iPon Hírek

Termeljenek áramot a parkoló autók

Dátum | 2009. 06. 16.
Szerző | Freeman07
Csoport | IT VILÁG

Az angliai Gloucester-ben található Sainsbury-szupermarket élen jár a környezetvédelmi megoldásokban. Most egy új, szerencsére egyre több helyen előforduló áramtermelési módszert alkalmaznak a villamos energia megtakarítására: a parkolóhelyeken megálló jármű a betonba épített lemezekre nehezedésével hoz létre energiát.

A rendszer hasonlóan működik a Forma 1-es autókban látott technológiához, ahol a fékezés során keletkező mozgási energia alakul át néhány extra lóerővé. A különbség az, hogy itt a parkolóban létrejövő energia a pénztárgépeket hajtja meg. Az energiatermelési folyamat minden esetben lezajlik amikor egy autó áthalad rajtuk, segítségükkel 30 kW-nyi teljesítmény generálható, ami bőven elegendő a kasszák működtetéséhez. Hasonló, mozgási energiát átalakító rendszerek működnek már pár helyen, például közlekedési lámpák előtt, ahol a jelzőberendezésnek szolgáltatja az energiát a technológia.

Az üzletben megvalósított új technológia működése.
Alison Austin, a Sainsbury menedzsere szerint "a vásárlók most már segíthetnek zöldebbé varázsolni az üzletet. Szeretnénk a heti bevásárlást környezetbarátabbá varázsolni, ilyen technológiákkal pedig csökkenthetjük a károsanyag-kibocsátás." A cég már korábban kísérletezett a technológiával, egy Northampton-i raktárépületnél használtak ilyen lemezeket. A próbálkozás sikeres volt, ez után döntött a vállalat, hogy a Gloucester-i szupermarketben is bevezeti ezt a rendszert.

A jövőben az autóknak nem csak szállítási szerepük lesz.
Ez a technológia azonban nem az egyedüli energiahasználatot-csökkentő megoldás az üzletben. A nagyméretű ablakok többek között csökkentik a mesterséges világítás iránti igényt, az automatikusan sötétedő lámpák pedig villamos energiát takarítanak meg a fényesebb napokon. Az esővizet már két év óta használják a WC-k öblítésére, nyáron pedig az így felgyülemlett vizet napkollektorokkal melegítik fel. A kasszák sorát pedig a bolt hűtő-részlegében termelődő hideg levegővel hűtik.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. hungarypet...
2009.06.16. 11:17
VISSZA A HIRHEZ

NEm rossz 5let már csak az a baj hogy hogy tulajdonképpen ez is olajal működik
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Konkii
2009.06.16. 11:28
Példás, de egy hétvége után a pénztárosnak mennie kell 15 kört a parkolóban mer' nem működik a pénztárgép?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. legyes
2009.06.16. 11:32
Amíg a nem környezetbarát technológia drágább, addig csak nagyzolásra használják.

Mellesleg elgondolkodtak már az emberek azon, hogy
- a környezetbarát elektromos autó szuperveszélyes anyagokat tartalmazó akkumlátorban tárolja az energiát, aminek élettartama kevesebb, mint az autó élettartama?
- az áram előállításához minimális mértékben alkalmazunk környezetbarát technológiát
- a rossz hatásfokú berendezések miatt mennyi energiát pazarlunk el ész nélkül? (80+ % hatásfokú kapcsoló üzemű PC tápegységek vs 30-60%-os "hagyományos" tápok)
- ha energia takarékos berendezést akarok venni, legalább 1.5x annyiba kerül, mint ugyanazt a funkciót tudó hagyományos?
- ...
A végtelenségig lehetne írni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. gargantu
2009.06.16. 11:42
"óránként 30 kW"

Tanulni, tanulni, tanulni!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. yany
2009.06.16. 11:53
Ha elterjednek a napelemes autók, akkor poén lesz parkolódíj helyett bedugni a konnektorba a kocsit, hogy beszálljunk az áramtermelésbe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. charpy
2009.06.16. 12:37
Energia nem vész el csak átalakul. Ha erre rááll egy autó, akkor ez lejjebb süpped, tehát több energiára, több gázadásra, több üzemanyagra van szüksége a kocsinak, hogy kijöjjön abból a süllyedésből.

Lehet minimalizálni a süllyedést, de minden szerkezetnek van holtjátéka, így itt is van egy minimális süllyedési magasság, ami alatt nem működik elégségesen a szerkezet.

