iPon Hírek

Raspberry Pi 2: erős hardver, ingyen Windows 10

Dátum | 2015. 02. 02.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

A Raspberry Pi sorozat apró hobbiszámítógépei, amelyek médiacenterként és különböző automatizációs feladatok vezérlőközpontjaként egyaránt hatékonyan bevethetőek, most egy meglehetősen erős utódot kaptak a Raspberry Pi 2 Model B személyében. Az újdonság alapjait tekintve a nemrégiben piacra dobott Model B+ változatra hasonlít, így csatlakozói között a szokásos GPIO tüskesor mellett egy HDMI videó kimenet, egy Ethernet port, négy darab USB 2.0-s port, illetve egy audió kimenet sorakozik, adattároló pedig microSD memóriakártya formájában illeszkedhet a rendszerbe. A nyomtatott áramköri lap felépítés szempontjából nem is változott, ami jó hír, hiszen így a Model B+ köré épülő apró konfigurációk gond nélkül ültethetőek át Pi 2 Model B alapokra, ha szükséges – mert ezt a váltást most mindenképpen érdemes lehet meglépni. Mindjárt el is mondjuk, miért.
A legjobb hír, hogy az ár maradt, azaz továbbra is 35 dolláros árcédulát visel a termék, viszont a SoC sokkal ütősebb lett. Míg a Model B+ esetében egy Broadcom BCM2835-ös SoC volt a NYÁK-on, amely egy darab ARM11-es, 700 MHz-en ketyegő processzormaggal gazdálkodhatott, addig az újdonság már BCM 2836-os SoC-ot rejt, amelynek belsejében négy darab ARM v7-es processzormag lapul, magórajelük pedig 900 MHz. Az IGP nem változott, viszont az extra processzormagok és a magasabb órajel miatt akár hatszor gyorsabb lehet a Pi 2 Model B, mint a korábbi Model B+. Hab a tortán, hogy az LPDDR2-es fedélzeti memóriát is növelték, méghozzá duplájára: a korábbi 512 MB-nyi helyett most már 1024 MB-nyi rendszermemóriával gazdálkodhatunk.
Aki azt hiszi, ezzel vége is a jó híreknek, bizony téved. A Microsoft az új Raspberry Pi PC bejelentésével egy időben hírül adta, hogy az újdonsághoz ingyenesen elérhető lesz a Windows 10. Utóbbival kapcsolatban későbbre ígért bővebb tájékoztatást a vállalat, de az alaphelyzet már most is üdvözlendő. Az operációs rendszer a későbbiekben egyébként a Windows Developer Program for IoT kezdeményezés keretén belül válhat elérhetővé. A továbbra is micro USB 2.0-s portról táplálható Raspberry Pi 2 Model B 35 dolláros áron válik elérhetővé, de ezzel együtt a Model B+ is forgalomban marad, méghozzá ugyanezen az áron – egészen addig, míg igény mutatkozik iránta. A Raspberry Model A+ szintén elérhető marad a már megszokott 20 dolláros áron, viszont Raspberry Pi 2 Model A egyelőre nem érkezik, legalábbis 2015 vége előtt biztosan nem.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

34. menthous
2015.02.02. 18:40
Amikor felrémlik a 2 hónap mikrokontroller programozásra elfecsérelt idő...
Igaz,jó móka ,de nem nekem,nem az én világom,nekem marad az IOS/Android fejlesztés és egyebek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Mikeee
2015.02.02. 18:41
Az ilyen gépeket nálunk be lehet szerezni valamilyen módon? Pl hdtv-hez htpcnek jó lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. vorosokt Mikee...
2015.02.02. 18:52
ugyan ezen gondolkodom, elbírna ez az apróság egy full HD TV-t? egy olyan programot mint a popcorntime?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.02.02. 18:53
igen, lehet nálunk is kapni!
~15k huf
http://www.rpibolt.hu/

