iPon Hírek

Pürrhosz és a Steam

Dátum | 2015. 04. 29.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

I. Pürrhosz, Épeirosz királya korának egyik legnagyobb hadvezére volt, olyasféle lángelme, akit csakis Nagy Sándorral vagy Julius Caesarral lehet egy napon említeni. Az uralkodót annyira szerették a katonái, hogy puszta jelenlétével is képes volt feltüzelni a seregeit, ráadásul személyisége átütő ereje mellett a taktika és a stratégia művészetében is járatos volt. Sajnálatos módon a nevét igencsak méltatlan módon a „pürrhoszi győzelem” kifejezés őrzi, amivel a mindennemű haszon nélküli, ellenben rengeteg áldozatot és erőfeszítést követelő látszólagos diadalokat szokták illetni. Véleményem szerint jelenleg a játékosok világszerte egy pürrhoszi győzelem felett triumfálnak, és nem mérik fel, hogy hosszú távon milyen negatív következményei lesznek annak, hogy tiltakozásuk hatására a Valve visszakozott a modokért való pénzkérés kérdésében. Mindenek előtt le kell szögezni: a Valve jó ideje folytat bicskanyitogató üzelmeket. Az ügyfélszolgálata legendásan lassan és rosszul reagál minden megkeresésre, a náluk vásárolt játékok árát pedig mondvacsinált okokra hivatkozva nem hajlandóak visszaadni, ugyanakkor teljes mellszélességgel támogatják az Early Accesst. Vagyis úgy árulnak félkész termékeket, hogy felmentik magukat a felelősség alól. Ráadásul, az elvileg a játékok minőségének javulását szolgáló, a felhasználók igényeinek feltérképezésére létrehozott Steam Greenlight legjelentősebb hozadéka, hogy a szavazatokért ingyen kulcsokat osztogató fejlesztők miatt a digitális boltba rengeteg igénytelen cím került fel. Tény és való tehát, hogy a Valve jócskán rászolgált már arra, hogy a vásárlói „fellázadjanak” ellene, és kikényszerítsenek bizonyos változásokat. Az elmúlt héten beharangozott kezdeményezésük azonban úgy gondolom, ha módja lett volna arra, hogy kibontakozzon, kifejezetten előremutató és a játékosok érdekét szolgáló lépésként vonult volna be az iparág történelmébe. A legfontosabb, hogy mindenki tudatosítsa magában, hogy a professzionális tartalom-előállítás munka, és bármennyire is kényelmes lenne ez a többségnek, senki sem várhatja el, hogy ingyen szórakoztassák. Így aki azon háborodik fel, hogy fizetnie kell a kikapcsolódásért, a pékeket is vonja kérdőre, hogy miért is nem adják neki ingyen a zsemlét. Akadnak természetesen olyan modderek, akik minden körülmények között ingyen kínálnák alkotásukat, mert számukra a publikálás ténye és a rajongók pozitív visszajelzései a legfontosabbak. Sajnos azonban java részük nem is hoz tető alá semmi olyat, ami valóban említésre méltó volna, és a legjobb esetben is műkedvelő amatőrnek tekinthető. Egy profi mod elkészítéséhez hónapok, ha nem évek kellenek, és ha valaki ennyi időt szán valamire, joggal várhatja el, hogy munkáját illő módon honorálják. A kulcs azonban a feltételes módot jelölő „várhatja” szó.
A Valve ugyanis nem kötelezővé tette a pénzkérést, hanem csak a lehetőségét kínálta fel. Vagyis aki akarta, a továbbiakban is ingyen adhatta volna munkája gyümölcsét, de aki úgy érezte volna, hogy neki jár némi kompenzáció, az megszabhatott volna egy árat. Amit aztán vagy kifizettek volna, ezzel igazolva a modder döntésének helyességét, vagy nem adtak volna meg, rámutatva arra, hogy az adott alkotás szerintük nem éri meg az árát. Emiatt idővel kialakulhatott volna, hogy miért mennyit illik és lehet elkérni és egy igazságos, a kereslet és kínálat által meghatározott, önszabályozó piac jöhetett volna létre. A vásárlók helyzetét nagyban megkönnyítette volna a huszonnégy órás pénz-visszafizetési garancia is. Így senki sem kockáztatott volna egyetlen huncut fillért sem, hiszen ha az adott mod végül nem nyerte volna el a tetszését, hiánytalanul vissza kapta volna a pénzét. Vagyis nem kellett volna attól félni, hogy fércmunkára ad majd ki pénzt. Arról nem is beszélve, hogy emiatt az indie szférát ellepő, könnyű pénzre ácsingózó csalók és kontárok is csak nagyon nehezen juthattak volna haszonhoz. A független játékok területén működő szerencselovagok java része is csakis azért tud némi szerény nyereséget felmutatni, mert nem kell visszaadnia az elégedetlen vásárlók könnyelműen kiadott pénzét. A modok világában viszont a kóklerek számára nem nagyon termett volna babér. Ellenben ha a modder-szcéna legjobbjai, és tisztes iparosai lehetőséget kaptak volna, hogy megélhessenek a hobbijukból, alkotásaikkal minden bizonnyal meghálálták volna ezt a közönségnek. Annál ugyanis nincs komolyabb motiváció, mint ha az ember tudja, hogy ha tudása legjavát nyújtja, valami olyanból élhet meg, amit tiszta szívéből szeret. A tiltakozás szerintem egyetlen jogos eleme a készítőknek juttatott részesedés mértéke miatti felháborodás volt. Kétségtelen, hogy huszonöt százalék ugyan több mint a semmi, de nem így sem túl méltányos. A felhasználók nagyhangú tiltakozói részéről bölcsebb lett volna az intézkedés módosításáért síkra szállni, és azt kiharcolni, hogy kevesebb jusson az eredeti játékot jegyző fejlesztőknek, és több a moddereknek. A stúdiók java része ebbe alighanem belement volna, mert az általános gyűlöletkampányon többet buktak volna, mint a rajongói kiegészítésekből származó jogdíj. Arról nem is beszélve, hogy egy közepesen ügyes PR-szakember könnyedén el tudta volna érni, hogy az érintett cégek imázsa drasztikusan javuljon. Ráadásul, a rajongói tartalmak bizonyítottan képesek hosszú évekig életben tartani egy játékot. Tehát, több példány fogyott volna az egyes programokból. Összességében tehát úgy vélem, hogy az elemzés nélküli zsigeri ellenállásnak mindenképpen meg lesz a böjtje. Hosszú évek telnek majd el, mire valaki megint felmeri vetni ezt a témát, és ki tudja, hogy addig hány, idő hiányában el nem készült nagyszerű alapkoncepciójú mod végzi majd a süllyesztőben...
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