Csak annyit akartam ezzel mondani, hogy nem környezetbarát, hanem környezetszennyező megoldás. Mivel több üzemanyagot kell égetnie a kocsinak. A villamostermelés atomerőművekben még mindig a leggazdaságosabb megoldás, a környezetvédők akárhogyan is sírnak, de ez van. Ha ingyen energia kell nekik, akkor telepítsenek az épület tetejére napkollektort, hőszivattyút, generátort, esetleg napelemet. Drága, de ez legalább tényleg zöld megoldás.

De a csúcsok csúcsa az, ha megtanulnak logarlécen összeadni. 0 áram fogyasztás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. gabest
2009.06.16. 12:45
Aki ezt kitalálta nem lehet hülye, nyilván tudja hogy a konnektorból olcsóbb áramhoz jutna, de így legalább a vásárlók állják a számlát, dupla áron.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. scsaba
2009.06.16. 12:46
"óránként 30 kW-nyi áram generálható"

Fizikából teljes képzavar.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Peterku
2009.06.16. 13:06
Legyes, akkor az a megoldás, hogy inkább ne használjunk ilyen berendezéseket? Nagyon gyorsan fejlődnek a környezetbarát technológiák, és a fejlesztéshez kell az is, hogy az emberek használják azokat. Szóval arra törekedni, hogy a rendelkezésünkre álló eszközök közül a zöldebbeket használjuk, nemcsak pénz, hanem hozzáállás, felelősségtudat kérdése is. Nem biztos, hogy pénzt spórolok egy hatékonyabb tápegységgel, összetett fűtőrendszerrel, kisebb autóval stb., de ha van igény a piacon ilyen termékekre, akkor gyorsul a fejlesztésük is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Gpety
2009.06.16. 13:24
Az energia ettől még nincs ingyen és mégcsak nem is zöld. Normál esetben a hipermarket megveszi a villamos energiát a jórészt atomerőműveket üzemeltető szolgáltatótól, (persze nem közvetlenül tőle, mert van még néhány lépcső közben) ami elég zöld, mivel az atomerőműveknek nincs károsanyag kibocsátásuk.
Ezzel szemben a képet elnézve a masinéria egy kulisszás hajtóművel tekeri a generátort, amikor az autó le, rááll a parkolóból kiálló "düncsikekre". Ehhez, vagyis a "düncsikek" lenyomásához energia kell, amit benzin elégetésével nyerünk. Igaz egy autóra számítva ez nem sok, de sok autó van, így jön össze a kasszákat működtető energia.
De ez nem zöld és ráadásul a vásárlók termelik meg az benzinjük elégetésével. Ez egyrészt felháborító, másrészt átverés. Az üzlet villamos ebnergiát spórol meg, amit elég környezetszennyező módon állíttatnak elő a vásárlóval.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Peterku
2009.06.16. 14:21
És én hülye másfél hónapja vásároltam egy Sainsburyben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. metamorf
2009.06.16. 14:28
Nekem az a poén, hogy az illusztráló rajzon egy Mercedes S klasse W140 van, ebben a szekérben a 3500 ccm motor volt a legkisebb, viszont több mint két tonna a súlya, (gondolom több áramot tud generálni a rendszer) ergo nagy luxus szekerekkel kell járni, nem a 600 ccm-es Matizzal, hogy környezetbarát légy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. gyurry
2009.06.16. 15:14
Charpyval értek egyet teljes mértékben, én is ezt akartam írni.

A következő lépés az lesz, hogy a bevásárlókocsiba dinamót és aksit tesznek, amit este megfejnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Szerzetes
2009.06.17. 00:33
Hm... és mi lenne ha a "pár forintot főnök" és a "visszatolhatom a kocsit" típusú emberkék ezen ugrálnának?

Különben jogos... ha elakarod vinni amit akarsz venni, akkor előtte termeld meg hozzá az energiát. Bár én visszahozatnám azokat a régi pénztárgépeket amiken húzni kellett a kart... Pénztáros üti, mint az őrült, a kedves vevő meg minden tételnél lehúzza... Akkor ilyen hipermodern izék se kellenek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. prohlep
2009.06.17. 00:44
Na megint egy örökmozgó kaliberű találmány.

A szóbanforgó energiát az korábbi hozzászólások szerint az autókból veszik ki.

És persze őrült rossz hatásfokkal.

Nem csak energetikai értelemben, hanem beruházás- és karbantartás igényesség miatt is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!