vorosokt: XBMC-t rá és helo
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. j.panzer
2015.02.02. 18:59
Ha jól értem ebben ARM SOC van, tehát a Windows 10-ből max a modern felületet fogják tudni futtatni (AKA Windows RT). Az meg a világon semmire sem jó.
Ennek így nem sok értelme van, már úgy értem Windows-os felhasználóként. Ez valóban egy hobbi számítógép pötyörészni, programozgatni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. ThompsoN j.pan...
2015.02.02. 19:26
Meg DIY cuccokat vezérelni. Pl garázskaput, fűtést. Nem csak hobbigépnek jó, bár arra is alkalmas.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. djgeg j.pan...
2015.02.02. 19:26
"Ez valóban egy hobbi számítógép pötyörészni, programozgatni. "
Arra is találták ki

Azonban.... Ha egy linux futni tud rajta teljes értékűen akkor egy win-t miért ne lehetne megcsinálni?Kérdés, hogy akarják e vagy ráhúzzák a "Windows 10" néven a Windows 10 mobil verzióját. Reménykedjünk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. SzAdamAndy Mikee...
2015.02.02. 20:20
Ismerős vett pi 1-et és 100Mhz-t húzva rajta simán ment neki az XBMC, szóval 4×900Mhz tuti visz minden ilyet laggolás nálkül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. cNobody
2015.02.02. 20:31
Nekem is van egy PI model B (még az első), megspékeltem egy 2TB-os winyóval és futtatja a torrentet 24/7-ben.
Saját torrent szerver. Kevesebbet eszik mintha az asztali menne folyamatosan.
Csak az a kár hogy ezen sincs dedikált SATA, de mondjuk arra meg ott a Banana PI, csak annak meg valamivel gyengébb a hardvere.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. j.panzer
2015.02.02. 21:43
Csak azt nem értem, hogy ha lehet 20.000 forintért Intel Atom procival szerelt Windows 8.1-es tabletet (ráadásul ebben már a W8.1 ára is benne van, bár lehet azt az MS ingyen adja) kapni, akkor mért nem adnak ki arra az alapra szerelve egy ilyen PI like mini PC-t.

Egyfelől szerintem kijelző és tokozás nélkül egy ilyen mini PC is kijönne kb. ennyiből (vagy csak egy nagyon kicsit (10-20 Euroval) drágábban, viszont cserébe van benne egy rakás port, plusz memóriakártya olvasó).

És akkor az egy x86-os proci, nem egy szutyok ARM, amire mindenféle barkácsolás nélkül fel lehetne tenni egy teljes értékű Win8.1-et. Később majd Win10-et. Én ilyen 15-20k környékén simán vevő lennék rá. Drágábban nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. thedevelop... j.pan...
2015.02.02. 23:57
Ezt az eszközt eredetileg azért hozták létre, hogy az informatika iránt érdeklődő fiatalok megtanulhassák az alapokat.
És ezt most szó szerint kell érteni.
Linux, C++, Assembly, stb..
Ez nem arról szól hogy, Windows-t kell rá telepíteni. Persze arra is lehet használni, de nem ez volt a cél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. azbest j.pan...
2015.02.03. 01:02
Léteznek Bay Trail atomos boxok is. Nemrég az intel maga is bejelentett Intel Compute Stick néven valamit.

Egyébként a raspi Win 10 IoT kiadásban nem lesz se desktop se tabletes felület. Az intel Galileo board a mérvadó, mert ahhoz közeli képességű rendszert kap az interjúk alapján. Az meg képernyő nélküli 256MB ramos board.

