámpákat. Legalábbis én így tudnám elképzelni.

scsabee:
ha egy kereszteződésnél sikerül ezt megoldani már nyert ügy, összehangolni szerintem már könnyebb. Még ha más cégek is csinálják a lámpákat. Mindenkinek érdeke ez, biztos kiagyalnak egy szabványt rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Szerzetes
2012.11.08. 12:54
Höhö. Én 10-20 ilyen érzékelőt pakolok a kocsimba és kész a saját zöldhullámom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. zka67
2012.11.08. 13:12
Nekem a melóhelyem és a lakás közti 1600 méteren 5 lámpa van. És mindegyiknél meg kell állnom, mert mire odaérek, természetesen piros lesz. Na ezt hívják piroshullámnak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. alienn
2012.11.08. 13:40
zka67:
...és tényleg beülsz kocsiba 1600 méterért?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dyro
2012.11.08. 17:00
alienn: de épp az a lényeg, hogy nincs lámpa! csak egymással tudnak kommunikálni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. alienn
2012.11.08. 17:06
dyro:

rendben, akkor 100 autó megbeszéli egymással, hogy rohan egy irányból a kereszteződés felé. Mitől lenne zöld a lámpa???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. palacsa
2012.11.10. 10:34
az autón belül lennének a lámpák. pontosabban a ledek. nem kéne foglalkozni a kiépítéssel, mert az autókba szerelnék ezt és akárhol használható lenne. Londonban például alkalmazkodnak a lámpák a forgalomhoz, de azt is nem kevés pénzbe került kiépíteni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. budspencer
2012.11.11. 09:58
"A fejlesztőcsoport jelenleg azon dolgozik, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok irányítása is bevonható legyen a programba."

A nyakukban kell hordani egy elektromos sokkolót, amit a bőr alá ültetett PID chip vezérel. Ha mondjuk idő előtt akarnak lelépni a járdáról akkor a sokkoló egy nagyfeszültségű áramütést ad. Ha továbbra is közelítenek az úttest felé akkor egyre nagyobb áramerősséggel történik a sokkolás. Ez a sokkolórendszer azért is előnyös lenne, mert ha valaki pl később fizet be egy csekket, akkor mondjuk napi 1-2 sokkolás figyelmeztet, aztán ahogyan egyre késik, úgy egyre több következne, egyre nagyobb áramerősséggel. Természetesen a nyakörv színe tetszés szerint megválasztható, lenne rózsaszín, metál fényű, UV, stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. alienn
2012.11.12. 09:19
palacsa:
és hogy gondoltad? Ha az autóban lévő ledekből épp a zöld világít akkor simán belehajtasz a kereszteződésbe? Akkor is ha ott piros a lámpa???

budspencer:
értem én a poént, de nagyfeszültségű áram nincs... Nagy feszültség van és esetleg erős áram is. Sokkolni feszültséggel szoktak. Ha több áram fut rajtad keresztül mint a felső határ az már nem sokkol, ott maradsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Humbuk
2012.11.13. 08:59
alienn: Itt pont az lenne a lényeg, hogy nincsen lámpa. Minden lámpa az autókban lenne. Az autós csak ránéz a műszerfalra és tudja, hogy behajthat-e a kereszteződébe vagy sem.

Ez a megoldás szerintem csak akkor lesz életképes, ha az autók automatikusan vezetik majd magukat:
-Mégpedig azért, mert akkor a gép által ismert lesz az útvonal (Mert megmondjuk hová megyünk)
ebből a csomópont tudni fogja merre haladunk tovább
-Másrészt kizárható majd az emberi hiba.

További problémák megint csak felmerülnek, hiszen ha karambol történik a felelősség kérdése megint nem egyértelmű. (Én zöldnek láttam a ledet ezért hajtottam be.) Másrészt meg eléggé rossz lesz azoknak az autósoknak, akik egyedül, vagy nagyon kevesen lesznek 1 irányban, azok meg a piroslámpánál fognak sokat ülni a dugó helyett.

Szóval amíg a törvény nem lesz felkészítve az ilyen mértékű automatizálásra, önműködő autók üzemeltetésére, nem hiszem, hogy életképes lesz. Továbbá minden gyártónak már alapból be kellene építenie ezt a technikát az autóba (ami megint csak macerás jogihuzavona).
De bízzunk a legjobbakban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. alienn
2012.11.13. 12:35
Humbuk:
Szerintem akkor ebben a formában ez fenntarthatatlan lenne. Szerinted hány ember menne át még a "sárgán"? Hány ember mondaná, hogy neki még nem volt piros?
Ez max úgy működhetne, ha az autó magától (is) lefékezne ha sárga van, hogy ha a sofőr akar se tudjon belehajtani a kereszteződésbe.
Viszont ott jön a következő probléma...
Mi van ha megállt magától az autó okosan, viszont teker felé 120-szal egy elszabadult kamion és ha nem lép a gázra összeütköznek?

A google még most is be tud olyan útvonalakat tervezni, hogy benzinileg csődbe mennék ha azt választanám. Szóval nem biztos, hogy jó az ha az autó választja meg az útvonalat, mert ha egy 5km-es útból 10 lesz, hogy elkerüljük a dugókat 2x annyi lesz a bejzin...
Bonyolult ez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!