iPon Hírek

Seagate: a hibrid adattárolóké a jövő

Dátum | 2010. 10. 25.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | ADATTÁROLÁS

A világ egyik legnagyobb merevlemezgyártó vállalata, a Seagate meglepő kijelentést tett a napokban. A vállalat szerint az SSD meghajtókat túl fogják élni a hibrid megoldások, amelyek olyan meghajtók, amik a klasszikus merevlemez mellett egy kisebb adattároló kapacitású SSD meghajtót is tartalmaznak. A Seagate szerint egyébként csak a drága PC konfigurációk töredéke tartalmaz SSD meghajtót, a többség még mindig a merevlemezeket részesíti előnyben.

Az tény, hogy az SSD meghajtók sokkal kisebb adattároló kapacitást kínálnak és sokkal drágábbak, mint a merevlemezek, de az is világos, hogy az SSD-k megbízhatóbbak és strapabíróbbak(pl.: nincs mozgó alkatrész), illetve gyorsabbak is, mint a hagyományos merevlemezek, főleg elérési idő tekintetében. A Seagate a két technológia pozitív tulajdonságait kívánja ötvözni azzal, hogy hibrid adattárolókat hoz létre: a termékek hagyományos mechanikus adattároló megoldást és SSD meghajtót is tartalmaznak, így ötvözik majd a merevlemezek árát és méretét, valamint az SSD meghajtók teljesítményét - állítja a gyártó.

Seagate Momentus XT
A Seagate Momentus XT névre keresztelt hibrid merevlemezek 250 GB-os, 320 GB-os és 500 GB-os adattároló kapacitást kínáló változatokban kerülnek forgalomba, az egységek egy 4 GB-os NAND Flash tárterületet és 32 MB-nyi gyorsítótárat is tartalmaznak. A 7200 RPM-es példányok esetében a Seagate 4,17 ms-os átlagos késleltetésről (average latency), 11 ms-os véletlenszerű olvasási keresési időről (average random read seek) és 13 ms-os véletlenszerű írási keresési időről (average write seek time) beszél. A Momentus XT meghajtók Adaptive Memory technológiával érkeznek, ami annyit jelent, hogy a rendszer "megtanulja", hogy az adott felhasználó mely alkalmazásokat, illetve fájlokat használja gyakran és ezeket az SSD tárhelyre pakolja, így optimalizálva az adattároló teljesítményét.

A Seagate illetékesei ugyanakkor azt is elismerik, hogy az SSD meghajtók az üzleti konfigurációkban igen előnyös megoldásoknak számítanak. Mivel ezek a meghajtók rendkívül borsos áron kerülnek forgalomba, így a vállalat szerint az átlagfelhasználók inkább a hagyományos, nagysebességű merevlemezeket részesítik előnyben.

Érdekesség, hogy a Hitachi-LG páros szintén hasonló termékekkel, azaz hibrid meghajtókkal próbálkozik, ám ők merevlemez helyett optikai meghajtóval kombinálják a NAND Flash modulokat.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

34. atti2010
2010.10.25. 10:22
Ez max laptopba lehet alternatíva mert nagyon drága, az árából simán veszek egy 40GB Intel SSD-t rendszer+ szoftverek, bedrótozok mellé 2x250GB HDD-t SATA 0-ba és mindjárt lesz egy nagyon gyors rendszerem, erről a játékok úgysem indulnak gyorsan mert az SSD csak 4GB rajta egy valamire való játék pedig rég meghaladta a 6GB-ot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. sleepingdr...
2010.10.25. 10:23
Örülök, hogy a Seagate is egyetért velem
Viszont jobban örülnék, ha nem a winyó döntené el, hogy mi kerül az SSD részre, hanem én magam. Mondjuk látszana 2 particiónak alapból. De ez már csak részletkérdés, az ötlet nagyon yó! Az ideális szerintem 500gb/32gb arány lenne
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. jozsefm
2010.10.25. 10:36
A vállalat szerint az SSD meghajtókat túl fogják élni a hibrid megoldások,
Szerintem meg ez ,inkább a vágyuk és az álmuk mint a realitás!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. fz0002.fix...
2010.10.25. 10:57
Hm, persze, hogy a Seagate ezt mondja, hiszen ők ebben érdekeltek.
Bár a saját tapasztalataim szerint; mikor 4-5 hónap alatt egy bizonyos típusú SSD ára 38%-al esik és közben a méret is 20%-al nő én annyira nem temetném az SSD-ket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Gundam00
2010.10.25. 11:04
szerintem jó ötlet! habár én a 4GB ssd- résztt fixen virtuális mmemória ill lapozófájl részére kéne fenntartani és akkor rpülne ezerrel mert utána csak a ram van így sokkal gyorsabb az egész!