Szóval ezzel a Win-nel Visual Studióval írt beágyazott szolgáltatásokat lehet majd írni valami nagyon fapados konzolos rendszerre. Normál pécés felhasználásra senki se számítson ez alapján vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. legyes
2015.02.03. 06:36
Univerzális minigépnek szerintem sokkal inkább Pipo X7, MeLE PCG03, vagy Voyo mini PC - sajnos RJ45 nélkül (+$5) .
Teljes értékű Windows, van doboz, táp, háttértár, erősebb CPU. Az RPi mondhatni beágyazott, játszós fejlesztésre való, nem gépet kiváltani.
Az RPi hiába 10-15eFt, mire komplett lesz, az is bele kerül 30eFt-ba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. j.panzer azbes...
2015.02.03. 09:06
Jah ezt az Intel Compute Stick-et vágom, csak az 150 dodó, tehát itthon 150 EUR, 45-50 rugó. Na annyit nem ér, csak azért, mert Intel gyártmány, meg műanyag házban van. Jah és USB portból is nagyon szegényen van ellátva.
Legalább 2 USB porttal, és egy 20k-s árcédulával viszont vevő lennék rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. bp123 LGx
2015.02.03. 10:42
Van olcsóbban is:
Pi 2 B
Pi A+
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. CyberPunk6... djgeg
2015.02.03. 10:57
Meg lehet rá írni teljes értékűre a windowst (szóval dektop meg ilyenek), de nem fog futni irajta egy windowsra írt program sem.

Azt maximum x86-x64 emulációval lehetne, de arra ez nem lesz képes, ahhoz gyorsabb gép kéne ,mint amit emulálni akarsz...

Szóval lesz egy windows, amire nincs egy program sem, csak az fog futni, aminek valamilyen futtatókörnyezet kell és azt is megírják rá.


Persze ez ettől még egy jó kis hobbigép és eleve fejlesztgetésre való, erre tökéletesen meg is felel, de az arm processzor egyértelműen jelzi, hogy maximum egy windows phone 10 lesz belőle (ami kb egy windows rt-nek felel meg).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Zabalint Cyber...
2015.02.03. 11:10
A modern UI-s hányadékok menni fognak rajta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. CyberPunk6... Zabal...
2015.02.03. 11:19
Mert azokhoz van ilyen futtatókörnyezet a winbe beépítve. Ugyanezt mondtam én is.
De ez kb pontosan azt is jelenti, hogy nincs semmi rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. j.panzer Zabal...
2015.02.03. 11:55
Ami az ég adta világon semmire sem használható. Szoarénak egy pofon. Azért is mondtam, hogy ennek így (Win32 nélkül) semmi értelme nincs.
Lehet, hogy 5-10 év alatt a modern UI-s felület és appkínálat eléri a használható szintet, de jelenleg még az Android 2.2-t szintjét sem éri el, és ahogy én látom nap-nap után,a a fejlődése LASSUL!
Talán a Win10 ad neki egy lökést (elvileg lehet majd ablakban futtatni ezeket a modern hulladékokat, hátha így már több kedve lesz az embereknek hozzájuk). De ha ott sem jön majd be az embereknek, akkor lassú halálra van ítélve a Modern UI.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. CyberPunk6... j.pan...
2015.02.03. 12:06
Szerintem a terjedés elsőleges korlátja, hogy még csak most kezdenek megjelenni a vállalható x86 alapú táblák.

Vállalható alatt a könnyű, halk vagy teljesen passzív, legalább netezéshez elég kraftal rendelkezőt értem.

A hw nélkül az sw nem fog terjedni és fordítva is. A 8 volt az előzetes, a próba, ami nem lett teljesen jó, a 10 egy javított változat és közben a hw gyártók is elkezdték keresni az utat és úgy néz ki, hogy idén ősszel a kettő végre találkozik, a w10 jó, sok régen hiányolt dolgot rendeztek végre és végre a hw is van, ami alkalmas erre.

(bár agyfaszt fogok kapni, ha a többasztalos megjelenításnek csak közös tálcát lehet használni..., írok is este a feedback appban, ha nem felejtem el)


Egyébként tv okosításnak pl pont jó lenne egy ilyen windows 10-zel, bár linuxból jobbat lehetne összedobni, de ahhoz kell valamennyi szakértelem is.


