iPon Hírek

Szezonbérlet: az elmebetegség határa

Dátum | 2015. 02. 11.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Az utóbbi év tapasztalatait figyelembe véve azt hiszem, hogy bátran mondhatjuk: a játékpiac nem működik éppen egészségesen. Szerencsére a rendkívül káros előrendelési mániának úgy tűnik, hogy lassan vége szakad, miután a Ubisoft és az Electronic Arts a legtöbb nagy címével megégette az előlegesen nekik bizalmat szavazó felhasználók kezét. Nyilván továbbra is lesznek, akik vakon előrendelik az aktuális Assassin's Creedet, de mindannyiunk érdekében remélhetjük, hogy minél kevesebben. És akkor eljutunk a következő nagy problémáig, ami nem más, mint a DLC intézménye. Szintén nem kell visszább mennünk az utóbbi 12 hónapnál, hogy találjunk elrettentő példákat. A rendkívül szerény mennyiségű tartalommal megjelent Titanfall hónapokkal később, hat-hét DLC után ért el odáig, hogy talán teljesértékű játéknak tekinthető. A probléma ezzel csak annyi, hogy egyszer kifizeti érte a vásárló a teljes, 60 dolláros árat, majd rákölt még egy csomó pénzt, és a végén oda lyukad ki, hogy fél évvel a megjelenés után 100 dollárt költött egy játékra, csak hogy megkapja azt a tartalmat, aminek eleve benne kellett volna lennie a 60 dolláros alapjátékban.
És ebben a fortyogó, kavargó ürülékben a kiadók kitaláltak még egy metódust, amivel sikeresen húzhatják le a vásárlókat. Ez a season pass, vagy ahogy mi szoktuk fordítani itt az iPonon, a szezonbérlet. A metódus hasonló az előrendeléshez: most vetted meg ugyan a 60 dolláros játékot, de azonnal és előre fizesd ki nekünk azokat a DLC-ket is, amikről megígérjük, hogy majd jönnek, és majd valami lesz bennük. Szóval képzeljük el azt a játékost, aki hónapokkal ezelőtt megvette a The Evil Withint. Az egyszerűség kedvéért mondjuk, hogy PS4-re vásárolta meg, és digitálisan. Kifizette a játékért a 19 490 forintos árat, tetszett neki a játék, bedőlt a DLC-k ígéretének, és megvette 5990 forintért a szezonbérletet. A The Evil Withinhez azóta sem jelent meg egyetlen DLC sem, de a kiadó ígérete szerint jönni fognak. És akkor képzeljük el, hogy emberünk felmegy a PSN Store-ra, és látja, hogy a The Evil Within szezonbérlete jelenleg éppen 3594 forintba kerül. Tehát ismét: a játékhoz még egyetlen DLC sincs kint, de aki most veszi meg a szezonbérletet, már feleannyit fizet érte, mint az a rajongó, aki azonnal megvette. Mi ez, ha nem elmebetegség? Végül pedig elérkezünk a Dying Lighthoz. A Techland most jelentette be, hogy a szezonbérletesek megkapják a februárban érkező Cuisine & Cargo, a márciusban érkező Ultimate Survivor Bundle, és a májusban megjelenő The Bozak Horde DLC-ket. Ráadásul a hivatalos közlemény szerint a Cuisine & Cargo csomag exkluzív lesz a szezonbérleteseknek. Képzeljük el tehát annak a szezonbérlet-vásárlónak az arcát, aki körbenéz az interneten, és azt látja, hogy The Bozak Horde mindenkinek jár ajándékba, aki az Amazonról rendelte elő a Be the Zombie bundle-t, míg az exkluzívként hirdetett Cuisine & Cargo csomag szintén ajándékba jár többek között az Amazon és a ShopTo előrendelőinek. A dolog másik fele pedig az, hogy a Dying Lighton kívül nem jut eszembe még egy játék, ahol a DLC tartalma szinte kizárólag előrendelői bónuszokból áll össze.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

50. Gergosz2
2015.02.11. 12:12
Nem ártana már valami értelmes törvényi szabályozás a játék iparra. A kiadók megjelenés előtt a csillagos eget is lehazudják a vásárlónak, csak , hogy kicsalják belőle a pénzt. Megjelenés után meg jönnek a késése, a játék optimalizáltsága a béka segge alatt van és jobb esetben hónapok múlva ha értelmesen tudsz játszani úgy, hogy nem laggol agyba főbe, vagy dobál ki a szerverekről.