34. kadarivi
2015.04.29. 10:19
Ellenérv:
Aki ingyen modol, az nem áll le a fejlesztéssel miután eladta a többségnek a termékét. Pont az Elder Scrolls játékok bizonyítják, hogy hobbiból igazán nagy dolgokat lehet összehozni. A moder jutalma a tapasztalat, amivel aztán el tud helyezkedni egy jól fizető állásban.
A nagy modokat sokszor önkéntes közösségek készítik. A tagok jönnek-menne. Ilyen projektek nem valósulhattak volna meg a fizetős rendszerben.
Az OSM, Wikipedia is jól mutatja, hogy az önkéntességben hatalmas erő van. Inkább szerkesztem ezeket, mint hogy a Google Maps-en jelentsek be hibát, amiről tudom, hogy pénz keresnek vele. Ugyanígy egy lelkes rajongó nem csatlakozott volna egy fizetős mod fejlesztésébe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. WaspHUN
2015.04.29. 10:28
Az írás tartalmilag jól összerakott, azonban a mondandója teljesen egyoldalú és hihetetlen módon szűk látókörű ami mellőzi a realitást szinte teljes egészében.

A Valve és a Bethesda arról nyilatkozott mikor kirobbant ez az egész, hogy ők csak jobb modder közösséget akarnak és a készítőknek és a játékosoknak akarnak csak jót. Na már most... először is ezt nehéz elhinni, tekintve hogy a bevétel 75%-át megtartják maguknak anélkül, hogy bármit is tennének a dologért cserébe. Lehet jönni azzal, hogy a Valve adja a tárhelyet, illetve Bethesda birtokolja a Skyrim-et, de lássuk be, a munkát nem ők végzik el, mégis a bevétel nagy része hozzájuk kerül ami pont, hogy nem éppen a mod készítőknek segít.