Meg aztán várjuk ki a végét, mert lehet az ms összedob rá valami jó lejátszót és tényleg lesz belőle egy használható dolog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. j.panzer Cyber...
2015.02.03. 12:55
Szerintem már Bay Trail óta lehet használható Win8-as tableteket kapni, bár a Core M még jobb lesz, viszont annyival drágább is, hogy az sem lesz tömegtermék.
Én 8 colról 10-12-re fogok váltani, és bár jó lenne egy Core M-es tablet, 300+ pénzt nem fogok kiadni érte. Inkább Cherry Trail 100, nagyon max 150-ért, de akkor már dokkolóval együtt.

Ami meg a terjedést illeti, eddig is volt ARM-es Windows tablet Winodws RT-vel, de azért nem terjedtek el, mert nem volt elég fejlett sem a UI, sem az alá kerülő programok. Sem számban sem minőségben nem tudták felvenni a versenyt a konkurenciával.

Ezt még pluszba meg is fejelte az MS azzal a hülye elképzelésével, hogy az Windows RT-t egy "prémium OS"-nek szánta, magas áron.

Ott bukott meg a dolog, hogy egy Win RT-s tablet felhasználói élményben századát sem hozza egy iPad-nek, de még egy Androidos tabletnek sem, plusz még a jól megszokott Windows-os progik sem futottak rajta (mert ARM, ugye). Menet közben meg megjelent a használható Atom, a Bay Trail, és hirtelen oda jutottunk, hogy olcsóbban lehetett fasza, teljes értékű Windows-os tabikat kapni, mint Win RT-t. Tehát az MS drágábban akart kevesebb funkcionalitást eladni, ezzel pedig aláírta a rendszer halálos ítéletét.

Minidig is mondtam, hogy a Win RT max arra lenne jó, hogy a 20-30 rugós Androidos retkek ellen menjen harcba, Windows Lite-ként. Úgy látszik erre az MS is rájött, mert a hírek szerint a 8 colos-nál kisebb tableteken (tehát feltehetően az olcsóbb cuccok között) csak ez a szutyok Modern UI lesz elérhető.

Tehát véleményem szerint nem a hardver hiánya okozta az eddigi tökéletes kudarcot, hanem egy ördögi kör (nem terjed->nincs rá app->még úgy sem terjed->még kevesebb fejlesztő), amire az MS ráerősített azzal, hogy az árazást is borzalmasan elrontotta. Akár csak azt, hogy a Modern UI nagyon rosszul sikerült ergonomiai szempontból, és a hibákat még ki is emelték, plusz erővel próbálták az embereket rávenni a használatára. Sok, sok egymást erősítő hiba.

Azzal, hogy a Moder (aka) metrós appok mostantól az asztali gépeken ablakban is futtathatóak lesznek (magyarán az emberek nem lesznek rákényszerítve, hogy azt a tetves metrót használják, és hogy egy 3 gombos App-ot 24 colon is full screen-ben futtassanak), talán az emberek jobban elkezdik használni őket, ami bevonz pár fejlesztőt, s elkezdenek jönni a minőségibb appok. Ha pedig több az app, még több a felhasználó, és ezzel pont a korábbi folyamat ellentéte, egy lassú de biztos fejlődés indul el, ami elvezethet oda, hogy idővel a Modern UI önmagában, asztal és Win32 nélkül is használhatóvá válik. Más kérdés, hogy addig még KVAAAAA sokat kel fejlődnie. Tehát amíg a fájlkezeléshez hasonlatos alap funkciók nincsenek korrektül megoldva Win RT-n, addig mit is várunk??
Ha az MS 1000-el fejlesztené a platformot, azt mondanám, 3 év, de az ő tempójukat ismerve, legkorábban az évtized végére lesz a metró önmagában is jól használható felület. Hacsak nagyot nem változik a szemléletmódjuk.

