iPon Hírek

Önvezető elektromos autóval rukkolhat elő az Apple?

Dátum | 2015. 02. 16.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | IT VILÁG

Néhány éve már felmerült a pletyka, amelyben a magukat jól értesülteknek beállító elemzők arról rántották le a leplet, hogy az Apple éppen autó tervezésén munkálkodik, ám azóta viszonylagos csend volt a témában – egészen mostanáig. Az elmúlt hét folyamán egyre több és több olyan hír kapott szárnyra, amelyek ismét az Apple autóipari ambícióiról szóltak, így most itt az ideje, hogy összefoglaljuk, mit lehet tudni a témában. Azt már most érdemes leszögezni, hogy minden értesülés pletyka szintű, egyetlen egyet sem erősítettek meg hivatalos forrásból. Pletykák ide vagy oda, azért nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél: valamire egészen biztos készül az Apple az autóiparban, ám az egyelőre nagyon ködös, hogy pontosan mire. Az első pletyka: autóipari szakembereket szerződtet az Apple
Egy korábbi koncepció egy dizájnertől
A Financial Times az elmúlt hét folyamán arról számolt be, hogy az Apple egy, a Szilícium-völgyben található kutatóközpontban titkos projektet folytat, amelyben autóipari szakemberek is részt vesznek. Az első hírek alapján úgy tűnt, hogy több tucatnyi szakembert vontak be a munkába. Az informátorok szerint autó fejlesztéséről lehet szó – később ezt az értesülést a Business Insider és a The Mac Observer is megerősítette. Az Apple a Financial Times informátorai szerint a projekt sikerének érdekében szerződtette a Mercedes Benz Szilícium-völgyben található kutatóközpontjának vezetőjét, illetve néhány korábbi Tesla alkalmazottat; a vállalat illetékesei pedig az elmúlt hónapok során több autóipari vezetővel is találkoztak. Utóbbi találkozások témája nem feltétlenül az autófejlesztés lehetett, sokkal valószínűbb, hogy CarPlay fronton folytak az egyeztetések. Az első információk alapján úgy tűnt, hogy az Apple utca-feltérképezés, önvezető technológia vagy a CarPlay funkcionalitását kibővítő vezérlőeszközök fejlesztésén dolgozik, a siker érdekében pedig prototípus autókat is készít, amelyekkel behatóan tanulmányozható a komplex rendszer működése. Második felvonás: Mégis mik a lehetőségek? Mielőtt rátérnénk a meredekebb állításokra, feltétlenül érdemes átnézni a lehetőségeket. A The Verge szerint ötféle dolog lapulhat a friss pletykák mögött – természetesen mindegyik merőben eltér egymástól. 1. feltevés – Könnyen lehet, hogy az Apple a CarPlay számára szeretné előkészíteni a terepet azzal, hogy komplett műszerfalat tervez, amely nem csak a szórakoztatóelektronikai funkciók irányítását végzi, hanem minden egyéb funkcióét is. Ezzel a feltételezések szerint egységes felhasználói élményt lehet teremteni, bármit is akarjunk állítgatni. A fűtés és a szórakoztatóelektronika vezérlése is hasonlóan nézne ki. 2. feltevés – Látszólag az is értelmes magyarázat lehet a különböző térségekben lencsevégre kapott fura egyterű autókra, amelyek tetőcsomagtartóján igazi kameraerdőt figyelhettek meg a szemfüles közlekedők, hogy az Apple egyszerűen a Google StreetView szolgáltatásának riválisát fejleszti. Az Apple Maps pályafutása finoman szólva sem indult zökkenőmentesen, Street View-hoz hasonló funkcionalitást pedig még mindig nem kínál, pedig lenne rá igény. Ez összességében logikusan hangzik, viszont az Apple által bérelt autók tetőcsomagtartóján szokatlanul sok kamera található, ami inkább arra utal, hogy önvezető autó, vagy vezetést segítő technológia fejlesztéséről lehet szó. Erre a feltevésre később még kitérünk. 3. feltevés – Az Apple csak meglehetősen komolyan veszi a CarPlay integrációt, hiszen az efféle rendszerek iránt a jövőben hatalmas érdeklődés mutatkozhat, amiből csak kellően igényes szolgáltatással lehet profitálni. A vállalat az autóipari szakemberek szerződtetésével és prototípus autók fejlesztésével ehhez a feladathoz próbál hatékonyan felnőni. 4. feltevés – A cég nem is autót, hanem egyéb közlekedési eszközt fejleszt, amivel új szintre emelhető a személyes mobilitás. Logika ebben a feltételezésben is van, ugyanis a nagyvárosi közlekedés hatékonyabbá tétele mindenképpen a jövő nagy kérdése, így az egy- vagy kétszemélyes "helyváltoztató eszközök" iránt megnövekedhet az érdeklődés. 5. feltevés – Mégis autóról lehet szó, amellyel a vállalat a nagy autógyártókkal és a rivális Tesla termékeivel próbálja felvenni a versenyt – plusz a Google saját projektjéről sem szabad elfeledkezni, amelynek keretén belül elektromos önvezető autók készülhetnek. Az Apple e téren nem rendelkezik komolyabb szakértelemmel, így ezt a problémát megfelelő szakemberek szerződtetésével kell elhárítania. Még ha ez meg is történik, és az autó projekt már legalább egy éve folyik a háttérben, akkor is hosszú évekre lehet szükség ahhoz, hogy kézzel fogható termék szülessen. Vegyük példaként a Teslát: egy évtizeddel ezelőtt a cégnek nagyjából annyi autóipari tapasztalata volt, mint most az Apple-nek, mégis világszínvonalú autót építettek, amit elismer a piac. Az Apple annyiból talán még jobban is áll, hogy 180 milliárd dolláros tőkén csücsül, amiből bőven lehet fejlesztgetni – ez az összeg egy kicsivel kevesebb csak, mint amennyi a GM, a Ford és a Volkswagen aktuális kombinált piaci részesedése. Harmadik felvonás: Elektromos autót fejleszt az Apple Időleges csend után a WSJ munkatársai szállították le a legfrissebb pletykát, ami konkrétabb információkat tartalmaz. Ez alapján az Apple a Titan projekt keretén belül elektromos autót fejleszt, ami jelenlegi állapotában egy nagyobbacska egyterűre, illetve egy kisbuszra emlékeztet. Ezen a teljes egészében elektromos hajtást használó autón a források szerint néhány száz szakember dolgozik.
A Titan projektet a meg nem erősített hírek szerint Tim Cook indította el nagyjából egy évvel ezelőtt, vezetésével pedig a korábbi Ford mérnököt, Steve Zadesky-t bízta meg, aki egy nagyjából ezerfős fejlesztőcsapatot tart kézben – ennek a csapatnak a tagjai különféle divíziókon belül tevékenykednek. Olyannyira autóépítésről lehet szó, hogy az Apple már meg is keresett néhány szerződéses gyártót, amik nagy és neves autómárkák alkatrész-beszállítóiként tevékenykednek – köztük van a Magna Steyr is, ami egyebek mellett a Mecedes és a BMW beszállítója. Nem szabad azért azt sem elfelejteni, hogy az Apple olykor-olykor épít kutatási célzatot szolgáló prototípusokat, amelyek aztán a süllyesztőbe kerülnek, sosem lesz belőlük végleges termék, de a fejlesztésük során szerzett tapasztalatokat azért felhasználják. Itt is megvan az esélye, hogy erről van szó: a gyártó új piaci szegmensekben is szeretne terjeszkedni, hogy biztosíthassa masszív növekedését, erre pedig remek terep az autóipar, ahol a jövőt mindenképpen a fejlett fedélzeti elektronikai rendszerek, illetve az elektromos autók képviselik.  A legfrissebb pletyka: Önvezető elektromos autót fejleszthet az Apple A Reuters informátorai szerint valóban elektromos autót fejleszt az Apple, méghozzá olyat, amely önálló közlekedésre is képes. Az önvezető elektromos autó elsőre meredek dolognak tűnhet, de gondoljunk csak arra, hogy a Google is hasonló terepen próbálkozik, méghozzá évek óta, sőt, Google fronton lassan már kezd beérni a munka gyümölcse. A lehetséges valóság A pletykák alapján könnyedén elképzelhető, hogy az Apple önvezető elektromos autót fejleszt, de még ha így is van, a projektből annak komplexitása miatt szinte biztos, hogy nem lesz kézzel fogható termék az elkövetkező 2-3-4 év folyamán. Az persze nincs kizárva, hogy az elektromos autó fejlesztésével párhuzamosan külön projektek keretén belül Street View riválist is készít a gyártó, sőt, a mély Car Play integráció sem logikátlan badarság. Nagyon valószínű, hogy a cég több vasat is tart a tűzben.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

