iPon Hírek

Térkép készül a sötét anyag eloszlásáról

Dátum | 2012. 01. 10.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A Fermilab és a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium munkatársai egymástól függetlenül az eddigi legpontosabb méréseket végezték a világegyetemet behálózó sötét anyaggal kapcsolatban. A sötét anyag csillagászati műszerekkel megfigyelhetetlen anyagfajta, mivel elektromágneses sugárzást nem bocsát ki, jelenlétére csak a körülötte lévő anyagokra és a háttérsugárzásra kifejtett gravitációs hatásából lehet következtetni. A világegyetem tömegének mindössze 4,6%-át alkotja a megfigyelhető anyag, 23%-a sötét anyag és 72%-a sötét energia. Ez utóbbi energiaforma a feltételezések szerint mindenütt jelen van az univerzumban és negatív nyomást, antigravitációs hatást fejt ki. A hatás nagy távolságokban semlegesíti a gravitációs vonzást, így ez a legelfogadottabb elmélet annak magyarázatára, hogy miért tágul gyorsulva a világegyetem.


Új módszerek alkalmazásával a kutatók képesek voltak térképen ábrázolni a sötét anyag eloszlását. A tudósok gyenge gravitációs lencsehatásra utaló nyomokat kerestek távoli galaxisok képeiben, amelyeket a sötét anyag gravitációs befolyása okozhat. A kutatók a Sloan Digitális Égboltfelmérési Program (SDSS) hatalmas képanyagát használták a vizsgálathoz. Az egy területről különböző időpontokban készült képeket „összeadták”, a hibákat eltávolították, a gyenge fényjeleket felerősítették, és eredményül az eredeti képeknél hatszor részletesebb felvételeket kaptak.

A sötét anyag következtében kialakuló gyenge gravitációs lencsehatás
A gyenge gravitációs lencsehatás megfigyelését nagyban rontja az, hogy a légkörön is keresztül kell „nézni”, ha a Földről akarjuk a mérést végezni. Egészen a legutóbbi időkig nem létezett megbízható módszer a légköri zavarok és a gyenge gravitációs lencsehatás következtében kialakuló torzulások szétválasztására. A kutatók most egy minden eddiginél pontosabb metódust ígérnek erre.

A sötét anyag térképek létrehozásához az új-mexikói Sloan Teleszkóp 2000 és 2009 között készült azon felvételeit használták, amelyek az SDSS 82. sávjába esnek: ez az égi egyenlítő mentén halad, és egy 275 négyzetfokos, folytonos sávot jelent, amelyet az évek alatt többször végigpásztázott a távcső.

A különböző időpontokban készült felvételek (bal) "rétegelése" hatszor részletesebb képet eredményez az ég egy adott régiójáról (jobb)
A sötét anyag eloszlásáról készült térkép ritkásabb helyei a sötét energia jelenlétéről is információt közölnek majd, a tudósok reményei szerint. Az első vizsgálatok alapján mindkét kutatócsoport megállapította, hogy a sötét anyag kevésbé tűnik strukturáltnak az eddigi felmérések alapján (pl. WMAP) vártnál, de egyelőre nem akarnak messzemenőbb következtetéseket levonni.

A sötét anyag térképekről és az alkalmazott módszerek részleteiről az Amerikai Csillagászati Társaság ezen a héten zajló konferenciáján számolnak be a laborok munkatársai.
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

31. benczeb90
2012.01.10. 15:56
á pont tegnap olvastam erről http://www.cfht.hawaii.edu/en/news/CFHTLens/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Balucsek
2012.01.10. 15:58
Szeretem az ilyeneket még a saját naprendszerünket is alig ismerjük, de már az egész univerzumról térképet csinálunk lemérjük és egy elképzelhetetlen láthatatlan érzékelhetetlen anyag alkotja ennek a tömegnek a nagy részét. Valahogy az az érzésem legjobb esetben is hasonló lesz a tudományos eredménye mint a merre folyik az áram... Arra 50-50% volt az esély, tippeltek, nem jött be, és azóta van egy technikai és egy fizikai haladási irány...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. asdsa
2012.01.10. 16:30
@Balucsek
Nem ugyanannyi pénz elutazni a Marsra, mint egy kutatás támogatása.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Cukrosbacs...
2012.01.10. 16:34
Ajánlom neked akkor "Morgan Freeman - A féreglyukon át" című film sorozatát abba elég érdekes kérdéseket és feltevéseket boncolgatnak, többek között a sötét anyag és sötét energiáról is van egy külön rész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. bakos4494
2012.01.10. 16:40
Ráadásul közben megfeledkeznek az időről, ugyanis minél távolabbi dolgokat figyelünk meg, azoknak az arányosan távoli múltját látjuk. A múltkor volt egy cikk, hogy 13,9 mrd éves galaxist találtak és, hogy tele van!!! fiatal csillagokkal, helyesen tele volt! 13,9 mrd évvel ezelőtt, hogy most milyen, arról fingjuk sincs, valószínűleg ott sem állt meg az idő, csak azért, hogy mi örüljünk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. pistifonok
2012.01.10. 17:02
Ezek a dolgok igenis fontosak bár hülyeségnek tűnik elsőre mert ugye felmerül a kérdés hogy mire lesz jó ez nekünk? Hát még nem tudni. De amikor az elektromosságot felfedezték akkor sem tudták hogy majd Te most egy számítógépről fogsz kommentálgatni, mégis azzal működik. Ki tudja....