Szerintem az MS ott hibázott nagyon, hogy a WinRT-t elkezdte a Win32 alternatívájaként kezelni, pedig szerintem még nagyon-nagyon sokáig csak kiegészítője lehet. Azt is csak akkor, ha megoldják a Win32 legégetőbb problémáit, de ATM nem látom, hogy kezüket-lábukat törnék.
Jelen pillanatban az MS még jobban teszi, ha inkább X86/64-es architektúrára, és a Win32-es API-ra épít. A Win RT még jópár évig csak mellékszereplő lesz ebben a történetben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. geri12_198...
2015.02.03. 13:01
Hi

Ezek az eszközök leginkább programozásra, tanulásra vannak. Jó lenne ha egyesek szétnéznének a neten a Raspberry világáról... Én például vezérlésre használom. Különböző szenzorok vannak rajta, web-en keresztül vezérlek, és ráadásként a saját hardveres kameráját használom ip-kamerának. Például ezeket a dolgokat lehet egy ilyen rendszerrel megcsinálni, mert mikrovezérlővel már körülményes lenne. Erre meg bőven elég egy ARM...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. j.panzer Cyber...
2015.02.03. 13:02
Annyiban persze tökéletesen egyetértek, hogy a ventilátoros tabletek a "rossz vicc" kategóriájába esnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. j.panzer geri1...
2015.02.03. 13:04
Oké-oké, ezt senki nem is vitatja. Én csak azt mondom, hogy kár, hogy a cég nem gyárt ugyan ilyen deszkákat Atom procival IS:
Nem azt mondom, hogy a mostani formájában nem kell, vagy nem jó termék ez, hanem azt, hogy jó lenne, ha lenne egy atomos változatuk is (akár 10-20 dollárral drágábban is), és mindenki eldönthetné, hogy melyik kell neki. Ezt senki ne értékelje fikázásnak, én nem annak szánom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. hunstree j.pan...
2015.02.03. 15:00
Maradjunk annyiban hogy te semmire sem tudod használni...
Nincs szükség x86 emulációra, ha van egy platform független keretrendszered. Valószínűleg a Windows Phone-ra fejlesztők a megcélzott piaci szegmens és nem a htpc építők.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. geri12_198... hunst...
2015.02.03. 15:38
Hát igen egy átlag felhasználó kevésbé fogja ezt alkalmazni. Médialejátszót is szoktak belőle csinálni, de minek mikor például egy tv vagy beltéri tudja ezt. Ahogy felhoztam a saját példámat egy konkrét feladat(ok) elvégzésére kiváló eszköz ez. Én főleg a webalapú megjelenítés miatt kezdtem el használni, mert könnyebb volt megcsinálni mint egy mikrovezérlővel. Ráadásul nagy a támogatotság, mert sok hobbi programozó használja, így sok példa akad, gyorsabban lehet rajta tanulni. A gyártónak is ez volt a célja, tulajdonképp oktatási eszközként készült.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. j.panzer hunst...
2015.02.03. 16:40
Igazad van, és pontosan ez az én problémám.

Jött egy ilyen hatásvadász cím, hogy "Raspberry Pi 2: erős hardver, ingyen Windows 10" és rögtön felvillant az agyamban, hogy na b+ akkor AZONNAL veszek egy ilyet, HTPC-nek, vagy ha mást nem, hát torrent szervernek jó lesz.
Erre kiderül, hogy a Windows 10, az maximum csak Windows RT.
(Most szemétnek néztek, ha ezúttal megköszönöm az MS-nek, hogy van pofája Windows 10-nek hívni az RT-t is??)

Így viszont nekem nem kell. Szo**k én eleget tableten a Metrós (Modern) felülettel, nem óhajtom még a szép nagy TV-men is ezzel a szutyokkal szívatni magam.

Tehát tök jó a cím, de légyegében kamu. Mindezt úgy, hogy nem hazudott a cikk szerzője.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Renhoek geri1...
2015.02.03. 17:27
Szerinted megoldást jelenthet erre a problémára egy Rasp?

