iPon Hírek

Rekorder CMOS képérzékelő lapkák a Canontól

Dátum | 2010. 08. 31.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

A Canon ma bemutatta fejlesztéseinek legfrissebb gyümölcsét, ami nem más, mint egy hatalmas felbontású CMOS képérzékelő lapka, amely rendkívül hatékonyan alkalmazható gyenge fényviszonyok között is: a termékkel felszerelt megoldások a gyártó állítása szerint 0,3 lux fényerő mellett is képesek lesznek tökéletes minőségű videót és képeket készíteni.

Hatalmas méretű CMOS képérzékelő lapka érkezik, amely kevés fény esetén sem jön zavarba

A Canon újdonsága egyúttal a világ legnagyobb CMOS képérzékelő lapkájának számít, mert 202 x 205 mm-es mérettel bír. Ennek következtében egyetlen 12 hüvelykes (300mm) szilícium ostyából csak egy ilyen szenzort lehet előállítani, azaz költséges a termék gyártása. Az új CMOS lapka nagyjából negyvenszer nagyobb, mint a Canon által a kereskedelemben jelenleg kínált legnagyobb képérzékelő. A rendkívül nagy méretű CMOS lapka sokkal hatékonyabban hasznosítja a ráeső fényt, mint azok a CMOS fényérzékelők, amelyek napjaink DSLR fényképezőgépeiben jelen vannak. A Canon állítása szerint az újdonság az éppen forgalomban lévő professzionális DSLR fényképezőgépek számára szükséges fény századrészének felhasználásával is képes jó minőségű kép készítésére.

Az új képérzékelő lapka nem csak állókép, hanem videó rögzítésére is képes kedvezőtlen, gyenge fényviszonyok esetén, ez pedig a nagysebességű (kép)kiolvasó áramkör alkalmazásának köszönhető. Az új áramkör és az új érzékelő lapka alkalmazásával az adott fényképezőgép 60 képkocka/másodperces sebességgel tudott videót rögzíteni 0,3 lux környezeti fény mellett. Hogy a 0,3 lux fényerő pontosan mennyi? Nos, ez tipikusan egy holdfényes éjszakán rendelkezésre álló fényerőnek a fele. A Canon az új CMOS képérzékelő lapkát különböző területekre ajánlja: az újdonsággal felszerelt eszközökkel könnyedén lehet majd videót készíteni akár a csillagokról is (pl.: hullócsillagok), de akár éjszaka aktív állatok megfigyelésére is lehetőség nyílik, sőt, gyenge megvilágítás mellett még fotót is készíthetnek majd azok a szerencsések, akik az újdonsággal felszerelt termékekkel dolgozhatnak.

Egy nagyfelbontású CMOS lapkát is bemutatott a gyártó

A Canon a hatalmas méretű CMOS lapka mellett egy rendkívül nagy felbontással rendelkező CMOS szenzort is bemutatott. A 120 megapixeles, APS-H formátummal rendelkező újdonság az általa kínált felbontás miatt mondható különlegesnek. A CMOS képérzékelő lapka 29,2 x 20,2 mm-es mérettel bír, ami a jelenleg is forgalomban lévő 16,1 megapixeles szenzorok méretének felel meg.

A  képérzékelő lapka használatával hatalmas felbontású képek készíthetőek, sőt, még Full HD, azaz 1080p-s videók készítéséhez is használhatjuk. Az érzékelő 60 részre van osztva, azaz a fotós bármelyik 1/60-ad részt segítségül hívhatja Full HD videó készítéséhez, sőt, a képérzékelő által küldött képet 1080p-s részletekben is megtekintheti. A Canon egyelőre nem árulta el, hogy pontosan mikor kerülhet forgalomba a rekordfelbontású CMOS lapka.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

16. ThePoweR
2010.08.31. 22:59
Má azt hittem valami ártörés de semmi csak nagyobb ebből kifolyólag több fényt tud begyűjteni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. ossyni
2010.08.31. 23:02
Ez nagy előrelépés, csak az a fránya rolling suttert tudnák már végre valahogyan kiküszöbölni...
Ekkora képérzékelő számára új objekívek kellenek majd, lehet,hogy 3d ready a cucc?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. TescoZsomi
2010.09.01. 00:28
ossyni: Azét számolj utána... ~20*20cm-es a cucc. Ilyet szvsz csak műholdakba meg teleszkópokba fognak pakolni, oda meg nem gond az új objektív...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Imre94
2010.09.01. 00:38
Szerintem megnéztek egy ismeretterjesztő filmet az emberi szemről, amiben mondták, hogy "... a sötétben a jobb látás érdekében kitágul a pupilla, így több fény jut a szembe..." - Ekkor kipattant az egyik fejéből:
- Miért nem csinálunk nagyobb képérzékelőt, az több fényt tud begyűjteni, és azzal már kevés fénynél is jó minőségű képet kapunk! -a háttérből megszólal egy hang:
- Jé tényleg, ez nem hülyeség!

