iPon Hírek

PlayStation 4 Pro - így lesz a 4K és a szebb grafika

Dátum | 2016. 09. 08.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

A Sony tegnapi sajtókonferenciáján az új hardverek bemutatása mellett nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy bemutassa, a játékok milyen hasznot fognak húzni a PlayStation 4 Pro extra erejéből. Ennek keretében láttunk példákat arra, hogy milyen előnyökkel jár a PlayStation 4 Pro azok számára is, akik nem rendelkeznek 4K-s megjelenítővel, akik pedig igen, azok nyilván élvezhetik a nagyobb felbontást. Innentől kezdve tehát mondhatjuk, hogy egy játéknak többféle verziója, pontosabban többféle futtatási módja lesz. Ugyanakkor egy valamit már az elején le kell szögezni: a Sony újra megerősítette, hogy a multiplayer játékok ugyanakkora képfrissítéssel futnak majd a PlayStation 4 alap és Pro verzióin, ugyanis senkinek nem akarnak előnyöket biztosítani, és így szétdarabolni a játékosbázist. Onnan tudjuk, hogy egy játék alapból (tehát a dobozból kivéve rögtön) valamilyen pozitívumot nyújt majd nekünk a PS4 Pro-n futtatva, hogy a csomagoláson találunk majd egy "PS4 Pro Enhanced" ikont. Ilyenkor tehát számíthatunk arra, hogy az adott cím az erősebbik konzolon szebb grafikával, jobb framerate-tel, HDR10-támogatással, vagy esetleg nagyobb felbontással érkezik. Vagy akár mindez egyszerre. Az ehhez hasonló előnyöket persze nagyon nehéz online reklámozni a felhasználók felé. Ha a monitorunk nem támogatja a HDR-t, hiába nézünk HDR-es felvételeket az új játékokból, és a 4K-s felbontás nyújtotta jobb képminőség sem feltétlenül jön át YouTube-on. Azonban akik a PlayStation Meeting alkalmával élőben próbálhatták ki a játékokat PS4 Pro-n, egyöntetűen le voltak nyűgözve a végeredménytől.
Még akkor is, ha egyébként a legtöbb AAA-kategóriás játék nem natív 4K-ban renderel. Ez persze várható is volt: a PS4 Pro grafikus egységének 4,2 TFLOPS teljesítménye erre a legtöbb esetben nem elég. Ezt persze tudta a Sony, és tudta a konzol legendás vezető mérnöke, Mark Cerny is, aki éppen ezért számos egyéni megoldás beépítését kérte az AMD-től. Az egyik ilyen, hogy a PS4 Pro GPU-ja hardveres szinten támogatja az úgynevezett sakktáblás (checkerboard) renderelési eljárást.
Ennek nagyon leegyszerűsítve az a lényege, hogy 2x2 pixelnyi blokkokból lehet extrapolálni 4x4 pixelnyit, és így jóval kevesebb pixelre vonatkozó számítással lehet elérni a 4K-s framebuffert (úgy kell ezt elképzelni, hogy a fenti képen a piros pixelek vannak lerenderelve, a többi pedig azokból kiszámolva, fejlett eljárásokkal). Ehhez hasonlót használ egyébként a Rainbow Six: Siege is, ám ezek eddig mind egyénileg megvalósított, szoftveres post-process megoldások voltak. Cerny szerint a PS4 Pro hardverének köszönhetően ez az eljárás gyakorlatilag ingyenessé válik a fejlesztők szempontjából, azonban ezzel együtt azért a készítőknek is maradt mozgástere a megvalósítással. Legalábbis más magyarázat nincs, ugyanis a Digital Foundry tapasztalatai szerint legalábbis akad olyan cím, ami szinte tökéletes képminőséget tud elérni, míg másoknál látványosabbak a képhibák, de persze meg kell jegyezni, hogy az új konzol novemberi megjelenéséig még mindenki dolgozni fog ezen. Ezzel együtt persze semmi nem akadályozza meg a fejlesztőket abban, hogy natív 4K-s framebuffert használjanak. A PS4 Pro megjelenésekor például a The Last of Us is kapni fog egy frissítést, amivel több mód közül választhatunk: futtathatjuk natív 4K-ban 30fps-sel (ráadásul feljavított árnyékokkal), vagy 60fps-sel és alacsonyabb pixelszámmal.
