iPon Hírek

Óriási siker a Classmate PC az iskolákban

Dátum | 2014. 10. 02.
Szerző | Jools
Csoport | IT VILÁG

Az elmúlt évek digitális osztálytermi tapasztalatairól számolt be kedden az Intel Hungary üzletfejlesztési vezetője, Gacsal József és Wágner Éva, a budapesti Deák Diák Általános Iskola igazgatóhelyettese. Az iskola hét évvel ezelőtt csatlakozott az Intel World Ahead programhoz, amelynek célja a modern technológiák minél szélesebb körben való elterjesztése és oktatásba való bevezetése. A program keretében az intézmény tanulói az órákon az Intel kifejezetten kisdiákoknak szánt notebookját, a Classmate PC-t használják. Az iskola rendelkezésére álló 115 darab gép ma már szinte minden tantárgy oktatása közben szerepet játszik, a diákok pedig közben praktikus tudásra tesznek szert az informatika világával kapcsolatban. A programot 2007 őszén először két osztályban vezették be, de akkora sikernek bizonyult, hogy a gyerekek kérésére még abban az évben az egész iskolára kiterjesztették. Wágner Éva elmondása szerint azért csatlakoztak a programhoz, mert már korábban is felmerült az igény arra, hogy ne csak az informatika órákon lehessen használni a számítógépeket, hanem más tárgyak oktatása közben is, ennek megvalósításához azonban túl kevés gép állt rendelkezésre az iskolában.
A program óriási sikernek bizonyult: a tapasztalatok alapján a diákok figyelme tovább fenntartható, a gyerekek érdeklődőbbek és motiváltabbak azokon órákon, ahol a notebookok is szerepet kapnak a tananyag feldolgozásában. Ehhez persze újfajta, interaktív feladattípusokra, egészen másképp felépített órákra, és a számonkérés megváltoztatására is szükség volt, ami jelentős munkát igényelt a tanárok részéről is. A tanulók ugyanakkor az ilyen órák közben napjainkban megkerülhetetlenül fontos tudásra tesznek szert: megtanulnak hatékonyan keresni a világhálón, megismerik, hogyan és honnan érdemes információkat beszerezni, és hogyan lehet nagy mennyiségű adatot elemezni. A magyar kormány hivatalosan 2010 őszén csatlakozott a programhoz, így az Intel World Ahead oktatási projektjeit más alap- és középfokú oktatási intézményekben is elkezdték bevezetni. A kezdeményezés keretében a pedagógusokat is megtanítják arra, hogyan tudják leghatékonyabban használni a technológiai eszközöket az órákon (Intel Teach tanárképző projekt), a diákok igényeire szabott számítógépeket biztosítanak az iskoláknak (Intel Clasmate PC), illetve interaktív tananyagokat is bevezetnek (Intel skoool Learning and Teaching). Napjainkra körülbelül 5000−6000 Classmate PC-t használnak a magyar iskolákban, világszerte összesen pedig közel 150 millió diák és 12 millió tanár részese a programnak.
„A gyerekek számára ma már a tábla-kréta idegen terep. Mivel legtöbbjük otthon is használja a számítógépet, sokkal otthonosabban érzik magukat az órákon is, ha az internetet és a technológiát használhatják a tudás elsajátításához. Sokan azért ellenzik az internet iskolai használatát, mert úgy vélik, az iskolások csetelni fognak az órákon tanulás helyett. Megfelelően kiválasztott feladatokkal, és szakmai felkészültséggel ennek épp az ellenkezője a tapasztalat: sokan saját szabadidejükben is foglalkoznak az online tananyaggal. Az Intel kezdeményezésének köszönhetően diákjainkat olyan tudással vértezzük fel, amelyet évekkel később a középiskolában, a felsőoktatásban, vagy a munkájuk során is használhatnak” – mondta el Wágner Éva. „A technológiának köszönhetően a korábbi tanulási paradigmák is átalakulnak: bárhol és bármikor előkaphatjuk a tananyagot, s az iskolatáskába sem a nehéz könyveket, jegyzeteket teszik majd a diákok. A könyvkiadók ma már számos digitális tartalmat tesznek elérhetővé, a gyerekek digitális könyvek ezreihez férnek hozzá az e-könyv olvasókon és a táblagépeken keresztül, mindössze néhány gombnyomással. Vegyük például az Intel Education 2 az 1-ben notebook-ot, amely nem csak bevezeti a diákokat a 21. századi tanulásba, de mindössze 683 grammos tömegével szükségtelenné teszi a nehéz tankönyvek cipelését. A modern oktatáshoz azonban elkötelezett pedagógusokra is szükség van, hiszen állandóan naprakésznek és felkészültnek kell lenniük, amely rengeteg munkát igényel” – fogalmazott Gacsal József. A hasonló programoknak a szakértők elmondása szerint jelentős szerepük lehet a személyre szabott, hatékonyabb oktatási tervek kidolgozásában is, hiszen a tanárok az egyes diákok számítógépen végzett tevékenységét elemezve sokkal könnyebben beleláthatnak abba, hogy milyen tendenciák jellemzik a tanuló fejlődését, és hogyan lehetne még eredményesebbé tenni az oktatást.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!