"Morgan Freeman - A féreglyukon át", nagyon jó én is ajánlom!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Vendég-Ven...
2012.01.10. 17:58
13.7 milliárd éves galaxist nem nagyon kell keresni, itt van mindjárt a miénk. Az már érdekesebb, hogyan nézett ki egy galaxis 13.7 milliárd éve.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. ájPon
2012.01.10. 18:36
bakos
Ne aggódj, egyáltalán nem "felejtik el", nagyon is tudják, mit jelent az a fényév.
Mikor azt mondják, hogy találtak egy friss csillagokkal teli galaxist 14 milliárd fényévre, mindenki le tudja vonni a következtetést, hogy amit látnak, az nem most történik. Evidens.

Szerintem ezek a tudósok/szakemberek is láttak elég scifit, hogy megértsék, sőt, talán-talán még fizikát is tanultak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. mtrx220
2012.01.10. 19:50
poén lenne néhány antigravitációs kütyü, egyszerűbbé tenné az életet is.
a közlekedéstől kezdve, az épitkezésen át kb mindent meg tudna változtatni.
lenne mass effect
de nem lenne szmog pl, utak se kellenének többé. nekem tetszene
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. ricsip
2012.01.10. 20:23
én tudom hol van nagyon sok sötét anyag: a nyóckerben!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Humbuk
2012.01.10. 20:43
ájPon:

"Szerintem ezek a tudósok/szakemberek is láttak elég scifit, hogy megértsék, sőt, talán-talán még fizikát is tanultak." Remélem ez csak szarkazmus...

Külföldön nem pofára lesz valaki tudós, szakember, mint itthon! Sőt azért az itthoni tudósok elég nagy %is is komoly szakmai múltal rendelkezeik, aki ér is valamit.

Azonban ha nem szarkazmus vagy irónia vagy vicc, akk..... inkább hagyjuk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. pjszilard
2012.01.11. 00:06
Ebbol a kutatasbol is latszik, hogy aki csak azt hiszi el amit lat, annak az esetek 0.4% ban van igaza (ha nem kalkulaljuk be azt, hogy eleve csak a multat erzekeljuk a szemunkel, es meg ezt is korrigalja az agyunk).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Parano1d
2012.01.11. 01:32
Csak arra próbáltak rávilágítani, hogy mivel egyenlőre a sötét anyag/energia léte sem bizonyított, (bár általánosan elfogadott jelenleg), mivel nem tudnak jobb magyarázatot adni bizonyos jelenségekre.
Éppen emiatt kicsit feleslegesnek tűnik "térképet" készíteni a valószínű elhelyezkedéséről az univerzumban.
Nem beszélve arról, hogy ezeket a "gravitációs lencsehatásokat" csomó más dolog is okozhatja, amit a távcsöveinkel nem láthatunk.Ha olyan nagy gravitációs ereje van a sötét anyagnak, hogy elhajlítja a fényt, akkor a látható anyagot is magához vonza értelem szerűen, és ahol látható anyag van, ott mindig van sötét anyag is, tehát itt a földön, és a naprendszerben is szinte biztos, (már ha létezik egyáltalán).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Humbuk
2012.01.11. 09:05
Parano1d: Ha az ember tanult komolyabban természettudományokat, és ismeri az elmúlt századok komolyabb felfedezéseit, tudja, hogy sokszor a tudósoknak nem kell látni, vagy érzékelni dolgokat ahhoz, hogy feltételezzék a létezését.

