iPon Hírek

Shutter - Kicsi robot nézni akkutöltő

Dátum | 2015. 04. 30.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

A Cosmic Logicról eddig nem sokat hallottunk, ami nem csoda, a kis kanadai indie csapat eddig mindössze egyetlen kis 2D-s platformert alkotott, amely 2011-ben jelent meg Xbox 360-ra Doc Logic címen. Legújabb játékuk címe Shutter (nem összekeverendő egy másik hasonló indie horror játékkal, a KGames alkotásával, a (Rec)Shutterrel). Az alkotók a Resident Evilt, az Alone in the Darkot és a hozzá hasonló horror darabokat nevezték meg inspirációként, külön kiemelve az ezekre a játékokra jellemző fix kameraállásokat. A fix kameraállás már az Alone in the Darkban is roppant idegesítő volt és ez itt sincs másként, nekem már a rövidke tutorial alatt sikerült pár ősz hajszálat beszereznem. Percekig fogalmam sem volt arról, hogy mi az, amit látok és mit is kéne tennem, hogy az előttem lévő kusza vonalakból álló információhalmazból tisztességes 3D-s képet alkossak.
Egy halmozottan hátrányos helyzetű robotkamera első perce
A természetfeletti horror történetben egy biztonsági cég zöldfülű munkatársát alakítjuk, aki egy távirányítású robot segítségével készít fotókat egy elhagyatott házban, ahonnan az újdonsült tulajdonos betöréseket jelentett. A robot mozgását a házban elhelyezett kamerák segítségével követhetjük nyomon: a hirtelen kameraváltásoknak, az alacsony nézőpontnak és a sötétségnek köszönhetően a robot irányítása felér egy rémálommal. Nagyon rövid időre a belső nézetet is használhatjuk, de ez hamar lemeríti az akksit, melynek feltöltése időt vesz igénybe. Ez a mechanika persze nem öncélú játékoskínzás, az alkotók a horror hangulatot kívánták így fokozni. Szerencsére később megkönyörülnek rajtunk és felderítőrobotunkat fejezetről fejezetre haladva egyre jobban felszerelhetjük, és ha túltettük magunkat az első fejezet nehézségein, akkor többé nem kell olyasmiken törni a fejünket, hogy amit látunk az vajon krumplis zsák fogakkal, vagy egy félig letakart zongora. Az persze továbbra is rejtély marad, hogy miért vásárolna meg bárki is egy elhagyatott, lepusztult világvégi házat, és miért rakná tele drága megfigyelőkamerákkal, nem törődve azzal, hogy a tetőn több helyen is hatalmas lukak tátonganak, ki-be jár a szél, eső és ki tudja még ki, vagy mi bujkál romok között. A tetőhöz hasonlóan sok lukat tartalmazó történet lineáris, nyomról-nyomra, szobáról-szobára haladva kell megtaláljuk a következő naplórészletet ill. lefényképezzük az ott található anomáliát. A fotózgatós feladatok nem valódi fejtörők, a naplórészletekben kiemelt szövegekre gondolva és a hangokat követve kell kitaláljuk, hol kell éppen fényképet készítenünk.
Vége látok valamit! Vagy mégsem?
A játék eleinte a legegyszerűbb és egyben legolcsóbb eszközökkel ijesztget: váratlanul felbukkanó félelmetes árnyékok, a csendben hirtelen megszólaló hangok, mennydörgés és villámlás. Talán még működne is a dolog, de a 90-es éveket idéző bénácska grafika, ronda textúrák és animációk miatt a "rémisztő" dolgok inkább nevetségesnek tűnnek. Nem segít a beleélésben az sem, hogy egy távirányítású robotot alakítunk, melyet ráadásul az idő nagy részében külső nézetből figyelünk. A későbbiekben a robot a használhatatlan halszemoptika helyett rendes új kamerát kap, ezért az irányítás miatt idegesítő külső nézet helyett több időt fogunk a használhatóbb belső nézetben tölteni, ami kézzelfoghatóbb közelségbe hoz mindent. Persze nem ártott volna, ha ehhez kapunk egy akksi upgrade-et is, a fotók készítéséhez ugyanis mindenképp a belső nézetet kell használjuk, ami már önmagában lemeríti szegény küszködő akkumulátort, amit időnként még a vihar is kisüt. Ez utóbbi esetben vissza kell térnünk a generátorhoz - a második-harmadik ilyen kitérő után pedig már olyan érzésem volt, hogy erre a mesterkélt műveletre azért van szükség, hogy a háttérben láthatatlan kezek átrendezhessék a színpadot.
