iPon Hírek

Silent Hill: Alchemilla villámteszt

Dátum | 2015. 01. 27.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

Az ismert mondás szerint a pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve. Csakugyan, kevés borzasztóbb tett létezik a hozzáértés nélküli segíteni akarásnál vagy jobbítási szándéknál. Az emberiség történelme során kuruzslók tízezrei nyomorították meg a kezelésüktől jobbulást vagy felépülést remélő pácienseiket. Kínában, miután Mao javaslatára kiirtották a mezőgazdaság legfőbb kártevőinek tartott verebeket, a várt magas terméshozamok nyújtotta jólét helyett soha nem látott éhínség tört ki, mert a madarak legfőbb táplálékául szolgáló sáskák természetes ellenségeik hiányában túlságosan is elszaporodtak. A lista hosszasan folytatható lenne, és első pillantásra könnyen úgy tűnhet, hogy a White Noise programozói is biztosították rajta helyüket. Ötletük ugyanis, miszerint egy belső nézetű, ingyen letölthető kalandjátékkal vernek életet a Silent Hill franchise harmadik rész után mélyrepülésbe kezdő videojátékos ágába, tiszteletre méltó, és sokak szívét megdobogtató kezdeményezésnek indult. Ám a végeredményt elnézve nem lehet mást mondani, mint hogy szigorúan technikai szempontból nézve fájdalmasan és véresen elbuktak. Még ha rendkívül jóindulatúan el is nézzük a játéknak, hogy a látványvilága a lehető legfinomabban fogalmazva sem nevezhető naprakésznek, akkor is bőségesen akad probléma. Az orosz és ukrán fejlesztők munkájának gyümölcse elemi hibáktól szenved. A térkép hiányán még csak túltenné magát az ember, mert a primitív és repetitív pályatervezés miatt valóságos művészet eltévedni, az azonban roppant irritáló, hogy nem tudjuk megnézni, milyen tárgyak is vannak nálunk. Az pedig, hogy 2015-ben egy, a készítő által kalandjátéknak nevezett alkotásban csak mentési pontoknál tudjuk eltárolni éppen aktuális állásunkat, a vicc kategóriájába tartozik. Az előbbi mondatban a kissé kacifántos megfogalmazás nem véletlen. Hiszen ha a Silent Hill: Alchemilla esetében elfogadjuk, hogy az ugyanabba a stílusba tartozik, mint a Monkey Island, vagy kicsit közelebbi példával élve, az Alan Wake, akkor a Sonic-sorozatot is bátran tekinthetjük kisállat-szimulátornak. Mint ahogy a DOA Beach Volleyball részeire is szégyenérzet nélkül ráüthetjük az anatómiai oktatóprogram címkéjét. A fejtörők nevetségesen egyszerűek, a nagyrészt kulcsok felkutatásából álló tárgyvadászat pedig minden határon túlmenően monoton és ötlettelen. Mindez nem hangzik túl bizalomgerjesztően, és az eddig olvasottak alapján ingyenessége ellenére kevés, sőt, egyenesen semmiféle érv sem hozható fel amellett, hogy miért is kellene bárkinek is foglalkoznia a programmal. Az ördög azonban a részletekben, azaz jelen esetben a hangulatban rejlik. Amennyiben csak egy kicsit is fogékonyak vagyunk a lélektani horror finomságai iránt, ha megbocsátani nem is fogjuk tudni a SH:A hiányosságait, de elnézni igen.
A nem hivatalos folytatás ugyanis egyike azon horrorjátékoknak, amiknél negyed óra után elfelejtjük, hogy egy kényelmes, fűtött szobában ülünk, és egy monitort bámulunk. Végig úgy fogjuk érezni, mintha csapdába estünk volna az elátkozott, sötét titkokkal teli városban, és a karakter helyét mi magunk vesszük át. Nem egy személyiség nélküli, bárgyú arcú játékhős lelki üdvéért, ép elméjéért és szabadságáért küzdünk majd, hanem a sajátunkért. Az atmoszféra közel áll a tökéleteshez. A minden ízében lepusztult városban barangolva garantáltan összeszorul majd a torkunk a félelemtől, a romos épületekben járva pedig a saját lépteink keltette koppanásoktól is kiver majd minket a víz. Amikor pedig a sorozat hivatalos részeihez hasonlóan átkerülünk a bizarr és embertelen Másvilágra, tiszta szívünkből igyekezni fogunk, hogy minél hamarabb kikeveredjünk a pokoli létsíkról. Bár az agyunk tudatos része mindvégig tisztában lesz azzal, hogy egyetlen, nem erről a világról származó groteszk teremtmény sem tör majd az életünkre, gyakran szorul majd össze a fenyegetettség érzésétől a torkunk, és szinte várni fogjuk, mikor ugrik ránk valami az egyik sötét, pókhálós sarokból. Kevés horrorjáték képes az utolsó pillanatig fenntartani a reményvesztettség, és a rettegés légkörét, de az Alchimella közéjük tartozik. Mindez nem kis részben a nagyszerű zenének, és hangeffekteknek köszönhető. A keserű melódiák, és váratlan zajok olyan mértékben felerősítik a lelki nyomást, hogy időnként kénytelenek leszünk lejjebb venni azok hangerejét. Elég egy lánc megcsörrenése, egy kisgyermek éppen hogy hallható, panaszos sírása, vagy egy bizonytalan eredetű morgás, és azon túl, hogy egy pillanatra megijedünk, jó eséllyel össze is zavarodunk, pont úgy, mint ahogy a valódi életben tennénk, amikor egy teljesen üres épületben egy torz játékbabához közeledve hirtelen egy csecsemő zokogása ütné meg a fülünket.
Összességében tehát a Silent Hill: Alchemilla meglehetősen suta kivitelezése ellenére is teljes joggal nevezheti magát a népszerű széria szellemi örökösének. Mindent figyelembe véve egy átlag feletti, de semmi esetre sem kiemelkedő címet tisztelhetünk benne. Bár ordít róla, hogy készítői rendkívül kevés tapasztalattal bírnak a játékfejlesztés terén, az is igen hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a sorozat eltökélt rajongóiként sikerült valami olyat letenniük az asztalra, ami méltó a szélesebb közönség figyelmére. A lidércnyomásba illő, fullasztóan nyomasztó atmoszféra könnyedén feledteti velünk a kisebb-nagyobb technológiai, vagy játékmechanikai hiányosságok java részét, de sajnos távolról sem az összeset. Emiatt aligha arat majd akkora sikert, mint amilyet megérdemelne. Mivel semmibe sem kerül kipróbálni, mindenképpen ajánlott tenni vele egy próbát, hiszen a legrosszabb ami történhet, hogy egy-másfél óra után letöröljük a gépünkről. Az elsősorban a hangulatra építő horror-kalandjátékok kategóriájának jelenlegi csúcsát jelentő, a The Vanishing of Ethan Carterhez hasonló teljesítményt ne várjunk tőle, de ettől függetlenül jegyezzük meg a White Noise fejlesztőcsapat nevét, mert szinte biztosra vehető, hogy nem utoljára hallunk róluk. Értékelés : 6/10 Platform: PC A játék futtatásához Steam-fiók, valamint Source SDK szükséges.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. ssjkingbra...
2015.01.27. 11:05
Nem értek egyet a teszt írójával!
Szerintem (de régebben olvastam is, a fejlesztők direkt szándéka miatt) nem került item lista és térkép a játékba...
Ezzel is (jogos) növelve a kiszolgáltatottság és elveszettség érzését!
Másrészt, nem olyan nehéz memorizálni az adott pálya szintjeit szobáit.
Ill. igaz a feladványok kényelmetlenre sikeredhettek, mivel egyes dokumentumok ill utasítások helyhez kötöttek, tehát nem olvashattuk őket bárhol.
Jómagam ezt a program javára írom, felidézi a régi idők játékait, ahol olykor jegyzetelni, többet kellett agyalni a helyes megoldáson.
Item ekkel kapcsolatban: elég egyértelmű sok esetben (vagy egy kis SH logikát követve) mit, hol kell használni.
Egy tárgy felvétele után, annak elhasználásáig (legtöbbször) újat nem kapunk...
A hangulat, az atmoszféra, még ez elavult motor alatt is elképesztően magába szippant. Amit, mint fentebb is írták, nem érhettünk tetten már a 3. rész óta...
Ez a lényeg... szerintem!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Shinjiii
2015.01.27. 11:38
A játék futtatásához Steam-fiók, valamint Source SDK szükséges. Vagy egy torrent kliens.