Ezt így gyors elképzeltem, elég viccesnek találtam, és gondoltam megosztom veletek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2010.09.01. 09:33
60 fps-sel még épphogy csak 2d ready.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. LavX
2010.09.01. 17:56
Tesco-Zsömle: az csak 2x2 centis nem 20.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. LavX LavX
2010.09.01. 18:18
Na előbb írtam és csak azután olvastam el az egészet. A másodiknak a méreteit néztem.
Nem szóltam!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Zolinka23
2010.09.01. 20:51
Sziasztok! Ezt így nem jelenteném ki hogy "nagyobb = több fényt gyűjt össze". Ez a távcsövekre igaz, de szenzorokra nemigazán. Maximum a pixelmérettől függ ha mérethez akarjuk kötni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. pckpa
2010.09.01. 21:16
Lenne egy ide kapcsolódó kérdésem remélem tud valaki segíteni:
Van mondjuk egy 10 megapixeles CMOS és egy 10 megapixeles CCD szenzoros gép. Melyik készít szebb képet azonos körülmények között?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. LavX
2010.09.01. 22:02
CCD, mert kevesebb a zaj a képen és érzékenyebb, mint a olcsóbb CMOS.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Zolinka23
2010.09.01. 22:16
pckpa, ki kell próbálni. ha csak a szenzort nézzük, akkor a CCD. De a kép minősége nem csak a szenzoron múlik. Egyébként a CCD többet fogyaszt/jobban melegszik, és ezért nagyobb lesz a termikus zaja. Szürkületkor/rossz fényviszonyoknál látszik is ez a zaj, ha csak a szenzort nézzük. Normál körülmények között szerintem mindegy milyen a szenzor.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. ossyni
2010.09.02. 22:58
Zolinka23
Szerintem nagyobb érzékelőnek bizony nagyobb a fényérzékenysége, már hogyne lenne nagyobb.Nyilván 57 dologtól függ, de nagyobb érzékelő nagyobb érzékenység.
Ez kb ugyan az nagyobb lencse nagyobb fényerő.-és persze itt is 33 dologtól függ, de ez akkor is így van, főleg nagyobb pixelméret esetén!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. tirszin
2010.09.06. 13:51
Ha azonos fizikai méretű a két érzékelő, ma a CMOS típusú tud szebb képet összehozni. Ez főleg kevés fénynél van így, de kis érzékenységnél is veri a CCD-t.
A Nikon sokáig próbált kitartani a CCD mellett, de kb. 1éve ők is áttértek a komolyabb vázaikban a CMOS-ra. Fel is zárkóztak a Canon képminőségéhez, sőt mivel ők nem növelték az egekbe a felbontást, jobbak a magas érzékenységű képeik!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Zolinka23 ossyn...
2010.09.09. 20:28
Ossyni, a távcsöveknél a fényerő a fókusz és az átmérő hányadosától függ. Az érzékelő fényérzékenysége szerintem a gyártás technológiától függ csak. Pl: két azonos technológiájú chip közül, a nagyobb pixelméretű lesz az érzékenyebb mivel nagyobb felületen éri a fény. Csak éppen a felbontóképessége romlik a nagyobb pixelméret miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. tirszin
2010.09.10. 15:28
Így van. Mostanában még az elemi pixelek fölött lévő mikrolencsékkel szoktak trükközni, megnövelve általuk a pixelek "virtuális" méretét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Zolinka23 tirsz...
2010.09.10. 18:09
Igen. A mikrolencsékkel az egyes elemi pixelek között lévő szigetelő réteget próbálják "eltüntetni" hogy a chip teljes felülete hasznosítva legyen. Illetve az ott található kiolvasó áramköröket is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!