Adottak szenzor csoportok, 2-3 szenzor valami egységre kötve (ez még tervezés alatt) és ez az egység wifin/bluetoothon keresztül küldene adatot a Pi-nek, ami egy mini SQL szerverként funkcionálna, tárolná és szinkronizálná az adatokat egy központi szerverrel máshol.

Viszonylag sok 100-150 szenzor -> 30-40 wifi/bluetooth eszközről kéne időnként rövid adatokat begyűjteni egy SQL táblába.

Erre alkalmas egy R Pi?
...de még az is lehet, hogy R Pi lenne a szenzorcsoport vezérlője... csak az már 1000 dollár lenne összesen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Renhoek
2015.02.03. 17:33
Ja meg lehet olyan szenzorok is kellenek majd, ami mondjuk egy eke egyszerű olcsó VGA kamera, és nagyon egyszerű képfelismerő algoritmus futtatna,.. pl feketefehér nagyon kontrasztos kép, és ezen felismerne valami motívumot, talán QR kód szerű jeleket/színkódot.

Na erre Pi szerintem kiváló lenne...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. geri12_198... Renho...
2015.02.03. 18:47
Én 10db szenzor adatait fogadom vele közvetlenül a gpio portokon keresztül. Van egy php szerver rajta amin látom a dolgokat és tudok vezérelni is. A PHP szerver apache2, loggolásra és grafikonos megjelenítésre sqlite adatbázist használok. Bár ezek mind fejlesztések alatt vannak, mert nemrégiben kezdtem el vele csak foglalkozni, de lényegében működnek. Sajna linuxot is most ismertem meg, tehát az újdonság nekem. Programozásra python-t használok, ami alapból rajta van a Raspbian os-en. Lényegében arra jó lenne, amire akarnád. Sok példa van, tehát lehet tanulni akár karakteres kijelző vezérlést, one wire szenzorok kezelését, stb. Kameránál van a hozzá kapható hardveres, de usb webkamera is használható, de az a cpu-t terheli. Bár a 4 magosnál szerintem ez már nem nagyon lesz gond. A felismeréssel sem lenne gond. Azt tudom hogy mozgásfelismeréses példa például van, tehát szerintem megoldható lenne az is, amit te akarsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Gamedavid
2015.02.03. 19:16
Én fűtésvezérlést/lakás automatizálást építettem vele. 32 db PT100-as szenzor mérésére képes és még 7 db, egyenként 16 relét tartalmazó modult tud kapcsolgatni. Mindezt i2c-n. A programot pythonban írtam meg, webről (apache2, php) lehet vezérelni és mindent adatbázisban tárol (MySQL). Még korántsem kész, de azért működik.
Van egy másik pi is, amin csak MPD szerver fut és zenehallgatásra használom.
Ezekre a feladatokra tökéletesen megfelelnek ezek a kis kütyük.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. iattilagy j.pan...
2015.02.04. 16:41
Minek windows HTPC-re? XBMC van linuxra is, játszani meg ilyenen úgyse fogsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. j.panzer iatti...
2015.02.05. 09:19
Nem vitatom, hogy szükségesnek nem szükséges a Windows ebbe a környezetbe, de mivel 20 éve Windowst használok, és (az androidot leszámítva) nem sok más OS-hez konyítok, plusz mivel szeretem is a rendszert, (legalábbis a klasszikus Windowst, nem ezt a modern retket), nekem kell a Windows.
Más megoldás nem érdekel. Ezért is örültem, mikor elolvastam a cikket. Óh - mondom - akkor veszek egy RPI 2-t. Aztán mikor végigolvastam a cikket, már tudtam, hogy átvertek, és mégsem kell az új PI.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Laca89
2016.04.02. 00:35
Akiknek vannak ilyen projecktjeik (lakásautómatizálás, fűtésvezérlés, stb) nem írt (vagy esetleg nem akar-e a későbbiekben) egy cikket róluk?
Nagyon érdekelne a téma!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!