65. MZperX75
2015.02.16. 20:03
Nesze neked kőfelverődés........
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
64. kingkong MZper...
2015.02.16. 20:15
Mert? Akkor mi van? Gorilla Glass 5-ös lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
63. SgScorpion
2015.02.16. 20:18
Ezek az autók meg tudnak hajolni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
62. gab78
2015.02.16. 20:40
Már Jobs is elgondolkozott az Apple autón, szerintem rengeteg ötletet, elgondolást vetett papírra, amit most igyekeznek felhasználni, továbbgondolni.

Engem az efféle önálló autók nem hatnak meg, én szeretek vezetni, nem akarom egy gép "kezébe" adni az irányítást, mondjuk a városi dugóban lehet jó lenne, mert érdekes manőverekre képesek emberek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
61. Taranisz
2015.02.16. 20:46
Szeretem ezeket a híreket... tipikus vírus-hype amikből semmi nem lesz VAGY majd 10 év múlva....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
60. Asagrim gab78
2015.02.16. 21:12
"Engem az efféle önálló autók nem hatnak meg, én szeretek vezetni, nem akarom egy gép "kezébe" adni az irányítást"

Már látom a 3 oldalas veszekedést, ami ebből a kijelentésből fog kiindulni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
59. pdx06
2015.02.16. 21:23
Soha nem fog az Alma autót gyártani. Túl töketlenek hozzá, már lassan a telefonhoz is. Nem úgy mint a Samsung ami nemcsak autókat, de teherhajókat is gyárt. (Igaz a Samsung autóvállalatát megvette a Renault, a modell pedig Fluence néven fut tovább)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
58. Asagrim pdx06
2015.02.16. 21:37
"Soha nem fog az Alma autót gyártani. Túl töketlenek hozzá ..."

... meg biztos az a több tucatnyi autóipari szakember is, akiket a cikk említ.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
57. umi92
2015.02.16. 21:47
eleve szabályellenes az önálló közlekedésű autó. amúgy merész dolog az "iCar" nem vagyok apple fan mi előtt valaki azt hinné, de sok szerencsét kíváncsian várom mit hoznak ki belőle. már ha lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
56. pdx06
2015.02.16. 21:49
Maximum valami elektronikát gyárthatnak autókba, de mást nem tudok róluk elképzelni. Ezzel is ugyanaz lesz a helyzet mint a tévéjükkel. Közben mire észbe kaptak, már a legutolsó kínai gyártó is netes tévét árult. Lehet hogy az egyik legnagyobb cég, de ennek ellenére nem valami széles a termékpalettájuk. Nem bennük látom a jövő nagy technikai felfedezéseit. Az okos telefon nagy dobás volt, de az is olyan dolog, hogyha nem nekik jut eszükbe elsőre, akkor eszébe jut másnak, mert annyira magától értetődő dolog volt, hogy még 10-15 éve én is fantáziáltam ilyesmin.

Ez az autódizájn pedig első látásra egy porszívóra hasonlít.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
55. Phantomstr... pdx06
2015.02.16. 22:30
"Túl töketlenek hozzá, már lassan a telefonhoz is. Nem úgy mint a Samsungˇ

Na a Samsung meg a telefonjai...