amúgy meg jövőre már érdemes lesz ssd-t venni egy 60-64GB-s elég a win7-nek hogy pörögjön meg még 1-2 programnak mellé egy vagy kettő játék amit éppen tol ember

szal a többit meg amúgy is vinyón tároljuk !

üdv!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. pjszilard
2010.10.25. 11:15
Azt nem vettek figyelembe, hogy az olcso laptopok miatt fog megnoni a draga SSD eladasok szama!

Regebben az vett laptopot akinek tenyleg arra volt szuksege, magas volt az aruk, ezert olyanok hasznaltak akik odafigyeltek rajuk, vegy es sok penzuk volt.

Ma mivel nagyon olcso mindenki veszi. Viszont kiderul, ha leejtik, lerantja a kutya, ledobjak a gyerekek... akkor a HDD adja fel legtobszor. Mivel olcsobb 1 SSD 4 HDD-nel ilyen esetekben elobb utobb az SSD lesz elonyben. A nagysaga sem szamit, mivel sokan vesznek inteles videoju laptopot, ami mindent elmond a felhasznalok tajekozottsagarol. Szemelyes tapasztalatom is azt mutatja, hogy az utolso 100 altalam szerelt szamitogepen osszesen kevesebb adat volt mint az en asztali gepemen egyedul.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. atti2010
2010.10.25. 11:23
Szeretem mikor a gyártók akarják megmondani mi a jó nekünk, tavaly minden 2 gyártó a nettopoktól volt kinyúlva, temették a notit a PC-t ezerrel, most meg negyédére esett a kereslet, ha 2012-re megjönnek a memrisztoros SSD-k kidobhatják az összes HDD-jüket mindenestől, de tudják ők ezt csak most ezt kell rásózni a népre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. sleepingdr...
2010.10.25. 11:35
pjszilard: Egyetértek, a felhasználók tényleg tájékozatlanok, meg nincs sok adat, viszont pont ezért csak akkor fognak SSD-s notebookot venni, ha eléjük teszik 89.999.- HUF ért a tescoban. Attól meg még messze vagyunk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. nyunyo19
2010.10.25. 11:51
Na már bocsi,
1: A 4gigára nyilván a gyakran használt állományok, vagy állomány részek kerülnek fel amik nagy méretük, vagy sok kicsi és lassu elérésük miatt hdd-ről lassan menne, erről nyilván a rendszer részletes statisztikát vezet, és így a 6gb játék is rajta lesz, persze nem egy az egyben, ezzel a technikával igenis jelentős gyorsulás érhető el.
2: Nem nagyon van rászorulva a seagate hogy ilyen hülyéket vegyenek palira, gondolom régebb óta gyártanak vinyókat mint ti.
3: Kukázós gyerekek... ne vicceljünk már, akkor irhattál volna egy lemez evő szörnyet a ZBRZ bolygóról ami éjjel bemegy és megeszi a vinyót, ugyan akkora a statisztikai súlya, minthogy valakinél a gyerek négy egymás utáni vinyóba baltát állít.
4: Előre láthatólag is sokkal olcsóbban fogsz vinyón adathelyet venni(előreláthatólag nyáron már kevesebb mint 10ft lesz egy giga), és a mai lemezek lassunak sem mondhatóak, ergo igen sokáig nincs esélye a tömegszegmensben az ssd-knek. Komolyan ekkora baromságokat összehordani... Nincs jobb dolgotok??
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. atti2010
2010.10.25. 12:02
nyunyo19: Jelenleg a számítógépeket a HDD-k lassítják és nem is kicsit, meddig gondolod hogy azt a sz@r mechanikus vackot még használják? 1-2 év és kalap, máskülönben ennek a hibridnek már egyszer nekifutottak, csak becsapódott az ajtó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. sleepingdr...
2010.10.25. 12:18
"meddig gondolod hogy azt a sz@r mechanikus vackot még használják? 1-2 év és kalap"

Az a vacak már pályán van elég rég, és fog is maradni még igen sokáig, csak a hangsúly tevődik át a hosszútávú adattárolásra. Én már lassan egy éve nem írtam dvd-t archiválási céllal. És nem csak a ft/gb javulása miatt, hanem a megbízhatóság miatt is. Elegem lett az alzheimer-es DVD-kből.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. balintdavi...
2010.10.25. 12:24
100 euró alatt van egy 500 Gb-os, itt iponon is olyan 30k körül van, szóval egész jó árban van.

