iPon Hírek

Rövid idő alatt is lehet jót játszani

Dátum | 2007. 07. 10.
Szerző | Gabriel
Csoport | SZÓRAKOZTATÓ

Jesper Juul, a játékokhoz való hozzáállásunk kutatója.Sokszor előfordul manapság, hogy kevesebb időnk jut a kikapcsolódásra, mint szeretnénk - és ez sokszor arra is kevés, hogy egy jót játsszunk, hiszen a játékok is meglehetősen időigényesek lehetnek. Ezen a helyzeten változtathatnak a játékokhoz való viszonyunkat vizsgáló Jesper Juul, az IT University of Copenhagen kutatójának eredményei.

Előreláthatólag a jövő az ún. "alkalmi játékoké" lesz. Ezeket eleve könnyen megtanulhatónak és élményközpontúak, relaxálóak tervezik, bármikor félbeszakíthatóak és rövid idő alatt is jót lehet játszani velük. Könnyen beilleszthetőek a zsúfolt hétköznapokba is, és mindenki örömét leli bennük.
Külön kuriózum e téren az, hogy leginkább a 35 és 50 év közötti nők érdeklődnek az újfajta játékok iránt. Ennek okai valószínűleg az eltérő elvárások: a "hagyományosabb" számítógépes játékokkal játszó fiatalokkal ellentétben ők nem kívánnak órákat-napokat szánni csak arra, hogy egyáltalán kiismerjék a játékot, hanem kezdettől fogva szeretnék örömüket lelni benne - eleve másfajta játékélményt keresnek.
A piac tehát adott, és egyre bővül; az alkalmi játékok a világ minden tájáról vonzanak játékosokat éppúgy, ahogy befektetőket és fejlesztőket is. Utóbbiaknak érthető érdekük, hogy a hozzáférhetőbb játékokra fókuszáljanak és minél több embert bevonhassanak, míg az előbbieknek így akkor is lehetőségük nyílik egy kis kikapcsolódásra, ha épp nincs is túl sok idejük.

A játék nem csak szórakozás, hanem kifejezi az újdonság, a kihívások és a tanulás iránti vágyunkat is, mondta Juul. A legegyszerűbb kártyajátékoktól a legösszetettebb számítógépes játékokig minden az élvezet alapja mindig a tanulás: he nekilátunk egy új játéknak, a nulláról indulva sajátítjuk el, fejlesztjük ki magunkban az ahhoz szükséges stratégiákat és gondolkodásmódot. Ha nehezedik a játék, akkor ezeket folyamatosan fejlesztjük, javítjuk is magunkban. Az alkalmi játékok egyik vonzereje pedig éppen ez, az állandó kihívás lesz.

A játék persze leginkább az érzésekről szól; az olyan egyszerű játékoknál is, mint a fej vagy írás, szinte mindig örülünk egy kicsit, ha nyerünk, vagy bánjuk, ha vesztünk. Ez a kimondatlan alapvetés olyan mélyen bennünk van, hogy aki ennek az "elvárásnak" nem felel meg, akár azt is kockáztathatja, hogy legközelebb nem hívják majd játszani.

2006-ban az IT University elismeréssel jutalmazta Juul eme projektjét, a könyvével ("Videójátékok valódi szabályok és fiktív világok közt" - kiadta az amerikai MIT Press) együtt. A könyvben foglaltak szerint a számítógépes játékok részben valóságosak; a játék világa ugyan a képzelet műve, de a szabályok valódiak. A valóságban talán csak nyerünk vagy vesztünk, de a játékban például sárkányt ölünk. Folyamatosan váltunk a fantázia és a valóság perspektívái között; hol átéljük a játékot, hol meg a szabályok szerint tervezünk és igyekszünk fejleszteni a stratégiáinkat.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

1. amazing
2007.07.10. 10:52

Rohanó világunkban néha kikapcsolódásra is alig jut idő; ezen változtathatnak az újszerű alkalmi ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!