Majd Kojima mester megreformálja a sorozatot, csak győzzük kivárni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Tapir_606
2015.01.27. 11:58
azt a babát én nem láttam a 2004es Half-Life 2 prológusában a játszótére... ja de
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Gabor1113
2015.01.28. 19:33
Érkezik egy újabb része Silent Hills néven,nem játszottam vele csak You Tube on néztem ahogy végig viszik a'' demóját ''és még így is hogy csak néztem életem egyik leghorrorisztikusabb élménye volt..utoljára akkor tudtam így be parázni mikor az eslő néhány horror filmemet láttam még gyerek fejjel.. eddig csak PS4 re van bejelentve nem tudja valaki hogy jön e pc-re is ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. ssjkingbra...
2015.02.14. 18:59
Az agyamra megy... a vége felé, a pokolbéli kórház hullaházában, nyitogatni kell a tárolók ajtaját egy adott fénykép utasítása szerint...
Semmi gond nem lenne mert megoldottam, de nem hajlandó tovább engedni.
Pedig már YB gameplay után is utánoztam de semmi.
A helyes sorrendet követve, kattanást hallunk és az adott ajtó máshova (tovább) nyílik, de semmi...
Valaki találkozott már a problémával?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. tarkatehen Gabor...
2015.02.14. 21:04
Azt olvastam, hogy lesz PC-re is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!