Ahogy a cikk is írja, sokan már, köztük jómagam, se dőlnek be az előrendeléseknek, mert már egyszer biztosan megjárta valamilyen játékkal.
De mégis megdöbbentő, hogy még így is évről évre milliók rendelnek elő olyan játékokat melyek előző része egy hulladék volt és nem szórakozást, hanem nem kevés bosszús perceket okozott a vevőnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. Samupitecu...
2015.02.11. 12:18
én a Diablo 3-mal jártam így. azt hittem a Blizzardban meg lehet még bízni, de tévedtem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. corzi Gergo...
2015.02.11. 12:18
igen, csak mig nekunk ez az atlagfizetes egytizede addig egy nyugati gyerek heti zsebpenze o meg lesz@rja h ha nem olyan jo amit vett mint gondolta mert 7 nap es kapja az ujabb 50 eurot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. Gergosz2 corzi
2015.02.11. 12:19
Hidd el ott sem szeretik szórni a pénzt az ablakon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. Terror
2015.02.11. 12:27
Minden bokorban akad egy balek, oszt' jónapot. A kalóz meg továbbra is maga az ördög, meee hogy képzeled mááá hogy nem tejelsz, hülyegyerek? Ugyehogy. A drogdílerek finom úriemberek ezekhez képest.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. Benny
2015.02.11. 12:31
azért a diablora ár-érték arányban sztem nem lehet panasz. Kiváncsi lennék, h milyen játék van még amibe ennyi játékórát lehet belepakolni amit élvez az ember. Szerencsére itt nincs is dlc áradat mint a legtöbb játékban, bár itt is nyilván már csak a kiegészítővel lehet "teljes" játékélményt elérni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. nemlehet corzi
2015.02.11. 12:53
Ez óriási tévhit. Főleg, hogy a nyugati ember nem tárgyakat vásárol inkább, hanem szolgáltatást.

Én 3 nyugati országban (Anglia/Skócia, Németország, Ausztria) éltem huzamosabb ideig. Ott is kb a hasonló árkategóriájú termékeket veszi az átlagember mint itthon pl laptopból 350-500 euró, TV-ből 500-700 euró stb. A telefon az csalóka, mert átlag előfizetés mellett vagy havi 10 eurós részletre csúcskategóriát vágnak hozzád, mert nem ügyeskednek az emberek, meg nem lopják csövesek nevével a 0 ft-os készülékeket, hogy utána bulgáriában eladják és társai.

Viszont hetente/kéthetente elmennek étterembe, elmennek nyaralni, rendes szervízbe hordják a kocsit, ha kell kihívják a mesterembert, nem otthon gányolnak, megfizetik a fodrászt, kozmetikust, takarítónőt fogadnak stb. Itthon erre nem költenek az emberek (mert nem látványos vagy nincs miből).

Szóval ott sem fogják tucatjával venni a szar játékokat csak mert megtehetik. Amúgy meg 50-60 euró ott is pénz 2x meggondolja a többség, hogy kiadja-e,
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. CyberPunk6...
2015.02.11. 13:00
Ideje lenne keményen büntetni a kiadókat és a visszatérítésekre kamatot számítani.

Rögtön kevesebb lenne a befuccsolt és be nem tartott igéret.

Már az is üzlet önmagában, hogy begyűjtök pármilliót egy évre, majd ugyanazt visszaperkálom, csak közben megforgatom pár letétben...


Komoly szabályozásra lenne szükség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. Tapir_606
2015.02.11. 13:08
sajnos törvényben ezt lehetetlen megszabni, hogy ne basszanak át, az embereket kéne tudatos vásárlóvá képezni (közel lehetetlen feladat a 0-ás átlag IQjuk miatt), talán 1 ponton végleg be fog dőlni ez az egész, mint anno, az E.T. esetén, az EA, a Ubi már nagyon jó úton jár effelé
bár Hollywoodot elnézve, ahol a háromezredik tucat látványfilm meg a transzformerek a jó filmek, meg az igazi kasszasikerek, sajnos esélyes, hogy a játékipar is ebbe az állapotba halad (ha már most nincs ott)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. Zabalint
2015.02.11. 13:11
Mi a baj mindezzel? Mióta világ a világ, aki újdonságot akart, az valamilyen formában felárat fizetett, hogy ez egy szimpla lefölöző ár, egy félkész termék vagy ilyen szezonbérlet, az részletkérdés. Ha úgy érzed lehúznak, nem kell megvenni korán, idővel meg az összes DLC-vel együtt töredék áron megkapható.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. Tapir_606 Zabal...
2015.02.11. 13:20
itt nem az van, hogy többet fizetsz, hogy előbb játszhasd
a probléma az, hogy a semmit vetted meg 6k forintért(eddig) és ugyanazt a semmit kapod meg 3,5k forintért most.
ez egy mocskosul pofátlan lehúzás, bár én azt mondom megérdemlik ezt a leckét
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. m76
2015.02.11. 13:56
Nem lehet ez ellen tenni semmit, ill lehet, de nem a játékiparnál kell kezdeni, hanem ott, hogy nem droidokat kéne kitermelni az iskolákból, hanem valódi kritikus gondolkodást és problémamegoldó képességet tanítani, nem pedig 98%-ban semmit sem érő száraz lexikális anyaggal terhelni a gyerekeket.