Másodszor azzal jönnek, hogy így minőségibb modok készülnek... Aha, elég megnézni, hogy az AppStore-t vagy a GooglePlay-t milyen remek is engedni szabadon árulni az ellenőrizetlen programokat. Még inkább közelebbi példa maga a Steam, ahol a Valve bő 1 éve azt mondta, hogy szinte bárki megjelentethet rajta bármit. Ha nem is közvetlenül a store-on de legalább a totálissan elbénázott Greenlighton keresztül. Jeleneleg ott tartunk, hogy átlag 40-50 játék jelenik meg Steamen havonta, amiknek 90%-a olyan kritikán alúli szemét, hogy szót se érdemelnek.

Na de térjünk át magukra a mod készítőkre. Bár jómagam nem csinálok modokat kb 5 éve, de előtte se azért kezdtem bele, hogy én most aztán bankot robbantok és sose volt "szerencsém" olyan modderhez aki pénzügyi viszonzás reményében kezdett volna modokat csinálni. Ettől még persze nem lehet kizárni némi anyagi kompenzáció lehetőségét és erre van több megoldás is... Például a PayPal támogatás, vagy Patreon. Azonban amit a Valve csinált az az, hogy nem opcionális támogatási lehetőséget csinált, hanem egy egyszerű falat húzott fel amin átjutni csak pénz ellenében lehet és mivel ez nekik pénzt hoz, érdekében is áll ezt a falat fenntartani és bővíteni.

Most abba nem is megyek bele, hogy a különböző modok mennyire is egymásra épülnek amivel semmi gond nem volt mivel a készítők túlnyomó többsége készséggel engedte másoknak, hogy a modjaik részeit felhasználhassák, azonban úgy, hogy már a dologban pénz is van, egészen más hangnemet ad a dolognak és ez a hangnem nem éppen kellemes, baráti amilyen eddig volt, hanem áthatja egy kapzsi, üzleti, rideg légkör.

Gyorsan kitérve a 24 órás visszafizetési garanciára... egy az egyben hasztalan baromság. Sokszor a modok inkompatibilisek egymással ami nem derül ki egyből vagy mi vna ha egyik modot frissítik és valami gebaszt csinál, de persze fene tudja, hogy a másik 60 mod közül melyikkel.. Még ha 24 órán belül ki is derül és a vásárló visszakéri a pénzt, a pénze akkor is bent marad a Steam tárcájában, szóval semmit se kapsz vissza tulajdonképpen.
Amikor ellenszolgáltatásért cserébe beszerzel egy terméket vagy használsz egy szolgáltatást, akkor egészen más törvények vonatkoznak mind az igénybe vevőre és mind a szolgáltatóra. Még is Steam annyit írt erre, hogy ha gond van egy moddal, akkor szépen kérd meg a készítőt, hogy amennyiben kedve van, nézzen már utána. Ez nem csak teljesen abszurd, de mondjuk gy modnál amit egyetlen ember csinál (A legtöbb mod 1 emberes projekt eleve) a szabadidejében, az ilyesmi teljesíthetetlen.

És itt jön egy másik nagy gond az egész rendszerrel... senki se felügyelte volna. Valve és Bethesda megmondta, hogy ők mossák kezeiket, de azért köszönik a pénzt. Mi meglepő hogy az első felkerült modok között elég sok volt az egyszerűen ellopott mod, amit valami barom letöltött a Nexus-ról aztán feltette pénzért a Workshopba.
Valve-nak a hozzáállása, hogy majd a közösség maga lesz a kurátor remekül bevált Greenlightnál is... és ezt a lehető legszarkasztikusabb értelemben mondom. Ide jöhetne még a remek Early Access a rengeteg alap Unity objektumokkal készült zombi túlélő vackával. Maga a Workshop eleve borzalmas megodlás bármiylen komplexebb mod csomag kezeléséhez. Főleg igaz ez a Nexus Mod Manager mellett.

