iPon Hírek

Pákozdon készült a világ legrészletesebb légifotója

Dátum | 2013. 01. 16.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Magyarországon készítették el a világ legnagyobb részletességű ortofotóját, amely a pákozdi Katonai Emlékparkot ábrázolja. (A felvétel részletesen itt tekinthető meg.) Az Interspect kutatócsoportjának felvétele 2012. június 12-én készült, és terepi felbontása fél centiméter, amit ilyen nagy területről, repülőgépből fotózva még senkinek sem sikerült elérni.

A fotót ugyanaz a csapat készítette, akik 2009-ben megalkották a Fővárosi Állat- és Növénykertet ábrázoló, 1,8 centiméter/pixel felbontású ortofotót is. A mindkét esetben többtucat feldolgozott légifelvételből állították össze a kész fotómozaikot. Az új világrekord az alkotók elmondása szerint negyvenszer részletesebb a kémműholdak felvételeinél, és 300-szorosan szárnyalja túl a legjobb földmegfigyelő szatellitek felbontását.

A magyar ortofotózás jelene...
Az Interspect 2006 óta folytatott előkészületeket a fotó elkészítésére. Magyarországon 1916 óta használnak légifelvételeket térképek készítésére, és a módszer lényege, hogy így nagy területekről lehet viszonylag gyorsan és gazdaságosan képet csinálni. A repülőgép soronként halad végig a feltérképezendő terület fölött és közben a hasa alá szerelt kamerával sorozatfelvételeket készít a felszínről. Ezeket a felvételeket aztán átalakítják és összefűzik, hogy térképileg helyes és területmérésre is lehetőséget adó digitálisan átalakított légifényképet kapjanak eredményül, amely információkat tartalmazhat például a nyílt felszínek talajtípusairól, nedvességéről, illetve az esetleges szennyezések összetételéről és kiterjedéséről is, tehát a módszer a térképészeten kívül ökológiai és klímakutatási vizsgálatokban is alkalmazható.

Az Interspect szoftverfejlesztési munkájának köszönhetően az utómunkálatok ezúttal már csak egy hetet vettek igénybe, holott az állatkert kisebb felbontású fotózásakor ugyanehhez még három hónapra volt szükség. A pákozdi felvételeket Bakó Gábor készítette, a repülőgépet Arday András, a csoport főpilótája vezette, a műszaki apparátusért Molnár Zsolt felelt a fedélzeten. A terepi geodéziai méréseket Bakó Gábor és Góber Eszter végezték el. A fotogrammetriai munkálatokat, az ortofotók, és azokból egységes felvétel elkészítését Molnár Zsolt, Bakó Gábor és Góber Eszter kivitelezték.

...és múltja: Olasz állások a Piave mentén (1917. dec. 3.)

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. noPublicFG
2013.01.16. 17:47
Minden elismerésem. Nemsemmi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. jozsefm
2013.01.16. 18:19
Gratulálok a felvétel készitöinek! A gondnoknak üzenem ,hogy a főépület tetejéről hiányzik a hármas elosztó kúpcserép:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Szefmester
2013.01.16. 19:30
A tetővel nem csak az a gond. Több cserép elmozdult, van kettő ami a lecsúszás közelében van (volt).

Szép teljesítmény. Ha csak a negyede felbontás meglenne a google mapson...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. lorddiablo
2013.01.16. 21:09
A két egymás mellett álló kocsiból az egyikben ki van rakva a béna papír, gondolom, nem rokkant a használója. De a rendszám nem látszik hozzá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. I.Jozsef83
2013.01.16. 23:49
Azta , nem semmi ... remélem a világban nem az éhes ország emberei jutnak majd eszükbe !? ha látják ! Hángri
Belehetett volna tenni egy csatát a fotózás idejére
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. zodiac83
2013.01.17. 13:38
@Legato: Get a Life!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. jozsefm
2013.01.17. 14:32
Nagyon belendültünk most ezen a légifotózásos területen. Gyöngyösön a KRF-en is komoly kutatás folyik ,ott az időjárás előrejelzés, modellezés a fő csapás irány.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!