iPon Hírek

Összeállt a Bosch és az Nvidia az olcsóbb önvezető autókért

Dátum | 2017. 03. 22.
Szerző | DemonDani
Csoport | IT VILÁG

Az Nvidia tovább tör előre az önvezető autók piacán, és ezúttal egy olyan új partnerre tett szert, aki a ipar egyik legbefolyásosabb beszállítója. A Bosch-sal kezdenek közös fejlesztésbe a zöldek, és nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint egy tömegtermékek számára is elérhető önvezető rendszer megalkotása. A megoldásról egyelőre nem sokat lehet tudni, mert még nagyon az elején vagyunk a dolgoknak, de az biztos, hogy a felek a legjobb fejlesztéseiket szeretnék összehangolni a megfelelő végeredmény elérése érdekében. Az Nvidia és a Bosch termékei tökéletes összhangban szolgálnák majd ki a jövő személygépjárműveinek igényeit. Az együttműködéssel jelentősen lehet csökkenteni az összköltséget, mivel az Nvidia és a Bosch nagyon jól ki tudja egymást egészíteni a piacon. Az Nvidia képes biztosítani az önvezető platform „agyát”, a németek pedig az ahhoz kapcsolódó autóelektronikai megoldásokat, így például az összetett navigációs rendszert vagy a különböző szenzorok hadát.
A tervek szerint a kész platform középpontjában az Nvidia Xavier SoC lakozik majd. Arról a következő generációs Drive PX platformról beszélhetünk itt, amely a Xavier felhasználásával születik majd meg valamikor a következő évben – legrosszabb esetben 2019-re készülhet ez el. A Xavier kidolgozásakor a zöldek szakemberei már a mesterséges intelligencia igényeit tartották szem előtt, ez pedig azzal jár, hogy jeleskedni fog az egység például a gépi tanulásban. Ez a központi chip nyolc egyedi fejlesztésű ARMv8-A processzormagot fog magában foglalni, a grafikus egység pedig a Volta architektúráját fogja alkalmazni előre láthatólag 512 darab stream processzorral. Az új hardver képes lesz akár 8K-s felbontású videofolyamok kódolására, valamint dekódolására, és minden bizonnyal ez még csak a jéghegy csúcsa. Ahogy azt már fentebb említettük, a Bosch és az Nvidia részletekbe nem bocsátkozott, de négyes szintű autonóm képességekről beszéltek a felek a bejelentés során. Mit jelent ez? A négyes szintű autonómia már meglehetősen komoly ígéret, ez ugyanis azt jelenti, hogy akár emberi sofőr nélkül is képes lehet eljutni az egyik pontból a másikba a gépjármű. Jelenleg is vannak már olyan rendszerek, amik többnyire meg tudnák ezt tenni, de a törvényi szabályozás még nem igazán teszi lehetővé a sofőr nélküli autók közlekedését, és valószínűleg ez egy ideig még így is marad. Szóval vezetőnek még biztosan ülnie kell majd ezekben az autókban is, függetlenül attól, hogy a rendszer mire lenne képes.
A Xavier lapkára épülő Drive PX platform másfélszer akkora Deep Learning kapacitással rendelkezhet majd, mint az Nvidia jelenleg elérhető terméke, a Drive PX 2, amit egyébként több autógyártó is igyekszik beépíteni számos modelljében, például a Tesla is ezt használja fel a Model 3 esetében, ami elvileg már valóban egy „népautó” lehet a 30-35 ezer dollár körül alakuló árával. A cél elvileg az, hogy a teljes platform fogyasztása 30 watt körül alakuljon, ehhez pedig növelni kell a hatékonyságot, miközben a gyártási eljárás nem változik jelentősen. Állítólag ugyanis a Xavier még mindig a TSMC 16 nm-es FinFET+ eljárásán fog készülni. Az új generációs Drive PX képes lesz tökéletesen összefésülni a különböző szenzoroktól származó adatokat, így például a kamera képét a radarral és az ultrahanggal. És ennek a kapacitása már elegendő lesz ahhoz, hogy neurális hálót alkalmazzon, amivel észlelni tudja az őt körülvevő dolgokat, meg tudja érteni a környezetét, előre érzékelni képes az esetleges változásokat, és így tovább… És mindezt teszi majd természetesen valós időben, különben semmi értelme nem lenne az egésznek.
A Bosch és az Nvidia együttesen rengeteg autóipari partnerrel rendelkezik szerte a világban, szinte nincs olyan járműgyártó, aki ne lenne kapcsolatban valamelyik vállalattal valamilyen szinten. Ez pedig azt jelenti, hogy gyakorlatilag bárki potenciális vevő lehet a cégek közösen kifejlesztett platformjára. Olyan vállalatok kínálatában jelenhetnek meg az önvezető rendszerek extraként vagy akár széria tartozékként, mint például a Peugeot, a Citroen, az Opel, a Skoda, a Ford, a Volkswagen és még rengeteg más gyártó. És mivel itt kifejezetten az a cél, hogy egy megfizethető platform szülessen, ami a népautókban is megállja a helyét, éppen ezért nem kell attól tartani, hogy csak a legdrágább modellekben jelenhet majd meg az Nvidia és a Bosch fejlesztése. Akár majd a belépő szériákban is visszaköszönhet a szóban forgó rendszer, ahogy manapság már szinte minden autóhoz van legalább opcionálisan parkoló asszisztens. Arról egyelőre nem különösebben tettek említést a felek, hogy mikorra készülhet el a tervezett platform. Némi utánaszámolással viszont arra juthatunk, hogy valamikor 2020 táján válhat elérhetővé a Bosch és az Nvidia most tervezett terméke. A fentebb említett Xavier központi chip mintái ebben az évben készülhetnek el, az új lapka tömegtermelése pedig 2018-ban indulhat be legkorábban, de innen még azért hosszú út vezet majd a személygépjárművekig. Az autókba bekerülő rendszerek mindig sokkal komolyabb teszteken és vizsgálatokon esnek át, mint az egyszerű mobilokba és más konzumer termékekbe szánt megoldások.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. shteer
2017.03.22. 09:26
És 2-3 év után lehet vinni az autót reball-ra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. ChoSimba
2017.03.22. 09:36
Hogyan szerezzünk önvezető autót :[LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. s_otto shtee...
2017.03.22. 10:42
Vizet rá! Kérdés mennyire örülne az autó 90 fok körüli vizének...