Utoljára még, mint meglátásaim a vásárló/felhasználó oldalról. A modok eddig főleg azért voltak ingyenesek, mert eleve amolyan megtürt rokon volt a kiadók szemében. Ezt úgy sikerült elérni, hogy ingyenesek voltak. Ugyanakkor nincs olyan játék, amelyik ne profitált volna a modokból. Egyes becslések szerint 2014ben a Steamen több, mint 3 millió Skyrim-et vettek, ami egy akkor bő 2,5 éves játéktól nem semmi. Nem nehéz kitalálni, hogy mi is volt a hajtóerő ezek mögött a vásárlások mögött (oké a 75%-os leárazástól eltekintve).
Sokan vették meg a modok reményében a játékot és sok oylan ember van köztük akiknek mára elege lettt abból, hogy minden sarkon pénz akarnak lehúzni róla.
Egyre aggasztóbb a mai tendencia... régi rendszer ugyebár, hogy megjelenik egy új játék, ami 50€, majd jön hozzá mondjuk 2 kiegésztő 20-20€-ért.
Manapság meg kijön egy új játék, 60€, aztán Day 1 DLC 10€, Season Pass 35€, játékon belüli opcionális mikrótranzakciók, mint skinek és egyéb marhaságok még 1-2€ darabonként és még lehetne sorolni. Azzal, hogy a modokat is fizetőssé tennék csak azt érnék el, hogy sokan még inkább úgy éreznék ,hogy minden pénzt kiakarnak facsarni belőlük, ráadásul a hivatalos DLC-vel ellentétben ezek a "MOD"-ok teljesen ellenőrizetlenek és semmilyen hivatalos támogatást se élveznek és biztos remek lehet egy 100+ órás mentést elveszíteni, mert egy 5€-os "MOD" el***t valamit.

Szóval végül ez az egész "felkelés" azért volt, mert a vásárlók nem akarták. Szóval most azt mondani, hogy fúj a hülye vásárló csak nyafog és nem érti mi jó neki lehet, azonban a piacgazdaságban a vásárló dönt és ne legyünk már Amerika ahol a vásárló csak egy agyatlan barom akinek egyetlen dolga, hogy pucsítson a cégeknek.

A megoldás visszafog térni majd, erről semmi kétségem. Meglátták a cégek, hogy itt is van pénz és azt ők is nagyon szeretik. Egyetlen dolog amiben reménykedni lehet, hogy valamilyen csoda folytán a következő iteráció egy olyan lesz ami TÉNYLEG a mod készítőknek és a játékosoknak fog kedvezni

Amúgy amit most elért a Valve, az az, hogy Nexus-on azok akik ugrottak a dologra jóformán közutálatnak örvendnek és a hírnevük olyan károkat szenvedett, amit nem lesz könnyű helyrehozni. Őket most jól ott hagyta a szarban a Valve és a Bethesda... szóval senkinek se legyenek illúzióik azzal kapcsolatban, hogy kinek is akar jót a Valve és a Bethesda. Azért megsúgom, hogy a válasz nem a vásárlók és nem is a mod készítők.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. tibaimp
2015.04.29. 10:55
Ennek a cikknek se füle se farka....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. tibaimp
2015.04.29. 11:03
Ezt a "Skyrim – Ultra Realistic Overhaul Mod Collection" honnan lehet letölteni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. FaL
2015.04.29. 11:31
lol úgy látszik az ipon szerver admin jelszót egy mérges Steam munkatársa lenyúlta

elég gáz iromány -.-
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.04.29. 11:43
Sehonnét. Egyenként kell letölteni a modokat Nexusmodsról. Tubeon ott van a lista a videó alatt, vagy a videó végén is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. sandor555
2015.04.29. 11:48
A kedves cikkírónak viszont pénzért kellene adni a módokat, ha már ennyi esze van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Alendaar
2015.04.29. 11:49
Még a végén elhiszem, hogy a Valve és a kiadók Teréz anyai magasságokba emelkednek és "hűdekurvajófej" módon, mindenféle anyagi érdekeltség nélkül csupa jót tesznek modderrel, játékossal, mindenkivel!

WaspHUN-nak grat! Ott a pont!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. csx01
2015.04.29. 11:51
Elég egyoldalúra sikeredett a cikk, nem jött össze a 99$ ipon mod pack vagy mi?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. 5hR3kY
2015.04.29. 12:14
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. tibaimp maci
2015.04.29. 13:15
OK, kösz, csak itt nem tudok videót nézni, majd otthon
Egyben mint egy pakk, akkor nem lehet letölteni, az kár.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Magrathea
2015.04.29. 13:15
A cikk is azt mondja, én is azzal értek egyet, hogy az ötlet jó, csak át kell gondolni, és a pénzelosztás arányait mindenképp meg kell változtatni. De egy olyan mod, mint mondjuk a Falskaar, nem jöhetne létre, ha a szerző nem lát belőle hasznot.