Ami ezt az autót illeti, nem hiszem, hogy koncepcióautóból több jönne ki belőle, de hát lepjenek meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
54. csabi02
2015.02.16. 22:39
remélem a google, amit 2éve összerakott önműködő prius-t,minden szart levédettek rajta,mert ezek viszont őket fogják majd perelni keményen,ha 1szer kész lesz a prototípus...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
53. TheM374
2015.02.16. 22:39
Aztán csak Apple üzemanyagot tankolhatsz Apple kuton,és
Minden évben új kocsi jönne ki
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
52. Asagrim pdx06
2015.02.16. 23:01
"Az okos telefon nagy dobás volt, de az is olyan dolog, hogyha nem nekik jut eszükbe elsőre, akkor eszébe jut másnak, mert annyira magától értetődő dolog volt, hogy még 10-15 éve én is fantáziáltam ilyesmin. "

Ha így haladunk, és az Apple tényleg elkezdi gyártani az autókat, a harmadik széria megjelenésékekor már mindenki szerint ők találták fel az autót, és még a hozzáértőbbek is úgy fognak nyilatkozni róla, hogy ugyan nem ők találták fel, ők forradalmasították, és előtte rémálom volt A-ból eljutni B-be.

Az Apple-nek egyedül annyi jutott az eszébe, hogy meglévő technológiák egyvelegét rakják egyetlen készülékbe, az érintőképernyős okostelefon trend meg már az iPhone (1) előtt elindult.

Kósza gondolat sem volt még Steve Jobs fejében sem az iPod Touch, sem az iPhone, mikor nyomogattam a használtan vásárolt Sony Ericsson P900-amat, vagy a HÖK-ös haverom Windows CE-s PDA-ján hallgattam winamp netrádiót wifin.

Egyetlen terméktulajdonságot nem tudsz kiemelni, amit az iPhone használt volna először, még a kapacitív érintőkijelzőt sem ők használták először (hanem az LG KE850 és társai).

A tabletnél volt az, hogy megcsinálták az övékét, és hirtelen mindenki őket majmolva érintőképernyőt akart rakni még a WC perem alá is, szóval a tablet piacot ők indították el, de a mobiltelefon piacon már az első készülékük specifikáció listájára is csak annyi volt a reakció, hogy "Ennyi? Ez nem sok.".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
51. pdx06
2015.02.16. 23:24
Nem nagyon lesz már az Almának nagy dobása. Maximum úgy járnak mint a nagynevű konzolokat is gyártó Japán cég, akik olyan fejlesztésekbe vittek bele milliókat amik aztán a kutyának sem kellettek és csődközelbe sodorta őket. A Samut sem istenítem, de tényleg nincs olyan nap amikor ne hallana az ember valami újdonságról felőlük, amik nagyrésze nem is hülyeség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
50. pdx06
2015.02.16. 23:39
A Google sem jár jó úton, az önműködő autójuk annyit ér mint a szemüvegük - hogy szórakoztak vele milliárdokért, de nem fog elterjedni mert lehetetlen tökéletesre megcsinálni. Nem fogják tudni a közlekedési kultúrát megváltoztatni, no meg ilyen apróságok hogy mit csinálna az autójuk például egy fénysorompó előtt, gondolom szépen ráhajtana a sínekre mikor jön a tehervonat. Fantáziában és sci-fiben szép és jó dolog, de a valóság már kicsit bonyolultabb. Az egész térképet át kéne rajzolniuk hogy működjön a dolog. Abból csak katasztrófa lenne ha a manuális járművek közé vegyítenék ezeket. Kerékpárost valószínű észre se venné, elsőbbséget nem tudom hogy adna egy kamionnak stb... ráadásul ha tönkremegy benne valami akkor az már biztos halál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. DJJK pdx06
2015.02.17. 00:04
" Az okos telefon nagy dobás volt, de az is olyan dolog, hogyha nem nekik jut eszükbe elsőre, akkor eszébe jut másnak, mert annyira magától értetődő dolog volt, hogy még 10-15 éve én is fantáziáltam ilyesmin. "


Az első okostelefonokat a Nokia alkotta meg, konkrétan 10-15 évvel ezelőtt. Amikor te még csak fantáziáltál róla, más már rég használt ilyesmit (pl. Nokia 7650, 3650).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. pdx06 DJJK
2015.02.17. 00:08
Az érintőképernyősre gondoltam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. Asagrim pdx06
2015.02.17. 00:37
Azt se (lásd #14).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. mythbuster DJJK
2015.02.17. 01:52
Ez így van, de mindenkinek be kell látnia, hogy az Apple értelmezte újra az okostelefon fogalmát, és érte el vele azt hogy ma az összes okostelefon ugyanazon az elven működik mint az első generációs iPhone!

Mióta kijött az iPhone átváltozott a mobiltelefon piac, minden készülék érintőkijelzőre és szenzorokra épül, míg 2007 előtt valahogy csak az okostelefonnak nevezett műanyagtéglák voltak amelyeket baromira nehéz volt kezelni, és 1/3 -d annyi információt jelentítettek meg ugyanakkora készüléken.

Kivéve a BlackBerry bizonyos querty -s telefonjai, amivel egy ideje harcol az utolsó előtti helyezésért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. PahaH
2015.02.17. 02:26
Az alma mehet a Mercedes-hez nézelődni vagy akár lopni is,ha már a Mercedes alkatrész beszállítóját környékezi,ezért Mercedes-Benz F 015
2025-ben mehet a pereskedés
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. Phantomstr... pdx06
2015.02.17. 08:18
"Nem fogják tudni a közlekedési kultúrát megváltoztatni, no meg ilyen apróságok hogy mit csinálna az autójuk például egy fénysorompó előtt, gondolom szépen ráhajtana a sínekre mikor jön a tehervonat."

Ja, és az automata váltó sem tud egy normálisat váltani, a parkolássegítő és sávtartó rendszerek is azért kerülnek a kocsikba, mert ha törik, fogy a pótalkatrész és új kocsi, az meg pénz.