Notebookokba jó, mert igaz 1,5x drágább, mint egy sima 7200rpm-es HDD, de majdnem olyan gyors, mint egy SSD.

Ráadásul kettő ilyen RAID0-ba kötve már gyorsabb, mint 1SSD+2HDD, és kb ugyanannyiba kerül, ugyanannyi tárhely mellett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. atti2010
2010.10.25. 12:30
sleepingdragon:Abban egyetértek hogy adattárolásra kiváló, nekem már DVD íróm sincs, a régi bedöglött kaptam 1 olvasót elvagyok vele, értem az érvelésed de 2 általában nem fér be egy laptopba hogy RAID-ba kösd, PC-be meg jobb az SSD+2HDD RAID0-ba, még olcsóbb is mint 2 ilyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. sleepingdr...
2010.10.25. 12:58
Igen, világos. Amikor volt hír korábban a hibrid slim-dvd&ssd kombóról, akkor sem értettem, hogy ez mért nem jutott előbb eszébe senkinek! Kb ez lenne az ssd értelme. Nem kiváltani a winyót egy rendszerből, hanem kiegészíteni a rendszert. Azt nem írtam, de evidens, hogy ez notebookoknál fog jól jönni. A képen is 2,5" cucc van, nem véletlenül.

Volt egy terméke a gigabyte-nak talán, egy pci kártya, amin volt 4*ddr1 foglalat, az egészet egy nagy teljesítményő lithium akku tartotta áram alatt kikapcsolt gépnél, plusz sata csatival kapcsolódott a géphez, és rendes háttértárként látta a rendszer. És ez már 2006 körül volt! Nem lett belőle tömegtermelés, de az ötlet jelzi, hogy már akkoriban is próbálták kiváltani a lassú hdd-t valahogy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Frenky1988
2010.10.25. 13:28
Sovány. Nem beszélve arról, hogy jobban használódik a NAND flash
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Zack( ro)
2010.10.25. 14:23
Egy kerdés,sleepingdragon - 2010-10-25 12:58:40 a giga akor sem volt hulye s most sem az , ami lényeg pci slot elvileg gyorsabb mint a sata 3? nem? s akkor mert nem lehet egy pci kártyára rakni pár nandflash chipet vagy mi a neve s ugy a pci keresztül nem ismerné fel a gép a tárhelyet?

Ha totál hülyeség amit írtam, bocsánat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. atti2010
2010.10.25. 14:41
Zack: Több gyártónak is van PCI-E foglalatba helyezhető SSD-je és bootolni is tud róla de az árát ne tud meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. sleepingdr...
2010.10.25. 15:00
Kikerestem a ramos-pci cuccot, amit említettem.

Itt egy teszt róla: http://prohardver.hu/teszt/gigabyte_i-ram_elsopro_iram/bemutatkozas.html

A gond tényleg az ára:
Itt lehet is kapni ilyen holmit, mindössze 127$ ramok nélkül. 25rugó a készlet üresen. Annyiért lehet bőven nagyobb SSDt, és ebbe "csak" DDR-1-es ramok mennek, max 4gb ig!

Ami ebben a gáz, hogy MI kerül ezen ennyibe?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Nagysandor...
2010.10.25. 15:19
Nekem egy 3820tg-m van. 13,3", na nekem olyan cucc lenne ideális, ami 1 vinyó helyére befér van benne kb. 40gb SSD meg mellé valami HDD rész pár száz giga(akár 2 partícióként). Most is gondolkozok egy SSD-n, csak hát az ára meg a mérete nem valami jó... Erről a hibrid cuccról volt már valahol teszt, de nem ígérkezett vmi jónak... Az irány viszont tényleg ez kellene legyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Szerzetes
2010.10.25. 15:20
Wow ez a ddr ramos megoldás pöpec. DDR3-mal és nagyobb tárkapacitással mekkora isten király lenne!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. iteq47
2010.10.25. 15:36
szerintem ez baromság. mert így pl nem lesz "strapabíró"(bb) a cucc. csörög. stb...
és nem. az én hddm nem csörög, nem azé mondom

