iPon Hírek

Sok újítással érkezett a legfrissebb Radeon Software

Dátum | 2017. 07. 27.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | SZOFTVER

Az AMD legutóbb tavaly december folyamán mutatott be egy nagyobb Radeon Software kiadást, amely rengeteg újítással érkezett és természetesen WHQL aláírással is rendelkezett. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, több új driver is megjelent, amelyek főként a hibajavításokra és az új játékok megfelelő támogatására koncentráltak, most azonban ismét eljött az idő, hogy egy komolyabb fejlesztéseket hozó csomag is bemutatkozzon. Az új driver a Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2-es verziószámot viseli, fedélzetén pedig rengeteg újítás foglal helyet, amelyek közül néhány a felhasználói kéréseknek eleget téve került be az új funkciók körébe.
Az összegzés szerint 2017 folyamán eddig 16 Radeon Software kiadás érkezett, amelyek 20 új játékhoz kínálnak optimalizációt és kellő támogatást. A felhasználó elégedettség szintje az elmúlt hat hónap folyamán stabilan 90% felett helyezkedett el, és a vállalatnál törekszenek rá, hogy ez így is maradjon. Lássuk mit tesz az új driver azért, hogy ez sikerüljön.
A felhasználói kéréseknek eleget téve a Radeon Technologies Group fejlesztői a legtöbb fontos beállítást áthelyezték a Radeon Advanced Settings menüből a Radeon Settings menübe, így néhány kattintással elérhető minden. Fontos újítás, hogy a kijelzőkkel kapcsolatos szín- és egyéb beállítások most már kijelzőnként módosíthatóak – ez az újítás a második leggyakoribb felhasználói igény volt. Ez sok esetben jöhet jól, hiszen a szaturáció és a kontraszt mellett a fényerősség módosítására is lehetőség van. Frissült az AMD ReLive alkalmazása is, ami az újítások hatására sokkal használhatóbbá bált. Egyrészt a felvételi bitráta most már egészen 100 Mbps-ig állítható, a játékstreamek esetében pedig a kamerakép áttetszősége is módosítható, így a streamer képe kevesebb területet takar ki az adott játékmenetből.
A fejlesztők optimalizálták a ReLive felvétel közbeni memóriahasználatát is, így például Call of Duty: Infinite Warfare alatt akár 33%-kal kisebb FPS overhead tapasztalható – azaz felvétel közben kisebb mértékben csökken a normál módban megszokott teljesítmény. Hasznos dolog, hogy a ReLive értesítései is informatívabbak lettek, így sokkal több információt kapunk a valós idejű történésekről. Egy picit kezelésbe vették az audió beállításokat is, így a mikrofon hangerejének beállítása mellett hangerősítésre, valamint egérrel és billentyűzettel történő mikrofon aktiválásra is van mód.
A Radeon Chill is továbbfejlődött. Ez a szolgáltatás az adott játékban tapasztalható aktivitást elemezve csökkenti az aktuális FPS értéket, segít az adott rendszer fogyasztásának csökkentésében. Az FPS teljesítmény csak akkora mértékben csökken, hogy ez ne menjen a játékélmény rovására, de közben a fogyasztásból néhány esetben elég szépen le lehet faragni (és így a melegedésből is).
A Chill eddig 17 játékot támogatott, amelyek DirectX 9-es és DirectX 11-es címek voltak, a friss driver érkezésével azonban 22-vel nőtt ez a szám, és ezzel együtt a DirectX 12-es és Vulkan API alapú címek támogatása is bekerült a repertoárba. A funkció egyes esetekben akár 53%-os GPU fogyasztáscsökkenés elérésére is képes.
A Radeon Chill persze nem csak az átlagos egy GPU-s rendszereket támogatja, hanem a Multi-GPU rendszereket, a külső videokártyát használó Radeon Xconnect rendszereket és a mobil videokártyával szerelt noteszgépeket is. Ezeknél a rendszereknél 29-30% körüli GPU fogyasztáscsökkenésre lehet számítani.
