iPon Hírek

Sentience, avagy vezetés pedálok nélkül

Dátum | 2009. 03. 14.
Szerző | Gabriel
Csoport | EGYÉB

Fellélegezhet mindenki, aki máig sem tudott megbékélni azzal, hogy autóvezetés közben még a pedálokkal is kell vacakolnia. A Sentience ugyanis kifejlesztett egy olyan új autóvezérlő-rendszert, amelynek köszönhetően valóban szinte végleg leveheti az ember a lábát a pedálokról, és minden figyelmét a kormánynak és az útnak szentelheti.


Miután ugyanis megadtuk neki, hogy hova is szeretnénk eljutni, a rendszer GPS- és térképadatok felhasználásával és elemzésével kiszámítja a legcélravezetőbb útvonalat, és egész idő alatt gondoskodik gyorsításról és lassításról. Érzékeli természetesen a kanyarokat, fordulókat és más sebességbefolyásoló és -korlátozó tényezőket (köztük természetesen a hivatalos sebességkorlátozást is), és ezeket is figyelembe veszi - ide értve a közúti lámpák jelzéseit is.

Minderre persze még legyinthetnének a konzervatívabb gondolkodásúak, mondván, hogy ez is csak egy újabb lépés az elkényelmesedés felé, ám az a tényező talán még őket is elgondolkodtathatja, hogy ez a rendszer nem csak kellemes, de hasznos is, mivel 5-24%-os üzemanyag-megtakarítást is biztosít, lévén valóban "óramű-pontossággal" vezérli a járművünket, és így az üzemanyag-fogyasztását is hathatósan tudja mérsékelni.

Külön pozitívum továbbá, hogy elvileg már 2012 felé elérhetővé válhat, "minimális költségek mellett". Úgy legyen - bár persze tény, hogy a "minimális" is egy relatív dolog, de reméljük a legjobbakat.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. Svindler
2009.03.14. 16:31
VISSZA A HÍRHEZ
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. iker222
2009.03.14. 17:57
hülyeség... inkább találják ki, hogy meg lehessen cserélni a gázt és a kuplungot.. mert ballábas lévén elég rossz így... totál nem érzem a gázpedál 'finomságát"...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. taripocok
2009.03.14. 18:12
ebből lesz a sok elalvós karambol...egy éjszakai vezetésnél,ahol lényegében semmit nem kell tenned,még annyit sem kell mozogni,hogy nyomogasd a pedálokat,vagy válts...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. alien24
2009.03.14. 18:17
es azt,h szamolja ki,h valaki az auto ele ugrik?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Syro
2009.03.14. 18:39
Hát már ezt az élvezetet is elveszik tőlünk hogy tövig nyomjuk a gázt?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Alvin_ti42...
2009.03.14. 20:01
Wall-e déja vú...egy pár évtizeden belül el jut oda az emberiség, hogy csak a levegőt kell belélegeznünk majd kifújnunk...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Insignia
2009.03.14. 23:33
alien24:
Valószinüleg ha lámpákat felismeri akkor aztis észreveszi ha vmi beugrik eléd meg gondolom nem megy neki az elötte álló autónak sem...