Szerintem az önvezető autók is évtizedeken belül elkezdenek majd forgalomban megjelenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. hunstree pdx06
2015.02.17. 09:30
Már teljesen megszokott hogy az autók felismerik a KRESZ táblákat. Szeritned mennyivel nehezebb észrevenni a síneket az úton, és/vagy a fénysorompót?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. CyberPunk6...
2015.02.17. 09:43
A formatervező, aki a képeket csinálta szerintem egereket szokott tervezni....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. fofoka hunst...
2015.02.17. 10:20
Nem ez a kérdés, hanem az, hogy minden körülmények közt működni fog-e? Ha egy mai autó nem vesz észre egy táblát, nagy kaland, úgyis te vezetsz, a te felelősséged. Ha majd rábízod magad az autóra, oda olyan rendszer kell majd, ami legalább olyan hatékonysággal érzékeli/értelmezi a környezetet, mint az ember. Na ezek az idők vannak még odébb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. nemlehet fofok...
2015.02.17. 10:43
Az ember minden körülmények között működik? Hányszor nézik be a vezetők a távolságot előzésnél, hányszor hajtanak túl gyorsan, hányszor mennek be a kereszteződésbe körbenézés nélkül, hányszor váltanak sávot index nélkül hirtelen átrántva a kormányt? Nem adnak elsőbbséget, simán elhajtanak az ember előtt 70-el amikor már a zebrán megy át...

Egy gép nem hibázik, úgy működik ahogy programozzák. Nem fárad el, nem figyelmetlen. Az emberek nagy része sem remekel vezetéstechnikailag, ha már csak ezt az arányt, vagy ennél jobbat hoz egy önvezető autó sokaknak megváltás lesz. De nem is kell, hogy mindig működjön, a hosszú autópályázóknak megváltás lenne mert nagyon nem mindegy, hogy a 6-8-10 órát mivel töltöd amíg csak a gázt kell nyomni meg néha előzni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.02.17. 11:56
néztem én is, mi az ismerős benne, és jé, egy magic mouse kerekeken
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. Zabalint csabi...
2015.02.17. 12:35
Majd az Apple levédeti a kerekeket, meg az áramvonalas, szögletes és kerek autóformákat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Zabalint Phant...
2015.02.17. 12:38
Szerintem meg nem, és nem a technológia lesz a szűk keresztmetszet, hanem a törvényhozás, nagyon sok a begyöpösödött politikus és jogász.

Szerk.:
Szóval szerintem mikor már a technológia biztonságos lesz, onnantól Nyugat-Európában +10 év, Magyarországon +20-25 év.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Zabalint fofok...
2015.02.17. 12:39
Nem, jobb kell, mint az ember, mert ha nem lesz egy nagyságrenddel jobb, akkor nem fogják engedni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. frenc Zabal...
2015.02.17. 14:13
Ami jelen esetben nem baj. Nem art kivarni, hogy teljesit a technologia a valo eletben.
Raadasul mire eljon az az ido, hogy torvenyt kelljen hozni, addigra mar a technologiaba beleszuletett emberek lesznek hatalmon, akik nem lesznek elhatarolodva a fejlodestol.

Az azonban most is nyilvanvalo, hogy amit "gep" iranyit, azt at lehet programozni. Ha net is van hozza, akkor meg egyszerubben at lehet venni az iranyitast.
Amig a penzedet lopjak el, vagy a meztelen fotoidat szerzik meg az igazabol csak teged zavar. Viszont ha egy auto felett lehet atvenni az iranyitast, akkor az akar fegyver is lehet.
Az, hogy par auto tokeletesen mukodik, nem jelent semmit. Igazi fantazia onnantol lesz a hekkelesben, hogy tele van veluk az utca.
Ugyhogy szerintem siman jo az, ha jo par evig teszteli Amerika, es csak utana jon Europaba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. pdx06 hunst...
2015.02.17. 16:17
A táblafelismerés elég egyszerű technika. Ugyanaz az elve mint a rendszámfelismerésnek. Fél kilobájtos szoftver és egy kamera az egész. Egy önvezető autó viszont sohasem lesz tökéletes. A másik pedig az hogy sokkal fárasztóbb, unalmasabb egy önvezető autó műveleteire figyelni mint maga a vezetés. Majd ha baleseteket okoznak ilyen autók akkor a gyártók ingje gatyája rámegy a perekre, főleg Amerikában.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. zodiac83 Asagr...
2015.02.17. 16:27
"Az Apple-nek egyedül annyi jutott az eszébe, hogy meglévő technológiák egyvelegét rakják egyetlen készülékbe"

Ezt a szakirodalom innovációnak nevezi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Phantomstr... Zabal...
2015.02.17. 16:59
Én is kb. 30-40 évre gondoltam az "évtizedeken belül" címszó alatt. Addigra meg javarészt ki fog kopni a begyöpösödött réteg is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. CyberPunk6... pdx06
2015.02.17. 17:30
Jó kérdés, hogy melyik lenne a biztonságosabb.
Egy kevésbé rugalmasan működő gép, ami betartja a szabályokat, vagy az autósok tömeg,e akik össze vissza vezetnek.

Ez egy nagyon bonyolult kérdés, mert lehet a robotok szabálykövetése többet javítana, mint amennyit az esetleges korlátozásuk csökkentene.

Mondjuk egy ember jobban fel tudja mérni, hogy a másik embernek mi a szándéka, ki fog-e rohanni elé az útra, viszont a gép meg betartja a sebességhatárokat, és egy kormányelrántásnál összedolgozhat a többiekkel.

Kb lehetetlen megállapítani, hogy jelenleg melyik a jobb, de azért nem hiszem hogy nagyot tévednék, ha azt mondanám, hogy a idővel biztosan a gép lesz a jobb.


Az emberi szintnek megfelelő állapotban azért nincs értelme bevezetni, mert jelenleg legalább az egyik résztvevő hibás a baleseteknél, mert nem tartotta be valamelyik szabályt (vagy igen, de hülyeséget csinált).
Viszont ha ugyanennyi baleset történik ,de automata autókkal, akkor ott minden résztvevő véletlenszerű és egyikük sem hibáztatható.


Amúy nagyon sokáig úgyis kell majd felügyelet, és a jogi felelősség azért lesz, aki felügyel és be kell avatkoznia.
Szerintem addig még a vezetést segítő rendszerek drasztikus terjedésére is szükség lesz, hogy befogadják az emberek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. csabi02 pdx06
2015.02.17. 17:38
sztem ha meg tudták oldani a standard piros-sárga-zöld lámpa érzékelését,akkor egy vasúti villogó szar, nem lehetetlen.