Maxwell amikor megalkotta a híres egyenleteit az elektromosságról és mágnességről, volt olyan fizikai mennyiség amiről azt kellett feltételeznie, hogy létezik, mert másképpen nem létezhet az a bizonyos jelenség.

Az, hogy nem látunk valamit vagy nem tudjuk megmérni, még nem bizonyított, hogy nem létezik és ha mindenki így állna hozzá, hogy "sci-fi" akkor ma rakéták, repülők, tengeralattjárók, mágnesvasutak, elektronika, robotok és még felsorolhatnék 10000 másik dolgot ami nem lenne... Fel kellene ébredni és úgy látni a világot, amilyen és nem egy beszűkült alagúton keresztül nézni a dolgokat és lehet egyeseknek lekéne szálni a magas lórol is, hogy azt hiszik mindent tudnak és minden úgy van ahogy ők gondolják!

És még egy dolgot Parano1d: a mai sci-fi lehet, hogy a holnap valósága.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Parano1d
2012.01.11. 09:35
És az "elmúlt századokban" még nem volt ugye olyan, hogy a tudós társadalom által általánosan elfogadott dolgok megdőltek, gondoljunk csak arra, hogy a föld a világ középpontja, és hasonló dogmákra. Sőt a nagy felfedezések előtt a tudósok többsége rossz úton jár, amíg valaki a homlokára nem csap, és megoldást nem talál a problémákra. Persze mindig csak azoknak a nevét jegyzik meg, aki végül megtalálja a helyes megoldást, de ez így is van jól. Bizony a mai asztrofizikusok közül is sokan kételkednek a sötét anyag létezésében.
Nem kell félreértelmezni, nem azt írtam, hogy nincsen, csak azt, hogy amíg nem bizonyítható a létezése, addig más értelmesebb dolgokra is fel lehet használni a távcsöveket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Humbuk
2012.01.11. 10:01
Parano1d: Természetesen igazad van, de a tudományba ne keverjük bele a vallást, mert az évszázadokig tartó "vallási elnyomás" is alaposan rányomta a bélyegét a tudományra.

Te milyen értelmesebb dologra használnád a távcsöveket? (Mert szeritem a távcsövekkel már pl a saját naprendszerünket eléggé feltérképeztük, nem marad más hátra minthogy elinduljunk felfedezni.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Parano1d
2012.01.11. 10:16
Ne keverjük bele a vallást, Einstein is többször tévúton indult el, mire megalkotta az általános relativitás-elméletet. Csak rugalmasan állt hozzá, és képes volt felismeri a saját tévedéseit.
A távcsövek kihasználtságát illetően, ha egy asztrofizikus csoport vizsgálni szeretne valamit, amihez egy teleszkópra van szüksége, általában hosszú hónapokig várni kényszerül, mire használhatja. Itt természetesen azokra a szuperérzékeny sokmilliárd dolláros távcsövekre gondolok, amik alkalmasak ezekre a lencsehatások vizsgálatára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Parano1d
2012.01.11. 10:16
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Vendég-Ven... Paran...
2012.01.11. 10:36
"Nem kell félreértelmezni, nem azt írtam, hogy nincsen, csak azt, hogy amíg nem bizonyítható a létezése, addig más értelmesebb dolgokra is fel lehet használni a távcsöveket."

Aha! Ugyan mi mással lehetne egyértelműen bizonyítani a sötét anyag/energia létét, ha nem csillagászati megfigyelésekkel? Az elméleteket mindig megfigyelésekkel kell bizonyítani. Ha ezeket a megfigyeléseket kizárod arra hivatkozva, hogy az elmélet nincs bizonyítva, akkor még a 22-es csapdájánál is nagyobb butaságot teszel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Parano1d
2012.01.11. 11:04
Nálam okosabb emberek is így gondolják, nyilván ezért is használják erre, csak leírtam a véleményemet .
Viszont a sötét anyagot elsősorban a földön vizsgálják, és nem távcsövekkel, ezt azért szögezzük le. Hogy miért, azt már előtte leírtam, azért mert a brutálisan erős gravitációs ereje miatt vonza a látható anyagot. Csak ugye ezzel az a probléma, hogy ha így van, akkor miért nem érezzük ezt a földön, illetve a naprendszerben?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. skateout
2012.01.11. 11:46
Épp a minap néztem meg a Hubble-ról szóló dokufilmet, amiben említették, hogy nemsoká lekerül, és az újonc már sokkal többet tud majd segíteni a sötét anyag és energia feltérképezésében.
Nem vagyok csillagász, csak szeretem a tudományt, és kíváncsi leszek mit alkot majd az újdonság.
A cikk nagyon jó téma és iromány lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Vendég-Ven... Paran...
2012.01.11. 12:36
"Viszont a sötét anyagot elsősorban a földön vizsgálják, és nem távcsövekkel, ezt azért szögezzük le."