Radeon Wattman terén A Radeon RX 500-as videokártyák esetében megjelent a memória-órajel csökkentő funkció, amely a fogyasztáscsökkentésben, illetve a stabilitás növelésében játszik fontos szerepet – például akár kriptovaluta-bányász rendszereknél is. Noha az AMD Windows 7-es vagy Windows 10-es operációs rendszerhez köti az új funkció használatát, az Windows 8.1 alatt is működhet, valamint jó eséllyel az RX400-as sorozat tagjait is támogathatja, legalábbis az eddigi tapasztalatok ezt mutatják. A Radeon Wattman ezzel együtt a GPU teljesítményállapotainak finomhangolására is lehetőséget ad, ami teljesítménynövelésre vagy fogyasztáscsökkentésre egyaránt alkalmazható – attól függően, mi a cél.
A korábban bemutatott Frame Rate Target Control funkció szintén frissült. Míg a Radeon Chill játék-specifikusan működik és megfelelő támogatást igényel, addig az FRTC már globális szinten is remekül használható. Ezzel gyakorlatilag megadhatunk egy FPS korlátot, így a GPU nem fog feleslegesen sokkal több FPS-t előállítani, ami ismét csak kiváló módszer a fogyasztás és a hőtermelés csökkentésére. A funkció most már a DirectX 12-es és a Vulkan API-t is támogatja.
Az egyik igazán nagy és érdekes újítás, amit a Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2 felvonultat, az nem más, mint az Enhanced Sync funkció. Ez azoknak lehet érdekes, akiknek nincs FreeSynces monitoruk, de azért szeretnék némileg kiküszöbölni a V-Sync hátrányait.
Ha be van kapcsolva a V-Sync, akkor a kártyánknak igazodnia kell a monitor képfrissítési rátájához, ami növelheti az bemeneti késleltetést, mikroakadásokat okozhat, ha nem bírja tartani a kártya a tempót, stb. Az Enhanced Sync a képfrissítési ráta felett úgy működik mint az Nvidia Fast Sync-je: tovább gyártja a képkockákat, hiába van már kész a következő, és a legfrissebbet fogja megjeleníteni. Nem lesznek képtörések, és a bemeneti késleltetés is csökken. Ha pedig túl lassú a kártyánk az adott beállításokon, és nagyon leesik az FPS, inkább kikapcsolja átmenetileg a V-Sync-et. Ezáltal maradnak egy ideig képtörések tapasztalhatóak majd, de a játék nem akadozik majd annyira.
Az AMD a teljesítmény javulásáról is ejtett néhány szót. A korábbi, 16.12.1-es kiadáshoz képest a 17.7.2-es driver 10-13% körüli teljesítményjavulást hozott a népszerűbb játékok körében, a nyílt forráskódú Linux környezet esetében pedig még ennél is komolyabb mértékben javult a teljesítmény.
Az elmúlt időszakban a hibajavítások is fontos szerepet kaptak. A vállalat a bejelentés végén a fejlesztőket célzó újításokról is említést tett.
Fontos újítás, hogy a Radeon Software Vanguard Beta Testers szolgáltatáson keresztül egy új csatornát nyit a vállalat az együttműködésre, így a kiválasztottak együttműködhetnek az AMD-vel. A főként játékosokat és fejlesztőket célzó újítás keretén belül hozzáférés nyerhető a korai driverekhez, valamint az észrevételek és az ötletek közlésére is lehetőség nyílik.
A VR fejlesztőket a Liquid VR 360 SDK segíti, amely HEVC támogatást kínál egészen 4K x 4K felbontásig bezárólag, ehhez pedig GPU alapú gyorsítás is jár, ami segít az energiafelhasználás optimalizálásában. Az SDK segítségével akár 65%-kal magasabb FPS teljesítmény érhető el, az eldobott képkockák száma nullára csökkenthető, a fogyasztás pedig akár 15%-kal is csökkenthető.