Az viszont valóban gondot okozna,hogy ki vállalná a felelősséget,ha valami történne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. pdx06
2015.02.17. 18:42
Télen biztos jó lesz havas úton használni, mikor szabad szemmel sem látni az utat, a kamera bezzeg biztosan látni fogja Fantázia és kísérlet az egész, semmi több. Nem lesz ebből semmi. Valamelyik részletbe beletörik majd a bicskájuk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. fofoka nemle...
2015.02.17. 18:59
Nekem ne mondd, én is "hosszú autópályázó" vagyok, én is örülnék neki, ha lenne ilyen autó.
Csak az van, hogy ha egy ilyen autóval előrukkolnak, annak tényleg legalább olyan jónak kell lennie, mint az ember. Attól meg momentán rohadtul messze vagyunk. Sajna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. fofoka Zabal...
2015.02.17. 19:05
Szerintem az engedélyezéshez bőven elég, ha az ember szintjét hozza annál sokkal többet nem is nagyon lehet elvárni, tekintve, hogy az egész infrastruktúra emberi vezetőt feltételezve épült ki. És ha már ezt tudni fogja, az egyéb előnyök a gép javára fogják billenteni a mérleget.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. csabi02 pdx06
2015.02.17. 19:12
Sztem ilyesmi nem jelent akadályt.
Ha belegondolsz egy sima mai golf vagy passat milyen technikai okosságokkal,érzékelők hadával van már ellátva,akkor nem téma a hó,de pl tükör-jég esetében meg úgy is mind1 ki irányít,mert arra csúszol amerre leejt az út...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. HGIceman
2015.02.17. 19:20
Azért én kíváncsi lennék mit kezdene egy főúton 15-20km/h-val száguldó traktorral (fullra rakott pótkocsival), mert ki is kéne látni mögüle. Persze a traktoros a szinte érinti a felezővonalat és esze ágában sincs segíteni azzal, hogy lehúzódik az út szélére, mert ugye ott kicsit egyenetlenebb az aszfalt (felénk ez elég gyakori). Vajon szerepel-e majd a programban egy olyan opció, hogy ilyenkor lehúzódik az út szélére és jobbról néz el mellette (ezt akkor szoktam alkalmazni ha kicsit jobbra ível az út, vagy ül mellettem valaki).
Azért egy gép által vezetett jármű esetében sokkal korlátozottabbak a lehetőségek, az ember találékonyabb speciális esetekben.
pdx06 által felvetett havas útról már ne is beszéljünk, ahol még én is csak találgatom, hol van az út széle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Axane
2015.02.17. 20:14
Szerintem két lehetőség van: vagy csak ilyen autók az utakon, vagy egy se.
A legtöbb baleset azért következik be, mert legalább az egyik fél hülye/figyelmetlen. Megy a robotautó a kereszteződés felé, ahol elsőbbsége van, berobog 50-nel, majd oldalba kapja a 80 éves bácsika aki baromira nem látta a táblát, vagy befut elé a 20 éves szöszi apuci új mercsójával, mert éppen selfiet készített. Persze figyelembe kell venni, hogy amég nem írja elő törvény, addig kizárt, hogy csak ilyeneket használjon az ember, mert bizony üres úton mindenki szereti tolni neki, nem lehet lebeszélni az embereket a vezetés öröméről. Amúgy a motorosokat is ki kéne az utakról tiltani, hogy működjön a dolog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Phantomstr... pdx06
2015.02.17. 20:39
Az emberi szem csak a látható fény tartományában lát (meglepő módon). Egy gépnek nincsenek ilyen korlátai. Ha beépítik a megfelelő érzékelőket, akkor tejködben és hóviharban is tisztán lát, az infrastruktúrát is lehet hozzá fejleszteni, jeladókat építeni az útburkolatba vagy GPS-re bízni és még ezeken kívül is millió meg egy módja van, hogy átlássanak az utat borító havon.

Csak a fantázia szab határt az ilyen rendszereknek és csak a te hozzáállásoddal nem lehet megvalósítani, de ezzel a hozzáállással kb semmilyen automatizált ipari vagy otthoni rendszer nem létezne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. zodiac83
2015.02.17. 20:42
"Az emberi szintnek megfelelő állapotban azért nincs értelme bevezetni, mert jelenleg legalább az egyik résztvevő hibás a baleseteknél, mert nem tartotta be valamelyik szabályt (vagy igen, de hülyeséget csinált)."

Kihagytad a műszaki hibát, mint lehetséges okot. Pl defekt, fék folyadék elszivárgás, elszakadó vezérműszíj és tsai.
A gépekkel az emberi résztvevőt iktatod ki a képletből, cserébe a lehetséges műszaki hibák számát emeled egy sokkal magasabb szintre. Nem vagyok tisztában a baleseti statisztikákkal, de szinte biztosra veszem, hogy jelenleg a közúti balesetek töredékét okozza csak műszaki hiba, a java része az iménti emberi résztvevőkre vezethető vissza.
Köztudottan az sem igaz, hogy mindenki csak magáért felel, mert kivagyunk szolgáltatva a többieknek, és sajnos rengeteg olyan baleset történik, ahol a vétlen fél szenved komolyabb sérülést, vagy veszti életét.

"Az viszont valóban gondot okozna,hogy ki vállalná a felelősséget,ha valami történne."
Amennyiben minden jármű gép által irányított, és a balesetet műszaki hiba okozza, akkor a műszaki hiba felelősét kell megtalálni.
Az sofőr felelősségénél esetleg ilyen dolgok jöhetnek szóba, hogy a tulajdonos nem gondoskodik az autó megfelelő műszaki állapotáról. Viszont egyfelől ez esetben ő lesz a műszaki hiba felelőse, másrészt van egy sanda gyanúm, hogy idővel ezt a terhet is leveszik a válláról a jelenleg is tomboló "okosodási" trendek (pl. az elhasználódott abroncs, vagy tetszőleges egyéb alkatrészek cseréjének szükségességét jelzi az autó, neadjisten ennek hiányában el sem tudod majd indítani).