Szép zsíros piacot talált magának az nvidia
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. RaimiHS
2017.03.22. 10:45
Kocsi driver:
Új GeForce driver a legújabb autókhoz.
Elkészült a legújabb Driving Ready Nvidia driver, ami ezúttal a GeForce 402.12-es verziószámot viseli és természetesen WHQL aláírással is rendelkezik. A friss kiadás már felkészült az M0-ás körgyűrű új játékára...
A GeForce 402.11 HotFix driver alapjában véve a WHQL aláírással is rendelkező változat köré épül, extraként azonban javítja a tapadás funkciót ami a ne szállj el az útról technológiát érinti. A másik hiba a tankolás architektúrára támaszkodó benzines motorral szerelt autókat célozza, ezeknél ugyanis korábban a JártaMotoremiattFelrobbantX támogatást a processzorra erőltette a rendszer, amennyiben az említett autóknál az „Optimize for Fast Tanking Performance” opció kikapcsolt állásban volt. Az új HotFix driver egyéb hibákat sajnos nem javít, de egy későbbi kiadás a már ismert, de még foltozatlan hibajelenségekkel is leszámolhat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. ChoSimba Raimi...
2017.03.22. 12:37
...és a telepítéshez kötelezően meg kell adni az email címet.
De továbbra sem javítja azt a bugot, hogy ha a kamera látómezejében van egy piros ruhás személy, akkor lefagy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. pdx06
2017.03.22. 15:58
Önvezető autó dolog ki fog merülni a vezetés rásegítés funkciókban. Aki régen autót vezet, az meg is bolondulna ha nem tekerhetné a kormányt és nem nyomhatná a gázt, egyszerűen már hiánya van az embernek ha nem vezethet hetente legalább egykét alkalommal. A lámáknak és vasárnapi autósoknak talán jó lenne ez az elgondolás, de fullosan tökéletessé tenni soha nem lesz mód.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. macman507
2017.03.22. 15:59
Az Nvidia-t és az olcsót egy mondatban említeni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. ChoSimba pdx06
2017.03.22. 16:08
Az ember sem vezet tökéletesen autót. Messze nem. Sőt, van aki már most rosszabbul vezet, mint egy AI.
Legalábbis nem mernék elaludni mellette
Tulajdonképpen elég, ha ismerjük a limitációit.
Sötétben, esőben, elterelt úton, amin nincs felfestés vagy egyenesen rossz felfestés van, na ilyen körülmények között nem valószínű, hogy valaha is automatán végig tud menni egy autó. Persze a totál véletlen esetét leszámítva
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.03.22. 16:11
Mekkora poén lenne az éjszaka leple alatt fehér festékszóróval keresztbe vonalakat húzni az úttestre, kapásból beállna a forgalom, vagy spirálokat, aztán jót röhögni hogy a sok láma megszédül a kocsiban
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. thestock pdx06
2017.03.22. 16:48
A gáztűzhelynél is lehet nyomni a gázt, és kevesebben halnak meg tőle mint a Colin Mcrae-t játszó idiótáktól
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. BiroAndras pdx06
2017.03.22. 17:27
Azt ugye tudod, hogy már létező technológiára mondod, hogy lehetetlen?
A Tesla robotpilótának már az alap verziója is 40%-kal csökkenti a balesetek számát, de már béta állapotú a teljesen autonóm verzió is. [LINK]

