iPon Hírek

Sebességet vált a Qualcomm

Dátum | 2015. 02. 19.
Szerző | DemonDani
Csoport | MOBILTELEFON

Néhány hete már felröppent egy pletyka, miszerint olyan újdonságok jönnek a Snapdragon 400 termékcsaládba, amelyeknek a korábbi Snapdragon 600-asok között lenne a helyük, a Snapdragon 810 chipeket überelő megoldások pedig már csak a Snapdragon 600 szériába fognak besorolni. Akkor még a legtöbb híroldal úgy hozta le ezt az információt, hogy valószínűleg nem sok valóságtartalma van, most azonban a Qualcomm hivatalosan is megerősítette az adatokat.
Qualcomm Snapdragon 415 és Snapdragon 425 Az újdonságok bemutatását kezdjük a gyengébb központi chipekkel, amik a besorolásuktól függetlenül már egészen jó teljesítményűek. Ez a páros már a big.LITTLE architektúrára épül, de a korábbi Snapdragon 615 esetében látott receptet követik egyelőre. Ez annyit tesz, hogy egyforma processzormagokat vonultatnak fel, csak két csoportba rendezve, csoportonként eltérő órajelekkel. A Qualcomm a pontos működési frekvenciákat még nem hozta nyilvánosságra, most csak azt tudjuk, hogy a teljesítményért felelős megoldások órajele miképpen alakul. A Snapdragon 415 vonalon négy-négy Cortex-A53 teljesít majd szolgálatot, és az izmosabb kvartett 1,4 GHz-en munkálkodik majd. Nagyon hasonló lesz a helyzet a Snapdragon 425-nél is, csak ott egy kicsit felpörgetik a magokat, és 1,7 GHz-re fog rúgni a maximális frekvencia, ezzel együtt pedig az energiatakarékos megoldások órajele is jobb lehet. A grafikus feldolgozók tekintetében nincs közöttük különbség, legfeljebb az üzemi frekvencia jelenhet eltérést, viszont erről egyelőre nem szólt a bejelentés egyik chip esetében sem. Az Adreno 405 került ezek mellett bevetésre, ami korábban az S610 és S615 szériánál volt jelen.
Az eddigiek alapján még nem is lenne nagy különbség a Snapdragon 400-as vonalat erősítő termékek között, de azért a Qualcomm igyekezett az új termékeket kellőképpen elszeparálni egymástól. A memóriavezérlő például az S415 esetében már csak 5,3 GB/s-os sávszélességet biztosít, tehát az egyetlen 32 bites csatornánál 667 MHz-ben korlátozta vállalat a felhasználható LPDDR3 lapka sebességét. Ezzel szemben a Snapdragon 425-tel már akár 933 MHz-es modulok is bevetésre küldhetőek, ami azt jelenti, hogy 7,5 GB/s állhat a rendelkezésére. A képfeldolgozó processzor a Snapdragon 415-nél legfeljebb 13 megapixeles kamerákat tud majd kezelni, míg a 425-öt a mérnökök már a felsőbb kategóriából ismerős Dupla ISP-vel látták el, aminek nem marad el a jótékony hatása, akár már 21 MPixeles kamerákkal is boldogulni fog.
A felvételi lehetőségek terén viszont megint hasonlóak, vagyis annyival nem erősebb a Snapdragon 425, hogy már rá lehessen sütni 4K-s pecsétet. Mindkettő Full HD felvételt és lejátszást fog támogatni. Továbbá azonosság az is, hogy a videókat le tudják majd játszani akkor is, ha HEVC/H.265 tömörítésűek, de rögzítéskor még a jól bejáratott H.264-re hagyatkoznak. A kapcsolati lehetőségeket figyelembe véve az előny ismételten az S425 kezébe kerül, azt ugyanis már egy olyan hálózati modemmel vértezte fel a Qualcomm, amely akár 300 Mbps-os le- és 100 Mbps-os feltöltési sebesség elérésére is képes lehet. A Snapdragon 415 esetében be kell érni a már jól bevált négyes kategóriába sorolható egységgel, ami 150/50 Mbps-os maximumokkal operál a munkája során. Itt egyébként fel kell hívnunk a figyelmet egy változásra, miszerint a chipgyártó már nem a „Gobi” elnevezéseket fogja használni a modemeknél, hanem egyszerűen X8 LTE-ről, valamint X5 LTE-ről beszélhetünk – az előbbi a tempósabb, az utóbbi pedig a lassabb modem megjelölése. Qualcomm Snapdragon 618 és Snapdragon 620 Most pedig lássuk, mit tartogat a jövőben azoknak a Qualcomm, akik egy fokkal erősebb megoldásra vágynak. A rangsorban a Snapdragon 615-öt leváltó 618 és 620 kategóriák valójában