Ezt tényekkel is alá tudod támasztani?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Parano1d
2012.01.11. 13:37
http://www.origo.hu/tudomany/vilagur/20071031-a-sotet-anyag-nyomaban-a-foldon.html

Ezek a fajta kísérletek nem nagyon kapnak publicitást, mivel nem nagyon bizonyítanak semmit sem velük, legalábbis meggyőzően nem. Ne zavarjon senkit, hogy régi a cikk, azóta sincs meg a titokzatos sötét részecske.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Vendég-Ven... Paran...
2012.01.11. 14:06
"nem nagyon bizonyítanak semmit sem velük, legalábbis meggyőzően nem"

Ehhez képest elég merész az az állításod, hogy a sötét anyagot elsősorban a Földön vizsgálják. Még ha azt írtad volna, hogy keresik, de még akkor sem állná meg a helyét az állításod. Mellesleg még ha találnak is szóba jöhető részecskéket, az sem bízonyítja azt, hogy az univerzum sötét anyaga ezekből áll.

Ezzel szemben a csillagászati megfigyelések elég egyértelműen a sötét anyagot és annak hatásait vizsgálják, hiszen az ott van a világűrben, ahová a távcsöveket is irányítják.

De az alábbi állításoddal is van egy kis baj:

"Hogy miért, azt már előtte leírtam, azért mert a brutálisan erős gravitációs ereje miatt vonza a látható anyagot. Csak ugye ezzel az a probléma, hogy ha így van, akkor miért nem érezzük ezt a földön, illetve a naprendszerben?"

A sötét anyag és a látható anyag gravitációs hatása azonos. A sötét anyagé azért erősebb, mert több van belőle.

És hogy a Földön és a Naprendszerben miért nem érezzük a hatását? Hát azért nem, mert a bennünket mindenhol körülvevő sötét anyag minden irányból ránk ható gravitációs ereje kiegyenlíti egymást. Ezért kellenek a távcsöves vizsgálatok.

Mellesleg a sötét anyag jelenlétére is elsősorban csillagászati vizsgálatok alapján kezdtek el gyanakodni, hiszen csak ezzel magyarázható az a tény, hogy a galaxis külsőbb területei nagyjából olyan szögsebességgel keringenek a galaktikus mag körül, mint a belsőbb régiók. A sötét anyag jelenléte nélkül ez ellentmondana a keringő mozgásra vonatkozó törvényeknek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Parano1d
2012.01.11. 15:01
Keresik-vizsgálják ugyanaz. Amiatt, hogy sok van belőle, sokszorosa a látható anyagnak, amiatt nagyon erős a gravitásiós ereje is ez egyértelmű. Éppen ezért is kezdték kutatni.

"Mellesleg még ha találnak is szóba jöhető részecskéket, az sem bízonyítja azt, hogy az univerzum sötét anyaga ezekből áll." talán nem, de akkor már volna valami eredmény.

A távcsövek, csak valaminek a hatását vizsgálják, amire nincsen ugye semmi bizonyíték egyenlőre.(ebből is indult ki az eszmefuttatás)

És az utolsó állítás sem igaz, hogy "csak ezzel magyarázható", mert vannak alternatív lehetőségek is, de azoknál is sok a megválaszolatlan kérdés.

Röviden a sötét anyag a legéletképesebb elmélet, de azért leginkább csak arra szolgál, hogy nevet adjunk valaminek, amiről még csak elképzeléseink vannak, vagy igazak, vagy nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Vendég-Ven...
2012.01.11. 16:22
"A távcsövek, csak valaminek a hatását vizsgálják, amire nincsen ugye semmi bizonyíték egyenlőre."

Mivel minden valami hatására történik, ez nem túl erős érv. Mivel azonban a gravitáció kizárólag anyag hatására lép fel kozmikus léptékben, ezen hatás vizsgálata elég messzemenő következtetéseket enged meg.

"És az utolsó állítás sem igaz, hogy "csak ezzel magyarázható", mert vannak alternatív lehetőségek is, de azoknál is sok a megválaszolatlan kérdés."

