iPon Hírek

Önvezető teherkonvojok Európa útjain

Dátum | 2016. 04. 11.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Bár ha önvezető autókról van szó, a legtöbbet a Google és a Tesla szerepel a hírekben, más cégek is komoly energiákat ölnek az autonóm gépjárművek fejlesztésébe. És a jelek szerint nem is állnak rosszul ezen a területen, ahogy azt a Volvo, a Daimler, az Iveco, a MAN, a DAF és a Scania teherautói legutóbbi kísérletük során demonstrálták. Április 6-án több mint egy tucat önvezető teherkocsi érkezett meg Rotterdamba, miután több száz kilométert vezettek Európa útjain. A teherautók többek dán, német, svéd és belga nagyvárosokból indultak útnak, és bár a biztonság kedvéért mindegyik gépjárműben utazott egy emberi sofőr is, a kocsik gyakorlatilag önállóan tették meg a hosszú utakat. A leghosszabb útvonalat a Scania egyik teherautója teljesítette, ez kétezer kilométert tett meg Rotterdamig. A teherautókat irányító rendszer folyamatosan monitorozza az aktuális forgalmi helyzetet és a potenciális veszélyeket, így a célpont beprogramozása után teljesen önállóan képes elérni azt. A gépjárművek ráadásul wifi routerekkel is fel vannak szerelve, ami lehetővé teszi, hogy működésüket összehangolva olyan szoros konvojban haladjanak, amire az emberi sofőrök által irányított autók sosem lennének képesek. Egy nemrégiben megjelent tanulmány eredményei szerint a teherautók üzemanyagot spórolhatnak, ha szorosan egymás nyomában haladnak, mivel így egymás szélárnyékában tudnak mozogni. Ehhez ugyanakkor nagyon kis távolságot kell tartaniuk egymáshoz képest, ami emberi sofőrök esetén veszélyes lenne. A routerek révén viszont precízen összehangolható a konvoj haladása. A módszerrel a becslések szerint az üzemanyag akár 15 százaléka is megspórolható lehet az emberek vezette teherautók fogyasztásához képest. És a megtakarításhoz nincs is szükség végtelenül hosszú konvojokra, hiszen már két egymást követő teherkocsival is érdemben csökkenthető a fogyasztás. Ezért is döntött úgy a holland kormány, hogy az említett gépkocsigyártókkal karöltve demonstrálja, az önvezető teherkonvojok már napjainkban is működő megoldást jelenthetnek a szállításra. A kísérleti projekt részvevői szerint ez a fajta teherfuvarozás jelentheti a jövőt, hiszen azon túl, hogy az önvezető konvojokkal üzemanyag takarítható meg, a közlekedés biztonsága is növelhető, hiszen a legtöbb balesetet emberi hibák okozzák.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

25. ianbrenner
2016.04.11. 12:46
Jó nehéz lesz akkor megelőzni egy ilyen konvojt, vagy nem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. flashpoint...
2016.04.11. 12:53
Gondolom autopalyan haladnak igy nem a belvarosban, jobb helyeken meg 3-3 sav van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. ChoSimba
2016.04.11. 12:57
Kicsit túlbonyolítják.
Egyszerűbb lenne szó szerint összekapcsolni (automatán, mert nem biztos hogy egy helyre mennek), ilyenkor az első vezérelné a többit is, és akkor tuti nem lenne ráfutásos baleset.
Lehet mondani, hogy akkor megelőzni sem nagyon lehet, mert 500m hosszú lenne egy konvoj, de szerintem így sem lesz az a sofőr, aki beáll két kamion közé
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. romeo
2016.04.11. 13:18
Ide Optimus Prime kell
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. lajcsi1975
2016.04.11. 13:24
Ezt már feltalálták , vonat a neve , egyébként én azt látom hogy idővel meg leszünk fosztva a vezetéstől , a jövőben egy napon kifogják zárni a közlekedés lebonyolításából az emberi tényezőt,
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. frenc
2016.04.11. 14:20
"hiszen a legtöbb balesetet emberi hibák okozzák"

Ez teny es valo, de azert tegyuk hozza, hogy jelenleg csak emberek vezetnek a forgalomban. Ha ezentul minden jarmu onvezeto lesz, akkor a legtobb balesetet az onvezeto jarmuvek fogjak okozni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. KROK
2016.04.11. 15:11
"A módszerrel a becslések szerint az üzemanyag akár 15 százaléka is megspórolható lehet az emberek vezette teherautók fogyasztásához képest." Az ember fizetéséről nem is beszélve ... Csak hát így 10-20 év múlva rengeteg munkanélküli sofőr lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. gabushi KROK
2016.04.11. 16:14
Ráadásul nem kell tartani pihenőt egy gépnek az emberekkel szemben, így akár 24 órát is vezethet.. még nagyobb előny a gépnek.

De ezt el kell fogadni, mi emberek egyébként is rossz sofőrök vagyunk, nem tudunk kellőképp sok dologra figyelni, elfáradunk, lankad a figyelmünk ... stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Kajafun gabus...
2016.04.11. 16:28
Eljön még az az idő, amikor a gépek hibásnak gondolják az emberiséget és tényleg ki leszünk irtva...
Csak gondoljatok bele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. frenc Kajaf...
2016.04.11. 16:35
Az azert eleg soka lesz. Technikailag viszonylag hamar ki tudnak irtani az emberiseget (a kamionok mondjuk pont nem), azonban az ongyilkossag lenne egeszen addig, amig a gepek nem kepesek emberek nelkul is aramot termelni, ill. sajat magukat kijavitani, alkatreszeket gyartani, stb..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. i2k010
2016.04.11. 16:36
"hiszen a legtöbb balesetet emberi hibák okozzák."