még a pillanatnyilag csúcson tanyázó Snapdragon 808-nál és 810-nél is hatékonyabbnak ígérkeznek, ezek ugyanis már a közelmúltban bemutatott ARM Cortex-A72 processzormagra fognak épülni. A Cortex-A72 a beszámolók szerint még azonos órajelen is jóval gyorsabb lehet 10-50 százalékkal az adott terheléstől függően, mint a jelenlegi Cortex-A57 egységek. A Snapdragon 618 és 620 a specifikáció tekintetében szinte teljesen azonosnak ígérkezik, a különbség ezek között „csak” annyi, hogy az előbbinél a big.LITTLE architektúrába rendezett Cortex-A53 kvartett mellett mindössze két darab Cortex-A72 tűnik fel, míg az utóbbi már szimmetrikus elrendezésű, szóval a teljesítményfelelősök is négyen vannak. Az energiahatékonyságról gondoskodó részleg mindkettőben 1,2 GHz-es frekvencián munkálkodik majd, a Cortex-A72 szálak sebessége pedig 1,8 GHz-re lesz alapból hangolva. Azt egyelőre nem hozták nyilvánosságra a Qualcommnál, hogy az IGP mi lesz ezeknél a chipeknél, a sajtóközleményben erre vonatkozóan mindössze annyit árultak el, hogy valamilyen új generációs Adreno széria érkezésével kell számolni.
A memóriavezérlőiket teljesen egyformára szabták, attól függetlenül, hogy azért érezhető különbség rajzolódik majd ki a teljesítményük között. Ezek a lapkák már két 32 bites csatornával gazdálkodhatnak, amelyek egyaránt 933 MHz-es LPDDR3 lapkák kezelésére lesznek felkészítve. A rendelkezésükre álló maximális sávszélesség ezáltal közel 15 GB/s-ra (14,9) rúg. Ezeket a chipeket dupla képfeldolgozó processzorral látták el a tervezők, így a Snapdragon 625-nél látottakhoz hasonlóan, adott esetben 21 megapixeles kamerát is tudnak majd kezelni. Ha pedig videózásra kerülne a sor, akkor már mindkettő 4K támogatással (30 FPS) büszkélkedhet. Itt az alacsonyabb felbontás mellett is ki lehet majd hajtani a lapkákat, méghozzá lassított felvételekkel. A „jó öreg” Full HD társaságában akár 120 képkockás videók is rögzíthetőek lesznek velük, ami négyszeres lassítást tesz lehetővé visszajátszáskor. Itt már nem akadály a HEVC/H.265 kodek használata a felvételeknél sem. Végül lássuk, kapcsolati téren mi fogadja az érdeklődőket. Egyelőre itt is csak a mobil hálózati lehetőségekről esett szó, és ilyen tekintetben a 4G LTE már elmaradhatatlan része a lapkának. Egészen pontosan a Snapdragon 625 SoC esetében felvázolt X8 LTE modem került elő a Snapdragon 618 és 620 párosnál is. Ez a hetes kategóriájú egység 300/100 Mbps-os le- és feltöltési sebességről gondoskodik majd, ami valószínűleg már minden felhasználó igényeit maradéktalanul ki fogja elégíteni, persze csak megfelelő infrastruktúra mellett.
Miután a Qualcomm egy huszárvágással átalakította a Snapdragon 600 és 400 termékcsaládok erőviszonyát, és jelen állás szerint kvázi a csúcsot hozná a bejelentett felső-középkategóriás lapka, felmerülhet az emberekben a kérdés, hogy akkor mégis mire lehet számítani a jövőben a csúcson. Nos, erre a kérdésre valószínűleg csak a Qualcomm színfalai mögött tudják egyelőre a választ, de a feltételezések szerint a vállalat időközben kidolgozhatta a saját ARMv8 dizájnját, hasonlóan az Nvidiához, valamint az Apple-höz, és talán már ezeknek csináltak most helyet a Snapdragon 800 vonalra. Az egyébként rendkívül ütőképes Snapdragon 620-nál például biztosan lesz ütősebb teljesítményű SoC a Qualcommnál, legalábbis erről árulkodik az, hogy ott nélkülözik az LPDDR4 lapkák támogatását. Arról egyelőre nem beszéltek, hogy a bemutatott chipek mikor fognak bevetésre kerülni, de a Snapdragon 618 és a 620 még biztosan jócskán várathat magára, hiszen a Cortex-A72 magokat még az ARM is csak most mutatta be. Azonban a másik páros (Snapdragon 415 és 425) előtt nyitott a pálya, hiszen már jelenleg is szinte minden alkotóelemük használatban van, csak még legfeljebb egy kicsit más formában.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