Mondjuk úgy, hogy messze a legvalószínűbbnek tűnő magyarázat. Persze lehet előhozakodni a szomszédos bránokkal (pl. ekpyrotic universe) és hasonló egzotikus elképzelésekkel, de ezek még sokkal kevésbé vannak alátámasztva (persze ettől még igaznak bizonyulhatnak).

Amúgy a sötét anyag definíciójába sok minden belefér, nem csupán jelenleg egzotikusnak tartott részecskék. Szval kicsit több annál, mint ami "csak arra szolgál, hogy nevet adjunk valaminek, amiről még csak elképzeléseink vannak".



 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. ájPon
2012.01.11. 16:45
Humbuk:
Természetesen szarkazmus volt. Csak kommentekből sokszor az jön le, hogy sok ember elfelejti, hogy startrek/kanapé fizikatudással valószínűleg nem tudna újat mondani ezeknek a szakembereknek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Parano1d
2012.01.11. 18:13
Így van a legéletképesebb teória a sötét anyag, azt viszont szintén nem tudjuk, hogy hogy a gravitáció minek hatására lép fel. Persze a tömeg hatására, de nem tudjuk, mi ad tömeget az anyagnak, ugye vannak a Higgs-bozon elméletek, de azokra sincsen konkrét bizonyíték.
Amíg nem tudjuk mi okozza a tömeget, addig nem tudjuk azt sem, mi okozza a tömegvonzást, azaz gravitációt.
Viszont ha megfejtjük ezt a kérdést, fény derülhet a sötét anyag rejtélyére is.
És ezért próbáltam rámutatni arra, hogy földi vizsgálatoknak pl:LHC nagy jelentősége van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Vendég-Ven... ájPon
2012.01.11. 19:19
"kommentekből sokszor az jön le, hogy sok ember elfelejti, hogy startrek/kanapé fizikatudással valószínűleg nem tudna újat mondani ezeknek a szakembereknek"

A legnagyszerűbb élményem e téren az az előadás volt, amit egy ürge a baptista teológiai akadémián követett el a "teremtéstudomány" témájában. Én a youtube-on láttam, sajnos azóta törölték. Büszkén elmondta, hogy elolvasott a témában két könyvet és lefordított pár videót, ennek alapján laza kézmozdulattal lesöpörte az asztalról 400 év fizikáját. Elmondta, hogy a Nap az összehúzódás miatt meleg, a geológia rétegek pár nap alatt keletkeztek, de a csúcs az volt, amikor azon csodálkozott, hogy a fizikusok száz év alatt sem vették észre, hogy a Doppler-effektus nem a test sebességétől, hanem a távolságától függ: bizonyíték erre a mennydörgés, ami annál mélyebb, minél messzebb villámlott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Vendég-Ven...
2012.01.11. 21:55
Akit érdekel: a Scientific American 2011. októberi számában a 36. oldaltól egy érdekes cikk foglalkozik a sötét anyag galaxisunkra gyakorolt hatásáról. Az nCore-ról letölthető.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Geronimos
2012.01.16. 15:40
Kicsit !OFF! leszek, bocsika...
Szerintem a sötétanyag = a Feketelyukkal.
Mindannyian egy nagy feketelyuk részesei vagyunk ezért is gyorsul és nem lassul, amit univerzumnak látnak és vagyunk benne, mivel átéljük mind ezt, így ahhoz, hogy meglássuk magunkat, ahhoz kívülről a sötétanyagnak vélt anyagon kívülről kellene látnunk az egészet.
Azért is nem lehetséges ez, mert mint tudjuk, hogy a feketelyukak, mindent elnyelnek, így a fényt is, na de ha a részeseivé váltunk, akkor mind ezt mi nem érzékelhetjük, ezért van a gyorsulás és a tágulási eredményeik az emberiségnek.
Olyan ez, mintha egy nagy tóban lennénk, aminek az alján egy lefolyó nyílás van és az kivan nyitva... Egyre gyorsulunk a lefolyó felé és ha a részesei vagyunk a nagy tér miatt, ezt nehezen lehet észre venni...
Azt is el tudom képzelni, hogy ha a Multiverzum létezik, akkor ezek hálózat szerüen összekapcsolódva léteznek és egyikből a másikba a feketelyukak a hálózat, úgymond összekötő vonalai, azaz (lefolyói) vagy is inkább átfolyó nyílásai az egész Multiverzumnak…
Aminek öngerjesztő és növekvő részesei vagyunk, akár csak egy sejtnek, ami növekszik és osztódik…
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!