Igen. Jelen esetben épp a ZautoMataKamionok forgalomtársai, amikor:
- megelőznék őket,
- amikor mással (másvalakivel) vannak elfoglalva a kormánynál
- amikor telefonálnak, isznak, esznek, bámulnak, fáradtak kormány mögött (stb.)
és belerohannak ezekbe a ZintelliGensKamionokba.

Vagy a kamionok beléjük... mert messze nem tökéletesek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. noPublicFG
2016.04.11. 16:49
Az autópályákon ez nagyon hasznos dolog, viszont Olyan helyeken, ahol a felezővonal sincs fölfestve (nem, hogy az út szélét jelző folytonos csík) Valószínűleg használhatatlan.

szerk.: Remélem csak nálam jelent meg kétszer az üzenetem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Szefmester
2016.04.11. 17:28
Az aerodinamikus kamionok (nem ezek a kockák), és szoknyákkal és aerodinamikai kitekkel felszerelt kamionok meg 1 méteres közökkel 50% körül spórolnak. Önmagában egy nem kocka kamion spórolhat 25-30%ot... És nem két hónapos tanulmányok ezek, hanem több évesek. Az automata kamionok és autók előtti időkből.


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. tomchee Szefm...
2016.04.11. 17:39
Ezen mondjuk én is sokat gondolkoztam már, hogy a buszoknál még érthető, de a kamionok miért jó, h kocka alakúak mind a mai napig? o_O
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Phantomstr... frenc
2016.04.11. 17:46
Már tesztelnek teljesen önvezető járműveket forgalomban. Kevés balesetben vesznek részt és akkor is az ember vezette másik résztvevő a vétkes. Egy gép nem fogja felülbírálni a szabályokat, a legtöbb baleset pedig pontosan a szabályok be nem tartása miatt van, csak töredék műszaki hiba miatt.

@lajcsi1975

Az előbb leírtak alapján kétlem, hogy ez gond volna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. bp123 tomch...
2016.04.11. 18:51
Nem jó hogy kockák, de sajnos az a törvény hogy a vontató + félpótkocsi hossza max 16,5m. Mivel a standard dobozos/ponyvás pót majdnem 14m hosszú egyszerűen nem marad hely az aero elemeknek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. csab959 tomch...
2016.04.11. 19:32
Mivel adott mekkorák lehetnek a szerelvény méretei, így a bulldogfülkés a legjobb megoldás ezzel a felállással lehet legjobban kimaxolni a raktér térfogatát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. fofoka
2016.04.11. 19:46
Aztán ha az első kamion üres, a második meg fullon van és rááll 1 másodperces közzel, akkor az első satuféknél megnézheti magát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. thestock ChoSi...
2016.04.11. 19:54
Erről a wow jut eszembe. Pízes emberek a multibox-al bohóckodtak. Ennek az volt a lényege hogy több acc,több karakter futott egy gépről,és egy karit másoltak. Egyszerre healeltek,együtt mozogtak, egy targetett ütöttek,jó poén volt,egészen addig amíg le nem ölték azt amelyiknek a mozdulatait másolták, mert akkor a többi bambán állt és várta hogy agyonverjék. Nos ez ennél a megoldásnál is lehet probléma nem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. gumitamin fofok...
2016.04.11. 19:55
gondolod hogy nem annyira intelligens?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. fofoka gumit...
2016.04.11. 20:16
Meglátjuk. Az biztos, hogy ehhez a demonstrációhoz semmi extra nem kellett, egyforma kamionokkal mentek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Szefmester
2016.04.11. 22:02




kockák de mégsem...

Mellesleg ha meg pilóta nélküli megoldások jönnek, oda még sofőrülés és kabin sem kell...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Balucsek
2016.04.11. 22:46
Igazándiból ezek az önjáró csodák nagyon jók, de azért bennem felmerül hogy vajon minden eshetőségre felkészítették-e a szoftvert? Csak néhány példa ami eszembe jut:
-Kereszteződésben a zöld lámpa ellenére vajon elsőbbség adna-e a száguldó mentőnek tűzoltónak?
-Ónos esőre jeges útra, hogy reagálna?
-A már megkezdett útszakaszon baleset hosszabb útzárral, napokig várna mikor mindenkit visszafele terelnek?
-Autópálya felújítás sáveltereléssel, rájönne, hogy a sárga felfestést kell követni a szemközti sáv felé?
-Rendőr kézjelzéseit felismeri?
Erősen kétlem, hogy jelenleg a fentebbiek közül mindenre fel lenne készítve. Az ilyen és ehhez hasonló teszteknek bőven itt az ideje, de azt kijelenteni hogy már most is működőképes megoldás szerintem még erős...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. BiroAndras Baluc...
2016.04.12. 11:50
- A mentő hangját felismerni nem nehéz.
- A tapadás optimalizálását már most is számítógép intézi az autókban.
- Nyílván tudja követni ugyanazt a jelzést amit a többi jármű.
- A sárga színt a fehértől megkülönböztetni nem egy bonyolult feladat.
- A kézjelzéseket egy Kinect is könnyedén felismeri.

Nyílván az ezzel a problémával évek óta foglalkozó mérnök csapat erre mind nem gondolt.

Az már inkább reális probléma, hogy mit kezdene a pesti utakkal, ahol sok helyen csak népi legendákból lehet sejteni, hogy hol volt valaha a felfestés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.04.12. 16:24
Teszteltek tudom. Ezeket a kamionokat is forgalomban teszteltek. Minden esetben ott volt mellette egy ember, aki szukseg eseten beavatkozott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!