iPon Hírek

Szárnyra kelt a kifordítható kocka

Dátum | 2012. 04. 25.
Szerző | Jools
Csoport | SZÓRAKOZTATÓ

A németországi Festo cég mérnökei szokatlan repülő objektumot építettek: a héliummal töltött, szalagszerű szerkezet az által hajtja és tartja a levegőben magát, hogy folyamatosan változtatja alakját ‒ kifordítja magát, majd vissza, közben pedig összehúzódik és tágul.



A SmartInversion tervezésekor a matematikus-feltaláló Paul Schatz kifordítható kockáját vették alapul. Ezt „összecsukott” állapotában úgy a legegyszerűbb elképzelni, hogy (ahogy a képen is látható) egy kocka két átellenes sarkát csillagszerű alakban eltávolítjuk. Középen ilyenkor marad egy kifordítható, folytonos öv ‒ pontosan ilyen alakú a repülő szalag is. 



A Festo által megalkotott objektum hat egyforma tetraéderből áll, amelyeket héliummal töltöttek meg. Az elemeket egy csuklókkal ellátott szénszálas keret fogja össze, a mozdulatokat pedig egy aprócska fedélzeti számítógép vezérli három kicsiny motor segítségével. A tervezők a Hannoveri bemutatón egy okostelefon révén a földről irányították a SmartInversiont, amely így körbe-körbe repkedett az aulában.

A ki- és visszafordításon alapuló meghajtórendszer gyakorlati hasznosítására egyelőre nincsenek tervek, de a cég már kiírt egy pályázatot német diákok számára, hogy ötöljenek ki egy olyan területet, ahol alkalmazható lenne az ötlet. És ha más haszna nincs is, egy dolog biztos: nem mindennapi látvány, ahogy elegáns táncát járja a levegőben.


 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. tokyofej
2012.04.25. 14:52
Tátika rulez!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. dilofekete
2012.04.25. 17:58
én ezt egy kondenzátor belsejébe építeném meg és volna haszna, csak hát egy csöppet másképp nézne ki, de sokkalta jobb töltési idővel rendelkezne, vagyis talán irányítható volna a feszültség érték leadás, én erősítőbe gondolkozok, az hogy meg tudják e oldani a gyakorlati alkalmazást az legyen az ő érdemük
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dilofekete
2012.04.25. 18:15
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. dilofekete
2012.04.25. 18:15
igen feszültség erősítésre használnám, mivel nemréiben bizonyították az elektron 3d-trébeli irányíthatóságát kb lol és ehhez egy ilyen test, mint a kocka, beépíthető volna, mert egy hengeren vagy dodeka éderen belüli mozgás beleépül egy folyami változásba és ha irányítják vele az elektronokat, örvényeket hoznak létre benne az erősítést eredményezne, lehet akkor viszont az idő értékek tök mások volnának, de irányítható feszültség töltést hozhatnának létre vele, mert ami azon a videón olyan nagy az kicsiben borzalmasan gyorsan mozoghatna, habár nem légközegben, ez is érdekes téma, hogy mért nem tudják lég közegben megoldani, de nem vagyok fizikus
max annyit érnénk el vele, hogy kisebb panelek készülnének, de gyorsabb is lehetne némi plusz fogyasztásért, ami nem is kevés, de hát valamit valamiért
ezzel mennyivel lehetne kevesebb a torzítási tényező? hm?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. dilofekete
2012.04.25. 18:17
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dilofekete
2012.04.25. 19:12
anno suliban mikor ezt elmagyaráztam, hogy hogyan lehetne kondit javítani, ami amúgy is érdekesség volt, szerettem azokat az órákat, tehát azt is elmagyaráztam valahogyan hogy egy kondi több feszültség értékkel rendelkezhetne így, csak hát a mini elektronikája, ami el is férhetne rajta, az még nem adott így marha drága volna egy ilyen, de ezen feltételezéseimet most hadjuk későbbre
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. I.Jozsef83
2012.04.25. 19:13
Nocsak . ez sem nem semmi ... kellenek a kísérletező kedvű emberek és idővel csak lesz valami az alkotásokból ... csak bátorítani tudom a kísérletező embereket , valaki majd csak összehoz valami más meghajtó erőt/motort is . Irányváltás alakváltással , toló energia is átirányul és gooo
Egyik pillanatban előre aztán meg hátrafele ment de az is előrefele van akkor
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dilofekete
2012.04.25. 19:58
ezzel a techel max a légáramlatot szabályoznád, szal egy balos jobbról nem kiszorítja a levegőt, hanem magába szívja és hő ráadásával átad egy toló erőt, de persze még energiát is ad átalakítás közben az úgynevezett félvezetőről a meghajtó motorra, de rögtön több légáramlatot ad kifelé, mint befelé a jobbos hajtóműre és azt hasznosíthatja a forduláshoz, habár ehhez szerintem ez túl gyenge geometriai alakzat, de nem elképzelhetetlen ám
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Asagrim
2012.04.26. 09:11
Paul Schatz ... lol! Erről ez a vicc jut eszembe, tökéletesen passzol:

Egy vállalat vezetője egy nap új alkalmazottat vesz fel.
- Mi a neve? - kérdezi a jelentkezőtől.
- Pál - válaszol a férfi.
A főnök arca elborul:
- Nézze, nem tudom, eddig milyen szedett-vedett helyen dolgozott, de nálunk senkit nem szólítanak a keresztnevén. Ez csak fölösleges bizalmaskodáshoz vezetne, ami tudvalevőleg a tekintély rombolását eredményezi. Alkalmazottaimat kizárólag a vezetéknevükön szólítom -
Kovács, Kiss, Tóth - csak a vezetéknév, érti, ugye? Magának én Nagy igazgató úr vagyok. Semmi haverkodás, és akkor minden rendben lesz. Akkor kezdjük még egyszer. Mi a teljes neve?
A jelentkező sóhajt, majd kiböki:
- Drágám. A nevem Drágám Pál.
- Oké, Pál, akkor beszéljünk az anyagiakról...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!