Ehhez hasonlóan a Rise of the Tomb Raider is több módot kínál, egyenesen hármat. Ahhoz képest, hogy egy mindössze pár hónapos, elképesztő grafikával rendelkező AAA-kategóriás játékról beszélünk, ez is natív 4K-s felbontásban és 30fps-sel fut majd, ha a felhasználó ezt választja. De ezen kívül elérhető lesz még egy 1080p-re és 30fps-re kihegyezett mód, erőteljesen feltekert grafikával, valamint ugyanehhez egy olyan változat, ahol a framerate nincs lezárva. Utóbbi esetben egyébként a jelenlegi build 40-60fps között ingadozik, ahogy az előző Tomb Raider PS4-es verziója is, így valószínűleg ismét CPU-limitbe ütközik a játék. Azonban a beszámolók szerint a sakktáblás renderelést használó játékok is hatalmas előrelépést nyújtanak képminőségben és részletességben - jelenleg azt tudni biztosan, hogy a Sony saját címei közül a Horizon: Zero Dawn, a Days Gone és az Infamous: First Light már biztosan ezt a technikát veti be. A Digital Foundry szerint az ebből a renderelési módból eredő jelenség, miszerint a kép kicsit mosottabbá válhat, csak nagyon közelről nézve vehető észre - nappalis körülmények között, a tévétől normális távolságra ülve csak a képminőség javulása látható az alap 1080p-hez képest, ami nem csoda, hiszen még a sakktáblázás is azt jelenti, hogy kétszer több pixelből áll össze a végleges kép. Ezen kívül persze ott van még a HDR, ami a beszámolók szerint akkora minőségbeli javulást eredményez még a korábbi játékok esetében is, amit már tényleg élőben kell látni. Úgy tűnik ugyanis, hogy a jelentősen jobb kontrasztarány nem csak azt eredményezi, hogy a színek leugranak a képről, hanem hogy ezzel együtt egészen egyszerűen sokkal több részlet válik láthatóvá mindenféle egyéb módosítás nélkül. Már csak egyetlen probléma van: egy normális, 4K-t és HDR-t támogató megjelenítenő bizony nem olcsó.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. Qqtyin
2016.09.08. 18:22
Picit el lett sietve az iromány vége.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. jedi
2016.09.08. 18:40
PlayStation 4.5 !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Meteoreso
2016.09.08. 20:33
Érdekesek ezek a kegyes csalások.
De addig reális véleményt erről nem lehet mondani amíg egymás mellett nem látnál egy régi és egy uj gépet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. InGen Meteo...
2016.09.08. 21:17
Hát, a "csalással" együtt is minimum 2x annyi pixelt tol ki, mint az 1080p, szóval biztos van egy komoly előrelépés (főleg HDR-rel együtt).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. gery84
2016.09.08. 21:34
Na erre mit lép az Microsoft
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. noPublicFG
2016.09.08. 23:23
Majd szóljatok, mikor kell elájulni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. zorrd023
2016.09.09. 00:25
HMM plazma tv-m van szóval a kontrasztom megvan Viszont a játékok színei amivel játszanak ( van ahol azzal HDR címszó alatt ) eddig is lehettek volna színesebbek, egy csomó játék pár színnel meg esetleg azok közeli árnyalataival dolgozik, ami meg nem a megjelenítők sara volt eddig sem.