12. rfj1989
2015.02.19. 13:45
Az ARM új fejlesztései lehetővé teszik a 4db blokk használatát is (minden blokk max 4 magot használhat). Tehát elképzelhető, hogy a 800-as széria a 12-16 (!) magos megoldásoké marad (pl. 8db a53 + 4db a72 vagy 16db a53). Itt már csak a fogyasztás szab határokat és a melegedés, de erre az új csíkszélességek pl 14nm megoldást jelenthetnek. Én nagyon várom a 16 magos megoldások megjelenését.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. skarpeas25...
2015.02.19. 13:55
Most akkor a 810.nél erősebb lesz a 620? Mondjuk a 810-et se adták még ki. A 810 már lpddr4 ramot kezel? Csak a végén nehogy úgy járjanak, mint az Amd. Sok ígéret, aztán kevés megvalósítás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. skarpeas25... rfj19...
2015.02.19. 13:56
16 mag, Komolyan ekkora baromságot. Az alkalmazásokat, meg jó ha 4-re megírják. Android 5 nem tudom javult e már ezen a téren. Lumiának elég a 4, Applenek meg a 2 mag.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. rfj1989 skarp...
2015.02.19. 14:15
Természetesen a mai alkalmazások többsége kezeli a többszálas feldolgozást. Mindenesetre ez egy járható út a sebesség növelésére, mivel a frekvencia emelése exponenciálisan növeli a fogyasztást (egy bizonyos szint felett), ezért azzal nem igazán lehet megfelelő sebességnövekedést elérni. Szerintem a többmagos megoldásoké a jövő!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. mythbuster skarp...
2015.02.19. 15:56
Nem sok köze van az alkalmazásoknak a magokhoz... A szoftverekben szálakat hozunk létre, egyetlen alkalmazásban sok szál definiálható. Innentől már az oprendszer feladata a szálak szétosztása a magok között, tehát ha most van egy programod 8 szálal ami 2 magos procin fut, akkor jövőre jön egy 4 magos proci, új oprendszer amely tudja kezelni az új proci álltal nyújtott erőforrásokat, onnantól az alkalmazás is automatikusan gyorsulni fog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. mythbuster rfj19...
2015.02.19. 16:02
Ezt nagyon jól leírtad, a második generációs szuperskalároknál kezdett el stagnálni a hatékonyság, mely két fejlesztési főirányt váltott ki:

1. az órafrekvencia agresszív növelését
2. EPIC architektúrák kifejesztését

Sajnos az órafrekvencia agresszív növelése disszipációs korlátokba ütközött(ezért stagnál ma is 4Ghz környékén a csúcsprocesszoroknál). Egyébbként az órafrekvencia minimális szinten még növelhető, mivel két forrása van: a csíkszélesség csökkentése és a futószalagok logikai hosszának csökkentése, de már 5Ghz fölé szerintem nem igazán fog menni...