Azt a srácot, aki azt csinálta a szülei tartották el azért, mert a modot egyfajta ajánlólevélnek szánta egy játékfejlesztő stúdióhoz. Fel is vették, igaz, nem a Bethesdához, hanem máshová, de ez most mindegy.

Nagyon jó lenne egy ilyen rendszer, csak alaposan át kell dolgozni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. kiskoller Magra...
2015.04.29. 13:21
Már kétszer leírtam a véleményemet, többször nincs értelme. Itt is ki lett fejtve mások által.

Röviden: Fizetős rendszer a Skyrim esetében teljes mértékben baromság. Egyrészt kivitelezhetlen, másrészt az egész közösség teljesen más irányovonalat képvisel. Szinte minden "open source", megtetszik egy mod, átállítok benne X dolgot, újra kirakhatom, senkit se fog zavarni. Azért odarakom az első sorba, hogy Béla user csinálta a fő modot, köszönet érte. Ennyi.
EZÉRT olyan jók a Skyrim modok. Mindenki a másik ötletét "lopja" el. Látsz egy cool feature-t az egyik modban? Nah, uccu neki, lehet megnézni Creation Kit-ben hogyan lett összerakva.

Sok mod készítő a scriptjei forráskódját is mellékeli a modjában.

Szerintem a cikk író nem mélyült el eléggé a Skyrim modding témában.

Steamnek csinálnia kellett volna egy gombot a mod mellet, rajta szép nagy betűvel:
DONATE.
Aztán a pénz ment volna a mod készítőjének a számlájára.
Ennyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. WaspHUN Magra...
2015.04.29. 13:32
A Falskaar méretű és minőségű modok készítői persze megérdemlik az elismerést és akár a pénzt is. Viszont ő se közvetlenül a pénzért csinálta az egészet, hanem ahogy te írtad, amolyan ajánlólevélnek.

Továbbá attól, hogy eladható a modja, még ugyanúgy a szülei tartották volna el a készítőt, tekintve, hogy előbb meg kell csinálnod a modot és csak azután tudnád eladni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. csabsz13
2015.04.29. 14:20
a cikkíró nagyvonalúan kikerülte azt a kérdést, ami a legnagyobbat szólt talán az első napon: mégpedig az ingyenes modokat összeollózó és azt pénzért kínáló pénzhajhászok kérdését. ezt ugyanis az új rendszer teremtette meg és igazán itt jön a képbe az - ami egyébként az egyik fő indokot is kiüti - hogy innentől mindenki pénzt kért volna a modokért és nem maradt volna meg az ingyenesség a "piacon". Nagy hiba volt, hogy "piacot" akartak csinálni valamiből, ami csak és kizárólag érdeklődésből, szorgalomból, kíváncsiságból élt meg eddig - nem is rosszul, hiszen látjuk a végeredményeket. Ennél többet nem hoz ki ebből az egészből a fizetés sem, mert aki nem akar ingyen modolni az eddig nem modolt és mint láttuk, eddig is nagyon szép dolgok születtek az ilyen emberek munkája nélkül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. morgyi
2015.04.29. 14:41
Ha akarnak érte pénzt, akkor indítsák el közösségi finanszírozáson a támogatónak bétatesztelési és beleszólási lehetőséggel esetleg exkluzív ajándékokkal tartalmakkal. Ha az az ok hogy nincs elég pénz elkezdeni a fejlesztést.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Resike
2015.04.29. 14:54
Szerintem nagyon sokan nem látják át, hogy ez hova is fejlődhetett volna.
A Steam igazából át akarta csábítani a moddereket a többi lehúzós mod megosztó oldalakról akik bőségesen megélnek a reklámbevételből és közel semmi támogatást adnak vissza a moddereknek.

A 25%-os share meg egyáltalán nem a Valve ötlete volt:

Revenue Sharing

Many have questioned the split of the revenue, and we agree this is where it gets debatable. We’re not suggesting it’s perfect, but we can tell you how it was arrived at.