Egyébként nemsokára már a hülyéket is engedni fogják vezetni... ha ez így megy tovább. Szerintem akinek jogosítványa van attól igenis megkell követelni hogy legyen már a lába azokon a pedálokon nemlehet mindig bízni az elektronikában csak egy kis szoftverhiba és szerencsésebb esetbe csak az árokban rosszab esetben a hullaházban...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. raiden
2009.03.15. 03:05
Nem bíznám egy programra az életem - és másét sem -, ha nem muszáj. Bár abból szempontból mérlegelendő, hogy vannak olyan felelőtlen emberek akik, ugye ittasan, vagy hullafáradtan ülnek kocsiba. Nekik talán még mindig jobb lenne egy ilyen programot használni, mint arra feleszmélni, hogy "leszakadt fél karom, a lábam szilánkosra törött, a mellkasomat meg betörte a kormány... csoda, hogy még élek..." és sajnos csodák nem történnek minden nap...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Zolika98
2009.03.15. 09:28
azér mozgáskorlátzottknak biztos jolessz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Gpety
2009.03.15. 10:10
Nagyon sok ilyen és hasonló megoldásról olvasni évek óta, a gyakorlatban mégsem valósult meg eddig sok minden ezekből. Pedig jó lenne. Szerintem egyszerűen nevetséges, hogy az autók kivételével minden automatizálódik körölüttünk. Bezzeg a volán mögött még mindig a botváltó és a kuplung az elfogadott, épp úgy mint 100 éve... Én annak örülnék a legjobban, ha csak be kellene ülni a verdába, megadni a célpontot és az elvinne oda, miközben én más hasznos dolgokkal foglalkozhatok. Na, amilyen konzervatív a fejlesztés ezen a területen, az én életemben ilyen nem fog megvalósulni. Mindazonáltal a következő autóm biztosan automata váltós lesz az egyszer fix.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. maci
2009.03.15. 10:45
Hozzámvágnáksekéne. Én igen is nyomni akarom a gázpedált és kezelni a manuális váltót, érezni hogy én vezetek, mert az jó
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. _PicuR_
2009.03.15. 11:09
Na ha az ittas gazdi erre bizza a hazautat és rendőr beint egy ellenőrzésre, max rádudál vagy beszól hogy viszem haza ittas gazdim ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. hunmyke
2009.03.15. 11:15
Annyit támogatok ebből, hogy ha beleset veszély alakulna ki előttem, és véletlen nem venném időben reflexből, akkor a kocsi elektronikája beavatkozzon és fékezzen időben. Bár erre már vannak megoldások néhány márkánál ha jól tudom.

Egyébként a kormányzásra is vannak már megoldások. Pl.: autópályán tartja neked a kormányt és a sebességet a kocsi, figyelembe veszi a sávot, és a sebességkorlátozást.

Az egészből le lehet szűrni két megoldást, az egyik a sokak által emlegetett elkényelmesedés. Az elkényelmesedés nem abból indul ki, hogy használjunk-e gázpedált. Ha nem mozog az illető kellően attól ugyanúgy elkényelmesedik. A másik ez ellen a biztonságos közlekedés. Elvégre a célunk kocsival többnyire eljutni A pontról B-re. Persze, ehhez megbízható elektronika is szükségeltetik, ebben pedig a japánok jól alakítanak. Ez az egész konkrétan nem azoknak szól, akik szeretnek éjjel 2-kor kimenni az utcára "duccogni", nehogy már egy dolgozó ember aludni is tudjon...

Elfelejtettem hozzátenni, hogy ettől függetlenül én is a pedálokat támogatom.
Rokkantaknak meg ez jó esély, hogy vezethessenek kocsit, szóval meglenne rá a réteg...

iker222, próbálj ki egy régebbi Alfa Romeo 33-ast, ott aztán érezni fogod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Vargha
2009.03.15. 15:31
Félmunka.Nem értem,ha már a pedálokat a gép+gps vezérli (sebesség,fék,fokozat),akkor a kormányt miért nem?
Vigyen a robotsofőr ha akarom,ha meg nem legyen kikapcsolható.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. gyozokulcs...
2009.03.16. 06:12
Igen, ahogy előttem is mondták, már számtalan típusban (pl. Honda Accord, Opel Insignia) elérhető kamerás/sonáros út/távolság-tartó automatika, de ami közös bennük, hogy elvárják a vezetőtől a minimum 20% közreműködést. El tudna menni magától is pl. Budapestről Miskolcra, de a jelenlegi jogszabályok szerint nem dönthet 100%-osan az ember helyett a gép.
Szóval ez nem újdonság, és nem is annyira koncepció, azt viszont nem értem, hogyha nem a vezető iránytja a sebességet de neki kell kormányozni, akkor a "gép" által diktált tempót hogy egyezteti a saját kormánymozdulataival. Szerintem sántit a cikk egy picit, ebben a formában.

Ez olyan mintha az anyósülésen ülő nyomkodná a pedálokat és neked kéne kormányozni - biztos karambol, a parkolásról ne is beszéljünk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!