Az EPIC architektúra meg tulajdonképpen a VLIW továbbfejlesztése, amit az MS és az ORACLE örökre eltemetett 2005 -ben.

Ezzel az egymagos szuperskalárok korszaka végetért a 2000 -s évek közepén.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Meteorhead
2015.02.19. 16:24
Telefonokban valóban elég haszontalannak tűnik 16 ARM mag. Az inkább a szerverekben hasznos. Telefonokban maximum 4 magnak van értelme, a Big.Little ezt duplázza meg, aminek még lenne is értelme, de egyelőre sem az OP-rendszerek, sem a szoftverek nincsenek ott, hogy ezt a kettősséget értelmesen ki tudják használni.

SZVSZ több értelme lenne csak a 4 erős magnak, race to sleep módon minden melót minél előbb elvégezni, és a maradék lapkaméretet az IGP-nek adni, vagy esetleg fix funkciós egységeknek. Mobilban a média tartalom az uralkodó, és semmi szükség 4-nél több CPU mag használatára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. mythbuster Meteo...
2015.02.19. 17:24
Nem teljesen értem miért kellene akkora terület az IGP -nek, az okostelefonok nem játékra lettek tervezve, sima fullHD multimédia lejátszásra elég egy minimális IGP, az elfogadható játékgrafikára is, horror grafikát kis kijelzőn nem érdemes nyomatni, mert egyrészt ahhoz már töltő kell, másrészt kis kijelzőn nem akkora élmény. Videót szintén nem fogsz okostelefonon renderelni, viszont rengeteg alkalmazásban az egyes viewok közötti (akadásmentes) léptetés előtt sokszor rengeteg műveletet és adatot kell feldolgozni amihez érezhetően jól jön a több magos kiszerelés. Ezt írom mint fejlesztő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. ncsicso
2015.02.20. 13:00
Kell a teljesítmény, ki kell hajtani a 4k-s kijelzőt....
Csak azt nem értem, minek 4k-s kijelző???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. rfj1989 ncsic...
2015.02.20. 14:13
Én sem értem, hogy telefonban 5" körüli kijelzővel mire kell 4k felbontás... Ez már csak far*k méregetés. Igazából csak negatív oldala van a dolognak: Több munkát ad az IGP-nek ezáltal csökken a teljesítmény és nő a fogyasztás. Pl egy játék ami 4k-n 15fps játszható az fullhd ban 30fps on is elmegy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. sanyix skarp...
2015.02.23. 12:25
milyen alkalmazások? Csak nem a játékokra gondolsz? Azokat is sok szálra írják, a gond csak az hogy a cpu terhelés túlnyomó része a rajzolásnak köszönhető, amit a (<12) directx csak 1 szálon tud... Így tökmindegy mennyi szál van, ha mind a rajzolási szálra vár...

A nagyobb felbontású telefonoknál pedig elsősorban nem a nagyobb igp terheléstől nő a fogyasztás, hanem magától a nagyobb felbontású kijelzőtől, ugyan is az fogyaszt a legtöbbet egy telefonban. Ki lehet próbálni. Ha nem kapcsolod be a kijelzőt, szinte bármilyen okostelefon napokig elmegy töltés nélkül. Ahogy bekapcsolod a kijelzőt, látni ahogy pörög lefelé az akksi százalék...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. mythbuster sanyi...
2015.02.23. 20:29
A kijelzőnek minimális a fogyasztása, a háttérvilágítás úgyszintén alig fogyaszt, ha viszont világít a kijelző aktív a rendszer => futnak a taskok ezerrel és pörög a processzor, az fogyaszt!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!