Állítom, hogy minél jobban eröltetik ezeket annál hülyébben kerülnek ki a világba az emberek.

A probléma pedig itt van elásva, mert vághatja valaki a révai nagylexikont fejből, ha képtelen kritikus gondolkodásra akkor meg fogja venni a season pass-t, meg elő fog rendelni mindent.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. 5hR3kY
2015.02.11. 14:10
Én pl. Alien buzi vagyok, így elő is rendelem az Aliens: Colonial Marines-t még 2013-ban PS3-ra, egy magyar nemesfém shopból. Amikor megjött, már dafaq? fejjel nézegettem a csomagot. Ígértek hozzá egy kendőt, meg egy posztert, ahhoz képest eléggé kicsi volt a csomag. Igen. Képesek voltak a kedves boltosok belehajtogatni a körülbelül A2-es méretű plakátot egy BD tok méretű borítékba, és még melléerőszakolták a kendőt is. A kendő anyaga olyan mint a legrosszabb minőségű póló a kínai shopban, rajta a nyomat meg olyan pixeles mintha egy Commodore 64 screenshotot toltak volna rá. Én már ekkor fogtam a fejem, de még a játékot meg sem néztem! Miután kipróbáltam akkor eldöntöttem hogy soha többet előrendelés! Igaz hogy ezelőtt két játék volt amit előrendeltem, az egyik az sejthető, a 2010-es Aliens vs Predator volt ami egy közepes cucc lett, talán kicsit alatta, a másik meg a Killzone 3 volt, ami jó volt multiban, de az SP része az még a CoD-ot is megszégyenítve becsúszott 4 óra alá! Saját mérés, normál fokozaton! De ezt már valamelyik tesztelő megszellőztette a megjelenés előtt hogy ilyen rövid, viszont a Guerilla tagadta, és hazudott mint a vízfolyás hogy márpedig az nem ennyi! Így ha azt nézzük egyik előrendelt játék sem volt olyan mint amit én elvártam, a tanulópénz megvolt. Most már csak megjelenés után veszek játékot, de max akkor amikor már 10 euró alatt van belőle a GOTY.

Amúgy a Gamingbolt egy egész jó kis cikket hozott össze a játékipar legnagyobb hazugságairól, érdemes elolvasni: [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Zabalint Tapir...
2015.02.11. 14:11
Itt arról van szó, hogy az amúgy is lefölöző áron megjelent játékhoz még megvettek valami halvány ígéretet, hogy valamikor lesz majd valamilyen DLC, fizethetnek érte előre. Nem tudom sajnálni őket. Persze aki nem tudja mire költeni a pénzét, kár hogy szezonbérlettel nem lehet pózolni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Beerhead
2015.02.11. 15:39
Én meg pár év múlva megveszem steamen az egészet 3 dollárért
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Heroes27
2015.02.11. 15:47
Teljesen elvan az a tévedve, aki azt hiszi, hogy a nyugati gyereknek annyi pénze, van hogy lapátolja ezekbe a pénzt.

Ott is rohadtul harapnak az emberkék a 60 dollár, meg dlc árakhoz. Mert nemes egyszerűen nem erre költik a pénzük nagy részét.

Ami meg a játékipart illeti, egy hányadék már az egész. Egy vadkapitalista elven működő maffia, ami arra megy ki, hogy egy szaros játékból hogyan csavarjunk ki még még még több pénzt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. bsanyi
2015.02.11. 15:54
A Titanfall-os részhez hozzászólva, 3 fizetős DLC jelent meg...
A nagyobb patcheket meg ingyenes DLC-nek nevezte a Respawn.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. prototype0... Terro...
2015.02.11. 16:03

...érdekes, hogy a nem legális (szoftver)másolatok használatára a kalóz megnevezés terjedt el. Erre azért kissé erős túlzás a rablógyilkos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. CyberPunk6...
2015.02.11. 16:53
Akinek több pénze van, ha lazábban bánik vele, akkor ugyanolyan szarul él, mint aki okosan osztja be.

A nyugatiak azért élnek jobban a több pénzükből, mert ugyanúgy normálisan költik el.

Ha elnagyvonalúskodnák, akkor nem lenne nekik sem jobb, hiába lenne több pénzük.


Érdemes megfigyelni, hogy a szegény és gazdag közötti sávban egy csomóan élnek ugyanannyi pénzből jól és rosszul egyaránt. Pontosan emiatt. Aki tud bánni a pénzzel, annak az a jövedelem már elég, de aki nem az azzal még nem tud kijönni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. tibour
2015.02.11. 17:52
Mindig voltak, akik jó pénzt kerestek a nyálcsurgatásból. Nem kéne sóvárognunk 'újabb', mindig egyre intenzívebb játékélmények után. Már csak azért is, mert csak mi hisszük 'újnak' azokat. Ha nem lennénk totál zombi kockák, nem csak a számítógépes játékokra tudnánk izgulni.