First Valve gets 30%. This is standard across all digital distributions services and we think Valve deserves this. No debate for us there.

The remaining is split 25% to the modder and 45% to us. We ultimately decide this percentage, not Valve.

Forrás:
http://www.bethblog.com/2015/04/27/why-were-trying-paid-skyrim-mods-on-steam/

Az hogy a Skyrim modderek csupán 25%-ot kaptak a 70%-ból köszönhetik a Bethesdának.
De lehet, hogy lett volna olyan játékcég is ami nem lett volna ilyen kapzsi és talán több jutott volna a moddernek.

A 24 órás visszafizetésről, lehet hogy nem tökéletes se jobb mint a semmi. Én speciel el tudom dönteni pár óra alatt, hogy kell is ez nekem vagy nem. Opcionálisan szinte biztos hogy meg tudod más forrásból is nézni, hogy az adott mod mit is ad hozzá a játékhoz.
De ezen is lehetett volna még változtatni.
Ami viszont itt is lehetett volna ugyanúgy mint a játékoknál 90%-os leárazások, valamint ünnepekkor egy-két hétig ingyenesen kipróbálható verziók, stb.

Az meg hogy az első hónapokban jönnek a haszonleső lopkodók, kb minden egyes ilyen áruház beindításánál megtörtént eddig és meg is fog történni.

Az igazi kérdés az az, hogy mi fogja motiválni a moddert így hogy visszavonták ezt az akciót, hogy a Steamen hostoljon? Semmi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. csx01 Resik...
2015.04.29. 15:00
Én gyanítom, ahogy prezentáltad az érvelésed két cikkel korábbról te még mindig nem tudod miről beszélsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. bunfi Resik...
2015.04.29. 15:15
Akkor beszerzem máshonnan a modokat INGYEN. Nagy veszteség ért...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. VikMorroHu... WaspH...
2015.04.29. 16:30
A mondanivalód itt bukott meg: "hogy bármit is tennének a dologért cserébe" - a modderek a Bethesda eszközét (meg nyilván más fejlesztői eszközöket, modder/mod válogatja) használnak, és lehet nem egyetérteni ezzel, de ha másvalaki szellemi tulajdonát használod pénzkeresésre, akkor szokás fizetni az illetőnek ezért. Ezt hívják licencnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Szefmester Resik...
2015.04.29. 16:42
"Az igazi kérdés az az, hogy mi fogja motiválni a moddert így hogy visszavonták ezt az akciót, hogy a Steamen hostoljon?'"

Pontosan az ami eddig is motiválta. Hogy alkosson, hogy gyakoroljon, hogy tanuljon, hogy fejlődjön! Vélhetőleg nem egy játék azért lett sikeres mert olyan modder közösség állt mögé ami garantálta a folyamatos megújulását. A kiadók ezt meg hagyták nyugodtan, hiszen így nekik nem kellett dolgozniuk, de a nagyobb modok miatt a reklám élt, és a vásárlók folyamatosan vették a játékukat, így később kellett csak csökkenteniük az árat.

Nekem van egy olyan halvány sejtésem hogy itt te és a cikkíró is amint meghallotta a pénzért mod kifejezést, azonnal indította is be az SDK-t hogy csináljon valami átfestett lópáncélt és eladhassa $5-10-ért.

Szeretnél modért pénzt keresni? Jól van.. csinálj egy komolyabb modot, keresd fel vele a kiadót hogy adják ki DLC-ként és majd te cserébe kapsz egy kis hasznot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Szefmester VikMo...
2015.04.29. 16:44
Öhm.. az az SDK megvásárolandó termék? Kerestek a modderek pénzt? A játék támogatásából tovább termelődött a zöldhasú a cégnek? Publikus dolog az az SDK, vagy úgy kalózkodták ki a cégtől, és az aljas szemét modderek kalózkodnak az ingyenes tartalmakkal?