"tükör-jég esetében meg úgy is mind1 ki irányít,mert arra csúszol amerre leejt az út... "
Azért a mai esp-k is sokat számítanak. Vezetéstechnikai tréningen rántópadon előttem levő járgányt pl mindaddig max fokozaton sem sikerült megpörgetni, míg a sofőr ki nem kapcsolta az esp-t. Utána egyből elkezdett piruettezni.
Itt jön a képbe, hogy jelenleg is szép számmal vannak már gépi beavatkozások a vezetésbe - az említett esp, abs, esr, (radaros) tempomat, stb. Ezek meghibásodásának is lehet katasztrofális kimenetele.

Összegezve: jelenleg sok mindenért saját magad vagy felelős a volánnál, de nagy mértékben ki vagy szolgáltatva a többi sofőrnek, emellett a saját és mások járműveinek műszaki állapota már jelenleg is további kockázatnövelő tényező.
Véleményem szerint nem kérdés, hogy a gép alapvetően biztonságosabb lesz, és nagyságrendekkel kevesebb balesetet fog okozni. Cserébe újabb, más jellegű kockázatok kerülnek a rendszerbe (üzembiztonság, a rendszer saját/mások általi feltörhetősége, ... szerintem sokáig lehetne sorolni), melyek elhárítása nem tűnik lehetetlennek, de minden bizonnyal komoly erőfeszítéseket fog igényelni.

Ez ugye még csak az egyik aspektusa a történetnek, a már említett vezetési élmény, gazdasági vonatkozások, egyebek mellett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Phantomstr... Axane
2015.02.17. 20:45
"Megy a robotautó a kereszteződés felé, ahol elsőbbsége van, berobog 50-nel, majd oldalba kapja a 80 éves bácsika aki baromira nem látta a táblát, vagy befut elé a 20 éves szöszi apuci új mercsójával, mert éppen selfiet készített."

Ezen az sem segít, ha ember vezeti a "vétlen" autót.

"pdx06 által felvetett havas útról már ne is beszéljünk, ahol még én is csak találgatom, hol van az út széle."

Esetleg ultrahangos érzékelőt kap a kocsi, amivel úgy átlát a havon, mintha ott sem lenne?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Asagrim zodia...
2015.02.17. 22:03
Az életképes automatizálás kulcstényezője a redundancia. Jelen pillanatban minden egyféle módon történik, avagy van egyetlen vizuálisan megjelenített utasítás, ami az előtted levő útszakaszra vonatkozik. Van egyetlen KRESZ tábla, egyetlen közlekedési lámpája minden sávnak stb.

Ha az emberi tényezőt ki akarod venni a képletből, akkor az automatizált rendszernek redundáns módszereket kell kifejleszteni a környezet felmérésére, arra az esetre, ha az egyik csődöt mond. A vizuális visszaigazolás nem elég!

Gondolok itt például arra, hogy a vizuális visszaigazoláson felül például sugározhatna minden KRESZ tábla egy rádiójelet, így függetleníted a rendszert a látásviszonyoktól, ha azok nem megfelelőek a tájékozódáshoz.

Amíg egy ilyen autónál azon megy a versengés, hogy melyik tud jobban alkalmazkodni illetve beleilleszkedni az emberekhez szabott vizuális környezetbe, addig elvetélt ötlet olyan szituációkról fantáziálgatni, hogy az autó majd egyszer egyedül viszi a gyereket az iskolába.

A Google megoldása szonárral, sztereó kamerákkal, lézerekkel, és radarral tájékozódik. Ezeket a plusz érzékelési módokat ki kell használni, és ugyanúgy fel kell készíteni az útvonalat az önvezető autók fogadására, mint az önvezető autókat az emberekre szabott jelrendszer feldolgozására, amit használhat mindenki tovább aki maga szeretne vezetni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. csabi02 zodia...
2015.02.17. 23:46
nem tudom,még nem voltam vezetés technikai tréningen soha,de azt garantálni tudom neked,hogy 2hete az 1éves kombi golfal amiben minden van amiket felsoroltál,ugyanúgy csúsztam félre az útról jégen,mint régen a 3-as golfal amiben semmi ilyen nem volt.
Gondolom tapasztaltad kipörgésgátlót jégen mikor nincs esélye sem, nem kipörögni a keréknek és fordulat le,tempó 1km/h helyett 0-ra és ugyanott vagy,hogy csúszol álló kocsi súlyával,arra amerre leejt a talaj.
Az abs is jó dolog,de jégen blokkolást úgy gátol,hogy a talpad alatt ugrál a fékpedál és gurulsz tovább,függetlenül attól,hogy meg kéne állni hamar.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. csabi02 Phant...
2015.02.17. 23:57
Igen,az hogy hol van az út,volna rá jó pár megoldás.
Minden ilyen kifogás csak kishitűség...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Axane Phant...
2015.02.18. 00:08
Ez nem feltétlen igaz, nem tudom, te hogy állsz a vezetéshez, de én például lassítok ha olyan kereszteződéshez érek ahol jobbkézszabály van, de ott is ahol simán csak táblák vannak, ennek pedig az az egyszerű oka, hogy tudom mennyire kretén tud lenni egy-egy sofőr, van akiről már látod messziről hogy szenved, hogy vajon most ki mehet el előtte, meg ki nem, van aki meg lazán tol egy balos kanyart előtted úgy, hogy jössz vele szembe. Ezt egy gép nagyon nehezen tudná lekezelni, legalábbis egy jó pár évig még biztosan. Persze megoldható, hogy figyelje azt, hogy mennyivel jön szembe, lassít-e a másik, de amég az ember ennyire idióta, addig nem tud mindenre készen állni, túl sok a változó mondjuk egy nagyvárosban. Pl rendszeresen előfordul: megy a biciklis párhuzamosan az autóval a bicikliúton/az út szélén, majd random gondol egyet és rákanyarodik a zebrára. mikor látom, hogy a balfasz nézelődik hátra hogy elfér-e vagy csak simán húz a bicikliút széle felé, akkor én már tudom, hogy mi jön, de egy gép ezt nem feltétlen érti meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Humbuk
2015.02.18. 09:41
16. pdx06: Borzasztóan látszik, hogy mennyi a hiányosság a témában.