amúgy ez az elképzelés nem inkább egy nagy gyorsítótárral felszerlt vinyó akar lenni? mintsem hibrid? mert ilyen értelemben nekem most is hibrid vala. csak elég bici fless résszel:F 32MB


off.
amúgy lehet hogy nagy hülyeséget mondok, és valamilyen oknál fogva esetleg kivitelezhetetlen, de leszokhatnának már erről a 10es számrendszerbeli adattároló kapacitás meghatározásról... nagyon idegesítő tud lenni.

sőttt. túlmegyek az idegesítőn. azt mondom hogy ÁTVERÉS. mert 1 gigabájt az 2^30 bájt. nem pedig 10^9!!! lehet azt mondjátok mit foglalkozok ilyennel. ennek részben igazat adok. vannak nagyobb gondok is, de most ehhez szóltam hozzá

és nézzétek csak hová vezet mindez: (egyre nagyobb átverésben lesz részünk. ahogy kúsznak fel a kapacitások. úgy növexik a hazugság mértéke)
bi vs dec

élő péda: 500GB os vinyóm valójában csak 500.000.000.000 bájt... ami annyit tesz, hogy csak 465gigabájtos lesz a végén...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. dionusos
2010.10.25. 16:44
Kedves iteq47!

Csak egy kis felvilágosítás:
1 KB = 1000 Byte.
1 KiB = 1024 Byte.
Ha 2 hatványaival számolsz, akkor az máris GiB(GigaBinaryByte). Csak ennyi a különbség.

Gyártó 10 hatványaival számol, és nem ő ver át téged (mert sok esetben rá is írják a lemezre, hogy az 500000... bájt), hanem a szoftver, ami 2 hatványait használja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. sleepingdr...
2010.10.25. 16:52
Plusz rá is van írva, hogy a használható kapacitás eltérhet függően a használt fájlrendszertől, oprendszertől, stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. iteq47
2010.10.25. 18:01
kedves segítők! köszi a válaszokat!

találtam is rája egy táblát, és tényleg a KiB, MiB, GiB stb számol kettes rendszerben.
wiki

kettőt nem értek:
1.mindenki a 10es MB GB TB féle verziót írogatja. ez miért van?
2. ha szoftveres oldalról nézzük, akkor 2-es alapon megy minden.(tudtommal)
akkor miért nem ezt követik a tárolóknál is?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. jozsefm
2010.10.25. 18:10
Azt hiányolom a cikkből,hogy a 4 GB-os NAND Flash tárterületről,milyen sebességgel olvassa be az adatokat egy SSD-hez képest?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. RichardAud...
2010.10.25. 19:27
Ez is csak egy reklám, hogy eladják a drága HIBRID vinyókat. (nem az Iponra értettem)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. ITEM00
2010.10.25. 20:19
Semmi értelme,inkább azon dolgoznának,hogy minél nagyobb kapacitású és megbízhatóbb SSD-ket gyártsanak. A mechanikus adattárolás mint olyan a jövőben szerintem halott ügy.