Szerintem az az igazi elmebeteg, aki minden új felső kategóriás fps-re, mmo-ra vagy autós játékra elhiszi, hogy bármi újat fog nyújtani (főleg a játéksorozatoknál). És bele is éli magát, hogy hú, de király lesz majd a játékélmény.

Talán én vagyok túl öreg, de én az indie játékokat sokkal izgalmasabbnak tartom, mint a mainstreamet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Asagrim
2015.02.11. 18:04
A megfigyelés teljesen helytálló, de hiányzik belőle a felismerés:

Azért van ez a DLC/Season Pass/Digital Collector's Edition mizéria, mert a 60 dollár már nem elég. Már több éve ismeretes tény, hogy a fejlesztés alatt már többen megírják a DLC-nek való tartalmat (EA, Ubisoft biztos), amit aztán eltávolítanak az alapjátékból, és extra költségen adják ki.

Ez miért jó?
Mert akkor vagy jövedelmet hozó vásárló, ha 80-100-120 dollárt fizettél egy játékért. A 60 dollár egyszerűen nem fedezi már a fejlesztési költséget sem, ami elértünk odáig, hogy 75-100 millió dollárra is rúg nem ritkán.

Egy kis olvasnivaló:
http://www.gamespot.com/articles/just-cause-developer-says-aaa-game-development-unhealthy-unprofitable/1100-6417519/

A mondottak igazolása számokban:
http://investor.ea.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=821683

Szóval nem a cégek mocskos pénzéhes akárkik, hanem egyszerűen túl drága megcsinálni egy játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. mikej95 Zabal...
2015.02.11. 18:20
Nem tudom te hol élsz, de ez egyszerű lopás, lehúzás. Hogy a hülyék - játékonként 8-10 millió - megveszik, na az tényleg nem a kiadó baja. Azt leszámítva a tavalyi "nextgen" (ideje lenne abbahagyni 2 év után), AAA játékok próbaverziójának szemügyre vétele után azt is megbántam, hogy pazaroltam rá a sávszélességemet. Ha valami olyan szar, hogy ingyen sem kell egy gondolkodó vásárlónak, akkor hogy kérnek érte 60 $, Steam matekkal 60 € + 40 € "Season Pass" tartalmat és 100 $-os "mikrotranzakciókat" egy teljes árú(ó, de közel sem teljes értékű) cím esetében?

Arról már nem is beszélve, hogy mit meg nem tesznek, jobban mondva tönkretesznek a célközönség - pénzes bárányok - számának növelése érdekében. pl: DS3
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Inhaler Asagr...
2015.02.11. 20:08
Igaz, hogy a fejlesztési költségek egyre nőnek, de nem ilyen ütemben. Azt még tudnák bőven fedezni a kiadók.

A reklámra egyre felfoghatatlanabb összegeket költenek egy nagy játék kapcsán. 100-200 millió dollárt. Lehet a reklámra 3x annyi ment el, amiből a játék maga készült.

A másik, hogy itt nem pusztán magát a fejlesztést kell visszahozni, hanem a mamutvállalatot is el kell tartani, amihez rengeteg egyéb költség társul. EA-nél többet költhetnek WC papírra havonta, mint amiből egy jobb indie játék elkészül. Most a jogászok hadát nem is említem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. bruce_prin... tibou...
2015.02.11. 20:20
Akkor ezek szerint én is túl öreg vagyok.
Jól van.
Ezt megjegyeztem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. otherl Asagr...
2015.02.11. 20:42
Azért tegyük hozzá azt is, hogy 50-60-70%-a annak a pénznek marketingre megy el, hogy el tudják adni azt a félkész, vágott szart. Szóval még mindig nem tudom őket sajnálni.

Azt meg meg se említettem, hogy sokszor millió munkaórát beleölnek valamibe, hogy aztán kiadják majdnem ugyan úgy mint egy évvel korábban.

Ó, Inhaler megelőzött.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Phantomstr... tibou...
2015.02.11. 20:48
Na, szerintem meg az indie legalább akkora lehúzás, mint az aaa. Legfeljebb kisebbet buksz egy-egy rossz darabon, mert eleve nem nagyon megy 30€ folé az áruk. Ott is ugyanúgy megvan a néhány jobb fajta darab, amik tényleg megérik az árukat és megérdemlik az elismerést, de a java egy kalap sz*r ami néhány éve még symbianos mobiljátéknak sem lett volna sikeres és ingyen lehetett volna letölteni az origo szoftverbázisról, csak most az indie divathullám elviszi a hátán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Asagrim Inhal...
2015.02.11. 20:55
Gyakorlatilag nem mondtál újat, csak kitértél arra, hogy miért nem elég a 60 dollár / cím.