De sok helyen látok még brutális félreértéseket...
Érdekes, hogy a cikk a Bosch-t nem említi Én azért megemlíteném az egyik legnagyobb autóipari beszállítót

Nah, hogy ne csak off legyen:
Az önvezető autók két kategóriába sorolhatóak: Assistance(kell ember) - Pilot (nem kell ember)

Amiről itt szó van és amitől sokan reszketnek az a Pilot (Várható megjelenés 2025). Pilot -> teljesen önjáró, önmagát vezető (a sci-fi-ból ismert) autómata autó. ((Fejlesztés alatt))

Ami viszont valóság: Assistance (több féle van) [Mindhez emberi felügyelet kell]
-Parking assistance (ebből is van többféle)
-Highway assistance(autópályán "önmagát vezeti" döntés hozatal korlátozott ezért kell a felügyelet.)

A fejlődési irány a következő: parking assistance 1-2 ->highway assistance-> parking pilot (gombnyomásra parkol ember nélkül, már létezik) ->higway pilot(itt tartunk)-> auto pilot.

Minden lépcsőfok az előző fejlesztéseit használja magasabb szinten. A szenzorok redundánsak (van tartalék) és két betápot kapnak, hogy vezeték szakadás esetén se álljanak le.
3 fajta szenzor van: longrange 250m; mid range 150m; close range 0<50m
Használ az autó ultrahangos szenzorokat (close range); radarokat (mid-long) és képi felismerést(sávtartás,táblák felismerése,lámpák felismerése) is. Van benne GPS és cloud technológián alapuló online kapcsolata is lehet (szolgáltatástól függ.)

Két tényező gátolja ezen technológiákat:
- Törvény (írtátok)
- Felelősség vállalás (írtátok)

A technológiát jóformán csak a pénz korlátozza (ami tényleg), az etika a törvény már másodlagos dolgok... (a torrentel sem tudnak zöldágra vergődni, pedig nem friss technológia)

Az ember a legleglegjobb??? Hahha a balesetek 90% emberi hiba miatt történik kizárólag! A maradék 10%-nak is csak egy része az ami műszaki hiba miatt történik(írtátok). Nem beszélve arról, hogy amit az ember nem lát , azt a radarok még simán.(Föld közelből simán átlát az autók alatt)

Sok-sok probléma van még ezekkel a rendszerekkel, de a holdat sem egy bringával hódították meg. Nem beszélve arról, hogy ezek az autók hálózatba lesznek kötve és egymási is tudják majd informálni ha szükséges. Kelleni fog az infrastruktúra és egy 100x nagyobb sávszélességű mobilhálózat ez nem is vitás...
Az emberknek nem úgy kell ehhez hozzáállni, hogy áhh túl sok a macera... inkább hagyjuk!

El sem hiszitek, hogy milyen macera a mellettetek lévő konnektorba "belerakni" a 230V-ot... Mégis világméretű elektromos hálózatunk van.. Amikor megszülettem még nem volt mobilhálózat Mo.-on... Ma meg már a 4g-nél tartunk és nem csak telefonálunk, hanem netezünk is!

Nekem még volt IBM386-os gépem 40Mhz-el és 2MB rammal... És most meg egy viszonylag régi I5-3570k-m van magonként 3400MHz-el és 8000MB rammal.. (de lehetne 32000MB is) és mindez cirka 20 év alatt.
Ne becsüljük alá a technikát!

zodiac83:
defekt, fékfolyadék,vezérműszíj --> elektromos kocsiba nem kellenek majd ilyenek és a gumik is másfajták lesznek. (Igen másféle műszaki hibákat fog eredményezni, de ez egy természetes dolog)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. zodiac83 Asagr...
2015.02.18. 13:45
Egyetértünk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. zodiac83 Humbu...
2015.02.18. 13:48
Szintén egyetértünk, és köszi a kifejtést.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. zodiac83 csabi...
2015.02.18. 13:57
Kipörgésgátlóval nincs tapasztalatom, Az ABS valóban arra szolgál inkább, hogy irányítható maradjon az autó, a fékutat ellenben növeli. Ha a minél rövidebb fékút a cél, akkor a padlófék helyett meg kell atalálni azt a pontot, ahol még nem kezd el "darálni" a blokkolásgátló, ami nem könnyű, ki kell tapasztalni. ESP-vel pedig tükörjégen még szintén nem volt tapasztalat, de havas úton már éreztem, hogy sokat számít.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. zodiac83 Axane
2015.02.18. 14:12
Az érvelésedet meg is lehet fordítani. A gép reakcióideje alapvetően sokkal jobb, és adott esetben olyan dolgokat is észrevesz, amiket egy ember nem, vagy csak jóval később. (A korábbiakban már részletezett) kellő infrastruktúra mellett szerintem hamarabban/biztonságosabban reagálja le a legtöbb általad említetthez hasonló necces szituációt.

A rokonságban pl. már volt olyan, hogy autópályán a radaros tempomat balesetet előzött meg. Bácsika gyengén kivilágított autóval kb. 60-nal, rossz látási viszonyok között este (belső/külső sávban már nem emlékszem). Rokonomék pedig először csodálkoztak, hogy miért lassít az autó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Phantomstr... zodia...
2015.02.18. 17:10
"A gép reakcióideje alapvetően sokkal jobb, és adott esetben olyan dolgokat is észrevesz, amiket egy ember nem, vagy csak jóval később."

És itt még ideális esetet feltételeztünk az emberi vezető szemszögéből. De mindemellett a gép nem fárad el, nem vonják el a figyelmét a napi dolgok, nem rontja a reakcióidejét betegség (pl egy megfázás, amivel legtöbben még simán autóba ülnek), nem kezd el "rutinból" vezetni és lazán kezelni a szabályokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. pdx06
2015.02.18. 17:49
A nagyobb autógyártóknak van eszük, szépen lassan okosítgatják a modelljeiket, például a Fordnál az automata parkolás, stb... De az hogy valakik jönnek a semmíből nulla autógyártási tapasztalattal, aztán erről a nulláról építenek egy autót, abból semmi jó nem fog kisülni. Azért megnézném hogy például egy kompra hogy tudna feljutni egy ilyen autó ahol kézzel irányítják a forgalom irányát. Persze ha lesz bennük manuális fokozat is akkor nincs gond, de az maga az elmebaj mindig arra figyelni hogy mikor bíráljuk felül a gép döntését.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. CyberPunk6...
2015.02.18. 17:50
Nagyon sok dologra képesek vagyunk egyébként már a gépekkel. Nem is gondolnátok.
De az is igaz, hogy a legegyszerűbb dolgok is irdatlan bonyolultak, ha közelről vizsgálod meg.

