iPon Hírek

Robotikus külső vázat kapnak a Daewoo hajóépítő munkásai

Dátum | 2014. 08. 06.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A világ egyik legnagyobb hajógyárának munkásai különleges külső csontvázaik segítségével rövidesen minden probléma nélkül mozgathatják ide-oda a 100 kilogrammos fémalkatrészeket is. A Daewoo dél-koreai Geojedo-szigeten található gyárában tavaly kezdték meg az exoskeletonok tesztelését, és az eredmények olyannyira biztatóan alakultak, hogy a cég rendszeresíteni szeretné a szokatlan „munkaruhát”, hogy segítségével emberfeletti erőt kölcsönözzön alkalmazottainak. A cég fejlesztési igazgatójának elmondása szerint a tesztek azt mutatták, hogy a robotikus váz valóban segít a munkásoknak feladataik ellátásában. Gilwhoan Chu és kollégái jelenleg a prototípusok továbbfejlesztésén dolgoznak, hogy azok alkalmasabbá váljanak a mindennapos munka során való viselésre. A dél-koreai hajógyárban az összeszerelés jelentős részét már jelenleg is robotok végzik, akadnak azonban olyan munkafolyamatok, ahol emberi közreműködésre van szükség, nem lenne azonban hátrányos, ha az emberi munkások is rendelkezhetnének a gépek erejével. Itt jönnek be a képbe a robotikus külső vázak. Az exoskeleton jelenlegi formájában 160−185 centiméteres testmagasság között viselhető. A 28 kilogrammos szerkezet szénszál, alumínium és acél keverékéből épül fel, súlyát azonban felvéve meg sem lehet érezni, mivel a váz megtartja önmagát, miközben hűen követi viselője mozdulatait. A prototípus akkumulátora 3 órás üzemidőt biztosít. Ez idő alatt viselője normális tempóban mozogva könnyedén tud emelgetni akár 30 kilogrammos objektumokat is.
A vázat a lábfejen, a combon, a derékon és a mellkason kell rögzíteni. Az exoskeleton hidraulikus ízületeinek mozgatását apró elektromos motorok végzik, amelyek a hátizsákként hordható központi egységből táplálkoznak. Ehhez a hátizsákhoz lehet csatlakoztatni a különböző tevékenységeket megkönnyítő kereteket is, például a mellékelt képen látható minidarut. A váz használata révén a munkások a legnehezebb objektumokat is precízen képesek elhelyezni. A tesztelők visszajelzései nagyrészt pozitívak voltak. A dolgozók nagyon értékelték, hogy a nehéz tárgyak mozgatását mindenféle kifáradás nélkül tudták végrehajtani. Negatívumként hangzott el, hogy annyira könnyűnek érezték a terheket, hogy szívük szerint gyorsabban mozogtak volna a váz által megengedett sebességnél. A mérnökök dolgoznak az ügyön, illetve szeretnék a rendszer teherbírását 100 kilogrammra kiterjeszteni. A világ legnagyobb hajóépítői közül három dél-koreai székhelyű. A Daewoo, a Hyundai és a Samsung hajógyárai már jelenleg is a világ legautomatizáltabb létesítményei közé tartoznak. Egy 2012-es amerikai jelentés szerint az egyik cég telephelyén robotok végezték a hegesztési munkálatok 68 százalékát, ezen kívül jelentős részt vállaltak az acél vágásától elkezdve a kész hajótestek csiszolásáig, ráadásul mindezt minimális emberi felügyelet mellett tették. Az emberfeletti erőre pedig nagy szükség van, hiszen gigantikus méretű hajók készülnek a gyárakban. A Daewoo például jelenleg tíz darab 55 ezer tonnás konténerhajón dolgozik a Maersk számára (másik tízzel már elkészült). A vízi járművek egyenként 400 méter hosszúak, és 18 ezer konténert tudnak befogadni, ezzel minden idők legnagyobb és leggazdaságosabb konténerszállítói.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. madcaptain
2014.08.06. 09:42
Jo lehet mikor elromlik/beragad es roppan a gerinc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. sensorprim...
2014.08.06. 10:08
én ugyan nem értek hozzá de sztem a gép is csak annyira tudja hajlítani magát amennyire az ember, tehát szándékosan épp azért hogy nehogy kitekerjen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. eriol
2014.08.06. 10:30
Van valakinek videoja egy ilyen hyundaios exoról működés közben?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. KaiotEch
2014.08.06. 11:03
Épül a Skynet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Atesz1987
2014.08.06. 11:11
ocsabi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. i2k010
2014.08.06. 11:51
Ebben a cikkben azért részletesebben kitérnek a hátrányaira / hiányosságaira is: New Scientist - Robotic suit gives shipyard workers super strength
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. LechooEdy
2014.08.06. 12:08
Biztos az Elysiumot építik, vagy mennek a Zónába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. eriol
2014.08.06. 13:13
10/10
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!