Ha viszont nem költenek ennyit marketingre, akkor nem tudják annyira jó színben feltüntetni a játékot, hogy azt meg is vegyék elegen.

Tehát még így is kevesebb pénz fogy el marketingre, mint amennyit az általa szerzett plusz vásárlókör végül a játékra költ.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. kiskoller
2015.02.11. 21:16
Már nem azért, de mi a baj ezekkel? Nem a kiadó a hülye, hanem a vásárló. Aki olyan idióta, hogy játékot rendel elő, az meg is érdemli.

Egyesek itt törvényi szabályozásról beszélnek. A hülyeséget kellene szabályozni, nem ezt. Engem egyáltalán nem zavar ez a DLC mánia. Ha tetszik a játék megveszem, ha nem nem. Ha nincs benne elég tartalom, nem veszem meg, és tojok a DLC-re. Ha érdekes a DLC, megveszem. Ilyen egyszerű a dolog.


Akiknek külön mantrát kell mondogatniuk hogy ne essenek kísértésbe és ne vegyenek early access/béta játékot , meg ne rendeljenek elő, azok megérdemlik, ha átbasszák őket. (reddit pcmasterrace része)

Ha viszont tényleg ennyire buta, egysíkú az átlagvásárló, akkor el kéne gondolkodni a most aktuális piaci modellről... A kapitalizmus alappillére, működéséhez szükséges alapkitétel az, hogy a vásárló racionálisan dönt. Ha ez nem valósul meg, akkor itt mélyebb a baj.

Vannak kiadók, akik normális módon adnak ki játékokat, tőlük kell vásárolni.

Nyilván ha szerződést szegnek, vagy egyértelműen nem azt adják, ami tervben van (Gearbox - Colonial Marines pl.) akkor seggbe kell rúgni őket. Amúgy meg egyén szintjén kéne normálisan viselkedni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. tibour Phant...
2015.02.12. 00:09
Nem értek hozzá, de nem is értem, hogy lehet olyanért fizetni, amiről nem tudom biztosan, hogy megéri.

Az indie játékoknál legalább nem a marketingért fizetsz. Nem mintha ez befolyásolná a játékélményt.

A lehúzás szerintem az, ha nem a játékért fizetsz, hanem a marketingért és egyebekért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Szefmester
2015.02.12. 01:11
Skacok.. akinek tetszik a DLC mizéria, az nézze már meg nekem (és ha teheti vegye is meg nekem ) a Rocksmith-t az összes DLC-vel. Persze pacsira... nehogy már fizessek érte.

De megnézhető pl a Magicka mennyibe kerül, és mennyibe kerülnek a DLC-k, vagy az euro truck simulator 2 mibe fáj, és mennyi a DLC... és még lenne pár cím amit tudnék mondani.

Az meg szerintem is pofátlanság, ha kifizetsz egy kisebb összeget a semmiért, úgy hogy később kevesebbet fizethetsz a semmiért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. srobi kisko...
2015.02.12. 01:14
Azok a kiadók mennek szépen lassan csődbe. Ha nem mondasz nagyot nem foglalkoznak veled a vásárlók. Ez kb olyan mint itthon volt a 13-14-15-ik havi nyugdíj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Shadowguar...
2015.02.12. 07:03
Egyszerű a megoldás Meg kell várni a GOTY verziót, előbb-utóbb úgyis kiadják és akkor az alapjáték áráért meg lehet szerezni a DLC-ket. Ha meg nem akkor ott a "demo".
Az előrendelői exkluzív extrákat sokkal jobban utálom, de azt is meg lehet oldani és tehetnek egy szívességet.
A marketing része meg: jó játékot kell csinálni és úgyis megveszik az emberek, mert páran úgyis kipróbálják és akinek tetszik ajánlani fogja másoknak. Főleg manapság, amikor ott az internet, mint legjobb felület ilyen célra. Legtöbbször én is mindenféle fórumokon találok jó játékokra vagy ismerős ajánl valamit, mert elvből kerülöm a nyomtatott lapokat pár éve és szelektíven észre sem veszem a sok hülye reklámot. Pár kivételtől eltekintve, amit meg is szoktam bánni (Helló Watch-Dogs) -.-
Ja meg a költségeket esetleg lehet csökkenteni azzal, hogy elfelejtik végre a hülye DRM-eket Aki kalózkodni akar úgyis leszedni vagy nem játszik vele. A becsületes vásárló meg sokszor csak szív.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Zabalint Asagr...
2015.02.12. 09:09
A fejlesztési költségek nem fixek, a piac kínálati oldalát nyilván erősen befolyásolja, de nem kizárólagosan. Ha a vásárlók csak 10 dollárt lennének hajlandóak kiadni egy-egy játékért, akkor a játékok átlagos fejlesztési költsége is esne, kevesebb emberórába kerülnének, esnének a játékfejlesztői bérek is, emellett persze kevesebb játék lenne, egyenként nagyobb eladási számmal.