Valószínűleg nem is az lehetett az alkotók szándéka, hogy halálra rémisszenek, mert ők is tisztában voltak vele, hogy amatőrök (egyikük saját bevallása szerint a játék közben tanult meg önerőből programozni), ennek ellenére igyekeztek egy épkézláb horror történetet összehozni, ami még ha klisékre is épül, a közepe felé már működni is kezd. A későbbiekben ugyanis, amikor továbbfejlesztett robotunkkal már tényleg kezdünk is látni valamit, a rémisztgetés eszközei is finomodni tudnak. A zenélő dobozos résznél már kifejezetten tetszett, ahogyan a falakra vetődő árnyékokkal és a hangokkal játszottak (nem véletlen, hogy az előzetesben is innen szerepelnek részletek). Ezen a ponton már a történetből is többet ismerünk ahhoz, hogy értelmet kezdjen nyerni minden és a horror faktor is erősödik, ahogy a különböző szobákban megtalált naplórészletekből lassan össze tudjuk rakni, mi minden történhetett ebben a kísértetjárta házban 1936 tavaszán.
Árnyék a falon
A rövidke játék (kb. egy óra, vagy még rövidebb idő alatt végigjátszható) az amatőr kinézet ellenére, vagy épp ennek köszönhetően időnként még élvezhető is tud lenni. Sajnos akadnak benne bugok, melyeknek egy végleges verzióban már nem lenne helye: időnként véletlenszerű textúra összeállítások bukkannak fel a kamera keresőjében és a fotókon, (és ez nem a szellemek műve), komolyabb probléma azonban, amikor egy adott ponton nem indul be az esemény, aminek be kéne, és egyszerűen nem lehet továbblépni. A Shutter egy lelkes amatőrök által készített rövidke darab, inkább vázlat, kezdemény, mint teljes értékű játék. Maga a csapat is úgy nyilatkozott, hogy a darab akár még prológus is lehet egy nagyobb játékhoz. Reméljük sikerül addig eljutniuk, hogy ezt el is készíthessék, mert van hozzá tehetségük: főként a játékmechanikai terén vannak jó ötleteik: ügyesen, a játékos nézőpontjával machinálva és arra rájátszva erősítik a horror elemeket, és a végére sikerül annyira felfokozniuk a tempót és a hangulatot is, hogy már-már megbocsátunk nekik a kezdeti bénaságokért és a kivitelezés hiányosságaiért. A játék hangjai teljesen rendben vannak, de a grafika, főleg a textúrák terén még bőven lenne hová fejlődnie a csapatnak, ha nagyobb játékot akarnak készíteni, nem ártana, ha felvennének egy rendes grafikust is. A darab a béta ideje alatt ingyenes volt, a végleges verzió fizetős, Steamen jelenleg 4,99 euro, ezen az áron max. annak éri meg, aki jótékony kedvében van és szeretne támogatni egy lelkes kezdő csapatot és szeretne tanúja lenni szárnypróbálgatásaiknak. Aki viszont egy rendes játékot vár, az kidobott pénznek fogja érezni azt az 1500 forintot. Platformok: PC Értékelés: 4/10
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. Hyena 13
2015.04.30. 23:44
Talán emlékezetkiesésben szenvedek, mint egykoron Max és nem vagyok tisztában azzal mit is keresek ezen az elátkozott helyen, de1998-as Sanitarium bizony magasra tette a mércét!
Tudom dőreség összevetni a régmúlt idők gyermekét egy mai
próbálkozással, de nekem úgy tűnik a rémisztgetés eszközei kelléktárának ajtaja zárva van a készítők számára és csak a
kulcslyukon át kukucskálnak be.

Az értékeléssel egyetértek.

Tisztelettel, Dr. Hortobágyi Zsolt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. mikej95
2015.05.01. 23:52
Nem kevés jó játékot kezdő, lelkes amatőrök raktak össze, 0 anyagi háttérrel. Horror terén pl: ott a Frictional Games. Egy egyetemi techdemóból 3 részes sorozat lett, ami kb máig a legtöbb azóta megjelent horrorjáték alapja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!