A funkcióhoz lenyűgöző térhangzás is jár. Ide kapcsolódik az AMF Media Plugin újítása is, ami GPU gyorsítást kínál a Unity és Unreal Engine 4 alapú játékokban található videók lejátszásához.
A PC-s fejlesztők számára egy új, egyedülálló segédprogramot is kínál az AMD, ami a Radeon GPU Profiler nevet viseli. Ezzel a szoftverrel végre lehetőség nyílik arra, hogy a fejlesztők pontosan nyomon kövessék, mi történik a játékkódok lefutásakor hardver szintjén. A keresztplatform-támogatással rendelkező újítás DirectX 12 és Vulkan API alatt egyaránt használható, bekapcsolásához pedig csak aktiválni kell a fejlesztői üzemmódot a driver beállításainál, hiszen az újítás a driver részét képezi. Használatához Fiji vagy Polaris sorozatú GPU-val szerelt videokártyára lesz szükség. Ezzel gyakorlatilag a végére is értünk az összefoglalónak. Aki szeretné letölteni a Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2-es kiadását, ide érdemes ellátogatnia. Az RX 400-as és RX 500-as sorozatú videokártyákhoz már csak Windows 7-es és Windows 10-es drivert kínál az AMD, ugyanis szerintük a Windows 8.1 felhasználói tábora erősen csökken. Windows 8.1 alatt innentől kezdve érdemes lehet megpróbálni a Windows 7-es driver telepítését – legalábbis ezt javasolja az AMD.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. Sadenal
2017.07.27. 12:17
Azért az úgy kemény!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. B_Real
2017.07.27. 13:49
Ez a Radeon Chill még mindig nagyon jó ötlet, nem tudom, tesztelték-e már. Mindenféle különösebb állítgatás nélkül visszaveszi a fogyasztást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. _DiEGO_
2017.07.27. 17:32
Ettől a drivertől kezdve az AMD teljesen megszüntette a Windows 8.x támogatását, a cég szerint ugyanis nagyon kevesen használják a Microsoft megbukott rendszerét. Ez többé-kevésbé igaz, a Steam játékplatform júniusi statisztikái alapján a Windows 8.x különböző kiadásainak kombinált részesedése csupán 7,96 százalék. Az AMD pedzegette, hogy az érintett rendszereket használók megpróbálhatják telepíteni az új meghajtóprogram Windows 7-es verzióját a PC-jükre, de nincs garancia a driver tökéletes működésére.
Innentől kezdve csak a Windows 7 és a Windows 10 rendszerek 64 bites változataihoz készülnek új meghajtóprogramok.

https://www.youtube.com/watch?v=ONpCsH-10uE
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Samanoske B_Rea...
2017.07.27. 18:14
És lejjebb a teljesítményt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. ZSORRO Saman...
2017.07.27. 19:15
Persze, hogy a teljesítményt is visszaveszi az a lényege. Beállítod, hogy 60 FPS-t akarsz (amennyit a monitorod bír...), akkor nem fog 100-át kiszámolni, ezáltal energiát spórolsz.
Mondjuk nem ezzel mentjük meg a világot, valamint a villanyszámlan sem látunk majd több ezressel kissebb összeget de nem rossz az!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. B_Real Saman...
2017.07.28. 00:48
Igen, és? Ha neked pl. elég az, hogy 60-on fusson, de akár leveheted 40-re vagy 50-re is, mert épp miért ne lehetne olyan játékkal játszani, ahol az elég (Witcher 3 és társai), akkor miért ne lehetne egy ilyen beépített opció? Ahogy Zsorro írta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Johnn_y223 B_Rea...
2017.07.28. 13:24
Mert PCMR! 4K@240FPS. Kit érdekel, hogy az az olcsó kínai monitor csak 30Hz-n képes üzemelni azon a felbontáson, kell az a fölösleges fps, mert máskülömben miért vennél high/high-end gamer kártyát? duh.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!