Na meg megint a grafikával reklámozzák a konzolokat. Bezzeg mikor egy pc-s azt mondja, hogy pc-n még szebb grafika van, akkor egyszerre jönnek, a : Nem a grafika számít! Kit érdekel az FPS! Az élmény a fontos!

És valóban a játékok lényegi minőségét kellene növelni nem a pixelhalmazt. Mégis mindig a grafikával tolják a konzolt holott máskor meg ne nézzük a grafikát nála mert a pc jobb. Nem az a lényeg egyszerre
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Svindler zorrd...
2016.09.09. 01:06
Mert a PS4 Pro egy upgrade a HC rétegnek, akik egy konzol életciklusának a vége felé néha visszamásznak PC-zni. A játék alapjában nem jelenthet előrelépést hiszen akkor nem mehetne ugyanaz a játék az alap PS4-en, márpedig ez itt most kitétel, mert nem úgy tekintenek rá mint egy generációváltásra.

Szóval míg a PS4 kijövetelekor nagyon sok fejlesztő és a Sony is arra ment rá a kommunikáció egy részében, hogy micsoda új lehetőségek vannak (pl. nyitott világok, jobb törésmodell az olyan játékoknak amik ezt igénylik, stb.) addig itt igazából mivel a PS4 is a család része marad, nem tudnak mást kommunikálni, csak hogy ez ugyanazt nyújtja szebben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Humbuk
2016.09.09. 01:11
én bosszús lennék ha megvenném az alap ketyerét aztán nemsoká az arcomba tolnák az upgrade-et
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. zorrd023 Svind...
2016.09.09. 01:15
Félre értettél Grafikára menőznek ha meg pc-vel hasonlítja valaki egyszerre nem az a fontos
Nem a grafikával van amúgy bajom, hanem sehol egy witcher 1-2-3 szintű szerepjáték kivéve persze magát a witcher 3-at rá. Van egy csomó játék ilyen olyan grafikával tartalomra meg alig alig van egy kettő értelmes. Igazán minőségi sztorival, játékélménnyel stb. Ok van egy kettő de jut egy jóra 40 rossz, vagy több.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Asagrim zorrd...
2016.09.09. 10:01
Komolyabb mechanikával rendelkező játékot hiába is vársz konzolra. Amelyik mégis ilyen, és megjelenik rá, ott állandóan szívás van a kontrollerrel, vagy a PC verzión csattan az ostor emiatt. Witcher 3-nál is hülyét kapok, mikor PC-n félkörívben veszi be a kanyart a karakter, az egész irányítás billentyűzettel lassú, rémületes késleltetéssel/átvezetéssel csinálja azt a karakter, amit akarsz. Szerencsére minden más játékelem kárpótol ezért.

Amikor meg a PC verzióban is benne marad az aim assist (No Man's Sky pölö), meg legszívesebben uninstallal díjaznám a fejlesztők igyekezetét, pontosabban annak a hiányát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. wedgeantil... Asagr...
2016.09.09. 11:34
Én nem tudom neked milyen Witchered van de semmi baj nincs a PCs irányítással, probáltam Xbox controllerrel is és azzal sem volt probléma de bill/egér nekem jobban fexik. Bár csak minden hasonló játéknak ilyen dinamikus lenne az irányítása pl Darksouls.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. VikMorroHu...
2016.09.09. 14:05
Számomra csak az a rész nem világos, hogy a HDR-hez minek kellene új TV-t venni. Emlékszem, már a 2006-ban megjelent Oblivonban is be lehetett állítani HDR képminőséget. Legalábbis PC-n.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.09.09. 14:26
Eddig amivel találkoztam konzol játékkal, mindben ki lehetett kacspolni a célzásrásegítést. Vannak ugyanis direkt FPS kontrollerek, azoknál felesleges lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Svindler zorrd...
2016.09.09. 15:29
Hát Witcher szintű szerepjáték PC-n sincs sok... a legtöbb dolog mostanában pedig kijött konzolra is (Dragon Age-ek, Mass Effectek, meglepő módon még a Divinity is, bár annak fura lehet az irányítása). A jRPG-k pedig alapból ott indulnak, tudom nem mindenkinek szempont, de én pl. szeretem őket.

PC-re inkább a különböző stratégiai játékok "exkluzívak", az irányítás miatt ofc.

A graf pedig mindig viszonylagos, általában egy új konzol kijövetelekor van menőzés, bár az aktuális vasak már a kijövetelükkor sem voltak top gépek. Értem amit mondasz, csak tartom, hogy most nem lehet másra felhúzni az új gép kommunikációját ha egyszer tényleg ugyanazokat a játékokat kapja csak szebben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. zorrd023 Svind...
2016.09.09. 16:38
Pedig szép is lenne ha jönnének nem csak két agysejt megmozgató játékok, hanem összetettebb értelmesebbek is. Tisztelet a kivételeknek.

Bejön a vr is ami meg egy képernyő az arcon oszt tekergesse az ember a nyakát... De egyelőre még inkább buta játékok vannak rajt. Forgolódj nézegess örülj ennyinek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Asagrim Wines
2016.09.09. 16:41
Az lehet, hogy konzolon ki lehet, de PC-n ilyen beállítást nem látok, márpedig ott van bekapcsolva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. nedcoleman VikMo...
2016.09.09. 18:32
VikMorroHun - Az a HDR picit más "technológiát" használt még... Egyébként egy jó HDR tv 500-600E Ft. Ami a vicces, hogy a HDR igen komoly fogyasztásnövekedéssel is járhat egy nagyobb tvnél. Nálam az eco módban 125W-on üzemelő tv 225W-ra ugrana HDR megjelenítési módot használva.
Én kihagyom...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Nurba
2016.09.13. 09:16
Ha 2x2 (azaz 4) pixel van egyként renderelve sakktáblás 4K-ban, akkor az lényegében fullHD. Nem értem, hogy ez miért lenne kétszer annyi ahogy lentebb megemlítettétek? Annyi esetleg, hogy utófeldolgozással javítanak még rajta valamennyit ami vagy segít, vagy nem. Amúgy biztosan jó cucc lesz a PS4 Pro, bár én PC-s vagyok, de nincs semmi bajom a konzolokkal sem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!