Egy hangyányit több intelligenciával, és tágabb látókörrel nem írnál ekkora baromságot!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. vivanto
2015.04.29. 16:58
Az ötlet baromság, ez a talpnyaló és egyoldalú cikk meg undorító. Többen is elmondták már a miértjét, fölösleges ragozni. Mondom ezt úgy, hogy a nexuson a két legtöbbet letöltött modom után ha csak 1$-t kérnék, a 75%-os sharp után is kijönne belőlük 1-1 pesti lakás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. WaspHUN VikMo...
2015.04.29. 17:34
Először is ahhoz, hogy modot tudj készíteni, meg kell venned a Skyrim-et amiért a Bethesda pénzt kapott ahogy azt kell is. Ezután ők kiadták az SDK-t (Creation kit) ami ingyenesen jár a játék mellé. A lényeg az, hogy a Bethesda már megkapta a jussát a dologból.
A többi felhasznált program, mint például 3DMAX, PS, stb. sokan vagy nem legális verziót vagy limitál próba verziót/oktatási intézményektől kapott verziót használnak. Az ilyen limitált verziókat tilos kereskedelmi forgalomban megjelenő termékek készítésére használni. Ehhez kereskedelmi verziót kell beszerezned. Szóval ott vagy, hogy azzal, hogy 2€-ért eladj egy kardot kell venned egy modellező programot meg mondjuk egy PS-t amivel a textúrákat megcsinálod. Nézz utánna kérlek mennyibe is kerül ezekből 1-1 kereskedelmi licensz. Több ezer eurós tétel.
Másik megoldás, hogy továbbra is illegális verziót használ, de így viszont a mod készítő törvényt sért és nem vagyok benne biztos, hogy egy nagy cég számára nagyon jó dolog olyasvalakivel üzleti kapcsolatba keverednie aki feltehetőleg törvényt sért.
Az ilyesmit ha nem is kikerülte, de úgymond szürke területté tette az eddigi megoldás, vagy is az, hogy a modok ingyenesek voltak.

Amúgy igen, a Bethesdát, mint az IP-t birtokló céget részesedés illeti, ezt nem lehet tagadni, ahogy a Valve-t is, mivel az ő szolgáltatásán keresztül terjeszted, na de azért 75% erre??? Na ne szórakozzunk már!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Avisto
2015.04.29. 19:17
Sokféle képen lehetett volna ezt normálisabban csinálni. Lett már említve pl a donate gomb: aki akarja és tudja, támogathatta volna a készítőt aki meg nem akar vagy tud még erre is pénzt kiadni az amúgy se tette volna.
Az elosztás mértéke nevetséges. Nem azért von le ennyit a steam mert az infrastruktúra ennyit emészt, hanem mert megteheti és kész.
Az meg hogy a kiadó majd kétszer annyit akar zsebre tenni mint a modder pláne nevetséges: a jó mod támogatottság eleve több eladott játékot, tehát bevételt jelent nekik.
10-10% még elfogadható is lenne (az eddigi és jelenlegi nullánál az is több) 80 meg a készítőé. De szerintem ezt akkor is önkéntes alapon kéne.
Ráadásul arról se feledkezzünk azért meg amit pár topiccal ezelőtt linkelt valaki (ha igaz) hogy ha van pofám visszakérni egy be nem vált mod árát, akkor egy hétre kitilt a rendszer a marketről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Kerub88
2015.04.30. 00:45
Egyetértek a cikkel. Az egyetlen felháborító része a történetnek az alacsony 25%-os részesedése a mod készítőknek. Ha amellett érvel a Valve hogy ez ugyan olyan mint a játékkészítés és ugyan annyi munkát követel meg a dolog, akkor mutassanak példát azzal hogy egy szinten kezelik őket a játékfejlesztőkkel.

Egy átlagos játék eladásból 30% a steam része (ez sokszor egyéni tárgyaláson alapuló összeg). Itt se kellett volna máskép csinálni.

A mod keszítők megérdemelték a lehetőséget de mind a közönségük, mind a Valve csak kihasználná a munkájukat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Resike bunfi
2015.04.30. 16:18
Azt te csak hiszed, hogy ingyen kapod, ha egy third party oldalról töltöd le az adott modot akkor igen nagy valószínűséggel a reklámokból befolyó pénzel támogatod az oldalt, és NEM a mod készítőjét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Resike Szefm...
2015.04.30. 16:29
Csakhogy ezt megteheti egy ellenőrizetlen, sebesség-korlátolt, reklám-aknakereső oldalon is ahol szépen elvan a bejövő reklám bevételből. Esze ágában sem lesz a Steam-re mennie.