Egyébként az egész felvetésed alapjaiban hibás, mivel a volumentől is függenek a költségek, mivel azok fix + változóak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Asagrim Zabal...
2015.02.12. 09:29
Ha ez így lenne igaz, ahogy mondod, akkor nem trükköznének AAA-s címekkel a cikkben felsorolt módokon (többek között), hogy a 60 dolláros vételáron felül még kisajtoljanak az emberből adott esetben még egyszer annyi pénzt, amire konkrétan szükség van a nyereséghez.

Nem poénból linkeltem az EA pénzügyi jelentését, meg egy olyan cikket, ahol szakmabeli nyilatkozik az AAA-s címek életképtelen üzleti stratégiájáról, meg arról, hogy a fejlesztő cégek által foglalkoztatott piaci elemzők is már sokkal kisebb bevételt prognosztizálnak a múltbéli tapasztalatok, és egynéhány pofára esés hatására. Ezek nem az én felvetéseim.

Ahhoz, hogy a játék amit kézhez kapsz korszerűnek hasson, és ne kapjon olyan értékeléseket maguktól a játékosoktól, hogy "ez a játék 2-3-4-5 évvel ezelőtt volt szint" meg "ez a játék 20 euróért is kevés" bizony kemény pénzeket kell beleölni a színvonal fenntartásába. Ha máról holnapra konszenzus születne az összes AAA játékfejlesztő között, hogy visszavesznek a költségekből, és ennek megfelelően 60 helyett csak 30 dollárért árulják a minden szempontból visszafogottabb játékaikat, fél éven belül be is zárhatnak, mert a játékosok nemhogy 30 dollárt, egy fillért nem fizetnének érte.

A fejlesztési költségek ebből a szempontból igenis totálisan fixek, mert meg kell ütni azt a minimális színvonalat, aminél alább a vásárlók nem hajlandók adni egy fillért sem egy AAA-s címért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Phantomstr... tibou...
2015.02.12. 09:35
Jelenleg csak akkor tudnád biztosan, hogy valami megéri, akár indie, akár AAA, ha előtte letorrentezed/ismerősnél kipróbálod és akár végig is játszod. Akkor tudod, hogy elejétől végéig leköt-e és megér-e neked annyit, amennyit. Másrészről viszont egy dolog értékét akkor érzed igazán, ha fizetsz érte (pláne, ha te keresed meg a rávalót).

Az pedig, hogy miért fizetsz, persze, egy agyon hypolt AAA játék ára tartalmazza a marketing költségeket, mint ahogy annak a több száz embernek a munkabérét, akik dolgoztak rajta, minden fillért, amit arra költöttek, hogy a játék eljusson hozzád, plusz a profitot. Vagyis mindenképp a játékért fizetsz és azt is kapod. Esetleg a DLC-kkel megcsonkítva, amihez azért hozzá tartozik, hogy van jó DLC is, amibe annyi tartalom kerül, mint egy-egy teljes árú játékba.

Shadowguard
Sajnos egyikre sincs garancia. Sok játéknál vártam már a GOTY-ra, és kb 50-50, hogy jött-e vagy sem. Pedig vannak olyan játékok, amiknél tényleg ordít, hogy hiányoznak azok a DLC-k a teljes élményhez.

Pontosan ugyanúgy, ahogy rengeteg nagyon jó játék hasalt el a rossz vagy szinte teljesen elmaradt marketing miatt.

Ami pedig a fejlesztési költségeket illeti, azokon bőven volna még mit faragni a marketingen túl is (bár azzal összekapcsolódva). Nem kellene híres színészeket megvenni arcmodellnek és szinkronhangnak, nem kellene a Hollywoodi blockbusterek zeneszerzőire költeni, stb. (persze ezeknek nyilván marketing értéke is van). Nem csak a technika nyomja fel a fejlesztési költségeket. Engem az sem érdekelne, ha szolidan reklámokat helyeznének el a játékokban. Például, ha a GTA-ban a kitalált noname kóla helyett Cocát és Sprite-ot lehetne venni, vagy a hirdetőtáblákon létező márkák jelennének meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Zabalint Shado...
2015.02.12. 10:00
Van egy mondás, hogy a jó bornak is kell a cégér. Több tízezernyi olyan játék lehet, amivel ha találkoztál volna a kedvenceid közé tartozna, de a rossz marketing miatt soha nem is hallottál róla.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Zabalint Asagr...
2015.02.12. 10:05
Akkor ez azt jelenti, hogy telített a piac, nagy a verseny. Ugyanis a minimális színvonalat is a piac határozza meg, ha a vásárló nem kap a megszokott összegért számára megfelelő színvonalat, akkor hajlandó vagy lejjebb adni az igényeiből vagy többet fizetni.