Én is szeretek vezetni, de például az autopályán, meg a városi dugókban nem sok élvezet van, azt az időt hasznosabban is el tudnám tölteni.
De még ha te vezetsz, akkor is jó, ha az autó is figyel, és megmenti a segged, ha hibázol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.03.22. 19:05
Igen, láttam róla videót hogy simán belement az útkarbantartó járműbe, az utas pedig életét vesztette. Én azt mondom hogy tökéletes a büdös életbe nem lesz a technológia. Ha pedig azzá akarják tenni, akkor át kéne építeni, és egységessé tenni a világ összes város és úthálózatát amihez pedig senkinek nem fűlne a foga.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.03.22. 19:08
Nem fognak kevesebben meghalni, sőt ha technikára van bízva minden, akár egy gombnyomással is pusztító tömegmészárlásokat lehet végrehajtani. Elég csak egy rosszindulatú kódot juttatni a rendszerbe, azt a parancsot adva a kocsinak hogy nyugodtan belemehetsz a falba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Smooth44 pdx06
2017.03.22. 19:47
Azt a néhányezer esetet is láttad, ahol nem önvezető autóval történt ugyanez?
Amíg nem az összes jármű önvezető, addig lehetnek balesetek.
Ilyen járművekkel egyébként jelentősen csökkenthetők lennének a városi dugók - és ezáltal a károsanyag kibocsátás is.

Amúgy én is imádok vezetni, de ahogy lejjebb is írták, a városban nem sok öröm van. Inkább tömegközlekedek a munkahelyemre is, mert - ha tovább is tart így az út - legalább ekkor van időm/lehetőségem könyvet olvasni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. thestock pdx06
2017.03.22. 19:55
Nem néztél túl sok sci-fi-t? Már a mostani autók is dugig vannak elektronikával,de mégis a balesetek zöme emberi hiba miatt történik. Valószínűleg nem akarják megfosztani az embereket a vezetés örömétől, pusztán egy lehetőséget kínálnak amivel lehet hogy érdemes lesz élni.
Nem tudom merre jársz,de érdemes végigkocsikázni pesten hétzkönap 7-8 óra között, vagy du 4 után. Élvezetes nem? Véleményem szerint Bp kialakítása nem ekkora forgalomra van kitalálva. Rengeteg olyan útszakasz van ahol 1 sávon halad a forgalom,pedig néha a 2 is kevés lenne, rövid útszakaszok lámpával megtűzdelve,és még lehetne sorolni a hiányosságokat. Ehhez társul az emberi hülyeség, és BUMMM! így keletkezik a forgalmi dugó. Ha már ennyire ragaszkodunk az autós közlekedéshez el tudom azt képzelni hogy a azonos szabályok szerint közlekedő önvezető jármű sokkal könnyebben megoldja a közlekedési helyzeteket mint mondjuk a faszagyerek BMW-s vs 65 éves csinkocsentós néni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Balfi pdx06
2017.03.22. 20:25
Nem lehet tökéletessé tenni? Érdekes elgondolás. Ha pl. a Tesla önvezető módját nézzük - ami még nyugodtan mondhatjuk, hogy gyerekcipőben jár - 200 millió kilométerre jutott egy halálos baleset. Addig az USA-ban átlagosan 150 ezer kilométerenként történik egy halálos baleset, emberi hibából. Ez bezzeg "tökéletes" mi?
Az útburkolati jelekről alkotott elméleted sem igaz manapság. Az önvezető technológiák nem csak az útfestést nézik. Az az idő már elmúlt. Nem egy videó van youtube-on ("tesla no lines" kulcsszavakat beírva), mikor teljesen fehér havas úton gond nélkül működik az autopilot.
Szóval lehet röhögni a "lámákon" akik élnek a technológia nyújtotta lehetőségekkel, de nyugodtan elmondhatjuk, hogy már most sokkal biztonságosabban vezetnek az önvezető autók, mint te valaha is fogsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. simsi
2017.03.23. 11:19
Ebből se lesz piros betűs hír a PH-n
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!