Én jelenleg Steamet sem használok, csupán a ötletet találtam jónak.
De kérdezem én a hogy miért nem tiltjuk be az iTunest vagy a SoundCloudot is, hogy az felkapaszkodó zenészek ne a pénzét csinálják az egészet hanem hogy "alkothassanak"?

Személy szerint nekem van jövedelmem internetes forrásból és tisztában vagyok minden jogi szabályról az adott témában. És tudom hogy egy donate gombból egy modder sem fog megélni.
Ti meg ideböfögtök mondvacsinált okokat hogy ez milyen rossz ötlet is volt és jobb is a moddereknek akik szart se kapnak a 25% helyett, miközben semmi közötök sincs a témához azok kívül hogy esetleg fel van telepítve a Steam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.04.30. 17:47
AdBlock. További kérdés? Mert abból, hogy steamet sem használsz, nem nagyon értem, hogy milyen valós álláspontot képviselsz pl. velem szemben, aki használ Steamet és többszáz órát játszott modokkal.

Amint a modközösség profitorientált lesz megszűnik annak lenni ami most. Köszönöm abból nem kérek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. kiskoller Resik...
2015.04.30. 18:35
Szóval:

-Nem használod Steam-et
-Nem használsz Skyrim modokat

Miért is kommentelsz? Te is elismered, hogy fogalmad sincs, miről beszélsz.

Amikor a Nexusról letöltök egy modot, akkor a reklámok megnézésével fizetek. Ezzel fedezik az üzemeltetők a szerverek üzemeltetését.
Ezzel sem a moddernek, sem nekem, mint usernek nincsen bajom.

Szervert nem lehet ingyen üzemeltetni. Modokat készíteni viszont lehet. Nem kell a moddernek modolásból megélnie. A modderek ezzel egyetértenek, és ingyen, hobbiból csinálják a modokat.
Én is csináltam pályákat JKA-hoz (GTK Radiant segítségével) meg Warcraft 3hoz is. Oblivionhoz is csináltam modokat.
Skyrim esetében csak apróbb fixeket csináltam. Egyszer nem zavart, hogy ezt ingyen csinálom.
Mert ez egy hobbi. Nem lehet a modokat komolyan venni. Hiába lehetnek DLC minőségűek, ha nincs mögöttük support.

De ha utánaolvasol, akkor az emberek nagy többségének nem magával a modderek támogatásávak, hanem a kivitelezéssel vannak problémái.

Skyrim esetében ez a módszer nem működhet, és ez tény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Resike bunfi
2015.04.30. 21:47
Nyilván nem belőled fognak megélni hanem a több millió felhasználó azon részéből aki nem használ adblockot, vagy ész nélkül ráklikkel bármire. Hidd el hogy rengeteg ilyen felhasználó van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Resike kisko...
2015.04.30. 21:57
Nem igazán látom hogy hogyan releváns azon része hogy nem Steamen vagy nem Skyrimben ügyködök.
Egy websiteot felröffenteni kb 10 dollár havonta, ezt a befektetést egy kisebb project röhögve visszahozza már egy reklám bannerrel is. Ha jól tudom 1000 látogató után kapsz 3-5 dollárt, ha Goole adsense programban vagy.

Nyilván ha sikeres modot akarsz csinálni és abba kemény hónapokat kell beletolni és normális támogatás is kell mögé.

És én nem is azt mondom hogy akik tényleg 2 órát szöszmöszönek valamivel azoknak lett volna ez jó, hanem azoknak akik elkötelezettek lettek volna azoknak egy kimagasló kiugrási pont lehetett volna ez, és nem utolsósorban a felhasználók is minőségibb munkát kaphattak volna kézhez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.05.01. 01:15
Te egy blogról beszélsz vagy mi? 10$ kerülne egy kontinensenként több tartalomszolgáltató szervert összekötő disztribúciós platform mint mondjuk a nexus, kötve hiszem.
És ebben a kérdésben igen is releváns hogy Skyrim-ben vagy a modolásban bármilyen szinten is érdekelt vagy-e, mert különben nincs rálátásod arra a dologra ami a téma, ergo fölöslegesen vitatkozol olyasmiről ami felfogni sem vagy képes.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Resike csx01
2015.05.03. 03:13
Ki beszélt itt a Nexusról?

Az meg hogy a Steamben meg Skyrimben nem vagyok érdekelt az nem aszt jelenti, hogy a modolásban sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!