A trükköket alapvetően nem ezért vetik be, hanem azért, mert a vásárlók egy része beveszi, és többen veszik meg így a játékot, mint ha simán csak drágább lenne. Ennek semmi köze nincsen a fejlesztő cégek, kiadók pénzügyi helyzetéhez. Ha történetesen nagy profitjuk lenne, akkor is a még nagyobb profitra törekednének, mert erről szólnak a vállalkozások, és ha a trükkökkel többet lehetne keresni, meg is csinálnák.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Zabalint Asagr...
2015.02.12. 10:10
"Ahhoz, hogy a játék amit kézhez kapsz korszerűnek hasson, és ne kapjon olyan értékeléseket maguktól a játékosoktól, hogy "ez a játék 2-3-4-5 évvel ezelőtt volt szint" meg "ez a játék 20 euróért is kevés" bizony kemény pénzeket kell beleölni a színvonal fenntartásába. Ha máról holnapra konszenzus születne az összes AAA játékfejlesztő között, hogy visszavesznek a költségekből, és ennek megfelelően 60 helyett csak 30 dollárért árulják a minden szempontból visszafogottabb játékaikat, fél éven belül be is zárhatnak, mert a játékosok nemhogy 30 dollárt, egy fillért nem fizetnének érte."

Ez is teljesen alaptalan feltételezés. A játékosok nem azért játszanak az új játékokkal, mert jobb a grafikája az előzőeknél. Hanem azért, mert az új játékok vannak a köztudatban, a régi aaa címeket meg jelentős részük már rég kijátszotta, megunta. Az mondjuk igaz, hogy ez esetben tönkremennének, de nem azért, amit írsz, hanem azért, mert a 30 dollár nem az egyensúlyi ár lenne, némileg nőne az eladás, de a kisebb árrés miatt az összbevétel jelentősen esne, többel mint a költségek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Zabalint Phant...
2015.02.12. 10:13
"Engem az sem érdekelne, ha szolidan reklámokat helyeznének el a játékokban. Például, ha a GTA-ban a kitalált noname kóla helyett Cocát és Sprite-ot lehetne venni, vagy a hirdetőtáblákon létező márkák jelennének meg."

Én mint vásárló, ha fizetek valamiért, szeretem, ha reklámmentes. Ha reklámokkal árasztják el, akkor legyen ingyenes, vagy ha nem, akkor meg fognak jelenni a reklámmentesítő modok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Shadowguar... Zabal...
2015.02.12. 10:54
Azért ezt a több tízezret erősen kétlem Előbb-utóbb mindennel szoktam találkozni. Különben volt olyan játék, ami nem kapott nagy marketinget és először a "demó"-val találkoztam, másnap meg rendeltem is meg a játékot, mert elsőre tetszett (és nem is bántam meg). De találtam már rá játékra fórumhozzászólás alapján vagy csak a friss "demó"kat böngészve van-e köztük érdekes. És sokszor jobban élveztem ezeket a nem reklámozott, eldugott játékokat, mint az agyonhype-olt AAA-s címeket... -.-"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Phantomstr... Zabal...
2015.02.12. 11:02
Én pedig szívesen fogadnám, ha a játékbeli hirdetőtáblák, játékban használt termékek, stb. a valóságban is létező termékek lennének, ha ezért cserébe 25-50%-kal mérséklődne a kezdőár vagy nem lenne DLC zápor. Az Alan Wake-ben például voltak ilyenek. Talán még a beleélést is segítik ilyen apróságok.

Minden játékban persze nyilván nincs helye az ilyesminek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. kiskoller
2015.02.12. 11:48
" A játékosok nem azért játszanak az új játékokkal, mert jobb a grafikája az előzőeknél. "
De ezért veszi meg.

Én jómagamat egy jobban odafigyelő vásárlónak tartom, de még engem is elriaszt egy gyenge grafika. Hát még az átlagvásárlót..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Zabalint Shado...
2015.02.12. 12:08
Szerintem a tízezerrel keveset is mondtam. Ezt pont abból látni, hogy véletlenül fórumokon találsz rá ilyenekre, viszont a fórumok összmérete alapján eleve csak kis töredékére jutsz el azoknak, amelyek érdekelnek. Ahhoz, hogy mindennel találkozz, ami érdekelhet, csak mondjuk 5 évnyi időszakból, egy élet nem lenne elég.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Zabalint kisko...
2015.02.12. 12:12
Nem, és ezt bizonyítják a gyenge grafikájú causal játékok is. A játékosok többsége azok közül fog választani, amelyek a köztudatban vannak, ha nem létezne grafikai fejlődés, akkor is vennének új játékokat, mert valami miatt mindig jönnének a köztudatba új játékok.