Hihetetlen magasságokban jár a komplexitás, nagyon durva tudás van a legegyszerűbb kis dolgok mögött is. De mégis képesek vagyunk velük elképesztő dolgokra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. csabi02 zodia...
2015.02.18. 18:27
Azért is írtam,hogy a jég az 1etlen amire nincs orvosság,legyen az ember vagy robot pilóta.

A technológiai része meg olyan,hogy már semmit nem tartok lehetetlennek,hiszen ami már ma egy új autóban benne van,arról 20éve még csak álmodni sem mertek volna az emberek.
Az automatikus fényszóró és távolsági fényszóró ami kikapcsol pl mielőtt felbukkan a szembejövő,elektromos kézifék és nem fagy be -20fokban sem,vagy amit pdx06 is írt az automatikus parkolás funkció,ami profikat megszégyenítő módon becsűri a kocsit ahová csak be lehet és még sorolhatnánk.
Az elektromos autók is simán életképesek,de még az emberek nem próbálták addig nem is tudják,hogy milyen faszák és 1szerűek,csak az elektromos motor (állandó nagy nyomaték) meg akku van meg a töltésük is annyi,hogy bedugod a konnektorba a trafót azt annál gyorsabban tölt,minél több az Amper.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. gamerod
2015.02.18. 18:36
Itt is felteszem a 3 kérdésem:

-Normálisan fognak ezek működni 50km/h felett? Ennél nagyobb sebességnél rábíznánk az életünk egy gépre? Mit fog látni a kamera a homályon kívül ennél magasabb sebességnél?

-Időjárás milyen hatással lesz az érzékelőkre, ha a kocsit menet közben ellepi a hó, vagy a víz egy felhőszakadás következtében? Esetleg felcsapódik a retek vagy sár az érzékelőkre?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.02.18. 18:45
Vagy ahogy én jártam ma délután, brutálisan szembe süt a nap Összes időjárási körülmény kilőve
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Phantomstr... gamer...
2015.02.18. 18:59
"Normálisan fognak ezek működni 50km/h felett? Ennél nagyobb sebességnél rábíznánk az életünk egy gépre? Mit fog látni a kamera a homályon kívül ennél magasabb sebességnél?"

Már telefonokba pakolnak olyan kamerákat, amik 25-30 helyett 60-120 képkockát rögzítenek másodpercenként, ami sokkal kevésbé elmosódott képkockákat jelent. Extrém eset, de a törésteszteknél használt kamerák például több mint 10 ezer képet rögzítenek másodpercenként. Gyakorlatilag nincs elmosódás, ennek pedig a töredéke is elég. És itt még a kamerákról van szó, egyéb érzékelőkről nem.

"Időjárás milyen hatással lesz az érzékelőkre, ha a kocsit menet közben ellepi a hó, vagy a víz egy felhőszakadás következtében? Esetleg felcsapódik a retek vagy sár az érzékelőkre?"

Mert mi van, ha a szélvédő koszolódik el? Az ablaktörlő letakarítja. Az (nem látható fénytartományban működő) érzékelők egy része pedig csak simán leszarja, hogy felverődött-e valamivel, ami reálisan előfordulhat az utakon. Minden másra itt van ez:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Humbuk gamer...
2015.02.18. 19:44
"-Normálisan fognak ezek működni 50km/h felett? Ennél nagyobb sebességnél rábíznánk az életünk egy gépre? Mit fog látni a kamera a homályon kívül ennél magasabb sebességnél?"

A kérdés feltevésed értem, azonban egy kicsit sarkított a dolog. Az autó nem a "két szemével" "LÁT", az autó a navigációhoz az ÖSSZES érzékelőjét használja +a gps-t+az "online"(offline is lehet) térképet. Ha egy rendszer kiesik, ott a többi. A másik fontos dolog, hogy bizonyos érzékelőket (pl kamera) emiatt alacsonyabb sebességen használ, mert a mérnökök is azt feltételezik, hogy az autópályán nincsen gyalogos forgalom és labdázó gyerekek sem.
Azt kell mondjam, hogy egyelőre a rendszer magasabb sebességen biztonságosabb. (ha felhajt az autópályára ott kevesebb anomália, illetve kevesebb probléma keletkezhet(nincs kereszt forgalom gyalogosok stb...), mint városi környezetben)


"-Időjárás milyen hatással lesz az érzékelőkre, ha a kocsit menet közben ellepi a hó, vagy a víz egy felhőszakadás következtében? Esetleg felcsapódik a retek vagy sár az érzékelőkre?"

Ez egy igazán jó kérdés! A lényeg, hogy a hó és a sár legfőképpen a lézeres érzékelőkre van rossz hatással(visszaverődés, takarás), a vízfüggöny meg a radarokra és az ultrahangos érzékelőkre.
Ez még mindig egy megoldandó probléma, de dolgoznak az ügyön ^^
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Humbuk pdx06
2015.02.18. 19:49
Az állításod azért helytelen, mert a cikkben világosan le van írva, hogy autó fejlesztő mérnököket és szakembereket is szerződtet az apple... Vagyis már nem 0ról indulnak!
Ha lehetőséged adódik rá kukkants be egy olyan ford modell motorháza alá, és nézd meg milyen márkájú szenzorok lapulnak benne
Én tudom

A kompra meg tesznek egy grid érzékelő hálózatot és centire be tud majd állni az autó az integető ember nélkül is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. CyberPunk6... Humbu...
2015.02.18. 19:52
írtam egy pm-et.

Azért szólok, mert tudom nem túl hivalkodó a pmjelző rendszer
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. CyberPunk6...
2015.02.19. 18:12
Remélem lesz rajta világító alma.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!