A Seagate-nek ez a piaci érdeke, ezek a hybrid cuccok, a többi gyártó nem így véli,főleg azok akik ramokat gyártanak és fejlesztenek. (kingston,INTEL,Samsung,Corsair,ocz,Apacer,PQI.. stb stb...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. corebonts
2010.10.25. 20:32
Swap file-t nem jo ötlet a mai ssdkre rakni, mert limitálva van az írási ciklusok száma.
Ezt a hibrid megoldást pedig a mikrofos már rég alkalmazza és úgy hívják hogy ReadyBoost+Superfetch
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. jozsefm
2010.10.25. 20:52
Szerintem meg egy dolog miatt igenis van értelme:A világ egyik legnagyobb merevlemezgyártó vállalata, a Seagate ,ha ugy vesszük ezzel a lépéssel elsők között ismerte el kvázi, -az SSD-k és a merevlemezek ,várható élettartamáról folyó vitában- ,hogy a konkurensről eddig terjesztett annak gyors tönkremenetelével kapcsolatos hiresztelések alaptalanok.
Sőt a felépitéséből adódóan ,az eddig SSD használathoz ajánlott Windows beállitási módositások lehetősége nélkül is ,képesnek tartja erre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. sleepingdr...
2010.10.25. 20:57
Nem biztos, hogy rossz lenne ez, viszont a hírből nem derül ki, hogy hardveres vagy szoftveres gyakoriság vizsgálat lesz, ami szerint áthelyezi az ssd-re az adatokat. Ha ez szoftveres lenne, akkor legalább a felhasználó is beleszólhatna a döntésbe. Példa: ha fent van a PhotoShop millió pluginnel, akkor nem minden plugin kell mindig egy grafikusnak, de ha főleg a PS-al dolgozik, akkor minden pluginre gyorsan szüksége van. Ugyanez egy játéknál: jó lenne, ha minden pálya gyorsan töltődne, nem csak az, ami nem megy és többször újrakezdted
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. jozsefm sleep...
2010.10.25. 22:21
Engem is érdekelne tecnikailag,magának a vezérlőnek/ vezérlőknek/ müködése,és a két rendszer Windows alatti eltérő lemezkezelési kérdéseinek megoldása, is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. uristen
2010.10.26. 03:10
Remelem a WD is csinal ilyesmit, esetleg nem 4, hanem 16Gb -os SSD-vel, arra legalabb siman felmegy a Win7.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. bszoke88
2010.10.26. 20:31
az i-rammal kapcsolatban lehet kérdezni, én eléggé utána jártam, volt is 2.
#16
a pci max 66MHz/32 bit, (a 64 bites a pci-x, ami max szerver alaplapon van), tehát 266MB/s.
a sata3 6 Gbit/s, amit a 8b/10b encoding-nak köszönhetően 600MB/s.
#17
igen, a pci-e az más tészta
ha 2.0, akkor szálanként 500MB/s.
#18
mi kerül ennyibe? pl. akku, a nyák, és a két nagy IC. esetleg foglalatok.
#20
jaja, nézd meg ezt:
http://www.hyperossystems.co.uk/
ugyan csak ddr2, de 8*4=32 gb????

egyébként az én 1,5TB-os seagate wincsim átlag 100, max 130 MB/s -et megy egy jó régi alaplapon, lehet, h sata1-es még...
az i-ram sata1-es csatis, szóval az nem mehet többet, mint 150 MB/s, tapasztalat a 120-130MB/s volt.
a legnagyobb baj, h kell 20-30k a kártyára, meg 6k/GB ram. magyarán egy i-ram+4GB ram van 50-60k újonnan. használtan persze olcsóbb.
felépítés szempontjából egyszerű, remélem 1x eljutok odáig, h csináljak magamnak egyet, persze ddr3-ra.

sztem teljesen felesleges ez a hibrid, a többség a sima hdd-ben bízik, sokaknak halt már meg pendriveja, és akkor is mennyit szitkozódott, mi lenne, ha nagyobb adatmennyiség veszne??
a gyorsítótár növelése jobb lenne, mondjuk a 8/16MB helyett 256/512/ akár 1GB, főleg nagyobb winyóknál.

a legjobb meg az lenne, ha az alaplapgyártók olyan lapokat csinálnának, ahol van még 8-16 memóriafoglalat arra, hha oda rakok modulokat, akkor a rendszer főmeghajtóként tudja azokat használni. egy wincsi 100MB/s, RAID-del akár 4-500 MB/s, a memória, pl. ddr3 dual/tripple channel 10000MB/s.....
ja és ugye a késleltetés...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sleepingdr...
2010.10.27. 09:30
Korábban az én fantáziámat is piszkálta, de látszik/látszott rajta, hogy nem fog elterjedni, egyrészt az ára miatt, másrészt nem érdekeltek a gyártók. Az SSD ilyen szempontból előnyben van, mivel szabványos méretű, kinézető, csatlakozójú, áramfelvételű, mint a HDD. Csak kicseréli a User és kész. Ez mindig előny egy olyan termékkel szemben, amit már beszerezni is nehézkes, bővíteni kell rögtön ramokkal, abbólis a DDR1, mikor már sokkal előrébb jár a ram-szegmens. A DDR1 ára pl tavaly is elég viccesen alakult. Ráadásul notebookba nincs iram-féle bővítő megoldás, mivel nincs rá plusz hely. De ha lenne sok pénzem, biztos vennék Fun-ból!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!