Már csak azért sem igaz, hogy a korábbinál jobb grafika miatt veszik, mert ha így lenne, akkor a konzolok életciklusának utolsó néhány évében, mikor már az optimalizálás is csúcsra lett járatva, már senki nem venne arra a konzolgenerációra új játékot.

Azért látod úgy, hogy a jobb grafika miatt veszik meg az újabb játékot, mert ezen a téren folyamatos fejlődés van. Ha nem lenne, nyilván nem lenne a fő szempontok között.

Másrészt az érvelésem szempontjából még ez is lényegtelen, mivel a hardver fejlődésével még akkor is folyamatos grafikai fejlődés lenne, ha mindenütt jóval kisebb lenne a büdzsé. Csak az lenne visszaesés, ha hirtelen esne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Asagrim Zabal...
2015.02.12. 19:00
Ezeket a szerintemmel kezdődő kijelentéseidet jobban tennéd ha meggondolnád, mert míg te laikusként a kisujjadból szopod ki, hogy szerinted mi a helyzet, addig én játékfejlesztők saját véleményét adom vissza.

Ennyi erővel vitatkozhatsz a szorzótábla helyességén vagy helytelenségén is, én tényeket közlök, nem feltevéseket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. kiskoller
2015.02.12. 19:00
Gyenge grafikájú casual játékokat mások vesznek, és az más kategória. Itt AAA címekről volt szó. Ott a grafika dönt. Casual játékok esetén nem kiszámítható, melyik fog befutni, melyik lesz "viral". Pont mint a tonnaszámra kreálódó vicces youtube videók esetén.

Ha a Metro nem verte volna a Crysis-t grafikában, letojta volna mindenki.

Ha a DA:I az Origins grafikájával jelent volna meg, csak a kőkemény DA meg Bioware fanok vették volna meg.

Nyilván kérdés itt az arányok mértéke, de az szerintem egyértelmű, hogy a grafika az elsődleges tulajdonsága a játéknak, ami a vásárlás mellett dönt. Főleg mivel csak az az egy dolog, amit vásárlás előtt fel tudsz mérni cirka 10 másodperc alatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Asagrim kisko...
2015.02.12. 19:03
+1
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Phantomstr... kisko...
2015.02.12. 19:51
Hogy elsődleges, abban nem vagyok biztos, de nagyon nagy súllyal esik latba. Elvégre ezt lehet megmutatni a videókon, képeken és ez az első dolog, amivel a játékos a játék indításakor találkozik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. gKomor
2015.02.12. 22:18
Agyrem ja, sosem rendeltem elo semmit, sosem fogok, season pass-t max utolag veszek... sot ami azt illeti a Diablo 3 megjelenese ota semmit nem veszek meg a a kiadas idopntjaban sem, semmit.

Jelentem a modszer toketelesen mukodik, zero idegesseg, csomo mesporolt love, az egyetlen veszteseg az hogy nem jatszom azonnal - de egyreszt tele vagyok evekkel ezelotti jatekokkal ami nincsk ijatszva mint minden gamer, masfelol ha megvennem se tudnam nyomni allandoan mert van mas dolgom is, szoval hova rohanni. Aki hasonlo cipoben jar, javaslom probalja ki ha meg nem tette.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Shadowguar... kisko...
2015.02.13. 09:04
Az a baj, hogy csak a grafikáról szól az egész, másban meg pontosan nulla a fejlődés. Vagy inkább visszafelé haladnak.
Én mondjuk tojok a grafikára, a Shadow of Mordort sem a grafika adta el, hanem azt ígérték, hogy kapok AC-t gyűrűk ura köntösben és azt kaptam. Elégedett is voltam.
És egyébként Crysis soha nem érdekelt, Metrot majd egyszer megnézem, ha lesz rá időm, DA:I-t meg már megvettem volna, ha Origins grafika+kezelőfelület+játékmenet lenne. Így inkább megvárok egy GOTY verziót, úgyis lesz kismillió DLC, majd szépen összecsomagolják. Annyira nem izgat, mert a kettőt sem játszottam végig, meg van más

Zabalint: Hát nem tudom tényleg szükség lenne-e 10ezer játékot a képembe nyomni. Munka mellett limitált időm van játszani, szóval bőven elég amivel találkozok. Főleg, mert szeretek előszedni régi kedvenceket és mellé van egy szép nagy lista, amit majd egyszer be akarok pótolni. Van olyan játék, ami mai napig bontatlanul hever a fiókban, mert bármennyire is érdekel, de tudom, hogy túl hosszú ahhoz, hogy belekezdjek és mindig van más.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!